Donkere vlekken Anubias


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Waardoor heeft onze Anubias nana deze donkere plekken op z'n blad? Aan wat heeft hij tekort?

Voeg sporenelementen, fosfaat en nitraat toe. Zit wel flink wat licht boven voor mijn gevoel. Bak is een Aquatlantis Advance Led 60 (60x30x30). Drijfplanten slaan niet echt lekker aan. Heb daar Limnobium laevigatum in liggen maar blijven of heel klein of veel slechte blaadjes helaas.

Maar goed, iemand een idee?



 
Limnobium laevigatum in liggen maar blijven of heel klein of veel slechte blaadjes
Kan te maken hebben met teveel condens in de bak, probeer wat te ventileren en kijk of het beter gaat (werkte bij mij wel)
Anubias kan te maken heb met teveel licht, maar dat weet ik niet zeker.
 
Kan te maken hebben met teveel condens in de bak, probeer wat te ventileren en kijk of het beter gaat (werkte bij mij wel)
Anubias kan te maken heb met teveel licht, maar dat weet ik niet zeker.

Ja dat met de drijfplanten klopt. Moet ik dan gewoon de kap een stukje open zetten? Had dat probleem in mijn meterbak eerst ook maar daar lijkt het minder erg tegenwoordig..
 
Ik gok er op dat dit een algenprobleem is.

Welke richting moet ik dan aan denken? Het is er in ieder geval niet af te schrapen.

Ja, als dat een mogelijkheid is, bij mij heb ik maar heel iets ventilatie gecreëerd en dat was al voldoende.
En hoe warm heb je het in de bak?

Ongeveer 23 graden. Staat op de slaapkamer waar het er eerder 10 is denk ik. Zal eens kijken of ik wat kan doen met de kap.
 
Ik denk dat hij teveel licht krijgt en het is beter om de Anubia een beschut plekje te geven.
 
Ik denk dat hij teveel licht krijgt en het is beter om de Anubia een beschut plekje te geven.

Dat vrees ik ook ja. Dus het drijfplantenprobleem oplossen zal ook de Anubia helpen waarschijnlijk.

We gaan eens kijken of we wat aan de condens kunnen doen. :)
 
Ik kan de foto's niet zien?

Oh, nu wel :D

Ik vrees ook te dicht bij de verlichting.

Bij mij gaan Anubia's altijd dood na een week of drie.
Ze verslijmen gewoon.

Heb nu een familielid van ze, de Bucephalandra.
Zien hoe dat gaat.
 
Ts schrijft dat hij de vlekken niet van z'n Anubias kan schrapen. Deze plant behoort een schaduw plekje te hebben, matige belichting is voldoende. Zoals @NicoleE al opmerkte denk ook ik hier aan groene alg. Daar bestaat een zachte en een harde variant van. Op je Anubias zit waarschijnlijk de harde soort. Deze ontstaat door CO2 en fosfaat tekorten. Geef je deze voeding? Kijk ook even naar je waterdistributie. Van belang om zorg te dragen dat ook je bemesting overal komt.
 
matige belichting is voldoende

Als ik de foto zo bekijk dan krijgt deze flink wat licht en dat zal waarschijnlijk teveel van het goede zijn. Ook drijvers zijn niet aanwezig dus ik ben het met Ben eens en ik zou er een ander plaatsje voor zoeken . Met veel licht groeien deze planten juist niet goed en zullen dan vatbaar worden voor algen.
 
Ik was zelf de oorzaak vooral in CO2 tekort aan het zoeken. Zoals gezegd voeg ik sporenelementen, nitraat en fosfaat toe aan de bak. Wel heb ik ook wel eens een beetje baardalg hier (op de vallisneria) en zie ik een plukje draadalg eens per maand die ik dan vlug weghaal en daarna weer een tijd niet zie. Vandaar ook mijn gedachte van CO2 tekort.

Denk dat de vraag naar CO2 dus relatief hoog is door het intensieve licht. Nu kan ik het tijdsbestek dat de lamp aan is natuurlijk inkorten (staat nu denk ik 8 uur per dag aan), maar is het niet beter om wel de 8 uur licht aan te houden, maar de intensiteit te dempen? Of heeft 6 uur fel licht hetzelfde effect op planten als bijvoorbeeld 8 uur gedempt licht?
Bij dempen (ik noem het bewust niet dimmen, want ga er geen dimmer bij kopen) is het natuurlijke het beste/mooiste dit te doen met drijfplanten.. maar dan moeten die eerst aanslaan. Kan ik in de tussentijd nog wat anders doen? Heb niet echt een donker hoekje in deze bak :p

Heb trouwens het voederklepje (helemaal vergeten dat deze erop zat) verwijderd, zou dit voldoende zijn voor de drijfplantjes?
 

Terug
Bovenaan