DIY bamboe in het aquarium


J

Juliette

Guest
In mijn zoektocht naar de mogelijkheden voor dood bamboe in het aquarium kwam ik de nodige topics met vragen hierover tegen maar eigenlijk niemand die het doet of voor langere tijd in de bak heeft.

Aangezien ik een echt aziatisch ogend bakje wil hebben zonder levende planten kwam ik toch telkens weer uit op die verdraaide drijvende en snel rottende bamboe. Echte planten zijn geen optie want ik heb het blijkbaar tot kunst verheven om zelfs cactussen te laten sterven :rolleyes:

Dus dan maar iets bedenken om toch bamboe in het aquarium te zetten zonder kapitalen uit te geven aan die kleine nep dingetjes.

Stap 1: koop de gewenste dikte bamboe en zaag deze in stukken (hoeft niet persee boven de waterspiegel)
Stap 2: boor ze van boven tot onder helemaal uit met bijvoorbeeld een lange steenboor en bewaar een deel van de uitgeboorde bamboe poeder
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

Stap 3: neem bouten in vergelijkbare diameter van het geboorde gat en sluit hiermee 1 kant af. Op de foto zie je slotbouten.
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

Stap 4: behandel de onderste helft 2x met epoxy en zorg dat je de bout goed mee pakt
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

Stap 5: vul de uitgeholde bamboe met droog zand zodat ze makkelijk zinken
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

Stap 6: maak van epoxy en de bewaarde bamboe poeder een prutje en vul hiermee de bovenste gaatjes. Kan ook met zand maar voor het oog is dit mooier bij stukken onder de waterspiegel
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg

Stap 7: behandel de bovenste helft ook 2x met epoxy
2YjuP3qC1xOyUeFiU-FZ7dvVsylK_cEU.jpeg


Morgen ga ik de bak inrichten dus het uiteindelijke resultaat houden jullie tegoed.
 
Leuk bezig,ben benieuwd naar het resultaat in de bak!
 
Apart, interessant project.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

Voor de oplettende kijker.........ja achter de bamboe op de onderste foto ligt inderdaad een stapel nepplantjes :sorry:
 
Toen ik je eerste foto zag, dacht ik even dat je een pamfluit ging maken :p

Maar een erg leuk doe het zelf projectje en goed over nagedacht!
 
De nepplantjes waren me nog niet opgevallen maar wel die Lavendel.
Zou ze eerst nog ff laten overwennen en een paar nachtjes in de schuur zetten! ;)
 
Seabait zei:
De nepplantjes waren me nog niet opgevallen maar wel die Lavendel.
Zou ze eerst nog ff laten overwennen en een paar nachtjes in de schuur zetten! ;)
Goeie tip! Pffffff ik en plantjes........

Ze zijn nog niet in de bakken gezet dus ik zal ze naar de schuur verplaatsen.
 
Welke provincie woon je? is misschien helemaal niet meer nodig daar ;)
 
Leuke inrichting.

Bamboe rot niet snel hoor. :)

1)Je zaagt hem in de gewenste lengte.
2)Boor een klein beetje uit zodat je wat extra stof hebt.
3)Spuit de onderkant toe met siliconen en laat het drogen.
4)Vul nu de hele stengel met droog zand(moet echt droog zijn)
5)Spuit de bovenkant af met transparante siliconen en strooi de bamboepoeder er over.
6)Laten drogen en in je bak plaatsen.

Deze zal de eerste jaren niet rotten ;)
 
Leuk !! �vroeger� zag je het wel meer nu op zoek naar vissen voor een typisch bamboebiotoop.
 
MauriceM zei:
Leuk !! �vroeger� zag je het wel meer nu op zoek naar vissen voor een typisch bamboebiotoop.

Bepaalde Aziatische soorten ;)
 
Aaaah ik zie het voor me een hele bamboe vijver vol Thailandse schonen.
 
@luc; mijn vriendin heeft ook een tijd op die manier bamboe in de bak gehad. Maar ipv zand erin had zij ze aan stenen vast gezet voor het zinken. Nadeel is dat siliconenkit heel erg slecht hecht aan bamboe. Dus ook al kit je de kopse kanten af, na een tijdje weekt het toch los en zuigt de bamboe zich alsnog vol met water en begint te rotten.

Zand erin kan trouwens alleen als je uitboort. Bamboe bestaat van binnen uit allemaal kamertjes en schotten dus als je dat niet doet dan krijg je hem nooit helemaal gevuld.
 
Vandaag de bak ingericht en helemaal tevreden met het resultaat :D

rO_G9hSzYd5uk5TF-f9aTT4mwbkRUGJe.jpeg
 
Ziet er prima uit hoor.
 
er zijn ook op bamboe lijkende planten voor in het aquarium. Lucky bamboe (dracaena sanderiana) en Murdannia keisak
 

Terug
Bovenaan