Dode plant?


Anne97

Member
Lid geworden
14 oktober 2023
Berichten
10
Leeftijd
27
Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum, ben mijn eerste aquarium aan het opstarten (fluval edge).
Deze draait nu een aantal maanden en ik wilde vissen aan gaan schaffen.
Nu zie ik dat één van mijn planten ineens bruin is. Alle waardes van het water zijn goed. Het is warm water, zon 25 graden.
Weet alleen de naam van de plant niet.

Zouden jullie deze plant vervangen en dan pas vissen toevoegen?
En hoe vervang ik de plant uberhaput nu het aquarium vol is? Heb hem voor het vullen geplant.

Groet,
Anne
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-09 at 09.11.43.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-09 at 09.11.43.jpeg
    475 KB · Weergaven: 52
Voorzichtig er uit trekken en de jonge plantjes die bezig zijn te groeien eromheen laten staan. Heb je de steenwol waarin de plant stond verwijderd? Ik dacht steenwol te zien bij de wortels....? Overigens kun je redelijk eenvoudig planten verwijderen, verplanten of opnieuw planten in een aquarium. Het water zal even wat troebeler zijn, maar dat trekt snel weg, doordat het weer neerslaat en/of door het filter wordt weggewerkt.
 
Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum, ben mijn eerste aquarium aan het opstarten (fluval edge).
Hoi @Anne97 - Anne.

Allereerst welkom op het AF.
De 1e tip die ik je alvast wil geven is om je even voor te stellen op het forum.
https://aquaforum.nl/forums/voorstellen.20/

Verder met je vraag over de plant.
Mijn voorstel is om idd de plant voorzichtig uit de bodem te halen. Ik zou ook eerst wat water uit het aquarium hevelen zodat je dan meteen vlakbij de plant met een bodemreiniger het wol weg kunt zuigen.
https://fritskuiper.nl/product/sera-bodemreiniger/

Er mist nog een beetje achtergrondinformatie die de *helpende handen helpen om ook jou met advies bij te staan.


En als handige tip wil ik je geven. Planten, veel planten bij opstart is sowieso vaak gunstig bij een opstartende aquarium. (bijvoorbeeld Limnophila sessiflora, Belgisch groen). Ik zou als advies geven om de naam van de planten op te schrijven en informatie opzoeken.

Hier heb je een beschrijving met video.
 
Laatst bewerkt:
Deze pagina zal trouwens ook interessant zijn voor je verwacht ik.

 
Goedemorgen,

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik denk inderdaad dat er nog steenwol aanzit, zie fotos.

De bodem is inderdaad een voedingsbodem met daarop garnalenkies (uiteindelijk wil ik wat kleine vissen die niet groeien en wat garnalen).
Waardes test ik met een teststrip.
Qua bemesting heb ik de flora grow fertilizer van Colombo in huis.

Naar aanleiding van jullie tips ga ik in ieder geval de steenwol eruit halen (bij beiden planten) en de rechterplant vervangen door de voorgestelde (Limnophila sessiliflora).
Zo zie je maar dat dierenwinkels niet de beste aquariumkenners zijn...

 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.05.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.05.jpeg
    555.8 KB · Weergaven: 38
  • WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.03 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.03 (1).jpeg
    542.5 KB · Weergaven: 43
  • WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.03.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.03.jpeg
    536.6 KB · Weergaven: 41
  • WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.02.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-15 at 10.12.02.jpeg
    447 KB · Weergaven: 40
Je grasplant van de foto's heeft wel uitlopers. Die kun je laten staan en verder laten groeien.
En nee, dat is een algemeen bekend feit hier op het forum: Vertrouw NIET op de kennis van medewerkers van Local Fish Shops.
 
De steenwol is niet verantwoordelijk voor de slechte kwaliteit van je plantjes.
Begin eens met een volwaardige voeding toe te voegen. De flora grow fertilizer bevat alleen sporenelementen en geen macro's. Maar zelf als je macro's gaat toevoegen gaan je planten er niet van opknappen. Daarvoor is de kwaliteit helaas al te slecht voor.

Dus alles vervangen, nieuwe plantjes erin met daaronder wat voedingscapsules en een complete waterkolombemesting. Dan hebben de plantjes een betere kans van slagen dan nu het geval is.
 
Afhankelijk zijn van het advies van de verkoper vind ik, sorry, echt een kul argument. Bij elk plantje zit een plastic label waarop staat: easy, difficult, hoeveel licht hij nodig heeft, hoe groot hij wordt enz enz. Dus begin je met een aquarium, koop dan een stel makkelijke planten (easy) en kijk hoe het zich ontwikkeld.

En steenwol idd verwijderen. Grotendeels met de hand verwijderen en wat je moeilijk weg krijgt kun je onder de kraan met een vork wegkrabbelen. Je planten kunnen prima tegen steenwol maar je vissen kunnen het eten en verteringsproblemen krijgen.

Good luck! Je bent nu een eigenaar van een aquarium en je bent in bezit van internet; tijd om je te verdiepen en informatie eigen te maken🥰 het is echt een hele leuke hobby, veel plezier gewenst!
 
Om het verhaal niet te technisch te maken. Probeer maar eens zou ik zeggen een druppeltesten voor fosfaat en nitraat. Kijk op aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld voor de poeders. Hiermee kun je een oplossing maken tegen geringe kosten.

Nitraat en fosfaat is ook nodig.
Ezelsbruggetje...
Verhouding nitraat en fosfaat.
10:1 tot 20:2 ongeveer.

En wees niet scheutig met planten. Planten zijn een onderdeel van het filter zo te zeggen i.m.o.

Het gaat ongetwijfeld jou ook lukken. We hebben allemaal fouten gemaakt, ik ook. Vooral mee blijven lezen, blijven leren.

 
Laatst bewerkt:
En wees niet scheutig met planten. Planten zijn een onderdeel van het filter zo te zeggen i.m.o.
correctie: wees niet te zuinig met planten bedoelt Friesian neem ik aan....
En niet alleen in jouw optiek hoor Friesian: planten ruimen het eindproduct van poep ed op, die nemen namelijk o.a. nitraat op en zetten het om in biomassa (plantjes dus)....Nu is nitraat de minst schadelijke stof voor je vissen en andere levende wezens, maar alle beetjes helpen. Bovendien produceren planten ook nog zuurstof, en daar zijn je vissen ook wel blij mee.
 
correctie: wees niet te zuinig met planten bedoelt Friesian neem ik aan....
En niet alleen in jouw optiek hoor Friesian: planten ruimen het eindproduct van poep ed op, die nemen namelijk o.a. nitraat op en zetten het om in biomassa (plantjes dus)....Nu is nitraat de minst schadelijke stof voor je vissen en andere levende wezens, maar alle beetjes helpen. Bovendien produceren planten ook nog zuurstof, en daar zijn je vissen ook wel blij mee.
Helemaal correcto. :cool:
 
Jouw dode plant is Eleocharis acicularis. Op zich eigenlijk niet eens zo'n moeilijke plant die overigens wel gevoelig is voor een te hoge temperatuur. Zelf heb ik de plant ook gehad. Meestal doet de plant het prima bij temperaturen onder de 25 á 26 graden. Maar daarboven wordt de warmte al snel te veel voor haar dan zie je vaak bruinvorming. Je wel denken aan een sterke verlichting, de plant vereist dit.
 
Mocht het nog niet gebeurd zijn dan zou ik ook als tip willen geven om (indien nodig) bij de bouwmarkt een eenvoudige schakelklok te halen en in te stellen zodat de verlichting automagisch elke dag 8 uur aan staat.
 

Terug
Bovenaan