Door de bomen het bos niet meer... Kleine visjes.


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Ik spuug gelijk even al mijn vragen eruit ;)

Mijn aquarium is nog volop aan het indraaien. Maar ondertussen probeer ik uit te vissen (kuch) welke bewoners ik erin wil.

Het is een bak van 70l.

Graag wil ik op de bodem kleurrijke vuurgarnalen.
verder een schooltje kleine visjes en eventueel nog een trio van iets. En als het even kan nog Kleine dwergkreeftjes. Als dat al niet teveel is.
Ik vind het niet erg als er af en toe een paar babygarnalen worden opgepeuzeld. Ze mogen de bevolking in stand houden, maar ik hoef er geen 300 zeg maar :) (er is veel schuilplaats ook)

Omdat de garnalen al zo kleurrijk zijn, vind ik dat het schoolvisje iets soberder mag. Ik dacht eerst aan Boraras Brigittea, maar die zijn ook nog best fel van kleur. Maar wel een erg leuk visje... Zijn er heel kleine alternatieven? (2-2.5cm volwassen?)
Ik kwam wel wat tegen op het internet, maar op elke website staat weer een andere grootte vermeld, zoals bvb bij het dwergpotloodvisje.

Ik dacht qua trio aan Dario Dario / Badis Badis Bengalensis. Maar ik las dat vrouwtjes moeilijk te vinden zijn en ben bang dat ze mij gaan bedriegen wegens moeilijk het verschil te zien?

Ik wil alle soorten zo klein mogelijk, zodat elke soort ook in en goed aantal aanwezig kan zijn. Ik zie een schooltje graag riant aanwezig (en niet 8 stuks).

Kan iemand mij wegwijs maken in een geschikt schoolvisje, eventueel bijvisje en wat er in de bak past?
 
Kreeftjes zou ik niet direct doen, die willen nog wel een een vis pakken, lijkt me niet de bedoeling.
Dario dario kan maar zijn niet direct heel makkelijke dieren qua eten. Het meeste dat je vind is wildvang, die pakken meestal geen droog voer.
Je zou kunnen denken aan Epyplatys annulatus, ringbandsnoekjes. Daar kun je een leuk harem wel van kwijt denk ik.
Als schooltje, Boraras merah? Lijkt op brigittae, maar is iets minder gekleurd, als je dat niet wilt.
Andere optie is Microdevario kubotai, heel mooi visje en ongeveer hetzelfde formaat.
Ook altijd leuk is Paracheirodon simulans. Genoeg keuze.
 
Bedankt al voor deze opties, ik zoek ze gelijk even op. Hoe zit het met verkrijgbaarheid? WAnt in de standaard dierenwinkel is het allemaal al moeilijk te vinden...
 
Ringbandsnoekjes zijn altijd wel te krijgen, B, merah misschien iets moeilijker. M. kubotai zijn er ook eigenlijk altijd wel, is een vrij populaire vis.
 
Ik had eigenlijk gehoopt iets wit/zwart/grijs te vinden met streepjes ofzo. Maar de keuze is uiteraard al erg beperkt als je in hele kleine visjes zoekt...
Ik denk alleen dat mijn waterwaarden niet zo passen bij het ringbandsnoekje (wat ik overigens wel een heel leuk visje vind). Maar mijn bak staat ook nog in te draaien en is nog niet stabiel natuurlijk.
 
En waarom zou je water daar niet bijpassen?
Een PH van 7 is prima, op de meeste plaatsen kom je daar wel aan. Volgens mij kunnen ze ook wel iets hoger hebben, zeker de nakweek word meestal gewoon op kraanwater gehouden, daar zou ik niet zo bang voor zijn.

Op het formaat 2 á 2,5 cm is best wat te krijgen hoor, alleen ga je dan al snel naar de wat specialere visjes die ook weer andere eisen stellen.
Ik heb zelf Brevibora dorsiocellata zitten, die worden maximaal 2cm en zijn grijs, zwarte vinnen en hebben een felgroene ring om het oog. Echt prachtige dieren, maar niet te doen op een gezelschapsbak, ze willen een KH minder dan 1 en een PH minder dan 6, liever rond de 5.
 
Nee, zo is hier nu ook weer niet de bedoeling :D Mijn kraanwater is PH7 recht uit de kraan. Dus dan kunnen ze misschien toch? Ik lees alleen dat ze ook vooral levend voer willen die ringbandsnoekjes? Ze zijn dan een optie voor het trio. Nu alleen dat schoolvisje nog. Voor mij ofwel geen kleur (zwart/wit/grijs), ofwel veel kleur. Dan heb ik dus liever de Brigittae dan de Merah.
 
Wildvang zal inderdaad alleen levend voer pakken maar de kans dat je wildvang te pakken krijgt is denk ik niet zo groot.
De meeste nakweek zal zonder moeite droogvoer of diepvries voer pakken.
 
Zebrabarbeel, kegelvlekbarbeel.


Groetjes John.

De zebrabarbeel (Danilo regio) is subtropisch en wordt 2x zo groot als wat TS vraagt. Dit even ter info.

@TS: je geeft aan dat je zoekt naar een sobere vis, omdat de garnalen al felle kleuren hebben. Realiseer je wel dat de garnalen erg klein zijn, en dat je dus echt met je neus tegen het glas moet zitten om de kleur van de garnalen je beeld te laten beheersen. Ik zou daarom toch voor een opvallender visje gaan, zoals de rasbora hengeli (de kleine variant van de eerder genoemde ‘kegelvlekbarbeel’). Erg mooi visje, mooie tekening, en schoolt mooi.

Mocht je voor een harem epiplatys annulatus gaan, besef dan wel dat deze enkel in de bovenste waterlaag zwemmen. Dan is het midden dus helemaal leeg.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Die Hengeli wordt zo een 3cm. Wel een leuk visje om te zien met inderdaad een leuke aftekening.
Hoeveel kan je er houden in een bak van respectievelijk 70l met garnalen op de bodem? Want die garnalen nemen ook plek in natuurlijk.

De ringbandsnoekjes dacht ik eerder als extra visje in de bak. Dit lijkt mij mooi, maar is geen noodzaak als het niet gaat.
 
Ik heb in mijn bakje van 75liter (bruto) een schooltje van 11 espie's zwemmen.
 
Zebradanio's zou ik ook niet in een 60 cm (dat is het denk ik?) doen. Zeker niet als het verwarmd wordt maar dat vertelt dit topci verder niet.

Zwart/wit/grijs. Ik denk direct aan Corydoras pygmaeus. Itt andere cory's geen echte bodemvis. Erg mooi schoolgedrag!
 
Ik dacht dat de corydoras alleen bodembewoners waren. Ik zoek de soort verder op :)

Die Formosa zoek ik ook eens wat uitgebreider op. Volgens mij kwam ik die al eens tegen inderdaad als potentiele bewoner.

De bak is verwarmd vanuit de bodem en wordt bijverwarmd met een staafje. Is idd 60cm bakje.
 
@jessicapilon heb je toevallig een foto ofzo hoe ze eruit zien in een groepje? Als ik lees zijn de vrouwtjes aanzienlijk groter dan de mannetjes? Ze passen quasi perfect in mijn huidige waterwaarden, al is mijn ph een beetje gezakt.
 
Die Corydoras Pygmeus lijkt mij ook erg interessant. Als ik filmpjes zie, zwemmen ze toch ook echt in de middelste laag toch?
Wel een leuk actief visje.

Hoe gaan ze om met de bodem? Woelen ze er veel in? Ik lees ook beste een zandbodem. Mijn bodem is een heel fijn grind met iets grover grind ertussen kan dit kwaad voor hun 'voelsprieten'? Gaat het goed met garnalen?
 
Scholen ze mooi samen? Want als ik filmpjes zie van die corydoras pygmeus vind ik wel heel leuk om te zien hoe ze zo samenblijven in groep. Mooi vloeiend.
 
Ja redelijk wel en ze trekken we samen op. Moet zeggen dat ik ze heb genomen vanwege de kleur en dat ik al Espei s heb maar ook de Espei is leuk en veel kleuurijker juist. Maar smaken verschillen;)
 
Ik vind kleurrijk ook mooi hoor. Maar ik wil het ook niet 'te bont'.

Tot hiertoe mijn 'favorieten'
- Corydoras Pygmaeus (school)
- Badis badis Bengalensis (trio of koppel)
- Brigittae (school)
- Hengeli
- neocaridina garnaaltjes

Wat is jullie mening? Te weinig in de bovenlaag? Wil sowieso niet teveel soorten gezien ik graag van elks 'genoeg' heb.
 
Ik denk dat de 'Aplocheilichthys normani' (blauwoogje) een leuk visje voor je aquarium zou zijn. Het is een klein blijvend scholen visje met subtiele kleur die het goed doen in een groter groepje in de kleine aquariums. En de eerder voorgestelde Pygmeaus is ook een leuk scholen visje!
 
Heel leuk visje Arowana! Lijkt alleen iets of wat gevoelig?
 

Terug
Bovenaan