Dit kende ik niet : BioNitratEx >>> Wie kent het wel?


Mikula

Active member
Lid geworden
17 september 2018
Berichten
43
Leeftijd
58
Locatie
O.-VL.
https://i.ebayimg.com/images/g/5zwAAOSw7ThUiHnO/s-l300.jpg

https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/q~IAAOSwdZdbl7BF/$_72.JPG



Naar bewering zou BioNitratEx in versneld tempo een biofilm creëren over het gebruikte filtersubstraat, daardoor de zuurstofuitwisseling in het substraat vertragen, en op deze manier nitraatomzetting stimuleren. In theorie klopt het wel, maar hoe zit het met de praktijk?



Vraag :



1. Wie heeft er ervaring met gebruik van BioNitratEx ?

2. Zit er verschil tussen volgende 2 produktvormen, zo ja wat is het verschil ? (beide zijn foto’s uit verschillende adv. van JBL Bionitratex) -zie ook beide links bovenaan-



JBL_BioNitratEX_02.jpg



jbl-bionitratex-100pcs.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn theorie is heel anders.
Naar mijn weten is er juist wel zuurstof nodig om stikstofverbindingen om te zetten naar nitriet en nitraat.
En als er geen zuurstof aanwezig is (anaëroob) word ammonium omgezet in ammoniak.
Dus ik ben erg benieuwd...
 
Ik ben het met Corne eens en zonder zuurstof geen goede omzetting naar nitraat.
 
Het gaat ook niet om de omzetting naar nitraat, maar om de omzetting van nitraat zelf. Denitrificatie dus ofwel NO3 -> N2. Dat gebeurd inderdaad anaeroob. Om op je vragen terug te komen:
1. Nee geen ervaring mee. Wil juist nitraat in de bak hebben voor platen.
2. De bovenste foto is het product van jbl zelf. Op de tweede foto zie je de biofilm op filtermateriaal. Je hebt dus zowel het product van de bovenste foto nodig als een materiaal waarop zich een biofilm kan vormen, mocht je dit willen.
 
Ik ben het met Corne eens en zonder zuurstof geen goede omzetting naar nitraat.

Gemerkt dat er spraakverwarring in het spel is, na vermelding van de term "nitraatomzetting" in de topicstart.

Nitraatomzetting = omzetting van nitraat, niet omzetting naar nitraat.
 
....
2. De bovenste foto is het product van jbl zelf. Op de tweede foto zie je de biofilm op filtermateriaal. Je hebt dus zowel het product van de bovenste foto nodig als een materiaal waarop zich een biofilm kan vormen, mocht je dit willen.

Tav Noa

In een aquawinkel hier in de buurt zag ik het genoemde artikel "BioNitratEx" in de rekken staan. Ik heb het doosje geopend (met toestemming van de eigenaar); wat daar in zat, was hetzelfde als op onderstaande foto's : 4 platte witte zakjes met fijn spul er in. Vandaar keek ik raar op toen ik online foto's zag van "bioballen"-uitvoering van hetzelfde product.

14839-69745_4_g.jpg



14839-69746_5_g.jpg



In deze zakjes zit blijkbaar "fijn spul" (want zo voelde het ook aan). Geen "bioballen"-vormgeving dus, zoals op deze volgende foto.


80924_jbl_bionitratex_hs01_7.jpg
 
Dit gaf biologist al aan.

Bovenste foto is het product en de onderste foto is een voorbeeld van filtermateriaal dat gebruikt kan worden waaraan het product zich hecht ?
 
Dat onderste is een promotiefoto om te laten zien dat het product zorgt voor meer biofilm. Dus niet het product zelf. Dat fijne poeder is het product wat je krijgt. Die 'bioballen' moet je dus nog zelf aanschaffen om in je filter te doen (of siporax of keramisch medium of...)
 
Dat onderste is een promotiefoto om te laten zien dat het product zorgt voor meer biofilm. Dus niet het product zelf. Dat fijne poeder is het product wat je krijgt. Die 'bioballen' moet je dus nog zelf aanschaffen om in je filter te doen (of siporax of keramisch medium of...)


Die "promotiefoto" zoals je dat noemt, staat wel op (sommige van) de JBL-verpakkingen afgebeeld. Op andere verpakkingsdozen dan weer niet. Da's eigenaardig.

71073.png
 
De vraag is, krijg je ook werkelijk die nitraat afbrekende bacterien.
 
Die krijg je toch altijd. Wat je ook gebruikt.
Breng een ander product p de markt en kijk wie het koopt.
 
Nitraatomzetting / De-nitrificatie (zie onder) kun je ook bereiken met een Deep Sand Bed methode. Klinkt aanlokkelijk, maar vraagt wel enige voorbereiding, zowel met het inlezen, als het opstarten.
aquatic+substrate.JPG
 

Terug
Bovenaan