Draadalg Rio125


Robbie521

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2014
Berichten
148
Ik heb de bak nu 3 weken staan en vorige week zag ik kleine stukjes draadalg verschijnen. Dit groeit nu ook door.
Ben vorige week begonnen met easycarbo ongeveer 5ml per dag. ook voeg ik 1 keer in de week profito toe.

De filter is de standard filter van juwel. Planten groeien nu wel goed alleen die als is zo vervelend.

Dit zijn mijn waterwaarde.

Temp: 26,5
PH: 7,5
GH: 6
KH: 6
NH3: 0,05
NH4: 1
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0,25
FE: 0,0
Co2: 5,3 berekende waarde


Iemand enig idee wat ik hieraan kan. ik weet dat mijn Co2 erg laag is. Ben nu aan het rond zoeken naar een co2 set.
 
Ik denk je co2 waarde verhogen. Kan in jou bakje ook wel goed met bio co2 hoor.
Als is een echte set natuurlijk wat makkelijker.
 
Met die hoeveelheid easycarbo zou het lage CO2 niveau toch het probleem niet hoeven zijn?
Misschien het sporenelementen niveau (enigszins af te lezen uit de geteste ijzerwaarde) iets verhogen met wat meer profito?

~ Ivo
 
Heb je op je rio 125 de t5 lampen zitten..evt met reflectoren ???
En hoe lang staat je verlichting aan?
 
Ik heb ook de Rio125 gehad en heb de ervaring dat met de reflectoren en een redelijke belichtingsduur je al snel algen krijgt. ik zou zeggen doe de tl niet langer dan 9 uur aan en verwijder de reflectoren. Ook kun je flink wat drijvers erin doen.
Dit kan al een boel schelen hoor.

Ik lees op internet dat het meestal een co2 gebrek is en soms een ander tekort. Het zou ook te maken kunnen hebben met gebrek aan voeding want ook de po4 is vrij laag denk ik en je Fe al helemaal.
Ik zou de po4 ook op zeker 1,0 brengen. En zoals Ivo al zegt de profito wat omhoog omdat je Fe ook 0 is.
Al is dat vaak al snel niet meer meetbaar dus dit is ook niet alles bepalend.
 
http://www.aquarium-minor.nl/index.php/ ... n/draadalg

Ook hier lees ik dat het alleen symptoombestrijding is en dus niet de oplossing van het probleem. Zover ik weet kan het dan toch aan het tekort aan echte co2 liggen. Maar ja dit is puur wat ik lees en ik ben geen scheikundige die dit kan bevestigen.
Er is mij altijd verteld dat het in 90% van de gevallen een tekort is aan co2.

Maar om het te bestrijden kan het wel goed helpen dus.
 
Ik heb inderdaad de t5 verlichting met de reflectoren. Achter zit de daylight lamp en voor de colour.
De verlichting staat heb ik ingekort. Hij gaat om 10 uur aan en om half 9 uit.

Ook heb ik vandaag extra profito toegevoegd.
 
Daar komt veel licht vanaf, dus is het zaak om redelijk wat planten in je bak te hebben en deze goed voorzien van voedingstoffen (bijv profito) en co2 ( in de vorm van easycarbo of co2 via gasfles....niet beide gebruiken) .
Zou een opstartend aquarium een uur of 8 belichten met die t5 lampen en later als de bak goed draait evt wat opvoeren qua tijdsduur.
 
Ik had altijd tussen de middag een pauze van 2 uur ingelast met een tijdklok. nu zit je op 10.5 uur en dat kan vooral met de reflectoren nog aan de lange kant zijn denk ik.

Maar even deze vraag. Carbo is niet erg goedkoop en je kunt heel gemakkelijk in jou bak bio co2 gebruiken.
Waarom overweeg je niet om daarop over te stappen??
 
peterdenhaag53 zei:
Daar komt veel licht vanaf, dus is het zaak om redelijk wat planten in je bak te hebben en deze goed voorzien van voedingstoffen (bijv profito) en co2 ( in de vorm van easycarbo of co2 via gasfles....niet beide gebruiken) .
Zou een opstartend aquarium een uur of 8 belichten met die t5 lampen en later als de bak goed draait evt wat opvoeren qua tijdsduur.

Helamaal met die 8 uur eens hoor. Mede door de ervaring die ik zelf heb gehad met de Rio125.


Ik zou toch bio co2 of echte co2 gaan overwegen.
 
Zeker John..bio co2 is goedkoper dan steeds easycarbo te moeten kopen.
 
jessicapilon zei:
Ik had altijd tussen de middag een pauze van 2 uur ingelast met een tijdklok. nu zit je op 10.5 uur en dat kan vooral met de reflectoren nog aan de lange kant zijn denk ik.

Maar even deze vraag. Carbo is niet erg goedkoop en je kunt heel gemakkelijk in jou bak bio co2 gebruiken.
Waarom overweeg je niet om daarop over te stappen??

John ik kan mijn verlichting nog in korten zal hem een uur later in laten schakelen.
Ben al een beetje met bio CO2 bezig geweest vind het omslachtig. Heb vroeger veel bakken gehad maar nooit het budget om het goed aan te pakken. Daarom ben ik nu aan het rond kijken voor een goeie CO2 set.

Daarom de vraag zou dit voor mij geschikt zijn ?

De jbl proflora m602
 
Alg. werd iets minder. Totdat ik gisteren in de bak keek. Zal morgen even wat foto's maken maar ik was nie vrolijk. Vrijdag kan ik de jbl CO2 set halen. Hopen dat het dan beter wordt
 
Ik denk dat ik er nu achter ben wat ik mis. Afgelopen dagen was de lag heel erg hele bak zal vol en de planten ook. Dacht toen laat ik er gewoon even een scheut met profijt ingooien. Dus ik heb er toen een 15 ml profijt ingedaan de volgende ochtend was de bak zo goed als schoon.

De co2 is er nog niet want de winkel waar ik het had besteld heeft beloftes gedaan die ze niet waar kunnen maken. Die zijn een klant kwijt.
 

Terug
Bovenaan