Door de bomen.


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Hallo allemaal,

Het is weer zo ver, het slapende virus is weer wakker.
Onlangs een klein bakje opgestart en meteen kriebels voor een grotere.
Nou heb ik altijd al een mooie volle planten bak willen hebben dus ben ik bezig alles bij elkaar te sprokkelen.
Deze week ga ik het aquarium ophalen.
Het word de HS Aqua 60x60x60. om en nabij de 200 liter open bak.

Ik ben me nu aan het verdiepen in de verlichting en kom er niet helemaal uit.
Ik lees overal dat je kwa lumens voor een degelijke plantenbestand uit komt op 30 tot 40lumen per liter.
Echter loop ik er een beetje tegen aan dat ik maar 1 verlichting erboven wil om het geheel mooi strak en clean te houden.
Eventueel ipv een lichtbalk op de rand zou ik nog kunnen kijken voor een lamp die ik kan ophangen aan het plafond.

Maar nou komt het, 60cm led verlichting levert bij lange na niet genoeg lumen/liter om aan die 30/40 te komen of zoek ik in de verkeerde richting?
Hopelijk heeft iemand wat advies, want ik word langzaam gek van alle sites, namen, merken en getallen.
Budget voor de verlichting is om en nabij de 200 euro, mag wat meer mag wat minder.
 
De online aanbieders geven vaak een beschrijving van wat een plant zo nodig is om te kunnen groeien. Weinig licht is een omschrijving die vraagt om ca 20/ 25 lumen per liter. Een gemiddelde lichtsterkte wordt op zo'n 35 lumen per liter gezet en veel licht vragende planten willen 45 plus lumen per liter. De hoogte van een bak speelt natuurlijk een rol. Licht verliest aanzienlijk aan sterkte door water. Je moet dus een plantenkeuze maken die past bij je hardware. Je moet er ook rekening mee houden dat planten die veel licht vragen ook extra CO2 toevoegingen zullen vragen. Wil je dit niet vallen die planten dus af. Planten kennen wel een zekere bandbreedte, waardoor we ook soorten bij elkaar kunnen houden die niet exact gelijk zijn, maar het is slim om e.e.a vooraf goed te bezien. Waar je trouwens door je vragen al een goed begin mee hebt gemaakt. Veel succes alvast! Boven mijn bak, zie fotoboek, hangt trouwens zo'n 49 lumen per liter.
 
De online aanbieders geven vaak een beschrijving van wat een plant zo nodig is om te kunnen groeien. Weinig licht is een omschrijving die vraagt om ca 20/ 25 lumen per liter. Een gemiddelde lichtsterkte wordt op zo'n 35 lumen per liter gezet en veel licht vragende planten willen 45 plus lumen per liter. De hoogte van een bak speelt natuurlijk een rol. Licht verliest aanzienlijk aan sterkte door water. Je moet dus een plantenkeuze maken die past bij je hardware. Je moet er ook rekening mee houden dat planten die veel licht vragen ook extra CO2 toevoegingen zullen vragen. Wil je dit niet vallen die planten dus af. Planten kennen wel een zekere bandbreedte, waardoor we ook soorten bij elkaar kunnen houden die niet exact gelijk zijn, maar het is slim om e.e.a vooraf goed te bezien. Waar je trouwens door je vragen al een goed begin mee hebt gemaakt. Veel succes alvast! Boven mijn bak, zie fotoboek, hangt trouwens zo'n 49 lumen per liter.
hey benvo bedankt voor je reactie!
Ik wil het liever andersom doen, kijken wat ik voor verlichting kan krijgen en daarna pas besluiten welke planten bij desbetreffende verlichting passen. Vandaar ook mijn hulpvraag voor de beste lamp voor dit geld.
Co2 zal in het begin nog vloeibaar zijn, maar mocht het nodig zijn schaal ik dat weer op naar een vaste setup.

Bij mijn vorige bakken was gebrek aan licht altijd het probleem, ik wilde er altijd budget vanaf komen maar dit keer wil ik het zo goed mogelijk doen zonder al te veel te beknibbelen op de kosten!
 
Hallo allemaal,

Het is weer zo ver, het slapende virus is weer wakker.
Onlangs een klein bakje opgestart en meteen kriebels voor een grotere.
Nou heb ik altijd al een mooie volle planten bak willen hebben dus ben ik bezig alles bij elkaar te sprokkelen.
Deze week ga ik het aquarium ophalen.
Het word de HS Aqua 60x60x60. om en nabij de 200 liter open bak.

Ik ben me nu aan het verdiepen in de verlichting en kom er niet helemaal uit.
Ik lees overal dat je kwa lumens voor een degelijke plantenbestand uit komt op 30 tot 40lumen per liter.
Echter loop ik er een beetje tegen aan dat ik maar 1 verlichting erboven wil om het geheel mooi strak en clean te houden.
Eventueel ipv een lichtbalk op de rand zou ik nog kunnen kijken voor een lamp die ik kan ophangen aan het plafond.

Maar nou komt het, 60cm led verlichting levert bij lange na niet genoeg lumen/liter om aan die 30/40 te komen of zoek ik in de verkeerde richting?
Hopelijk heeft iemand wat advies, want ik word langzaam gek van alle sites, namen, merken en getallen.
Budget voor de verlichting is om en nabij de 200 euro, mag wat meer mag wat minder.
Een kessil een optie?
 
dat word lastig om een LED van 60cm voor een 200 liter, om op 40 lumen per liter uit te komen. Ik denk dat je er toch 2 erop moet plaatsen.
Een lumenkanon is natuulijk de Chihiros zoals de WRGB-II, (4500 lumen) maar kosten al 200,- euro per stuk.
Maar... de Chihiros A601 zijn nog steeds te verkrijgen. Daar geeft een LED van 60cm 5800 lumen en kosten maar 55 euro
 
Ik volg dit topic vanwege de bijzondere bak en de feiten die ik niet machtig ben over lumen per liter @RednasNL ook al ben ik nog een...... zoals ik iemand ken qua naam van een ander soort forum met de toepasselijke naam Groentjuh. :deal::!
 
Met Daytime Matrix kan je op een ledbalk van 60 cm maximaal 9000 lumen halen. Op deze ledbalk kan je bijvoorbeeld 5 modules Daytime PRO Module SunLike-Neutral plaatsen.
Dit zijn modules die een neutraal wit licht met een kleurentemperatuur van 4500-5000 kelvin produceren.
 
Zo de kleine bloedzuiger ligt in bed, ik ga even de aangedragen mogelijkheden bekijken en dan zet ik dalijk alles hier op een rijtje.
in ieder geval al bedankt voor het meedenken van jullie allemaal :)
 
Als fancy kleurtjes in de verlichting geen vereiste is kan je ook 1 bridgelux vero in een heatsink hangen en daar een (dimbare) driver achter hangen.
Ben je voor een paar tientjes al klaar
 
Als fancy kleurtjes in de verlichting geen vereiste is kan je ook 1 bridgelux vero in een heatsink hangen en daar een (dimbare) driver achter hangen.
Ben je voor een paar tientjes al klaar
Hahaha klinkt ingewikkeld ;) een houten standaard bouwen is geen probleem, maar electra en ik zijn geen beste vrienden.
Daarbij hoef ik geen disco, maar neem aan dat rgb wel belangrijk is voor de plantengroei.

Edit: ben er toch even ingedoken en het lijkt in eerste instantie hocus pocus. Zal er nog even op doorneuzen :)
 
Laatst bewerkt:
ProductWattageLumenKelvinPrijsOpmerkingen
Juwel HeliaLux Spectrum 600 LED29Watt40606,5/9000K165,-
Kessil A160WE Tuna Sun40Watt6/9000K292,-Shimmer, oppervlaktediameter tot 60 cm, vind niet het aantal lumen dat deze opbrengt, Zeeaquarium-winkel.nl
Chihiros WRGB-II67Watt4500200,-
Chihiros A60139Watt58008000K110/120,-Zou eventueel 2x kunnen.
Daytime Matrix, 5x daytime pro sunlike neutral37,5Wat86254/5000K500,-+Inclusief profiel, modules en adapter. Gewoon te duur!
 
Dit is in het kort wat ik ervan kan opmaken.
Ik heb nog niet tot in detail gekeken naar de kleur verdeling per verlichting.

Wat eigenlijk meteen eruit springt voor mij is de chiriros A601 en WRGB II, helaas blijf azaqua.nl steeds hangen dus zal straks nogmaals proberen.
Kessil en helialux blijven ook nog een open optie, de kessil zou imo erg mooi en strak staan bij een open bak.
Daytime matrix valt sowieso af, wel een super systeem om je eigen ledbalk samen te stellen, maar financieel niet haalbaar.

Ik ga me nu eerst eens verdiepen in de chiriros modellen, wat er precies te krijgen is, en wat de specs van de verschillende lampen zijn. Ook even goed zoeken op ervaringen van gebruikers en de pro's en con's op een rijtje krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Na enig onderzoek staat de chihiros a601 bovenaan mijn lijst, enige nadeel is dat ik niet de specificaties kan vinden van de rgb verdeling.
Van de A II en WRGB series kan ik die wel vinden, maar die zijn in vergelijking ook meteen een klap duurder en toch ook meteen een stuk minder Lumen.
 
enige nadeel is dat ik niet de specificaties kan vinden van de rgb verdeling.
De A601 is geen RGB, het is gewoon wit licht. Daarom heeft ie ook zoveel lumen.

edit: wil je perse RGB met veel vermogen zou je kunnen kijken naar de A601M (4600 lumen)
 
De A601 is geen RGB, het is gewoon wit licht. Daarom heeft ie ook zoveel lumen.

edit: wil je perse RGB met veel vermogen zou je kunnen kijken naar de A601M (4600 lumen)
Ja dat snap ik!! Maar wit licht bestaat toch ook uit kleuren. Was aan het kijken of ik een schema kon vinden hoe die opbouw is.

Zoals bijvoorbeeld bij de all series, dit zijn ook allemaal white leds maar staat wel een kleur schema bij hoe de verdeling tussen rgb is.
 
Vooralsnog zijn de chihiros wel aantrekkelijk prijstechnisch. Ben even aan het vergelijken tussen de verschillende series waar ik wat op inlever en waar ik wat voor terugkrijg. Ze maken het me niet makkelijk in ieder geval.
 
hey benvo bedankt voor je reactie!
Ik wil het liever andersom doen, kijken wat ik voor verlichting kan krijgen en daarna pas besluiten welke planten bij desbetreffende verlichting passen. Vandaar ook mijn hulpvraag voor de beste lamp voor dit geld.
Co2 zal in het begin nog vloeibaar zijn, maar mocht het nodig zijn schaal ik dat weer op naar een vaste setup.

Bij mijn vorige bakken was gebrek aan licht altijd het probleem, ik wilde er altijd budget vanaf komen maar dit keer wil ik het zo goed mogelijk doen zonder al te veel te beknibbelen op de kosten!
Op die kosten terugkomend; Het is belangrijk je te realiseren dat verlichting vaak als een soort sluitpost wordt gezien terwijl het een van de belangrijkste elementen is van een aquarium. Daar zou ik dus nooit op beknibbelen zoals je al aangeeft. Ook hier op de site hebben we al vele spijtoptanten meegemaakt die onderdeel aangaande.
 
Hahaha klinkt ingewikkeld ;) een houten standaard bouwen is geen probleem, maar electra en ik zijn geen beste vrienden.
Daarbij hoef ik geen disco, maar neem aan dat rgb wel belangrijk is voor de plantengroei.

Edit: ben er toch even ingedoken en het lijkt in eerste instantie hocus pocus. Zal er nog even op doorneuzen :)
Of het nu beslist RGB moet zijn betwijfel ik. Wel zou ik kiezen voor een Kelvinwaarde van zo ogeveer 5000 K. Je hebt dan alle belangrijke kleurwaarden in het wit zitten. Met name Juwel schermt nogal een met fel licht, althans voor onze ogen hetgeen dus niet altijd nuttig voor planten, van ergens tussen 6500 tot 9000 K. Dan zijn waarden die al richting brak water gaan.
 
Ja dat snap ik!! Maar wit licht bestaat toch ook uit kleuren. Was aan het kijken of ik een schema kon vinden hoe die opbouw is.

Zoals bijvoorbeeld bij de all series, dit zijn ook allemaal white leds maar staat wel een kleur schema bij hoe de verdeling tussen rgb is.
Kelvin waardes dus!
 
Heel erg bedankt voor je input benvo!! Het probleem met aquarium spullen (eigenlijk alle spullen tegenwoordig) zodra er een merk aan gekoppeld zit gaat een groot deel van de prijs naar de merknaam. Als ik gewoon naar de winkel rij en vraag voor de beste lamp word me waarschijnlijk gewoon 1 van de duurste types van eheim, fluval, juwel etc aangeraden.

Na enig onderzoek kom ik er dan achter dat ik op mijn bak met name met de diepe van 60cm en een max lamp lengte van 60 cm waarschijnlijk alsnog veel te weinig licht erboven hang. Even kijkend naar bijvoorbeeld de helialux kom ik met 1 lamp uit op zo'n krappe 20lumen/liter. Daarbij dan nog eens een mega kelvin waarde die niet echte noodzaak is.

Met name door de hoogte van de bak ben ik wel op zoek naar een lamp die eventuele bodem/lage planten alsnog van genoeg licht kan voorzien vandaar dat ik die chihiros wel aantrekkelijk vind.
Dat dit dan tevens weer een van de goedkopere lampen is een mooie bijkomstigheid.
 
uiteindelijk komt het allemaal neer tussen een combinatie van budget en fuctionaliteit :p
 
Ik word langzaam gek van het uitzoeken en voors en tegens afwegen, gevoelsmatig komt het erop neer dan ik mijn budget drastisch moet vergroten of gewoon plain en simple moet kiezen voor wat naar mijn mening de beste keus is voor deze bak uit de geselecteerde opties.

In dat geval kies ik voor 2 x de chihiros a601. Voornamelijk om de diepte ook van genoeg licht te kunnen voorzien, dimmen is altijd een optie evenals 1 balk uit of meer dimmen dan de ander mocht het te veel zijn.
Met als volgende kanttekening dat ik tzt altijd nog een van de 2 weg kan doen en vervangen met een goede rgb ledbalk. ( van welke merk/type tegen die tijd binnen het budget valt)

Ik wil iedereen zo ver in ieder geval bedanken voor het meedenken, en ik zal binnenkort een foto topic openen met de voortgang van de bak, alle techniek en ideeën die ik erbij heb :)
 
Ik zou in elk geval op zoek naar een lamp die het licht wat meer gericht naar beneden schijnt. Met een breedstraler zul je in een relatief smalle en relatief diepe bap onderin weinig overhouden.
 
Qua vorm en lichtopbrengst zou je eens deze kunnen overwegen: https://www.ledsgrowindoor.nl/spider-farmer-sf1000.html mooi spectrum en ziet er heel potent uit.
Thanks ik ga hem zeker eens nader bekijken en meenemen in de mogelijkheden, Eerste minpunt vind ik wel de vormgeving, maar dat is puur vanaf de eerste foto. Ik ga eens wat filmpjes en reviews zoeken, thanks!!
 
En geeft daarvoor meer dan 16000 Lumen terug. En Lumen is dan eigenlijk weer niet de handigste manier om dit uit te drukken aangezien het een maat is voor de hoeveelheid licht zichtbaar door het menselijk oog. Het extra diep rood en diep blauw waar planten lekker op groeien wordt dus minder meegenomen in dit getal. Al met al gewoon een enorme bak licht.
Als je het te gortig vind dan kun je hem met de dimknop lager zetten en wordt het verbruik ook minder.
Even voor de duidelijkheid ik heb hier geen aandelen in. Ik lees enkel de specificaties voor. En ik merk op dat deze in tegenstelling tot bij veel andere producten heel compleet zijn.
 

Terug
Bovenaan