Doorstroomfilter


Napoleon

Member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
6
Voor mijn komende biotoopbak wil ik een doorstroom filter maken is er al ervaring mee?

stel je voor een emmer met water door dat met je hand rond te laten draaien heb je een draaikolk dat effect wil ik graag in mijn rivierbiotoop

de cartridge is 15x50cm en een lengte van 30cm gevuld met buizen 16 mm oppervlak voor bacterie groei circa 10 m² en is dan vergelijkbaar met 10 liter k1 medium

thumbnail_IMG_4031.jpg

l_pvc-buis-elektriciteit.jpeg

Dit pakje buizen laat beter zien wat het effect kan zijn. Er is geen of zeer geringe weerstand door de filtermedia.

aansluitend de plaatsing in een bovenaanzicht tekening in het achterdeel van het Aquarium.

thumbnail_IMG_4030.jpg


Pompjes voor de buizen openingen drukken het water erdoor zo heb ik enerzijds een filtering en anderzijds maksimale ronstroming van een kant komend als een beekloop.
losse reflectie platen sturen de stroom en kan er achter rustige plaatsen bieden .
Wat denken jullie ervan?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je bedoeling maar heb toch een vraag, waarom ga je voor een draaikolk als je met dit zelfde principe ook voor een unilaterale stroming kan kiezen?
Als je dezelfde buizen onder je bodemsubstraat over de hele breedte van de bak legt, met een hoek op de uitstroom, kan je een natuurlijke unilaterale stroming creëren.
 
naar mijn idee moet ik dan pompgevoed op elke buisopening werken lastig en kostbaarder buismanifold maken en aansluiten, het heeft ook verlies van hechtings oppervlak baccies.
maar is zeker een alternatief, gaat in het plannenboek
 
of met een dubbele bodem werken
 

Bijlagen

  • 12.jpg
    12.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 32
Ik ben niet thuis in de rivierbiotopen, maar als je hoofddoel is om veel stroming in een soort draaikolk te creëeren en tegelijkertijd te fileren, waarom plaats je dan niet 1 of 2 krachtige externe filters met in- en uitstroom aan overstaande wanden?
 
Of een grote stromingspomp erin. Bij Utaka hebben ze ook een hillstream showbakje staan met een grote stromingspomp die ook zo nu en dan een draaikolkje veroorzaakt.
 
of met een dubbele bodem werken
Je bedoeld denk ik het hillstream principe?

Is eigenlijk hetzelfde idee als wat de ts op doelt, met het verschil dat hillstream een stromende beweging over de lengte van de bak heeft, terwijl de ts naar een soort draaikolk kijkt.
 
@svl ja dat principe ooit eens gezien en altijd gedacht dat wil ik eens proberen.
@nilo1804 jouw oplossing is ook prima en heb ik wel gezien in zeeaquaria, bij de beschrijving van de bak van @svl komt naar voren dat de stroming ook te sterk kan zijn
@Stijn S Nu heb ik helemaal spijt dat ik daar vandaag niet kon geraken.
@Lagerwerf ja die term hillstream kende ik niet inmiddels nu wel dat is mijn draaikolk in afgeplatte vorm maar dan op zijn kant en ben al aan het rondneuzen hoe ik het wiel denk beter uit te vinden. :)

1 ding is zeker het hillstream principe levert veel zuurstof uitwisseling op.
 
Die showbak bij Utaka zal nog wel even blijven staan denk ik. Zo vaak maken ze geen nieuwe set-up.
 

Terug
Bovenaan