draadalgen alleen in de drijfplanten


N

nick_vis

Guest
hoi allemaal,

ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen want het begint ondertussen vervelend te worden :p

ik heb een 60 cm aquarium met een juwel warm lite verlichting, filter is een aquaflow 100 en ik filter over filterwatten

ik heb nu last van draadalgen... maar alleen in de drijfplanten en het wordt daarin steeds erger, maar met de andere planten heb ik weer helemaal geen last..

waterwaardes kan ik jullie helaas niet geven want ik heb zelf alleen maar strips (die willen jullie vaak niet :p ) en er is in de buurt ook geen dierenwinkel die het test.

ik heb de verlichting teruggedraaid naar 4 uur per dag en ververs 20 procent in de twee weken...

weten jullie wat ik kan doen want het wordt niet minder maar erger...

groetjes nick ;)
 
Welke drijfplanten heb je dan ?
 
Heeft met co 2 ,of nitraat te maken.
Test het daar eens op.
ENNE, Zonder waarden kom jij nooit verder, dus test het.

Draadalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog


Draadalg is meestal het gevolg van onvoldoende CO2 in het aquarium, weinig
voedingsstoffen of een ammoniumpiek. Ontdek hier hoe je draadalg bestrijdt.
www.aquascaping-blog.com/draadalg -
 
thanks, zal zo even proberen te testen.

ik heb wel bio co2 in het aquarium, kan dat het niet zijn? ik voeg het toe met een omkeerbakje en die heb ik met hobbykwekers uitgemeten...

de drijfplant is riccia ;)

ik heb trouwens de link bekeken, en ik heb ,door de riccia, heel weinig stroming in het aquarium. En toch geen alg op andere plantjes.....
 
Is gewoon vodingstekort.
Denk nitraat.
 
okee, wat kan ik daar aan doen?
 
Ik hou het als het draadalgen zijn op een co2 tekort. Dit eventueel icm teveel belichten.
Verlichting naar 4 uur terug gedraaid is wel erg veel he. De planten moeten ook voldoende licht krijgen om te groeien. Ik zou niet onder de 8 uur gaan zitten.

Jammer dat je de ph/kh niet weet want anders konden we zo je co2 uitrekenen.
Als je bakje nu 1% is zou je kunnen overwegen om een iets groter bakje te nemen maar eigenlijk moet je eerst helemaal zeker zijn dat het door te weinig co2 komt.
Je hebt het in de drijvers denk ik omdat die het meeste licht vangen en dus het meeste aan voeding vragen door het licht.
Als er dan niet veel co2 in je water zit dan heb je zo een tekort voor de drijvers.
Dus dan zou je het bakje wat kunnen vergroten. Probeer toch eerst je waarden te laten meten ergens.
 
Maar toen ik alleenn nog limnobium had, had ik er geen last van...
Komt het dan niet doordat alleen de riccia te weinin voeding krijgt?
Voor de rest heb ik er geen last van :p
 
Kan het zijn dat de draadalg is meegekomen met de riccia toevallig?
 
nee dat niet, het zat eerst in een aquarium met meer stroming en toen had ik er helemaal geen last van, tot het in de bak kwam waar het nu in zit...
 
Te weinig nitraat?
Al gemeten?
 
Sorry bertus ik kan niet testen, bij ons in de dierenwinkel testen ze sowieso niet en mijn strips liggen bij mn crystal bak, bij m vader... (ben nu bij mn moeder)
Ik heb de riccia er maar uit gehaald, nu den klein beetje limnobium in de bak gedaan en heb tot nu toe nog 0,0 algen ;)
 
Draadalgen kunnen wel meekomen met nieuwe planten, maar als de waardes van je bak goed zitten zouden ze niet kunnen uitbreiden.

Draadalg is idd praktisch altijd het gevolg van een CO2-tekort (kun je ook testen: doe het CO2-systeem een paar dagen uit en je zult de eerste sliertjes zien verschijnen). Dus ofwel licht verlagen (minder vraag naar CO2 dus kleiner tekort), CO2 verhogen (vraag hetzelfde, maar het aanbod is groter) ofwel beide (minder vraag, meer aanbod). Vaak is de laatste oplossing het effici�nst. Je licht verlagen tot 4u lijkt me wel een beetje verhogen en kan inderdaad de fotosynthese verstoren, ik zou zeker niet lager dan 6u gaan.
 
Is de draadalg al weg, Nick?

jessicapilon zei:
Je hebt het in de drijvers denk ik omdat die het meeste licht vangen en dus het meeste aan voeding vragen door het licht.
Als er dan niet veel co2 in je water zit dan heb je zo een tekort voor de drijvers.
Drijfplanten halen CO2 uit de lucht.

Ik vind het een vreemd fenomeen. Heb zelf draadalg in drijfplanten. Met m'n domme hoofd een gedeelte van die planten in een andere bak gezet met het idee "Ik heb daar nu geen alg, dus de omstandigheden zullen wel niet goed zijn voor alg". De alg begon zich daar te verspreiden en nu ik de drijfplanten met draadalg vervangen heb is de draadalg in de gehele bak weg.
 

Terug
Bovenaan