Diverse algen


Ik heb vrijdag voor het eerst easylife blue exit gebruikt, 40 ml voor 180l bak. Ik denk dat 80% zaterdag al is, blijf verder de bodem beetje lichtjes omwoelen om de blauwe alg eronder ookaan te pakken.

Ben geen voorstander van dit soort middeltjes, maar er was geen beginnen aan, ik zag dat de hele bak werd overgenomen worden door blauw groene alg. Grote plobleem zit nu vooraal aan de voorkant bij het glas waar nog veel blijft zitten.
 
Daar zou je eventueel zwarte tape kunnen plakken
Ik dacht dat je eerst een grapje maakte, zo van afplakken en je ziet het niet meer haha, maar je bedoeld dat je hiermee het inkomende licht mee blokkeerd...toch, zodat het weggaat.
 
Ik dacht dat je eerst een grapje maakte, zo van afplakken en je ziet het niet meer haha, maar je bedoeld dat je hiermee het inkomende licht mee blokkeerd...toch, zodat het weggaat.
Haha ja dat bedoel ik. Dan komt er geen licht meer bij.
Maar je ziet het dan ook niet meer inderdaad 😜
 
Ben geen voorstander van dit soort middeltjes, maar er was geen beginnen aan, ik zag dat de hele bak werd overgenomen worden door blauw groene alg. Grote plobleem zit nu vooraal aan de voorkant bij het glas waar nog veel blijft zitten.
ik zou de voorste 5 cm dan wegzuigen en spoelen en uitkoken en dat terug doen en dan kun je het raam ook gelijk goed doen.
 
je kunt ook gewoon met een injectiespuitje langs de voorruit waterstofperoxide toedienen zo heb ik het weggekregen
 
Blauwalg is feitelijk geen alg maar een bacterie, een Cyanobacterie om precies te zijn. Om er vanaf te komen moet ALLES opgeruimd worden. Alles met hoofdletters. Het is een bacterie die zich hel snel kan vermeerderen. In gedeeltelijk afplakken o.i.d. geloof ik dan weer niet zo in. Er blijft dan een te groot restant over wat de boel weer rap over zal nemen. Er moet denkelijk toch meer gekeken worden door de grondoorzaak namelijk vervuiling. Veroorzaakt door mogelijke overbemesting en te weinig water verversen. Rottende planten en een vervuilde bodem vinden Cyano bacteriën ook wel bij hun passen. Wat te denken van een vervuild filter? Overbelichting, belichting niet passend bij je plantenkeuze en te hoge temperaturen, ik zou daar zeker naar kijken. Blauwalg houdt van nitraat en fosfor! Zorg er dus voor dat die grondoorzaken verdwenen zijn. En uiteindelijk zou ik daarna dus kiezen voor een verduistering NA die grote schoonmaak dus. Die verduistering moet echt een verduistering zijn. Vuilnis zakken laten nog licht door dus daar moet al verdubbeld worden en spoor elk gaatje op waar nog licht door kan komen! Je planten zullen een tik krijgen maar die komen daar wel weer overheen. In mijn bakken heb ik eigenlijk geen blauwalg gehad maar wel in mijn planten kweekbakken. Blue exit o.i.d. heb ik zelf nooit gebruikt, bovenstaande methode wel en eigenlijk altijd met succes.
 
Inderdaad is het een bacterie en Blue Exit maakt de bacterie dood en ik vermoed dan ook juist de goede bacterien die we graag in de bak willen hebben.
 
je kunt ook gewoon met een injectiespuitje langs de voorruit waterstofperoxide toedienen zo heb ik het weggekregen
werkt inderdaad goed bij baardalg, beginnende draadalg en blauwalg. 2-3% oplossing spuiten op besmette plekken ( niet meer dan 50cl op 200 liter). Wel even je filter een uurtje uitzetten zodat je die bacteriën niet dood gaan. Aquarium begint lekker te borrelen ..... volgende dag 50% waterwissel, en na 4-5 dagen kuur herhalen. En daarna een zaak van goed schoonhouden en wekelijks 30% water verversen.
tijdelijk NO3 verhogen of PO4 verlagen helpt ook de plaag te remmen.

Veel succes bij de bestrijding van deze stinkende plaag.
 
Wat staat hier samengevat in dan? Het is nogal wat leeswerk zie ik
Volgens mij kun je hier de juiste dosering vinden.

Edit:
Nou dat valt tegen volgens mij en aan het eind lees ik wel dit:

Het log van Riba geeft echter weer aan dat H2O2 wel ondersteunend kan werken. In de periode van 10-4-09 t/m 27-4-09 heeft hij H2O2 toegevoegd aan zijn Vision 260 (Bruto 350 liter). Maximaal voegde hij 45 ml toe (zo'n 4 mg/l). Hij raakte de alg kwijt. Zie zijn log voor meer details.
 

Hier staat een video maar als ik het her en der lees dan zijn de aanbevolen doseringen nogal uiteenlopend.
Toch zou ik willen toevoegen dat behandelingen met waterstofperoxide je planten ook aantast en meer, zo is mijn ervaring, als een totale verduistering voor een dag of vier terwijl ik ook meen dat de laatste methode mits goed uitgevoerd effectiever is. Dit omdat de gehele bak op hetzelfde moment behandeld wordt terwijl de waterstofperoxide methode plaatselijk is en je bovendien dus niet altijd zeker bent dat alle plekken werkelijk geraakt zijn. Gezien ook het geschrevene van Ts. merk ik op dat de blauwalg hoeveelheid in zijn bak van dien aard is dat een totale afhandeling zeker in aanmerking komt.
 
Laatst bewerkt:
Toch zou ik willen toevoegen dat behandelingen met waterstofperoxide je planten ook aantast en meer, zo is mijn ervaring
Wat was je ervaring daarmee dan Ben want ik geloof het gelijk als het iets doet met de bacteriecultuur want als het blauwalg dood dan zal het ook de bacterien in je filter doden. Daarom lees je denk ik wel om het filter een tijdje even uit te zetten.
Maar wat zag je verder aan de planten?
 
Nog even een toevoeging: 50ml 3% H2O2 per 200l is ook het hoogste dat ik ooit heb gedoseerd. Aquarium gaat aardig borrelen daarna. Omdat je filter uitstaat op dat moment hoef je niet al te veel zorgen te maken over je bacterie colonie. beter is iets minder te gebruiken op het plekje zelf (met injectiespuitje). Een combinatie van verduisteren, H2O2 + goed schoonhouden werkt het beste.
Sommige planten zoal vallisneria vinden dit kuurtje niet lekker. Ik heb zelf nog nooit een plant verloren, zelfs nog géén blaadje.....
 
Ik heb beide opties gebruikt.
Alles valt of staat met het goed schoonmaken van de bak voor dat je iets gaat doen. Alles eruit, bodem afhevelen, hout nakijken op rotte (zachte) plekken en geur, etc. Daarna alle blauwalg afhevelen, van je ramen poetsen, goed je filter nakijken op eventuele plekken, zorgen dat je echt zoveel mogelijk te pakken hebt. Kom je ergens niet goed bij? Injectiespuitje vullen met waterstofperoxide, slangetje eraan en voorzichtig behandelen. Daarna minimaal 5 dagen licht uit en de bak GOED verduisteren. Er mag geen streepje licht in komen.

Als je alles goed gedaan hebt ben je er daarna vanaf.
 
Wat was je ervaring daarmee dan Ben want ik geloof het gelijk als het iets doet met de bacteriecultuur want als het blauwalg dood dan zal het ook de bacterien in je filter doden. Daarom lees je denk ik wel om het filter een tijdje even uit te zetten.
Maar wat zag je verder aan de planten?
Op krullende bladeren na verloop van tijd bij je planten. Ik gaf eerder al aan dat ik blauwalgproblemen eigenlijk niet in mijn bak had maar wel eens in mijn planten kweekbakken. Daarin hield ik eigenlijk geen dieren op soms een dier welke in quarantaine moest na. Je zag eigenlijk goed dat je planten een tik kregen, spoot je te direct waterstofperoxide op de plant zag je ook wel echte brand plekken. Bij de verduisteringsmethode heeft dat zeker ook invloed op je planten. Maar je ziet nooit echte beschadigingen. Je begroeiing kan wat hangen. Maar dat is het dan ook wel. Planten herstellen, afhankelijk van de soort, zich wel al na enkele dagen. Vandaar mijn voorkeur voor de verduistering. Zeker wanneer er sprake is van echt duidelijke plekken waar blauwalg zich heeft genesteld. Bij dergelijke hoeveelheden kan je er bijna zeker van zijn dat je te behandelen plaatsen mist. Waarna de bacterie weer de kop opsteekt en alles herhaald moet worden. Zeker wanneer er wel ook dieren in je bak leven zijn herhaalde behandelingen beslist niet bevorderlijk voor dat leven. Maar goed dat was mijn idee van afhandelen.
 

Hier spreekt men over 50 ml op 200 liter.
50ml of 50 cl. Scheelt een nulletje 🙈 dat zou een halve liter zijn.

Maar ik begrijp uit verdere reacties dat er 50ml bedoeld wordt.

Ik ben het met @benvo eens, ook ik ben wel planten verloren na spot dosering van H2O2. Of tenminste bladeren. Vallisneria, rode lotus, Barclaya, en zelfs Anubias met harde bladeren. Mossen vinden het over het algemeen ook niet zo florissant.
 
@benvo dan moet ik stoppen met planten voeding, want daar zit nitraat in... ik moest juist ermee beginnen omdat ik algen had.

Ik zie dat de bodem nu weer onder de cyna zit na 1 week, van het weekend ga ik groot onderhoud doen en planten minderen en meer uit elkaar plaatsen.
En de 2de dosering blue exit toevoegen, maar il ga wel water verversen want voor mijn gevoel is dit na 2 weken echt wel noodzakelijk.

Ik ga sowieso nu halve dosering plantenvoeding geven.

Ik zal later als dit niet werkt gaan kijken naar eerder aangegeven verduistering.
 
@benvo dan moet ik stoppen met planten voeding, want daar zit nitraat in... ik moest juist ermee beginnen omdat ik algen had.

Ik zie dat de bodem nu weer onder de cyna zit na 1 week, van het weekend ga ik groot onderhoud doen en planten minderen en meer uit elkaar plaatsen.
En de 2de dosering blue exit toevoegen, maar il ga wel water verversen want voor mijn gevoel is dit na 2 weken echt wel noodzakelijk.

Ik ga sowieso nu halve dosering plantenvoeding geven.

Ik zal later als dit niet werkt gaan kijken naar eerder aangegeven verduistering.
Blauwalg kán ontstaan door een verkeerde verhouding in nitraat/fosfaat. Als je een wat hoger fosfaat heb en geen tot nauwelijks nitraat dan zou blauwalg meer kans maken.
 
Spijtig van die algen! Is er geen optie om Nog zwaarder te gaan naar filtratie toe ? Een externe filter richting 1800l/h... met spraybar...
1000l/h is nog vrij krap denk ik
 
Ik ga maar denk ik sowieso nog verdiepen in een spraybar denk ik.
Deze maar denk ik over de hele lengte van de bak naar voren hericht met een lichte draai naar boven. Werkt wel goed in mijn garnalenbak.

Ik kwam ook nog een andere zwarte alg denk ik tegen op het hout.

20211115_223637.jpg


20211115_223653.jpg
 
Hoe langer ik over jouw probleem lees, hoe meer ik denk dat er iets ergens ligt te rotten. Je hout zelf, of in je bodem, onder het hout of je stenen o.i.d.
 
@benvo dan moet ik stoppen met planten voeding, want daar zit nitraat in... ik moest juist ermee beginnen omdat ik algen had.

Ik zie dat de bodem nu weer onder de cyna zit na 1 week, van het weekend ga ik groot onderhoud doen en planten minderen en meer uit elkaar plaatsen.
En de 2de dosering blue exit toevoegen, maar il ga wel water verversen want voor mijn gevoel is dit na 2 weken echt wel noodzakelijk.

Ik ga sowieso nu halve dosering plantenvoeding geven.

Ik zal later als dit niet werkt gaan kijken naar eerder aangegeven verduistering.
Plaatselijk behandelen, ik gaf dit al eerder aan, werkt nu niet goed meer. Er zijn altijd onbehandelde plekken te vinden waar de bacterie de kop weer opsteekt. Daarom is en blijft mijn advies; volg de black out methode! De bacterie kan namelijk alleen leven met licht. Wat dat nitraat betreft lees het onderstaande nog eens door dat maakt e.e.a. duidelijk.

 
Ik verlicht 7 uur per dag, co2 check is continu mooi groen
Dit lijkt me (voorlopig wel) ok
Je gemeten no3 en po4 is een hoge waarde maar ook hieruit is er ook weinig fouts op te merken , al vind ik het wel raar dat je met een soil(bodem)nog zoveel po4 meet na een week .
Op zo een momenten moet je keuze maken
Zelf ga ik dan na op welke factoren je kan vertrouwen
- je testsets zelf ijken door
-co2 continu test eens een volledige dag laten ontgassen (blauw )en eens een 1uurtje in 3% spuitwater (geel)
-no3 en po4 set testen door met 3 cuvettes te vergelijken ,1 met pure osmose set 2 en3 ook osmose maar met een aanbevolen verhouding plantenvoeding die je dan meet op no3 en po4
 
Beste toppers,

Vandaag ga ik groot onderhoud plegen, alles afzuigen, stuk bodem aan de voorkant weg doen? Ik heb nog 4l aqua soil liggen op zolder.

Paar planten weg doen en ruimter opzetten, kunnen nog altijd later planten erbij

Ik heb 3% waterstofperoxide gekocht, kan ik dit onderwater in een spuit in de bodem plaatselijk spuiten? Filter moest dan uit staan he?

Ik ga van de week ook kijken voor een lengte elektrabuis en sokkie om een spraybar te maken. Moet ik ergens nog op letten qua materiaal keuze?

De npk, Estimative index etc, deze doseringen halveren?
 
Valt dit nog te redden of heb ik dit te lang laten zitten?
20211120_143954.jpg
20211120_144009.jpg
20211120_144014.jpg
 

Terug
Bovenaan