divided betta aquarium hulp


A

Aquatiq

Guest
Heejz ik zie vaker op internet dat mensen een aquarium in 2 of meerder secties opdelen,Nu wil ik dit ook gaan doen,Maar wil niet in elk aparte sectie een filter gaan hangen,Ik lees nu dat Deep Blue Professional Betta Aquariums...
(speciale aquariums maken met dividers ertussen)

nu is mijn vraag: Ik wilde hetzelfde zelfbouwen met glas,Mag er ruimte zitten tussen de glazen dividers en het aquarium glas? Voor doorstroom te krijgen? of kunnen de betta splendens dan ertussendoor komen? wie kan mij op weg helpen?

Mvg Bjorn
 
Bertus zei:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=fXqC_5Uxe5c

Mooi gevonden, Bertus! Ook een goedkope oplossing...


Maar persoonlijk vind ik dat gaas niet zo mooi..
Dankzij jouw linkje kom je ook eenvoudig op de volgende:

tank devider plexiglas

daar boren ze gaten in plexiglas.
Ziet er iets mooier uit, in mijn optiek.
 
Heejz Bertus bedankt voor de link! Ja dat wilde ik dus niet met gaas of een andere oplossing want het meeste is niet zo mooi...De glas platen zijn handig te snijden en heb ik al liggen,Wil ze beplakken met zwarte folie en erin zetten dan,En eruit halen mocht ik toch weer een groot aquarium maken ervan,Maar ik zit ermee het is 2mm speling als ik de glazen platen erin zet,sluit het niet geheel aan op de de aquarium ruiten,Echter zal ik dus gewoon moeten testen met 1 vis dus,En als die ertussen door kan zwemmen naar het andere compartiment laat ik glas plaatjes snijden die wat meer aansluiten op het aquarium glas.

(op het filmpje sluit het gaas mooi aan in het aquarium precies midden op de ruiten,ik wil niet kitten dus volgens mij is 2 mm speling met dividers en het aquarium glas dus vragen om problemen of zou het toch kunnen?)

Mvg Bjorn
 
dit wil ik dus kleiner doen met 2 of 4 kamers in een 63L aquarium en die te delen met verschillende glas platen erin te zetten.(in het aquarium zit een led strip dus heb alle ruimte de strip geeft veel licht geen ingebouwd filter)

Op het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=G5XjjT2kYAI&hd=1 loopt er maar 1 filter als ik goed zie/begrijp die alle kamers van stromend water voor ziet door middel van kleine openingen tussen de dividers en de wanden van het aquarium of zie ik dat verkeerd?

nu vraag ik me af of dus 2 MM speling voor het water te laten circuleren geen kwaad kan,zodat of de vis klem zit ertussen of dat de vis naar het ander copartiment kan zewmmen?

Mvg Bjorn
 
hmm niemand kan me helpen? heeft nogal haast...

Mvg Bjorn
 
Bertus heeft volgens mij ook wel een systeem dat een beetje het zelfde werkt als van die aquaplanten bakken in een lfs. Roep bertus.
 
Bertussssssssssssssssssssss.

Wat is niet mooi?
Maar wel doeltreffend.

Bij mij zijn het vaste ruiten.
En is er meer stroming.van rechts naar links.

Jij wilt Betta,s met weinig stroming.
dat kan niet door het voor en achter vrij te houden.
 
In order for this product to work correctly, it would need to be buried in the rocks at the bottom to keep the divider from moving. Not only is the pastic divider not big enough to reach from side to side of the aquarium, but it also isn't long enough to reach from the bottom to the top. What is even more frustrating is that the plastic edges that give the product stability isn't even the length of the plastic insert. This left it to be very flimsy at the top and bottom of the divider.

After attempting to still use the product, it left a gap of 1/2" on each side of the tank. This was good enough to keep the aggressive fish out of the other half of the tank, but not good enough to keep the smaller non-aggressive from entering, which still imposed the problem.
 
ben effe snel bezig geweest een voorbeeld te maken snel:

1495291_524257691015362_1084657703_o.jpg


1495291_524257684348696_901108218_o.jpg


1495291_524257687682029_963756314_o.jpg


op de tweede foto zie je goed wat ik bedoel de ruimte tussen de eerste divider en het aquarium glas kan dat kwaad of moet ik echt kitten omdat de vis ertussen door past?

(de glasplaten worden nog op maat gesneden)

mvg bjorn
 
voor nog duidelijker te maken deze foto:

1493347_524299377677860_1285619735_o.jpg


waar de pijltjes staan dus,die openingen bedoel ik

mvg bjorn
 
Hmmm echt niemand wat er antwoord op weet of er een volwassen betta tussen die opening door kan?

Bertus u zegt: Jij wilt Betta,s met weinig stroming.
dat kan niet door het voor en achter vrij te houden.

Dit kan echter opgelost worden door hangfilters aan het aquarium te hangen,die stroming van die filter is regelbaar heb ik mij laten vertellen,En ontstaat er dus geen sterke stroming,dus dit probleem is opgelost lijkt mij? Of snap ik het niet goed?

Mvg Bjorn
 
Een volwassen betta kan sws niet door 2mm en dat van bertus is zegmaar van achter hoge tussenwand en dan steeds lager en dat het water is het laagste vak in de externe filter wordt gepompt en de uitstroom in het hoogste vak
 
Bbbart bedankt voor het antwoorden en de hulp ik ben intussen al heel wat opgeschoten de glazen platen zijn op maat gesneden de houders gekit in het aquarium,nu nog effe zwarte folie regelen,en mijn uitstaande bestelling checken 2 hangfilter van Aquatic nature de flow 200 zijn onderweg mvg bjorn
 
Heejz hier ben ik weer... ik ben eerst begonnen alles te passen en meten in het aquarium malletjes gemaakt van piepschuim om de juiste afstand tussen de vakken precies gedeeld te krijgen,ik heb die plak rubbers gebruikt wat je bij standaard aquarium spul krijgt om de glazen platen passend te krijgen en goed opgemeten verdeeld in het aquarium te krijgen.

Na een paar dagen bezig te zijn geweest met het nieuwe aquarium aangepast te krijgen en kunstof geleiders te kitten voor de op maat gesneden glazen platen van gehard glas in het aquarium te kunnen laten staan zonder ze omkiepen is dit het resultaat (onderstaande foto's) het kitten ging redelijk moeilijk de gezaagde en geschuurde aangepaste geleiders hechten niet altijd goed aan het aquarium glas maar met veel geduld en goede druk erop zetten zit alles stevig vast in het aquarium gekit je kan het aquarium eraan op tillen,dus zal stevig zat zijn lijkt mij... de overige aquariumkit heb ik verwijderd met zeep sop en een dikke gele spons met schuurlaag en een goed mesje,en veel geduld en schuren heb ik krasvrij de vlekken van de kit verwijderd gekregen op het aqaurium glas en ziet alles netjes uit de geleiders zie je met de licht kap erop niet zitten.

De glazenplaten zijn een geheel zitten geen gaten in ik heb 1,5 mm speling voor en achter op de glazen platen en het aquariumglas zodat het water toch kan circuleren,Ik kit de platen niet vast dan kan ik altijd veranderen als ik dat zou willen,Hier heb ik eerst op maat gemaakte en gezaagde steuntjes van jalozie's aan de onderkant als ze open zijn vast en strak te zetten op je deur gebruikt en deze op maat gezaagd door de helft en toen weer door de helft zodat ik kleine steuntjes met L vorm overhield die heb ik geschuurd en boven in het aquarium gekit,Voor de bodem heb ik rubberen tafelblad houders door de helft gezaagt en met een solderbout (opwarmende) ze vlak gebrand en bij geschuurt en ook in het aquarium gekit op de bodem. Deze zie je na de bodem bedekking niet meer en ga ik ook vervangen met glazenhouders op de bodem te kitten.

foto's zijn met gsm gemaakt dus niet super van kwaliteit:

1043952_524257684348696_901108218_n.jpg


1043952_524257687682029_963756314_n.jpg


1043952_524257691015362_1084657703_n.jpg


1536668_528421157265682_257089342_n.jpg


46128_528421230599008_1852322806_n.jpg


1622622_528427397265058_2008315870_n.jpg


mvg bjorn
 
nu wel :thumbs: dit is een 63/64 L aquarium afmetingen 60x30x35 verichting type ledstrip verdere specificaties weet ik niet,nu nog een geschikt meubel aanpassen of zoeken/maken voor het aquarium op te zetten,de glazen platen wil ik met folie gaan beplakken zwarte of melk witte folie.

Ik heb in middels een emmer met 3 verschillende plantjes staan voor erin te zetten en VDL voedingszand bodem aangeschaft en zoek nu een mooi natuurlijk grind voor in het aquarium op de bodem,Tips zijn welkom.

De Aquatic nature flow aanhangfilters waren niet vooradig en komen eind deze week als goed is binnen bij de winkel,Dan kan ik gaan beginnen met het aquarium op te gaan starten en in te richten,Alleen vraag ik me af of ik beter 2 30L aanhangfilters kan kopen of 1 van 60L aangezien ik 4 gedeelde vakken in het aquarium heb,de lichtkap is aan te passen zitten voor gedrukte vormen in als je die zaagt/breekt kun je de kap aanpassen voor een buiten filter spray bar te plaatsen en ook voor meerdere kabels en andere dingen mvg bjorn
 
Heejz ben ik weer na een aantal dagen stil te zijn geweest heb ik weer wat dingen gekocht voor het aquarium
ik wilde geen achterwand in het aquarium en een poster is altijd zo bagger te plakken,En zonder die posterfix een ramp,Ik ben toen gaan zoeken naar zwarte folie voor ruiten ook dit was echter duur en liet nog teveel licht door,Toen ben ik uiteindelijk op een site terecht gekomen waar ze folie's verkopen zoals plakfolie/ruiten folie/etc ik heb daar een mat zwart donkere en dikke folie gevonden.

Ik ben marktplaats gaan afzoeken en heb ik voor 5 euro een leuk degelijk en stevig meubel gekocht.
Intussen ben ik ook van best budget fotolijst glas deksels aan het snijden/zagen voor de compartimenten toch af te sluiten zodat de vissen niet overspringen kunnen want dat is wat je net niet wilt hebben...

ik ben naar aveve belgie geweest voor de aquatic nature flow 200 te halen,wilde eerst 2 aquatic nature flow 60 halen,maar de grote versie heb ik in gebruik gezien op een groter aquarium en dat was mooi helder en gefilterd water.
(was ook maar 1 flow 60 voorradig en 2de moest ik bestellen geen geduld voor...)

Nu ga ik me richten op het plakken van de folie op de achterwand buitenkant aquarium plakken en de platen voor erin dan ook hopen dat folie niet loslaat!
Erna ga ik beginnen met het snijden van de glazen afdek platen voor bovenop het aquarium te leggen,
Dit wil ik aansluitbaar maken,En zoiezo de lichtkap aan passen zodat de flow 200 netjes erin past en de kap netjes op het aquarium past en je niets ziet van de afdek glasplaat met de licht kap op het aquarium.
De afdek glas plaat ga ik snijden om het hangfilter heen zodat het netjes aansluit,Dit doe ik door de licht kap aan de achterkant een strook eruit te halen is zo gedaan vanuit fabriek zodat je buitenfilter spraybar etc er goed en netjes in passen,Alleen moet je 2 verbindingen kapot breken en dan is de strook er zo uit,foto's volgen nog....

Mvg Bjorn
 
Weer wat te doen dus :p

Tip: gebruik geen voedingsbodem! Na een bepaalde tijd gaat dat rotten dusss
Ik zou gewoon alleen normale bodem gebruiken ;)
 
Heejz hoezo geen voedingsbodem? Dit is een voedings zand bodem van VDL die schijnt goed te zijn.
mvg Bjorn

Deze Dus:
YyBiWr01k1_UBKOLUHFVRIru47TDveyV.jpeg
 
het zou dan wel kunnen, maar waarom?
als het aquarium goed draait groeien de planten ook wel zonder speciale bodem hoor ;)
 
ik heb grind liggen maar dat is meer grof allemaal steentjes wit met zwart door elkaar,maar groeien de platen hier wel op?

Ik heb nogal wat plantjes gekregen voorin het aquarium die ik wil gaan poten,maat het probleem is dat die glaswol zooi om de wortels moeilijk te verwijderen zijn zonder je de wortels beschadigd....kan het kwaad als je toch wortels door snijd dan?

Mvg Bjorn
 
Aquatiq zei:
ik heb grind liggen maar dat is meer grof allemaal steentjes wit met zwart door elkaar,maar groeien de planten hier wel op?

Ik heb nogal wat plantjes gekregen voorin het aquarium die ik wil gaan poten,maat het probleem is dat die glaswol zooi om de wortels moeilijk te verwijderen zijn zonder je de wortels beschadigd....kan het kwaad als je toch wortels door snijd dan?

Mvg Bjorn
 
Je kunt het met een pincet of schaar doen terwijl je de plantjes onder de kraan houdt ;)
En dan de wortels tot 1 cm inkorten

Op normaal grind groeien planten ook gewoon hoor, maar het is jouw keus ;)

Ik heb in al mn bakken gewoon grind, zonder voedingsbodem...
 
Heejz Nick dankjewel voor je reactie ik wilde normaal natuurgrind gebruiken mooie steentjes,Maar deze wilde ik later pas halen ivm mijn budget nu,En dan het zand ermee afdekken,Maar las veel erover dat grind en zand veel rommel geeft en moeilijk is om het een geheel te houden op de bodem en wil niet dat alles door elkaar woelt.

Dus ben ik gaan kijken en vond ik die voedingszandbodem van vdl en dit is ook vrij natuurlijk toch?

Mvg Bjorn
 
Heejz Nick dat ben ik van plan te gaan doen indd moet alleen wachten ben hele dag bezig geweest met passen en snijden van de mat zwarte plakfolie,Het plakken ging vrij snel en makkelijk nu hopen het goed droogt en hecht op het glas.Het ziet er mooi uit tot nu toe...

Mvg Bjorn
 
Heejz daar ben ik weer bij deze de foto's van het aquarium met het nieuwe kastje het aquarium is beplakt met de matzwarte folie.

Ik kwam erachter dat ik bij de voedings bodem zand per ongeluk 2 rivierzand zakken heb gekocht van 2,5 kg of 3,5 kilo,eens kijken wat ik ermee kan en ga doen van die voedingsbodem heb ik zat genoeg.

Foto 1:
1555344_530802763694188_1921194635_n.jpg


Foto 2:
1511022_530802773694187_320614188_n.jpg


Foto 3:
1555344_530802763694188_1921194635_n.jpg


Foto 4:
1511177_530802770360854_1972414028_n.jpg


Foto's zijn slecht door telefoon camera met nukken

Mvg Bjorn
 
Heejz hier ben ik weer bij deze het eind resultaat slechte foto's door gsm camera:

1798707_536809866426811_1913463728_n.jpg


Mvg Bjorn
 
Dankjewel :D als goed is moet die werken ik zie hem nu wel in ieder geval mvg Bjorn
 
Jaaa nu zie ik hem ;)
Leuk hoor, nu lekker helder worden en een paar weekjes indraaien en dan de bettas er in :D
Je kan er wel wat meer plantjes in zetten en schuilplekken (hoornblad, drijfplantem, potjes, stenen)
 
Heejz bedankt voor je antwoord,Ik wil mee en mee meer plantjes erin zetten wat makkelijk te houden zijn... De plantjes wat nu erin zitten had ik te vroeg gekocht,En vallen onder de foute plantenlijst en door de tegenvallers zijn ze half dood...

Door de tegenvaller met de voedings zandbodem,en effe krap bij kas zitten...en met geluk vandaag,10KG grind kunnen kopen,En zo De start kunnen maken gelukkig en gered van plantjes wat nog kon.

Dacht je alles gehad te hebben....

volgende tegenvaller:
De glazen platen staan eindelijk goed vast erna laat alles los wat ik gekit had...

(Paar dagen rust gaven inspiratie en het moest en zou er komen)

Na de tegenvaller met kitten van kunstof geleiders wat ik zelf gemaakt had,En ze steeds los lieten door niet willen hechten aan het kunstof,Kwam ik laat erachter dat aquarium kit niet hecht aan kunstof...Door eens te lezen wat op de tube staat...

Dit heb ik opgelost door aqua medic dividers te kopen via internet dacht ze kleiner waren maar waren lomp groot dus ben ik gaan denken en proberen ze maar anders te bevestigen en heb het toch degelijk stevig mooi weg gewerkt gekregen.



Ik heb nog een hoop zijden planten gekregen...
Ik heb nog leisteen liggen grijze mooie kleine stukjes...
En zwart wit gemamerde ovale stenen nieuw.

Heb je nog tips? Hoor ze graag!

Ik ga ook nog een 2de aquatic nature flow 200 halen,Zie nu goed dat 2 linker ruimtes mooier helder zijn nu dan de rechter 2 kamers van water.




Mvg Bjorn
 
Dus die beestjes hebben straks een ruimte van 30x15x35 o.i.d.? Vind je dat niet zielig?
 

Terug
Bovenaan