Discusvissen doen het matig


P

Pieter@dejonge

Guest
Hallo,

Ja, ja, ik heb weer problemen met de discussen...

Ik heb ze ongeveer 4 maanden geleden gekocht, 8 stuks, 4 turqouise en 4 pigeons. Snel in de bak gezet, en na enkele dagen begonnen ze te eten. Hier en daar nog wat witte ontlasting, maar na enkele weken had ik 8 gezonde discussen. Nog enkele weken later werden 3 blauwe een beetje buitengesloten. Deze bleven toen ook erg achter op de rest en waren echt veel kleiner! Helaas, 3 weken geleden overleed er een kleintje, te weinig voedsel waarschijnlijk. Maar toen ineens enkele dagen later overleed de grootste turquoise discus! Hier baalde ik ontzettend van dus ik heb snel 80% van het water ververst, een nieuwe kunstmatige stenen mangrove wortel gekocht en het voer vervangen. De waterwaardes waren toen:
No2 = 0 mg/l
No3 = 9 mg/l
NH3/NH4 = 0 mg/l
Ph = 7,7
Temp. = 28
Beschikbaar aantal liters = 300
Nu heb ik er dus nog 6 maar sinds het overlijden van die 2 wil er geen enkele meer eten! Zit ik dus weer met een nieuw probleem... Ook zijn ze na al die maanden nog steeds schuw, ook erg jammer. Is er iemand die me kan helpen, of die goede tips heeft want ik weet echt niet meer wat ik moet doen!

Groetjes,

Pieter
 
Ten eerste erg rot om te lezen,hoe het je vergaat met discus.
Kun je iets meer vertellen of hun gedrag?
Flitsend door de bak,schuren. Hoe zien ze eruit,donker gekleurd. Hoe is de huid.
En een foto,kan dat?
 
je kan de temperatuur eens opvoeren naar 30 graden, dan krijgen ze meer eetlust.
 
maar inderdaad er kan heel veel aan de hand zijn dus mss is nog wat bijkomende info nuttig.
 
Als ze een beetje zwemmen en ik kom dan gaan ze heel vlug (net geen schieten) naar een hoek van het aquarium en daar blijven ze dan minstens een uur zitten. Qua eten, ze kijken er niet naar om. Ze zwemmen er overheen en er zijn er naar 2 die soms eens bedenken 'eigenlijk is dit toch wel lekker' en dan gaan eten. De rest niet. Ik kan best een foto plaatsen, maar kan iemand me dit nogmaals uitleggen?
 
Als ze verder niks zichtbaars hebben zou ik een warmtekuur adviseren.

Minimaal 1 week op 34 graden.

Hebben ze echter witte of doorzichtige ontlasting is het een ander verhaal.
 
Nee, ze hebben donkere ontlasting. Maar op het moment wel weinig want ze eten dus zelden...
 
pieter.jpg
 
Bedankt!
 
Pieter,de vissen zijn erg mager. Zou de tip van Marc doen,warmte kuur.
 
wel uitzien met de andere bewoners (als die er zijn?). Niet elke vis kan ertegen.
 
Ze zitten zonder andere vissen. ;)
 
Wat ik op de foto zie die wel erg onduidelijk is, is het naar mijn idee toch een flink vervuilde bak
Hoe vaak en hoe veel ververs je, de Discussen hebben ogen als schoteltjes dus een flinke groei achterstand
Je zult aan het werk moeten en je opening zin, jaja, ik heb weer problemen denk je er wel gemakkelijk over.
Hoop dat je ze er door sleept maar aan de foto te zien ik weet het niet
 
Ik ververs elke zaterdag 40% van het water. Ik zal meer water gaan verversen, en hopelijk dat ik die groeiachterstand kan inhalen. Hoe kan ik hier aan werken? Meer water verversen en meer voeren?
 
Het is niet alleen water verversen je zult ook de bodem en onder het kienhout de bodem af moeten zuigen
Die groei achter stand komt niet meer goed helaas, maar met een goed verversing belijd en goede voedering
Kun je nog jaren plezier hebben van je schijfies
Beste wensen voor jou en discussen voor 2014
 
Ja de bodem stofzuigen doe ik ook hoor elke week. En wat zijn de gevolgen dan van een groeiachterstand?

Hetzelfde nog!
 
De gevolgen van groei achter stand blijven zicht baar dit is helaas niet meer te herstellen.
Je hebt ze niet goed verzorgd toen ze klein waren en dat is geen verwijt begrijp me goed
Een jonge discus heeft veel voer en heel veel vers water nodig wat er in gaat als voer moet er ook weer uit,
het zijn grote vervuilers dus elke dag een verse plons water plus de bodem de ramen schoon houden
 
Ik kan wel stellen dat het robuuste rakkers zijn ... (na het doorspitten van 'al' je post)

Stop beter met discus, want het leed van deze discus kan ik niet meer aanzien. Vanaf dag 1 (aanschaf 21.09.2013) gaat het gruwelijk mis. Vergelijk zelf eens de foto's van toen en nu, uiterst triest als ik daar ook nog eens de tijdsduur bij betrek.

Ik ben geen mooiprater, ik spreek voor het welzijn van de dieren !
 
Steph, wat wil je dan?

- Dat ik ze doodmaak om ze uit hun 'lijden' te verlossen?!
- Dat ik zieke discusvissen ga verkopen om er lekker winst uit te halen?!

Ik weet niet hoor, maar eens moet het begin zijn. Dit is de eerste keer dat ik discusvissen houd en de bedoeling was daar plezier van te hebben. Bovendien, een forum is toch om dingen te vragen en ervaringen te delen? Of niet soms?
 
Wat ik eigenlijk mis in het hele verhaal is het volgende:
1. Hoe vaak voer je ze per dag, en wat voer je ze per dag?
2. Hoeveel ververs je per week en hoe vaak?

Jonge discussen moet je eenmaal vaak voeren, denk aan een 8x per dag. Door het vele voeren zullen je waterwaardes ook beinvloed worden. Dus als je dan 8x per dag voert en maar 1x per week een 40% waterwissel doet, dan kunnen bepaalde stoffen in het water hoog worden. Bepaalde stoffen zoals No3 en Po4 zijn gewoonweg groeiremmers bij jonge vissen. Dus vandaar de vraag wat ik stelde:

1. Hoe vaak voer je ze per dag, en wat voer je ze per dag?
2. Hoeveel ververs je per week en hoe vaak?
 
In voer ze 4 tot 5 keer per dag diepvries stendker voer.
Ik ververs elke week 40% van het water en soms ververs ik enkele emmers extra per week.
 
40% is te weinig,Pieter. Denk aan 100%.Minimaal
 
Als je ze voert, pakken ze dan het al het voer?


Ik denk dat als het mogelijk is, je beter 8x per dag ze wat voer kan geven. Maar wel kleine porties per keer. Qua verversen zou ik dan toch wel 2x per week een wissel doen van 50%.
Welke soorten diepvries voer heb je van Stendker?

Zie je de discussen toevallig ook schuren??
 
Volgens mij is alles wat er nu de laatste posts passeert al langs geweest in dit topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 368&page=1

Verversen was daar om de dag 25%, nu 1 x per 40% wat toch fors minder is.

Heel veel tips die gegeven zijn , zijn compleet in de wind geslagen en dat is te zien aan de vissen.

Dus succes zou ik zeggen ...

@Steph: Ik zeg het niet graag, maar je hebt wel een punt.
 
Marcje1968 zei:
Volgens mij is alles wat er nu de laatste posts passeert al langs geweest in dit topic:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 368&page=1

Verversen was daar om de dag 25%, nu 1 x per 40% wat toch fors minder is.

Heel veel tips die gegeven zijn , zijn compleet in de wind geslagen en dat is te zien aan de vissen.

Dus succes zou ik zeggen ...

@Steph: Ik zeg het niet graag, maar je hebt wel een punt.

Zie het inderdaad. Drie topics over volgens mij hetzelfde. Dan word het ook lastig voor iemand die het niet gevolgd heeft. maar hoop dat de TS iets nog doet met de tips, zolang dat nog kan/lukt.
 
Pieter, mss moet je daadwerkelijk aan 1 van je opties gehoor geven. Die winstpakker valt natuurlijk af !

Natuurlijk laat ik je geheel vrij in het stellen van vragen en het inwinnen van info via een forum. Ik kan je ook een bloemetjes-reactie voorschotelen, maar wat denk je daarmee te bereiken ? De waarheid is gewoonweg hard, keihard.
Ik kan je 1001 oorzaken opnoemen wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze barre situatie, maar ook daar komen we (op korte termijn) geen stap mee in de goede richting.

Waar moet ik beginnen met de tips ... aanspraak maken op de vetreserves is een zeer slecht teken. Je zult (nog) niet begrijpen wat ik hiermee wil zeggen, ik heb alleen nog maar de hoop ... -edit-
 
Heren en dames,
Ik lees net dat de TS 13 jaar is ,misschien te vroeg aan de discus begonnen, toen ik zo oud zat ik aan guppys
Het is allemaal heel lullig maar ga hem nu niet helemaal afkraken, goed hij heeft fouten gemaakt maar zelfs zoon oude gek als ik maak ook fouten mn hele bestand naar de hemel door een stomme zet ,1 vis bijplaatsen zonder Q PERIODE :stom:
Maar het gebeurd dus pas op wat je zegt als bij je zelf alles lekker loopt is het ozo makkelijk om een ander af te branden
Tot dat je zelf in de shit zit met Discussen die niet willen vreten en donker in een hoekie hangen als ze nog donker kunnen kleuren al die kweekvormen zijn mooi maar de meeste zoals de Pigeons de Malboro en noem ze maar op hebben die eigenschap niet meer en zul je door goed observeren de vis in de gaten moeten houden
 
Het vragen naar hulp van andere forumleden en het daarna in de wind slaan ervan heeft niks met leeftijd te maken.
 
Vraag aan Marc.
Zou het licht er ook wat mee kunnen.
Zoals drijfplanten erin,en wat Cabomba?
 
Hoe was jij toen je 13 was en ik
lekker dwars toch, waar het mij om gaat is het afbranden van jeugdleden zij moeten het stokje door geven
En dat is het probleem van een forum je hebt een naam maar geen idee wie er achter zit
Hij denkt dat ie het goed gedaan heeft nou niet dus, lullig voor de vissen, maar het is effe niet anders
 
Omdat hij wel mee leest,maar niets doet.
Of je nou 13 bent,of 63. als je raad krijgt,doe er dan wat mee.
 
Even dat jullie het weten, ik ben geen jongen die elke dag voetbalt en speelt met vuurwerk.
Ik heb vanaf mijn achtste aquariums en 100den bidsprinkhanen gehad. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met discusvissen maar dit betekent echter ook niet dat ik geen discusvissen kan kweken OMDAT ik 13 ben. Ik ben bezig met het aanschaffen van een extern filter, ik ga een nieuwe warmtepomp plaatsen en de temperatuur een weekje naar 32 graden zetten en ik ga eens beginnen met het voeren van acadamia en mosselvlees. Ik volg zeker alle tips op hoor, maar met al dat commentaar kan ik toch niets doen... Het is nu wel duidelijk genoeg dat mijn discusvissen er niet goed uit zien. Ik houd wel contact met de man van wie ik ze heb gekocht. ;)
 

Terug
Bovenaan