Dode vissen, planten en baardalg


Fem

Member
Lid geworden
29 juni 2021
Berichten
9
Leeftijd
43
Hallo allemaal,

Sinds kort begon er baardalg te groeien in mijn bak, ik heb toen de planten waar alg op zat gesnoeid en de stenen zo ver mogelijk schoongemaakt. Ik heb nieuwe planten gehaald en easy carbo, ook heb ik algu min gehaald. Nu zijn er in 2 weken denk ik al 6 vissen doodgegaan, ook gaat de baardalggroei ontzettend hard en mij planten lijken bij de steel op te lossen. Veel water verversen helpt niet wat moet ik doen?
 
Ik had in mijn vorige aquarium op het einde ook enorm veel baardalg,
maar is eigenlijk geen enkele vis van dood gegaan,en zaten er een stuk of 30 in.
 
Heb je er niet teveel van die algumin in gedaan?
Staat op niet schadelijk voor vissen bij juiste dosering,maar wat als je er teveel van gebruikt?
 
Easycarbo is niet het meeste fijne goedje dus ik geef die de schuld van je dode vissen, zoveel mogelijk water verversen en even 24 uur over nieuwe actieve kool filteren
 
En als e dat gedaan hebt: Wat zijn je waterwaardes? Meten is weten.....
 
Een gewone dosis easy carbo kan voor de meeste vissen geen kwaad. Zelf heb ik regelmatig een stootkuur toegepast van 5x de aanbevolen hoeveelheid zonder uitval.
Als je niet overdoseert zullen de meeste vissen daar geen last van hebben.
 
Stukje info van Biljoenblik en met een gewone dosering geef je slechts 0,3mg/l.

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.
 
Doe jezelf een plezier en google eens 'glutaaraldehyde'....
Ik ben er heel snel vanaf gestapt en heb de overstap naar Bio-CO2. (al ligt dat momenteel even stil wegens op handen zijnde verhuizing.
 
Het is inderdaad meer een bestrijdingsmiddel tegen algen en voegt eigenlijk amper iets toe aan koolstof.
 

Terug
Bovenaan