DIY dimbare T5 lichtbalk


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Omdat ik in mijn aquarium Juwel balken heb, en de lampen die erin zitten een afwijkende en dure maat hebben (1047mm) heb ik besloten om zelf een lichtbalk te maken, en ik wilde hem dan gelijk dimbaar maken. Als je het dan toch maakt dan maar gelijk goed.
De lichtbalk wordt 1.20 lang en er kunnen 54watt T5 lampen in van 1149mm. Deze kosten aanzienlijk minder dan de Juwel lampen.
Het dimmen van de lampen ga ik doen met een Flora mate dimmer.

05-10-2016,
Via internet dimbare ballasten gekocht.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


Een aluminium koker (50x50x2) besteld en toen die binnen was eerst de koker op maat gemaakt zodat hij in mijn lichtkap past.
Daarna heb ik een lamp met de voetjes op de aluminium balk gezet om de maat te bepalen.
Het past maar net, ik heb aan beide uiteinden ongeveer 5mm over.

De gaten waar de lamp voetjes in komen afgetekend en met een boor het gaat "voorboren".
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


Daarna het gat op maat vijlen en passen of het lamp voetje erin past, het zijn lampvoetjes die ik uit een kapotte Juwel lichtbalk heb gehaald.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

Die past, nu de andere 3 nog op dezelfde manier pas maken.

En als je dan goed gemeten heb, past de lamp er mooi in.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


Vervolgens de lampvoetjes van nieuwe bedrading voorzien, dit valt niet mee want de kabel is net iets dikker dan de kabel die erin zat, maar met wat geduld lukt het.

07-10-2016,
Wartel in de balk gemaakt en de bedrading voor de stroom en 0-10volt dim erin gedaan.

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


En we zijn weer wat verder, alles aangesloten en getest, de ballast weg gewerkt in de balk en de kopse kanten afgesloten met een dop.
De volgende keer gebruik ik een iets grotere balk, de ballast was lastig in de aluminium balk te krijgen met al die draden eraan.
Daarna het aluminium geschuurd en ontvet voor de verflaag.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


Ik heb 2 componenten lak gebruikt, deze droogt sneller en is harder dan gewone lak.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


Als de verf droog is kan ik alles aan gaan sluiten en testen.

De Floramate aangesloten.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg


En er was licht.
z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

z42isZ3zliWat5UuEmFLhETggK61UzdL.jpeg

Toen ik de foto maakte brande de lampen op zo'n 10%, maar dat is nog best veel licht.
Maar ik ben tevreden met het resultaat, nu ben ik niet meer afhankelijk van die dure lampen.
Ik weet nog niet wat ik met de andere lichtbalk ga doen.
 
bedradings-wartel ziet wel erg krap op de tl buis gaat dat niet te warm worden
verder netjes gedaan

groet
jaap
 
bedradings-wartel ziet wel erg krap op de tl buis gaat dat niet te warm worden
verder netjes gedaan

groet
jaap

klopt zit er dicht op, maar er zit een extra krimpkous omheen, maar we houden het in de gaten.
Valt me trouwens op dat als de lampen op 75% branden dat de lampen niet echt warm worden.
Misschien omdat ze nog nieuw zijn?
 
Super creatief ! Mooie oplossing!

Ik zou de oude verlichting als reserve achter de hand houden.
 
Een Floramate , ik wist niet dat die nog verkocht werden. Of had je die al? Waren altijd best dure dingen... Misschien dat je met een (DIY-)Arduino het zelfde en meer kan doen?
Wel een goede oplossing trouwens die balkvervanging!
 
Een Floramate , ik wist niet dat die nog verkocht werden. Of had je die al? Waren altijd best dure dingen... Misschien dat je met een (DIY-)Arduino het zelfde en meer kan doen?
Wel een goede oplossing trouwens die balkvervanging!

Ik heb deze via mp aangeschaft.
Het is de bedoeling dat de lampen aangestuurd gaan worden door de aquarium computer van Peter, maar omdat ik de floramate niet al te duur aan kon schaffen heb ik het tijdelijk zo gedaan.
De grootste reden dat ik de licht balk gemaakt heb is dat ik van die dure Juwel lampen af wou zijn. Die kosten normaal zo'n €25,- per stuk, nu gebruik ik de Philips lampen 840 en 865, en deze kosten me €2,50 per stuk.
Ik zit er aan te denken om een 2de te gaan maken, of om er LED bij te hangen, maar daar ben ik nog niet aan uit.
 
Ik heb een probleem met de flora mate dimmer, en ik kom er niet aan uit.
alles lijkt goed aangesloten, zonder de flora mate aangesloten branden de lampen op 100%, als ik de 2 draden kortsluit die op de flora mate aangesloten zitten (1-10volt draden) dan dimmen de lampen.
Als ik vervolgens de flora mate programmeer dan krijg ik geen fout meldingen, en kan ik ook manueel de lampen feller of minder fel laten branden, tot zo ver alles goed.
Dan gaan de lampen om 21:30 uit via de aqua computer, nog steeds alles volgens plan.
Als dan de volgende dag de stroom op de EVSA gaat om 9:45 dan zouden de lampen om 10:30 naar 5% moeten gaan volgens het schema. Maar het lijkt of de lampen direct naar zo'n 50% gaan en daar op blijven branden. als ik dan het programma weer opnieuw inlaad, dan gaat het weer wel volgens het schema.
De voeding voor de flora mate zit 24/7 op de stroom adapter.
Hier onder het schema wat ik ingevoerd heb in de flora mate.


2eap1tu.gif
 
Floramate inschakelen bij de start-tijd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je dit willen omschrijven waarom dit nodig is?
Tom, je had helemaal gelijk.
Zowel de stroomvoorziening voor de EVSA als voor de floramate moeten geschakeld worden door een schakelklok.
Probleem is opgelost.
:thumbs:
 
Nu heb ik weer een ander probleem met de dimbare tl lichtbalk.
Hij gaat s'morgens niet aan, de timers staan goed. als ik de stekker van de lichtbalk in het stopcontact steek dan gaan de lampen even aan en weer uit.
Als ik dat een paar keer doe gaan de lampen uiteindelijk wel aan en blijven branden.
Ook het dimmen gaat dan volgens schema.
Ik zie wel dat aan 1 kant van 1 lamp een stukje van 2cm donker blijft, misschien heeft dit ermee te maken?
Ik vind het erg raar, ik heb zelf geen idee waar dit aan kan liggen.
De lampen hebben het een maand goed gedaan.
 
In bijna alle E-VSAs zit een electronische beveiliging die tijdens het opstarten het e.e.a controlleerd.
Als deze schakeling een problem ziet, wordt de inductie voeding niet verder ingeschakeld..
In jouw geval heb je dus te maken met een slecht contact of een ander mankemend..


Je zou even kunnen kijken naar de contacten die in de lampvoetjes zitten..
Deze werken met veertjes die je eigenlijk zou moeten gebruiken met massieve draad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Henton hou er rekening mee dat je NIEUWE lampen een aantal uur moet laten branden zonder dat je ze dimt! Anders krijg je een zeer hard verkorte levensduur!

een aantal: 100 uur
 
@Henton hou er rekening mee dat je NIEUWE lampen een aantal uur moet laten branden zonder dat je ze dimt! Anders krijg je een zeer hard verkorte levensduur!

een aantal: 100 uur

Hm, dit heb ik niet gedaan, misschien verklaart dat waarom 1 lamp aan 1 kant voor 2cm donker blijft.
Gelukkig kosten de lampen niet zoveel, dus ik zal maar nieuwe bestellen, is misschien ook gelijk het probleem met het niet aangaan opgelost.
 
Hm, dit heb ik niet gedaan, misschien verklaart dat waarom 1 lamp aan 1 kant voor 2cm donker blijft.
Gelukkig kosten de lampen niet zoveel, dus ik zal maar nieuwe bestellen, is misschien ook gelijk het probleem met het niet aangaan opgelost.
Hoe lang gebruik je ze al? Ik zou ze gewoon eens een paar dagen 24uur lang laten branden. (Buiten het aquarium dan ;-))
 
Hoe lang gebruik je ze al? Ik zou ze gewoon eens een paar dagen 24uur lang laten branden. (Buiten het aquarium dan ;-))

Ik gebruik ze nu een maand of wat, ik ga ze voorlopig maar op 100% laten branden dan.
Toen ik vandaag thuis kwam waren de lampen weer wel aan?? Snap er niks van.
 
Ik gebruik ze nu een maand of wat, ik ga ze voorlopig maar op 100% laten branden dan.
Toen ik vandaag thuis kwam waren de lampen weer wel aan?? Snap er niks van.

Ik heb nu een week de T5 lampen zonder de dimmer draaien, ze gaan nu wel aan op de ingestelde tijd,en ook uit.
Dan ben ik toch geneigd om te denken dat het aan de floramate dimmer ligt.Of de ballast kan het dimmen van de floramate niet goed aan.
Ik laat het voorlopig maar zo draaien, dan heb ik ook geen probleem dat ik de lampen eerst op 100% in moet branden, want ze branden nu altijd op 100%.
Ik laat nu eerst de LED verlichting aangaan en daarna de T5 lampen.
 

Terug
Bovenaan