Draadalg!


C

chris10

Guest
Ik heb nogal veel last van draadalg in de vijver. Tot hiertoe heb ik het binnen de perken kunnen houden door handmatig zoveel mogelijk alg dagelijks te verwijderen. Maar kan iemand zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn? De waarden zijn als volgt: PH 7.2 KH 6 GH 6
Te zacht water?
 
Nee. Het gaat vooral om de hoeveelheid zonuren en de concentratie nitraat en fosfaat van je water. Heb je vijverplanten?

Hoe groot is de vijver? (Inhoud)
Wat voor filtratie heb je?
Zwemmen er vissen in, zo ja, wat voor en hoeveel?
 
Hier een foto:
217565chris10_0_82_imag0253.jpg


137253chris10_0_82_imag0254.jpg


Een kleine vijver 350 liter, wordt bevolkt door 10 elritsen, een 50 tal vietnamese danio�s( of iets meer en 3 paradijsvissen.
Ik zal de nitraat en fosfaat straks eens meten..
Het aantal zonuren zal misschien een probleem zijn vrees ik, heeft 3/4 van de dag zon, voldoende zuurtsofplanten en filter van oase.
 
Nitraat 0? Weet je het zeker?

Je zou eens kunnen kijken naar glanzend fonteinkruid.
Deze plant geeft een stof af die algen tegenwerkt dacht ik.
 
Ik ben geen vijverman maar planten hebben wel fosfaat en nitraat nodig voor de groei.
 
Parasol erbij, niet teveel voeren, diepvriesvoer gespoeld gaf bij mij ook extra algen. Beetje draadalgen is ook gezond he.
Kunt eventueel klein gedeelte van het water verversen
 
De parasol staat er inderdaad boven in de namiddag. Zou het niet helpen om waterverharder toe te voegen want 6 is weinig heb ik gelezen. Het zijn ook van die losse flossen alg die niet makkelijk weg te nemen zijn.
 
Voor een vijver weet ik het niet, maar voor een aquarium is 6 niet laag hoor als KH. Ik heb een kh van 5 en veel leden hebben een nog lagere KH. Maar goed, hoe dat bij een vijver zit weet ik verder niet.
 
chris10 zei:
De parasol staat er inderdaad boven in de namiddag. Zou het niet helpen om waterverharder toe te voegen want 6 is weinig heb ik gelezen. Het zijn ook van die losse flossen alg die niet makkelijk weg te nemen zijn.

De reden dat men in de vijverwereld in rep en roer is komt doordat bij een 'lage' kH er een grotere kan is op een PH crash( vooral in koivijvers)
Als je de kH verhoogt verklein je ook de kans hierop.

Middeltjes zijn in jouw geval volstrekt niet nodig.
Je kH is prima! ;)
 
Ja het is een buffer maar ja ik vond dat ook een mooie KH en dat vind ik dus niet alleen.
Maar ja, voor hetzelfde was dit bij vijvers anders geweest natuurlijk :)
 
Het is de HG (totale hardheid) die ook maar 6 is!! En dat is blijkbaar nogal laag. Ik merk het ook aan de zuurtsofplanten die er niet zo fris uitzien en niet groeien.
 
Gh moet 10+ zijn voor goede plantengroei, daarbij is 8 minimaal.
Kh 6 is prima, ph moet rond 8 zitten.
 
Het kan helpen om flink te beluchten, zag dat m'n pH daarvan was gestegen van 7,2 van voor het beluchten naar 8,1 na het beluchten
 
Dat zou kunnen komen door co2 wat je water uit gaat via wateroppervlakte,het beluchten creeert extra oppervlakte waardoor er meer co2 weg kan,waardoor je ph wat hoger is.

Mvg
 
Dat is dus net als bij een aquarium. Bij veel oppervlakte beweging is de gasuitwisseling groter en zal co2 ontsnappen.
 
Dat kan wel zijn , maar als je veel last van draadalg hebt , doe je met beluchten net extra co2 aan je water afgeven .
Draadalg heeft in mijn ogen niks te maken met zon en nitraat en fosfaat en hardheid van je water , maar dat is gewoon een reddingsmiddel van de natuur (al maar goed) omdat er geen balans is .
Dat je nitraat en fosfaat op 0 staan is een gevolg van je draadalg .
 
Wel met de zon want licht is een boost voor algen.
Draadalg is normaal een co2 tekort en door te beluchten jaag je dat juist uit het water.
 
jessicapilon zei:
Draadalg is normaal een co2 tekort en door te beluchten jaag je dat juist uit het water.

Dat ben ik met je eens . Ik heb het hier al vaak gezegd met de vijvertopics , ik zie gelijk aan een vijver wat er scheelt .
De meesten halen er zoveel mogelijk afval uit , en komt de co2 bron nooit op gang , met als gevolg ook geen plantengroei (enkel hongerige misvormde groei noem ik dat dan)

Dus door het co2 tekort gaat je draadalg woekeren , met als gevolg dat die de pH omhoog trekt tot hele hoge waardes .
Als je dan net gaat beluchten ga je terug co2 toevoegen aan je water . Als je dan toelaat om een co2 bron te laten leven , zal mettertijd de draadalg op zijn retour gaan en je planten gaan gewoon mooi groeien .
 
Ik belucht enorm, heb geen zuurstofplanten en een kale bodem.
Toch heb ik 0,0 draadalg

Rara hoe kan dat? : helofytenfilter.
 
Ik ben geen chemicus maar volgens mij gaan co2 en zuurstof ook prima samen in een bak/vijver.
 
Plaats daar eens een foto van Olympus als je wil .
Ik belucht/zet het water ook in beweging , echter niet zoals anderen dat doen dmv bruisteentje .
Ik belucht met bellen uit een staaf van 12 mm , voor turbulentie aan het het oppervlak (zodat het water opgetild wordt en kabbelt) en weinig co2 wordt uitgedreven .
 
Als ik zaterdag tijd heb zal ik eens een foto maken.
Ik heb wel alg, echter alleen een groene kleur op het folie, geen laagje of haren in ieder geval.
De vijver heeft maar 4 uur per dag zon trouwens.

Dat laatste doe ik zelf ook in m'n tweede vijver, dmv een sponsfilter.
 
erwin2 zei:
Plaats daar eens een foto van Olympus als je wil .
Ik belucht/zet het water ook in beweging , echter niet zoals anderen dat doen dmv bruisteentje .
Ik belucht met bellen uit een staaf van 12 mm , voor turbulentie aan het het oppervlak (zodat het water opgetild wordt en kabbelt) en weinig co2 wordt uitgedreven .

Bij deze:
Re1cnpPi0UeqV88CDJ5aq7kR-L6wt_cF.jpeg
 
Mijn algprobleem blijft!
Ik heb intussen Gh verharder toegevoegd om het water wat te verharden..
Ik merk wel op dat de planten er beter uitzien en groeien, maar helaas moet ik dagelijks de alg handmatig verwijderen.
Als het zou helpen meer opp. beweging te brengen dan kan ik misschien het fonteintje aan de filter koppelen.
De strip Ph tester toont een heel ander resultaat dan de druppeltest:
- strip: 7.2
- druppeltest: 8.5 � 9
Dat is wat anders h�?? Wat klopt nu eigenlijk... :(
 
Strips zijn in de regel niet betrouwbaar hoor. Hoe meer oppervlakte beweging des te lager je co2 zal zijn. je krijgt dan meer uitwisseling van gassen namelijk. Ik zou eerder vertrouwen op de druppels dus.
 
In zijn geval gaat de pH zakken met beluchten , zoals eerder aangehaald . In zijn water zit minder co2 dan het evenwichtsgehalte .
Hoe laat heb je de pH gemeten ?
In ieder geval denk ik dat de druppels moet vertrouwen , die pH gaat mooi samen met je algen . (ook reeds eerder uitgelegd)
Mocht ie 7,2 zijn had je dit topic waarschijnlijk niet geopend !

@ olympus : waar is het helofytenfilter ? Ik zie geen planten :S
Is het een bak gevuld met fijn zand ?
 
Ik ben geen scheikundige dus kun je vertellen wat het evenwichtsgehalte is dan??
Bij een kh van 6 zit je met een ph van 7.2 rond de 11mg en met een ph van 8 rond de 1.5mg.
 
erwin2 zei:
In zijn geval gaat de pH zakken met beluchten , zoals eerder aangehaald . In zijn water zit minder co2 dan het evenwichtsgehalte .
Hoe laat heb je de pH gemeten ?
In ieder geval denk ik dat de druppels moet vertrouwen , die pH gaat mooi samen met je algen . (ook reeds eerder uitgelegd)
Mocht ie 7,2 zijn had je dit topic waarschijnlijk niet geopend !

@ olympus : waar is het helofytenfilter ? Ik zie geen planten :S
Is het een bak gevuld met fijn zand ?

De foto is een close up van de vijverwand ;)
Ik heb geen bodem.

Dacht dat je de alg wilde zien? Of toch het plantenfilter? :p
 
Idd het helofytenfilter ;)

Dacht dat het natuurlijk co2 gehalte rond de 0,5 mg/l zit .

En idd gevonden , dit bedoel ik .

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -het-water

Als je algen zo hard hun best doen gaat het co2 gehalte onder de 0,5 , dus als je dan gaat beluchten voeg je toe .

Hoogst gemeten pH in mijn vijvers was ooit 9,3 icm slechte plantengroei , alg , te propere vijver , te weinig biologische activiteit .
 
Ik wil hier graag nog eens dit topic oprakelen omdat ik eigenlijk ten einde raad ben.
Ik worstel nog steeds met een vreselijke algenplaag en eigenlijk is het een soort zweefalg die ik al met man en macht probeer te bekampen maar zonder resultaat. Natuurlijk als ik de oorzaak niet weet is het moeilijk op te lossen. Alg Killer enz. helpen totaal niet, elke dag schep ik netten vol met die zwevende deeltjes. Het is letterlijk dweilen met de kraan open.
Is het teveel zonlicht, te lage ph, teveel organische afval, allemaal vragen die ik me stel.????
Morgen plaats ik eens een foto van dit triestig plekje uit mijn tuin.
Een drastische maar jammerlijke oplossing is het hele boeltje dichtgooien....
 
Chris , belucht je de vijver genoeg ?
Teveel zonlicht kan , maar dan heb je niet genoeg of de verkeerde planten . Hier staat alles de gehele dag in de zon .
Die drijvende papjes duidt denk ik dat je vijver een hoge pH heeft . Teveel organisch materiaal , dan zorg je er niet voor dat dit wordt afgbroken . Dat doe je met coccolietenkrijt en eventueel met maerl (laatste werkt minder) en genoeg zuurstof IN de waterkolom .
Enkele simpele aanpassingen kunnen snel resultaat boeken , dus ik zou toch eens een poging wagen .
En anders pomp je er eens wat str*nt in of belastend materiaal , dan is je vijver zo vertrokken .
 
Wat wordt bedoeld met beluchten? Er zit een filter op met een soort sproeier fonteintje. Er zaten heel veel zuurstofplanten in, die nu niet meer groeien en bedekt zijn met alg. De andere planten heb ik eruit gehaald. De PH was vorige week slechts 5, ondertussen water eruit en aangevuld met leidingwater. Coccolietenkrijt...nog nooit van gehoord alsook niet van die str..t in de vijver, maar als dat zou helpen dan proberen we zoiets.
Hieronder een foto.... als je dat vergelijkt met een paar pics hogerop dan zie al snel hoe erg het gesteld is met mijn klein vijvertje.

791724chris10_0_82_img_20160514_111718.jpg


545671chris10_0_82_img_20160514_111759.jpg
 

Terug
Bovenaan