Dit verstaat Hygger dus onder beveiliging


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Dat was ff schrikken gisteren. Buurvrouw vraagt of ik een pannetje op het vuur vergeten ben want ze rook een "raar" luchtje. Ik open de kast en een zwarte rooklucht walmt in mijn gezicht. Staat mijn nog geen half jaar oude verwarming gewoon te smelten in mijn bioloog. Smerige witte vulling, gelukking was hij nog niet gebarsten, maar het plastic was deels al weg en in het water van het compartiment kon je al eieren koken. Levensgevaarlijk.

Ik heb het ding via Amazon gekocht, als ik nu terugkijk op de specs, dan zie ik 110 volt staan !!!!!! Wat krijgen we nou ? De stekkers en snoeren zijn superdik en gewoon europees, op de achterkant van het kastje van de termostaat staat ook gewoon 220 volt.

Wat denken jullie? Heb ik nou echt iets gekocht dat incompatable is of heb ik pech gehad met een "maandag versie" ?

gr
Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0049.JPG
    IMG_0049.JPG
    280.6 KB · Weergaven: 148
  • screen.JPG
    screen.JPG
    54.1 KB · Weergaven: 154
1, nooit dingen die op 230v werken op Amazon, eBay, Ali, wish etc kopen.
Dat maakt jouw de importeur en dus verantwoordelijk voor bijvoorbeeld CE.
2, dat de thermostaat werkt op 220v wil niet automatisch zeggen dat de verwarming dat ook doet.
3, gezien de advertentie Amerikaanse stekkers afbeeld en het over gallon heeft en er geen liters staan vermeld had dat de eerste aanwijzing moeten zijn.
4, denk dat de prijs bij de advertentie in Indische roepi is?
Ook een hint dat je het beter kan laten voor wat het is als je het mij vraagt.
5, misschien een schoonheidsfoutje of pietluttig van mij maar de temperatuur op het display is ook in Fahrenheit.

Al met al denk ik dat jij een miskoop hebt gedaan en niet een maandag ochtend model hebt gekocht
 
1, nooit dingen die op 230v werken op Amazon, eBay, Ali, wish etc kopen.
Dat maakt jouw de importeur en dus verantwoordelijk voor bijvoorbeeld CE.
2, dat de thermostaat werkt op 220v wil niet automatisch zeggen dat de verwarming dat ook doet.
3, gezien de advertentie Amerikaanse stekkers afbeeld en het over gallon heeft en er geen liters staan vermeld had dat de eerste aanwijzing moeten zijn.
4, denk dat de prijs bij de advertentie in Indische roepi is?
Ook een hint dat je het beter kan laten voor wat het is als je het mij vraagt.
5, misschien een schoonheidsfoutje of pietluttig van mij maar de temperatuur op het display is ook in Fahrenheit.

Al met al denk ik dat jij een miskoop hebt gedaan en niet een maandag ochtend model hebt gekocht

Ik pakte net voor het plaatje de eerste advertentie die ik tegenkwam. Toen ik em ging aanschaffen had ik wel de "celcius" weergave. De normale stekkers zaten ook op het product en ook de display gaf netjes celsius aan. Ik heb voor het hele setje ongeveer €65 betaald, dus ja, op dit plaatje is het roepie of zlotty :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:.

Vind ik het nog knap dat het een half jaar gewoon heeft gewekt hè... niks aan de hand.... aanslaan - uitslaan... alles normaal. Tot plotseling gisteren.

Nu ja... dom van mij in dit geval... maar wie weet door mijn posting is een ander weer eens extra gewaarschuwd

gr

mark
 
Zie het nu staan het halve jaar, die ff gemist sorry
 
gewoon contact met amazon opnemen voor je garantie.die hebben normaal gesproken een goede service.hun producten komen vaak ook gewoon uit bestaande winkels
 
Zie het nu staan het halve jaar, die ff gemist sorry
Maakt niet uit,

Ik denk dat je wel gelijk hebt voor wat betreft de strekking van je verhaal. De markt voor electrische apparaten, is wereldwijd gemixed, beter safe then sorry, dit soort dingen voortaan gewoon bij de lfs of een Nederlands / Europees bedrijf aanschaffen.

gr

Mark
 

Tja verwarmingselementen blijven tricky. aqua medics smelten ook als ze boven water komen vraag maar aan @rjoemman. Als je een we hebben hier zelfs een Eheim heather gehad waar het plastic vanaf was gesmolten.

Daarbij is er wel een verschil tussen amazon en Ali /wish. Amazon is namelijk gewoon Duits e heeft zich aan alle eu richtlijnen te houden.
 
Tuinkabouter
Je gaf aan om geen 220 volt producten op amazon of waar ook niet te kopen ' over de grens'.
Zou je eens wat dieper willen ingaan op en het gebruik van vele elektra spullen die wij voor het aquarium gebruiken en de veiligheid die daarbij hoort.Ikzelf heb mijn pomp-verwarming-verlichting niet op een geaard stopcontact staan. En vele producten vragen ook niet ( stekker) om een geaarde aansluiting.

Ik ben een beetje bekend met lekstroom, een kleine tinteling wanneer je met je hand in het aquarium begeeft.
Maar is er uberhaupt een situatie denkbaar waarbij het aquarium-water onder stroom zou kunnen staan zonder dat wij dit vooraf opmerken, in het verleden een verwarming gehad waarvan het glas kapot was en deze nog funccioneerde, ofwel de stop sloeg niet door.

In het verleden iets gelezen over een aardlekschakelaar,, maar die zou door minimale lekstroom al snel uitslaan.
Gr. bert
 
Een veel voorkomend misverstand is dat je een stopcontact moet gebruiken met randaarde voor een aardlekschakelaar om te werken.

Een aardlek schakelaar werkt op de nul en fase draad en meet of er sprake is van lekstroom. Als er te veel lekstroom is sluit hij de stroom af. (hij is nieteens aangesloten op je aardekabel)

Dat is ook direct het antwoord op je vraag als er stroom in je bak terecht komt en het kan nergens heen zal de aardlek schakelaar niet uit slaan. Op het moment dat je je hand er dan in steekt krijg je een oplawaai (want jij vormt een verbinding met de grond) en dan zal als het goed is de aardlekschakelaar eruit klappen.

Door een pen (naar een geaard stopcontact) in je bak te stoppen kun je er voor zorgen dat de stroom altijd weg kan dat bij een defect je aardlek er direct uit knalt. (of in ieder geval niet alle stroom via jou het aquarium verlaat). Best een goed idee dus.

Probleem is alleen dat bij oude installaties niet alle groepen zijn voorzien van een aardlekschakelaar (alleen de natte ruimtes). Een aquarium aansluiten op zo'n groep is dan ook niet verstandig. (en mi ook onnodig omdat je voor een paar honderd euro je meterkast vervangt en dat voor veel meer redenen gezien de leeftijd van zo'n kast een goed idee is).
Als je dan in bovenstaand voorbeeld je hand in de bak steekt heb je geluk als je het kunt navertellen.


En randaarde dan? Stroom neemt de kortste weg naar de grond. Door een apparaat op randaarde aan te sluiten zorg je er voor dat die kortste weg niet jij bent maar de aardedraad. Je geeft dus de stroom een veilige weg uit het apparaat bij een defect.

Het grootste deel van de apparaten die wij gebruiken in het aquarium zijn dubbel geisoleerd.
Dat wil zeggen dat naast de normale electrische isolatie dat deze in een behuizing zitten die niet onder spanning kan komen te staan. (bv glas of plastic). Zo'n apparaat aarden zou er voor zorgen dat die isolatie wordt gebroken, en derhalve mogen ze niet geaard worden.
Tegelijk zou het ook zo moeten zijn dat beide isolaties moeten falen voor er stroom uit het apparaat weg kan lekken.
 
Laatst bewerkt:
Aanvullend, die tinteling die je voelt bij het aanraken van het water komt meestal voort uit statische electriciteit die bv bij pompjes opbouwt of pvc buizen opbouwt of lekstroom uit zwakstroom apparaten zoals je led verlichting.

Dubbel geisoleerde 230v apparatuur kan namelijk geen stroom lekken.
 
Ik weet dat het op Amazon regelmatig misgaat als het gaat om de geleverde stekkers. Dat je bijvoorbeeld een Britse plug krijgt i.p.v. een Europese. Blijkbaar is dat moeilijk te communiceren / gescheiden te distribueren. Maar is het tegenwoordig niet vaak zo dat apparaten zowel 110v als 230v aankunnen? Zal niet altijd zo zijn, maar toch. Als er op die verwarming gewoon 230v staat, vind ik het een gek verhaal dat dat niet zou kloppen en dat de boel pas na een half jaar (!) gebruik doorbrandt. Dan denk ik eerder aan een verwarming die simpelweg kapotgegaan is. Het zijn niet de meest betrouwbare apparaten.
 
Tuinkabouter
Je gaf aan om geen 220 volt producten op amazon of waar ook niet te kopen ' over de grens'.
Zou je eens wat dieper willen ingaan op en het gebruik van vele elektra spullen die wij voor het aquarium gebruiken en de veiligheid die daarbij hoort.Ikzelf heb mijn pomp-verwarming-verlichting niet op een geaard stopcontact staan. En vele producten vragen ook niet ( stekker) om een geaarde aansluiting.

Ik ben een beetje bekend met lekstroom, een kleine tinteling wanneer je met je hand in het aquarium begeeft.
Maar is er uberhaupt een situatie denkbaar waarbij het aquarium-water onder stroom zou kunnen staan zonder dat wij dit vooraf opmerken, in het verleden een verwarming gehad waarvan het glas kapot was en deze nog funccioneerde, ofwel de stop sloeg niet door.

In het verleden iets gelezen over een aardlekschakelaar,, maar die zou door minimale lekstroom al snel uitslaan.
Gr. bert
Degene die het importeert (en hier doorverkoopt) moet ervoor zorgen dat het voldoet aan de CE normen.
Dingetjes die daar onder vallen zijn een handleiding in de taal van het land (in dit geval Nederlands) en veilig mee valt te werken (bescherming tegen elektrocutie, beknelling etc)
Hier heeft een lekstroom gezorgd voor een doorgebrande ph print, hier werd dus ook niet de aardlek aangesproken.
 
Hier heeft een lekstroom gezorgd voor een doorgebrande ph print, hier werd dus ook niet de aardlek aangesproken.
de stroom zoekt gewoon de snelste weg naar buiten is dat je ph probe legt die het loodje. Daarbij is een dergelijke probe natuurlijk ook gevoelig voor lekstroom uit je zwakstroom apparaten (12 en 24v). Je hebt niet heel veel nodig om zo’n print te slopen...
 
de stroom zoekt gewoon de snelste weg naar buiten is dat je ph probe legt die het loodje. Daarbij is een dergelijke probe natuurlijk ook gevoelig voor lekstroom uit je zwakstroom apparaten (12 en 24v). Je hebt niet heel veel nodig om zo’n print te slopen...
Nee klopt, echter was dit een AC pomp.
Tinteling in het water was ook meteen weg toen ik de pomp eruit had gehaald
 
als er stroom in je bak terecht komt en het kan nergens heen zal de aardlek schakelaar niet uit slaan

Ik zie dat het gesprek hier nog verder gaat. Met name deze opmerking van Rebtor baart mij een beetje zorgen.
Heb ik kort geleden een hele nieuwe moderne stoppenkast laten monteren, gecertificeerd electricien, gewoon wit betaald, klauwen met geld natuurlijk. Volgens mij heeft hij bijna elk stpcontact in mijn kleine huis zowat op een aparte groep gezet. Aardlek voor de subgroepen, aardlek voor de hoofdgroep. Dan denk ik toch echt dat er nooit meer iets raars kan gebeuren.

Als ik dit lees word ik niet echt vrolijk


gr

Mark
 
Ik zie dat het gesprek hier nog verder gaat. Met name deze opmerking van Rebtor baart mij een beetje zorgen.
Heb ik kort geleden een hele nieuwe moderne stoppenkast laten monteren, gecertificeerd electricien, gewoon wit betaald, klauwen met geld natuurlijk. Volgens mij heeft hij bijna elk stpcontact in mijn kleine huis zowat op een aparte groep gezet. Aardlek voor de subgroepen, aardlek voor de hoofdgroep. Dan denk ik toch echt dat er nooit meer iets raars kan gebeuren.

Als ik dit lees word ik niet echt vrolijk


gr

Mark
Aarde probe zou dat moeten ondervangen.
Die moet ik ook nogsteeds plaatsen..
 
We moeten ook niet overdrijven. Heb al ruim 50 jaar bakjes in huis staan en leef ook nog steeds. Jarenlang lid geweest van een aquariumvereniging en daar was het ook geen issue. Gewoon je gezond verstand gebruiken.
 
Ik zie dat het gesprek hier nog verder gaat. Met name deze opmerking van Rebtor baart mij een beetje zorgen.
Heb ik kort geleden een hele nieuwe moderne stoppenkast laten monteren, gecertificeerd electricien, gewoon wit betaald, klauwen met geld natuurlijk. Volgens mij heeft hij bijna elk stpcontact in mijn kleine huis zowat op een aparte groep gezet. Aardlek voor de subgroepen, aardlek voor de hoofdgroep. Dan denk ik toch echt dat er nooit meer iets raars kan gebeuren.

Als ik dit lees word ik niet echt vrolijk


gr

Mark
Stel je pakt een plastic bak stopt er water in en je pakt een stroomkabel en legt de plus aan de ene en de min aan de andere kant.

Dan heb je geen aardlek, de stroom zal gewoon via het water van plus naar min of. Van fase naar null lopen. (en waarschijnlijk wat waterstof maken / splitsen terwijl we toch bezig zijn).

Als je je hand erin stopt lekt (een deel van) de stroom weg via je hand en slaat de aardlek door. (en dat gaat zo snel dat je als het goed is behalve als je een pacemaker hebt weg komt met een rot gevoel en een paar scheldwoorden). Het is een ander verhaal als dit gebeurt en de stroom gaat er niet af.

Als je idd zo'n pin van een tien - vijftien euro in je bak had gehad was hij er direct uit geklapt want stroom was via de pin weggelopen.


Maar idd, dubbel geisoleerde apparaten kunnen over het algemeen wel wat hebben. Ener hangt vaak wel iets in je bak waardoor de stroom weg kan.
 
Er bestaat geen gewoon Europees stopcontact.
specificaties moeten gewoon kloppen.
maar als de stekkers overeenkomt moet het goed zijn de verschillende systemen passen in principe niet door elkaar
 
Aarde probe zou dat moeten ondervangen.
Die moet ik ook nogsteeds plaatsen..
MIsschien dom van mij, maar ik wil het 100% begrijpen.

Als ik gewoon een electiciteitsdraadje in de bioloog hang en dit contact laat maken met iets buiten de bak dat geleidt, de scharnieren van de deurtjes oid, dan is dat al genoeg om een lek te detecteren en zodoende de beveiliging in mijn stoppenkast te triggeren?
 
Stel je pakt een plastic bak stopt er water in en je pakt een stroomkabel en legt de plus aan de ene en de min aan de andere kant.

Dan heb je geen aardlek, de stroom zal gewoon via het water van plus naar min of. Van fase naar null lopen. (en waarschijnlijk wat waterstof maken / splitsen terwijl we toch bezig zijn).

Als je je hand erin stopt lekt (een deel van) de stroom weg via je hand en slaat de aardlek door. (en dat gaat zo snel dat je als het goed is behalve als je een pacemaker hebt weg komt met een rot gevoel en een paar scheldwoorden). Het is een ander verhaal als dit gebeurt en de stroom gaat er niet af.

Als je idd zo'n pin van een tien - vijftien euro in je bak had gehad was hij er direct uit geklapt want stroom was via de pin weggelopen.


Maar idd, dubbel geisoleerde apparaten kunnen over het algemeen wel wat hebben. Ener hangt vaak wel iets in je bak waardoor de stroom weg kan.
Ik vroeg hem al na in het berichtje van Tuinkabouter, maar jij zegt hetzelfde. Ik weet alleen niet waarom een pin of een probe nodig is. Een draad doet dan toch hetzelfde? Of moet een pin/probe van een speciaal materiaal zijn of zo ?
 
gevaarlijk spul daarom heb ik gewoon verwaring kabel onder me bakken nooit problemen mee gehad
 
gevaarlijk spul daarom heb ik gewoon verwaring kabel onder me bakken nooit problemen mee gehad
een kabel is net zo link, techniek is vergelijkbaar.

Er werken ook duizenden mensen met gewone staafverwarmingen.

Alleen de warmte moet wel ergens heen kunnen.
 
een kabel is net zo link, techniek is vergelijkbaar.

Er werken ook duizenden mensen met gewone staafverwarmingen.

Alleen de warmte moet wel ergens heen kunnen.
techniek is niks verglijk baars aan die verwarm kabel kan ook niet over hitten en spring niet constant aan en uit hier sta die gewoon altijd aan met een dimmer en zo zijn me bakken dan 2/3 graden hoger dan de kamer temperatuur
 
techniek is niks verglijk baars aan die verwarm kabel kan ook niet over hitten en spring niet constant aan en uit hier sta die gewoon altijd aan met een dimmer en zo zijn me bakken dan 2/3 graden hoger dan de kamer temperatuur
Dus jouw thermostaat is een dimmer?
Toevallig een dimmer die werkt op basis van fase aansnijding?
 
66abb2fd44e36fd6ad25351d69c2b10a.png

https://gyazo.com/66abb2fd44e36fd6ad25351d69c2b10a dat is zoon ding en dan gewoon verwarming kabel 70 watt max gebruik dan op 100 liter 30 watt constant de kamer temparatuur is de belangrijke factor als die omhoog gaat moet ik de verwarming oomlaag gooien ik heb die verwarming kabel ook niet in de bak maar der onder natuurlijk
 
Dat is zo inefficiënt als het maar zijn kan...
En echt veel veiliger is het ook niet
 
Dat is zo inefficiënt als het maar zijn kan...
En echt veel veiliger is het ook niet
hier werkt dat al een jaar of 6/7 zonder een ding kapot te gaan en geen stroom kabels in je bak is wel degelijk veiliger.
het verlies is minimaal heb dan wel geen bodem
 
Grappig bedacht @gpatton. Mijn kennis van elektra is verder te beperkt om er veel van te kunnen zeggen/vinden.
Het schijnt wel zo te zijn dat het grootste "point of failure" van verwarmingen de thermostaatschakelaar is. Jouw systeem heeft dat manco niet.
 
66abb2fd44e36fd6ad25351d69c2b10a.png

https://gyazo.com/66abb2fd44e36fd6ad25351d69c2b10a dat is zoon ding en dan gewoon verwarming kabel 70 watt max gebruik dan op 100 liter 30 watt constant de kamer temparatuur is de belangrijke factor als die omhoog gaat moet ik de verwarming oomlaag gooien ik heb die verwarming kabel ook niet in de bak maar der onder natuurlijk
Ok dus je hebt een kabel die 70w verbruikt?
Daar zet je een dimmer tussen zodat de kabel nog maar 30w krijgt?
Dat draait 24/7?
Dan sta je dus constant 40w te verbranden zonder dat je er iets mee doet, dat verdwijnt je dimmer in.
Heb je geen warmte van in je aquarium...
 

Daarbij is er wel een verschil tussen amazon en Ali /wish. Amazon is namelijk gewoon Duits e heeft zich aan alle eu richtlijnen te houden.
Helaas valt dat vies tegen in de praktijk. Genoeg fabrikanten/verkopers uit China en omstreken die ook gewoon adverteren op Ebay, Amazon, marktplaats, etc. AliExpress en Wish horen zich ook gewoon aan EU/nederlandse wetgeving te houden om het simpele feit dat ze hier actief zijn. Los van wetten rondom handel, zijn ze ook verplicht om jouw en mijn gegevens volgens GDPR te verwerken, of ze nou in Azië gevestigd zijn of niet.

Amazon heeft bovendien nog meer problemen. 60% van hun sales komt van 3rd parties, veelal dus fabrikanten in China. Dat geeft Amazon vaak niet aan op productpagina's, dus jij denkt een Philips elektrische tandenborstel te kopen, maar krijgt als je pech hebt, namaak (counterfeit goods) uit China. Veel van de items die ze verkopen, worden in het magazijn op 1 grote hoop gegooid, ongeacht leverancier. Het maakt Amazon niet uit of ze de tubes Elmex tandpasta van Pietje of van Jantje krijgen, ze worden in dezelfde bak gemikt en vanaf dezelfde productpagina verkocht. Er zijn laatste tijd heel veel artikelen geweest over minder-frisse lui die daar enorm misbruik van maken. Zo ver, dat zelfs merken als Birkenstock en Nike zich terugtrekken van Amazon.
 
Ok dus je hebt een kabel die 70w verbruikt?
Daar zet je een dimmer tussen zodat de kabel nog maar 30w krijgt?
Dat draait 24/7?
Dan sta je dus constant 40w te verbranden zonder dat je er iets mee doet, dat verdwijnt je dimmer in.
Heb je geen warmte van in je aquarium...
dan zou me dimmer tog heel warm woorden? dus folgens jouw zijn die dimmer gewoon energie waste? zal me er eens in gaan verdiepen
 
dan zou me dimmer tog heel warm woorden? dus folgens jouw zijn die dimmer gewoon energie waste? zal me er eens in gaan verdiepen
Yup, dimmers op basis van fase aan of afsnijding zijn de grootste verspilling die er bestaat.
Het vermogen wat je niet naar de lamp (of in jouw geval verwarming) stuurt word opgevangen in een weerstanden pakket.
De reden dat jouw dimmer misschien niet warm word is omdat het “maar” 40w is
 

Terug
Bovenaan