Diverse algen - typisch voor opstart of andere problemen?


IMJ

Member
Lid geworden
20 mei 2024
Berichten
14
Leeftijd
39
Beste forumleden,

Onlangs startte ik een nieuw aquarium op. Zoals ergens wel verwacht passeert een hele reeks algen de revue: het begon met bruinalgen (inmiddels verdwenen), dan groene algen (voornamelijk draadalgen - nog aanwezig) maar sinds een paar dagen zie ik ook kleine zwarte haartjes op randen van planten. Dit laatste baart me het meeste zorgen. Ik ben niet helemaal zeker of het baardalgen zijn (in een vorig aquarium waren die veel 'pluiziger') en ben benieuwd naar jullie mening!

Wat ik mij afvraag:
  • Is de zwarte alg op de foto baardalg of iets anders?
  • Is hetgeen ik hier zie effectief een resultaat van de opstartfase (en moet ik gewoon wat geduld hebben)?
  • Of is er toch iets anders aan de hand en verander ik beter een en ander aan mijn setup?

Alvast heel erg bedankt om jullie licht te laten schijnen!

Groet,

Jonas

Hieronder even alles op een rijtje:

Aquarium:
Oase StyleLine 175
  • Inhoud: 160 liter
  • Filter: BioMaster Thermo 350 (max. 1100 l/h)
  • Stroming: outflow linksboven, inflow linksonder (vrij sterke stroming)
  • Verlichting: Oase Highline classic LED Daylight 70 (16W x 2) + 2 x DIY ledstripje achter melkglas (zie foto)
  • CO2: Dennerlee cilinder + aquaria neo diffusor, rechtsonder geplaatst
Hardscape: Druid stenen, spiderwood, zand, lavasteentjes met daarboven dennerlee scaper´s soil (ca. 6 cm)

Tijdslijn:
  • Aquarium gevuld en ‘donker’ laten draaien: 14 maart 2024
  • Planten + opstartbacteria: 30 maart 2024
  • Garnalen: 7 april 2024
  • Vissen: gradueel opgebouwd vanaf 22 april 2024
Plantenbestand:
  • Vallisnera (groeit snel)
  • Bacopa (groeit snel
  • Ludwigia (groeit moeizaam)
  • Microsorum
  • Diverse anubias
  • Echinodorus
  • Mos
Visbestand:
  • 12x Neon tetra
  • 8x Corydoras Venezuela Orange
  • 10x Amano shrimp
  • 3x Indische modderkruiper
  • 5x geweislak
Onderhoud
  • Waterwissels: wekelijks ca. 30% (kraanwater dat een paar dagen gerust heeft)
  • Dagelijks 4ml EasyCarbo
  • Dagelijks 6ml Planted Box Lean Dosing
Regime
  • Verlichting:
    • 13u30-18u ledstripje boven
    • 14-21u: Daylight 16W (1 van de 2, de tweede staat momenteel uit)
    • 17-21u30: ledstripje onder
  • CO2-regime: 13u-20u
Voeding: dagelijks 1 vistabletje (4mm doorsnee) en 2x per dag snuifje granulaat

Wateraarden (gemeten vier dagen na laatste verversing)
  • KH 6 °dKH
  • pH 7,2
  • GH 11 °dGH
  • NH4 <0,05 mg/l
  • NO2 <0,01 mg/l
  • Cu 0 mg/l
  • O2 8 mg/l
  • NO3 4 mg/l
  • PO4 0,3 mg/l
  • SiO2 0,4 mg/l
  • Fe 0,4 mg/l
  • CO2 11 mg/l (volgens tabel, dropchecker donkergroen)
 

Bijlagen

  • 1_aquarium.jpg
    1_aquarium.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 36
  • 2_zwarte alg.jpg
    2_zwarte alg.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 27
  • 3_zwarte alg.jpg
    3_zwarte alg.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 31
  • 4_zwarte alg.jpg
    4_zwarte alg.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 28
  • 5_alg divers.jpg
    5_alg divers.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 27
  • 6_alg idivers.jpg
    6_alg idivers.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 26
  • 7_alg divers.jpg
    7_alg divers.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 29
  • 8_ledstripjes_slechte fto.jpg
    8_ledstripjes_slechte fto.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 34
PS. Ik vergat nog 3x Sewillia algeneter bij 'visbestand'
 
Om te beginnen moet de dropchecker lichtgroen zijn. Is die harige alg vertakt want dat kan ik lastig zien.
Ik vindt de no3 en po4 vrij laag.

Ook lees ik vrij lage waarden met deze bodem maar de jouwe zijn flink hoger als ik het goed heb:
Scaper‘s Soil bezit actieve eigenschappen waardoor ionen worden uitgewisseld. Daardoor verlaagt het de pH-waarde en stabiliseert deze in het licht zure bereik (ca. pH 6,0-6,5). Tegelijkertijd reduceert het de carbonaathardheid - afhankelijk van het uitgangswater tot bijna 0 °d KH - en maakt het water daardoor duidelijk zachter.
 
Het lijkt mij geen baardalg, tenminste niet zoals ik dat ken. Ik heb er ook een beetje last van, bij mij is het vanzelf weg gegaan door de voeding wat op te hogen. Ik vind je fosfaat en nitraat wat aan de lage kant. Ook zie ik dat je nog nh 3 meet, is dit ooit weg geweest of altijd wat aanwezig? Anders kan er een piek zijn geweest wat ook alg getriggerd kan hebben. Je aquarium is ook nog niet in balans. Ik zag dat je co2 gebruikt, wat is de reden dat je easycarbo toevoegt?
 
Dank voor jullie snelle reactie!

@jessicapilon: De zwarte alg is niet vertakt. De 'draadjes' zijn tussen 0,5 en 1 cm lang, ongeveer. Ik denk effectief dat mijn bodem waarden verlaagt, met enkel kraanwater zouden KH en GH anders hoger zijn?

@amanda27: ik meet geen of amper NH4 maar wel NO3. Vorige week was de NO3 (en PO4) plots nu en heb ik kortstondig NO2 gemeten. Ik heb dan mijn dosis Planten Box een paar dagen verdubbeld tot ik onderstaande waarden kreeg. Zou ik die verdubbeling nog even vol moeten houden? Ik voeg wat EasyCarbo toe omdat ik het gevoel had dat zelfs met flink wat bellen CO2 (meerdere per seconde) de CO2 waarde laag bleef, en dacht zo wat te compenseren. Zeg gerust als dit een slecht idee is ;-)
 
*plots nul
 
Dank voor jullie snelle reactie!

@jessicapilon: De zwarte alg is niet vertakt. De 'draadjes' zijn tussen 0,5 en 1 cm lang, ongeveer. Ik denk effectief dat mijn bodem waarden verlaagt, met enkel kraanwater zouden KH en GH anders hoger zijn?

@amanda27: ik meet geen of amper NH4 maar wel NO3. Vorige week was de NO3 (en PO4) plots nu en heb ik kortstondig NO2 gemeten. Ik heb dan mijn dosis Planten Box een paar dagen verdubbeld tot ik onderstaande waarden kreeg. Zou ik die verdubbeling nog even vol moeten houden? Ik voeg wat EasyCarbo toe omdat ik het gevoel had dat zelfs met flink wat bellen CO2 (meerdere per seconde) de CO2 waarde laag bleef, en dacht zo wat te compenseren. Zeg gerust als dit een slecht idee is ;-)
Ah oke. Ik zou dan eerder de bellen wat ophogen totdat de dropchecker limegroen wordt. Easycarbo liefst niet gebruiken, voegt weinig toe. Ik gebruik het alleen in mijne kleinere aquarium (lowtech) zonder co2, en dat helpt wel iets. Maar in jouw geval achterwege laten. Hoe sterk heb je de verlichting staan? Dus niet hoe lang maar hoe sterk?
 
OK! Easycarbo weglaten en dan de lean dosing verhogen om meer NO3 en PO4 te krijgen? Co2 opschroeven (in de aquariumwinkel hadden ze het afgeraden om de O2 niet te doen zakken) dan....

De verlichting is niet dimbaar, dus ik heb 1 van de 2 daylight LED-balken (16W) afgezet, de andere brandt 7 uur. Dan branden mijn achtergrondledjes om de beurt (beginnen en eindigen iets later) maar ik denk eerlijk gezegd dat die (ze zitten achter weinig doorlatend melk-plexiglas) niet veel licht toevoegen.
 
(in de aquariumwinkel hadden ze het afgeraden om de O2 niet te doen zakken) dan....
Jammer van dat advies want 02 en co2 gaan in onze bakken prima samen.

Carbo is geen echte co2 dus bij het toevoegen van echte co2 is dat niet nodig.
Ik denk effectief dat mijn bodem waarden verlaagt, met enkel kraanwater zouden KH en GH anders hoger zijn?
Het zal wel verlagen maar in de quote lees ik een kh 0 of heel laag en dat is niet zo bij jou en je ph zit nog boven de 7 terwijl je ook nog co2 gebruikt. Waar meet je mee?
Ik vraag me af waarom je bodem niet verlaagd zoals ik heb gelezen.
Het lijkt mij geen baardalg
Denk eerder aan penseelag maar ik zie meerdere soorten alg volgens mij.
 
Jammer van dat advies want 02 en co2 gaan in onze bakken prima samen.

Carbo is geen echte co2 dus bij het toevoegen van echte co2 is dat niet nodig.

Het zal wel verlagen maar in de quote lees ik een kh 0 of heel laag en dat is niet zo bij jou en je ph zit nog boven de 7 terwijl je ook nog co2 gebruikt. Waar meet je mee?
Ik vraag me af waarom je bodem niet verlaagd zoals ik heb gelezen.

Denk eerder aan penseelag maar ik zie meerdere soorten alg volgens mij.
Klopt, ik zie ook groene alg. Ik vermoed maar zo, dat TS met stripjes meet.
 
Nogmaals merci! Ik meet met JBL test lab....
 
(uitgezonderd TDS)
 
Nou ja weet je wat het is? Soms moet je ook gewoon geduld hebben. Ik heb mijn aquarium draaien vanaf 31 december en ik heb veel soorten algen gehad, waaronder: groene aanslag op de ruiten, draadalg, groene puntalg, bruinalg, zweefalg en tenslotte fluweelalg. Die laatste is nu op zijn retour en bijna weg. Ik kan dus nu pas zeggen dat mijn aquarium nu zo'n beetje de balans bereikt heeft. Ben je dus bijna een 5 maanden verder.
 
CO2 11 mg/l (volgens tabel, dropchecker donkergroen)
Als je een boden hebt die de ph en kh verlaagt dan werkt de tabel niet. Je moet dan afgaan op de dropchecker.

Zoals Amanda al zegt kan het met de opstart te maken hebben en moet je geduld hebben.
 
Ik denk dat ook jij een potje geduld moet bestellen. Verder vraagt de ludwigia veel meer licht t.o.v. de rest van je plantenbestand. Kies planten uit die ongeveer dezelfde lichtvraag hebben. Als je kiest voor meer licht(behoevende planten), dan vragen je planten ook meer mesttstoffen en dus ook meer CO2.
Simpel gezegd moet je ervoor zorgen dat er geen tekorten ontstaan: geen tekorten in de lichtbehoefte, bemesting in de waterkolom, voeding in de bodem, CO2, geen deathspots in je aquarium door slechte waterdistributie enz enz enz.
Als ik het goed heb gelezen dan levert je verlichting 2x 10 lumen per liter. Dat is niet veel, dus pas hier je planten op aan.
Ik sluit me aan bij de kritische opmerkingen over teststrips en jbl lab
 
Ok, merci! Zou ik dan toch beter de twee balken laten branden, of voorlopig maar eentje? Ben blij te horen dat geduld hier het belangrijkste is, en dat er niet per se iets helemaal scheef zit in het aquarium 😉
 
Ok, merci! Zou ik dan toch beter de twee balken laten branden, of voorlopig maar eentje? Ben blij te horen dat geduld hier het belangrijkste is, en dat er niet per se iets helemaal scheef zit in het aquarium 😉
Ik zou ze allebei aanzetten
 
  • Leuk
Waarderingen: IMJ
Als ik het goed heb gelezen dan levert je verlichting 2x 10 lumen per liter
Volgens mij is 1 balk uit dus dan rest 10 lumen en dat is weinig en dan zal de vraag naar voeding ook minimaal zijn.
Ik denk dat de alg dan ook wel te maken kan hebben met de opstart wat niet wegneemt dat ik de no2 en po4 in ieder geval zou verhogen.

10 lumen is bar weinig en ik denk dat je beter 2 kan aandoen en zorgen voor voldoende voeding.

Ik heb geen ervaring met deze soil en wellicht kan kenner @Cornelius hier een zn licht op werpen.
 
dennerle scaper´s soil is een prima aquasoil.
Het geeft, zoals alle andere soils, ammoniak af (als plantaardige meststof). Maar wel een relatief zeer kleine hoeveelheid in vergelijking met veel concurrerende soils. Dus daar is niet mis mee.

Ik zie 1,2, 3 geen oorzaak van de algenbloei. Wat trouwens helemaal niet zo vanzelfsprekend is tijdens een opstart zoals iedereen doet aannemen/ ervaren. Maar dat is een ander verhaal.

Ik verwacht de oorzaak in:
- te weinig plantmassa,
- te weinig snelgroeiers gebruikt tijdens de opstart
- de belichting; Oase heeft opzich een slechte LED wat betreft spectrum en spectrumverdeling.
Zo word er vermeld dat de Daylight een 'afgestemd daglichtspectrum' heeft en een kleurenspectrum bezit die een natuurlijke zonlichtsimulatie creëert, de beste voorwaarden voor een gezonde plantengroei (6500 kelvin)
Plaats je er de bijhorende spectrumkaart ernaast dan zij het gewoon standaard ledjes (SMD) met de standaard slechte spectrumverdeling.
D.w.z. een enorme piek in het aandeel blauw en een spectrumverdeling die helemaal geen zon-/daglicht simulatie creëert. Integendeel.

Zou veel en vaak onderhoud gaan uitvoeren, zoveel mogelijk algen handmatig blijven verwijderen (dagelijks) en de erg aangetaste planten verwijderen. Zou de micro's gaan halveren in dosering.
Paar porties extra geduld aanschaffen en dan komt het wellicht wel goed
 
Wat trouwens helemaal niet zo vanzelfsprekend is tijdens een opstart zoals iedereen doet aannemen/ ervaren.
Vanzelfsprekend niet maar met zo n bodem is er toch een kans dat de hoeveelheid stikstof algen veroorzaakt omdat dit een trigger is voor algen. Eea zal dan samenhangen met het type bodem en het verversingsbeleid wat daarbij hoort.
 
Vanzelfsprekend niet maar met zo n bodem is er toch een kans dat de hoeveelheid stikstof algen veroorzaakt omdat dit een trigger is voor algen. Eea zal dan samenhangen met het type bodem en het verversingsbeleid wat daarbij hoort.
De toegevoegde stikstofbron is ideaal voor plantengroei, en dus ook voor algen.
Maar als je een aquasoil gebruikt en je houdt jezelf aan de verplichte waterwissels tijdens de opstart, niet te veel licht gebruikt, goede bemesting en genoeg plantmassa hebt, dan heb je nagenoeg nooit geen opstart algen.
 
De toegevoegde stikstofbron is ideaal voor plantengroei, en dus ook voor algen.
Maar als je een aquasoil gebruikt en je houdt jezelf aan de verplichte waterwissels tijdens de opstart, niet te veel licht gebruikt, goede bemesting en genoeg plantmassa hebt, dan heb je nagenoeg nooit geen opstart algen.
Klopt en vandaar dat ik ook altijd zeg het kan (als je iets dus niet goed doet);)
 
Bedankt voor alle info, een paar vraagjes:

- "de dosering micro's halveren": ik geef enkel Planted Box Lean Dosing, die dan halveren? Of wordt er iets anders bedoeld? Ik begreep dat mijn NO3 en PO4 idealiter nog wat stijgen....
- Licht: zou ik een LED-balk met ander spectrum bijplaatsen? Of eventueel een heel nieuw systeem aankopen (tips)?
- Plantbestand: de oppervlakte aquasoil die ik beplant heb is al aardig volzet. Is er een soort plant die ik in het zand rechts kan plaatsen? Of zou ik anders daar wat extra mos op de stenen zetten, of helpt dat niet veel?

Alvast bedankt!
 
Bedankt voor alle info, een paar vraagjes:

- "de dosering micro's halveren": ik geef enkel Planted Box Lean Dosing, die dan halveren? Of wordt er iets anders bedoeld? Ik begreep dat mijn NO3 en PO4 idealiter nog wat stijgen....
- Licht: zou ik een LED-balk met ander spectrum bijplaatsen? Of eventueel een heel nieuw systeem aankopen (tips)?
- Plantbestand: de oppervlakte aquasoil die ik beplant heb is al aardig volzet. Is er een soort plant die ik in het zand rechts kan plaatsen? Of zou ik anders daar wat extra mos op de stenen zetten, of helpt dat niet veel?

Alvast bedankt!
Je moet eerst een keuze maken welke planten je wil gaan houden. En daar kies je de bijpassende verlichting bij. Het juiste spectrum is voor alle planten belangrijk, met het aantal lumen per liter kan je de verlichting aanpassen op de lichtbehoefte van de planten.
 
met het aantal lumen per liter kan je de verlichting aanpassen op de lichtbehoefte van de planten.
TS kan het licht niet regelen en had daarom 1 balk uitgeschakeld zover ik begrijp. Maar goed met 2 balken zit je dan op 20 lumen en dat is al niet veel.
 
Klopt, Oase Daylight balken die niet dimbaar zijn. Heb op zich een houder voor vier stuks waar er dus twee inzitten.....
 
TS kan het licht niet regelen en had daarom 1 balk uitgeschakeld zover ik begrijp. Maar goed met 2 balken zit je dan op 20 lumen en dat is al niet veel.
Ik bedoelde: als de TS planten wil gaan houden die +20 lumen per liter vragen, dan moet de verlichting worden uitgebreidt of vervangen. Als de TS kiest voor nieuwe verlichting kan hij letten op het juiste spectrum en de gewenste hoeveelheid lumen. Voorbeelden van goede verlichting is JMB en Daytime Matrix. Er zijn vast meer goede lampen dus vul maar aan.
 
Ja klopt Robert en dat bedacht ik me ook na het posten want met lichtbehoevende planten gaat het ook niet goed.
 
Hoe gaat het nu met de algen?
 
Bedankt om het te vragen!

Ik heb de CO2 beter afgesteld (iets meer bubbels en minder rimpeling oppervlak), twee LED's aan (7/8 uur), handmatig waar mogelijk algen verwijderd, paar plekjes op Anubias lokaal met kleine dosis EasyCarbo behandeld en daarna iets meer water ververst dan anders (50%). En weer naar EI geschakeld ipv Lean Dosing. Waterwaarden blijven checken.

Het lijkt wel de goede kant op te gaan en ik ben voorlopig tevreden, maar het is nog wat snel om zeker te zijn natuurlijk....

Vanaf volgende week aparte micro's en macro's en eens rustig nadenken om evt de verlichting te upgraden...
 
Dank voor jullie snelle reactie!

@jessicapilon: De zwarte alg is niet vertakt. De 'draadjes' zijn tussen 0,5 en 1 cm lang, ongeveer. Ik denk effectief dat mijn bodem waarden verlaagt, met enkel kraanwater zouden KH en GH anders hoger zijn?

@amanda27: ik meet geen of amper NH4 maar wel NO3. Vorige week was de NO3 (en PO4) plots nu en heb ik kortstondig NO2 gemeten. Ik heb dan mijn dosis Planten Box een paar dagen verdubbeld tot ik onderstaande waarden kreeg. Zou ik die verdubbeling nog even vol moeten houden? Ik voeg wat EasyCarbo toe omdat ik het gevoel had dat zelfs met flink wat bellen CO2 (meerdere per seconde) de CO2 waarde laag bleef, en dacht zo wat te compenseren. Zeg gerust als dit een slecht idee is ;-)
Jou vallesneria groeit dus wel goed op easycarbo? Ik heb 200 liter bak en mijn ludwigia doet het volgende. Ik denk dat je beter co2 kan ophogen en de easycarbo weglaten. Ik heb ook wat licht zwarte draadalg lijkt t te zijn. Bruinalg ook net weg. Benieuwd naar deze post
 

Bijlagen

  • IMG_4207.jpeg
    5.7 MB · Weergaven: 7
Mooi en als je dingen verandert dan zie je dat pas vaak terug in de planten na enkele weken.
 
Dag Thijs, ik gaf dagelijks easycarbo maar ook co2 en kan dus op moeilijk zeggen of de easycarbo een positieve invloed had op de Vallisneria. Alleszins doe ik dat niet meer dagelijks, maar ik heb eenmalig wel lokaal wat plaatsen op de anubias met pipetje behandeld. Die bladeren kon ik moeilijk wegknippen omdat er dan erg weinig overbleef en ze traag groeien.... Maar dat zal niet de permanente oplossing zijn. Ik zoek mijn heil in goede dosering en verdeling CO2 en deftige voeding.....
 

Terug
Bovenaan