Doseerpomp installatie


Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Ik heb mezelf vandaag een doseer pomp cadeau gedaan.
Dit omdat ik dan de all in one voeding toevoegen niet meer in mijn ochtend ritueel hoef te verwerken.
En ik het dan tenminste niet meer kan vergeten.

Ik heb de pomp gekalibreerd en is klaar voor gebruik, hij staat onder het aquarium in het kastje. Nu is het best wel een eindje omhoog naar het aquarium.
Hebben jullie er toevallig een terugslagventiel tussen zodat het niet terug kan lopen? Kan dit uberhaupt?
En hoe hebben jullie het slangetje in / aan het aquarium bevestigd?
Ben hier erg benieuwd naar.
 
In de basis is het niet mogelijk dat de vloeistof terug loopt, maar door vuil en slijtage kunnen de slangen altijd wat gaan “lekken”
 
Dan zal ik dat in de gaten blijven houden, voorheen doseerde ik handmatig en voor de spraybar in de stroming zeg maar.
Zodat het meteen goed verdeeld werd.
Daarom vroeg ik me af hoe jullie het aanvoer slangetje bevestigd hebben.
Maar zal zelf eens kijken wat ik uit kan vinden.
 
Volgens mij heeft @benvo ook zoiets en je zou eens in zijn fotoalbum kunnen kijken. Zeker ben ik niet.
 
Ik heb mijn slangetjes in de korf van de opvoerpomp in het bioloog.

Heb je een filter pot zou je het aan je spraybar of stabilisatie strip kunnen vast maken met een ijzerdraadje wat je voor plantjes in de tuin gebruikt. Met dat groene plastic eromheen.

Screenshot_20210203-082815.jpg
 
Ik heb er geen terugslagventiel tussen zitten.
Hier heb ik de slang gewoon vast met een zuignap voor luchtslangen. Boven het wateroppervlak bij de uitstroom van het filter👍🏻
 
Er hoeft geen terugslag ventiel tussen, domweg omdat er niets gebeuren kan. Een doseerapparaat werkt met een peristaltische pomp, zo'n ding knijpt een zacht slang deel dicht terwijl hij een draaiing maakt. De vloeistof wordt hierdoor naar boven gedwongen. Als inlaat mogelijkheid heb ik zelf iets in elkaar geknutseld, ik werk met vier pompjes, eigenbouw doseersysteem, door middel van een PVC plaatje dat middels hitte gebogen is. Dat voorkomt tevens het knikken van de slangetjes over de rand van je bak.
IMG_20210129_103305.jpg
 
Laatst bewerkt:
U roept, wij draaien :DD :DD
Net als de peristaltische pomp XD
Er hoeft geen terugslag ventiel tussen, domweg omdat er niets gebeuren kan. Een doseerapparaat werkt met een peristaltische pomp, zo'n ding knijpt een zacht slang deel dicht terwijl hij een draaiing maakt. De vloeistof wordt hierdoor naar boven gedwongen. Als inlaat mogelijkheid heb ik zelf iets in elkaar geknutseld, ik werk met vier pompjes, eigenbouw doseersysteem, door middel van een PVC plaatje dat middels hitte gebogen is. Dat voorkomt tevens het knikken van de slangetjes over de rand van je bak.
Bekijk bijlage 318296
Nodig is het niet, maar het helpt wel als je pomp wat ouder word of goedkoper is om terug stromen te voorkomen.
Zeker als je niet dagelijks doseert en/of hele kleine hoeveelheden kan dat een probleem vormen
 
Bedankt voor de info weer, heb hem nu met zuignapjes op de achterkant van t aquarium gemonteerd. Alleen valt de voeding dan precies achter de spraybar en dus niet in de stroming.
Nu wil ik die af en toe schoon kunnen maken dus daar wil ik hem niet aan bevestigen. Ga nog wel ff verder puzzelen hoe ik het in de stroming kan doseren.

Gelukkig maar dat het niet terug kan lopen. Ik zag het al helemaal gebeuren dat de zuignapjes los laten en het aanvoer slangetje in t aquarium valt.
En vervolgens gaat staan hevelen en dus de fles met plantenvoeding overstroomt haha.
 
Bedankt voor de info weer, heb hem nu met zuignapjes op de achterkant van t aquarium gemonteerd. Alleen valt de voeding dan precies achter de spraybar en dus niet in de stroming.
Nu wil ik die af en toe schoon kunnen maken dus daar wil ik hem niet aan bevestigen. Ga nog wel ff verder puzzelen hoe ik het in de stroming kan doseren.

Gelukkig maar dat het niet terug kan lopen. Ik zag het al helemaal gebeuren dat de zuignapjes los laten en het aanvoer slangetje in t aquarium valt.
En vervolgens gaat staan hevelen en dus de fles met plantenvoeding overstroomt haha.
Als je waterdistributie goed is maakt het niet uit dat het achter de spraybar valt lijkt me :) misschien gaat het dan eerst het filter in, maar dan wordt het daarna nog goed verdeeld lijkt me.
 
Er hoeft geen terugslag ventiel tussen, domweg omdat er niets gebeuren kan.
Ohh Ben roep dat maar eens niet te hard.
Als de rollen een gaan slijten zou terughevelen wel eens makkelijk kunnen gebeuren, en dat kunnen heel wat zeeaquarium jongens je bevestigen.
Gewoon bovenwater in de stroming druppelen is het simpelste
 
Ohh Ben roep dat maar eens niet te hard.
Als de rollen een gaan slijten zou terughevelen wel eens makkelijk kunnen gebeuren, en dat kunnen heel wat zeeaquarium jongens je bevestigen.
Gewoon bovenwater in de stroming druppelen is het simpelste
Dan nog gebeurd er niet zoveel. Als die slijting er al is, waar ik nog niets van merk overigens, dan kan alleen de inhoud van de slang terugzakken naar de pomp en eventueel , wanneer de pomp zelf niets meer tegenhoudt, terug in de flacon waar het uitkwam. Waar iedereen alleen aan moet denken: Je vloeistof inlaat moet altijd boven het wateroppervlak blijven. Nooit iets in het water hangen! Zie daarvoor mijn foto hierboven.
 
Maar dat schreef je er niet bij, wel stellig dat er niets gebeurd.
Het lijkt me toch dat dit een bekend gegeven is? Je moet nooit een de slangetjes van een automatisch doseersysteem in het water hangen. Het lijkt me vrij logisch om te bedenken dat wanneer je een slang permanent in je water hangt en het andere eind buiten je bak laat bungelen dat dit vragen is om problemen. Of zie ik dit verkeerd? :):):) Er zijn in de loop van de tijd diverse dingetjes ontworpen om de slangen boven het wateroppervlak vast te zetten. Ik heb er dan maar zelf een gemaakt maar je kan ze kopen bij de vleet. En dat doen ze alleen maar omdat dit nodig is.
mpr01.jpg
 
Laatst bewerkt:
kijk eens naar de vragen hier op het forum...... alle antwoorden zijn bekende gegevens.... voor diegene die ze weten.
 
kijk eens naar de vragen hier op het forum...... alle antwoorden zijn bekende gegevens.... voor diegene die ze weten.
Het forum is ook om vragen te kunnen stellen en veel mensen doen dat en kijken niet eerst of de vraag hier al is beantwoord of weten niet eens dat er een zoekfunctie voor is ;)
 

Terug
Bovenaan