Discus vissen of rustige cichlide soorten in rio 240


S

sero40

Guest
ik heb sinds kort over naar een grote aquarium.
0fGRhby.jpg

En ik wil nu wat grotere en mooiere vissen erin want hij is nu een beetje leeg. En ik twijfel of ik discusen moet nemen of rustige cichlide soorten.
 
Het lijkt me handig dat je dan eerst je visbestand er even bijzet ;). Dan kunnen we kijken ;)
 
En het soort filter wat je hebt :)
 
Visbestand?? wat bedoel je precies met visbestand??
 
ik heb een buitenfilter die 1000 liter per uur doet
 
oww ik heb nu diamant gourami's, blackmollys, neontetra's,pleco,2x L nummers, kersenbuiken(die gaan eruit), barbelen(gaan ook weg binnenkort), corydoras 5 stuks verschillende soorten, vuurstaart labeo, dit zijn de vissen nu heb, had er meer maar allemaal weg gegeven.
 
Op dit forum staan handleidingen voor het houden van discussen. Lees dat eens aandachtig door. Dit soort vissen kan je beter niet in een gezelschapsbak houden omdat ze erg op hun rust zijn gesteld.
 
Op dit forum staan handleidingen voor het houden van discussen. Lees dat eens aandachtig door. Dit soort vissen kan je beter niet in een gezelschapsbak houden. Ze zijn erg op hun rust gesteld.
 
Met al die bijvisjes zou ik daar geen discusvissen in zetten. Daar is de ruimte dan te beperkt voor.
 
Ik vind je bak overigens helemaal niet zo leeg. Wellicht kun je je groepje corydora's wat uitbreiden en er wat neontetras bij zetten ( deze kunnen overigens niet met discusvissen samen, neons zitten op een lagere temperatuur)
 
jaa ik denk dan zelf meer aan ellioti's koppel en parrot cichilde.
 
Hoewel ik de Parrot stiekem een leuke vis vind, zou ik deze nooit aanschaffen. Je kent het verhaal achter deze vis?
De Papegaai Cichlide �Parot Cichlids� is een kweek product uit Taiwan (1986) die een bio- gentechnische manipulatie heeft ondergaan.
Dit soort heeft sterk te lijden onder grote vervorming van lichaam en organen.


De Thorichthys ellioti vind ik een veel betere keuze. Al vraag ik me af of je bak daar ook niet iets te klein voor is. Sommige sites adviseren 150 cm lengte�

Heb je ook al eens aan de Cleithracara maronii gedacht? Geen kleurrijke cichlide, maar wel prachtig gevormd en krijgt een leuke grootte voor in jouw bak. 120 cm zou precies goed moeten kunnen. Bovendien is het een van de meest vredelievende cichliden. Ik heb ruim acht jaar ervaring met deze vis en heb ze met verschillende soorten samen gehouden. Ik voorzie ook geen problemen met je huidige visbestand. Al hebben de blackmollies echt andere waterwaarden nodig.

De Krobia sp. "Xingu" schijnt ook een rustige en vredelievende soort te zijn. Krijgt ongeveer dezelfde grootte als de maronii en is wat kleurrijker.
Verder is de Laetacara dorsigera ook een vredelievende soort. Mooi gekleurd, maar blijft een stukje kleiner.

Kan hier wat mee?
 
opzich leuke vissen die je hebt opgenoemd maar die zijn net zo groot als ellioti's en ik wil alleen maar 2 stuks dus ja kan makkelijk. hebben mensen meer vissen in gedachten die leuk en rustig zijn??
 
Haring?







Nee flauw, ik vind de ellioti's echt heel mooi, en wat vind je van een koppel biotodoma cupido? Geen idee of dit wek kan met jouw medebewoners, maar het is het inlezen waard, zijn erg mooie vissen.
 
Cupido's kun je beste in een groep houden sterrenkind zeker als je natuurlijk gedrag wilt zien. en lijken me om die reden ook minder geschikt gezien het aquarium dan toch te klein is

Kijk eens naar bujurquina soorten zijn overalgemeen rustig en rond de 10-15 houden ze wel op met groeien
 
Niet alleen de grootte, maar ook het gedrag van de vis speelt mee bij het bepalen van de minimale grootte van je bak.
 
Ja, de Bujurquina-soorten vind ik ook een mooie optie!
 
sero40 zei:
opzich leuke vissen die je hebt opgenoemd maar die zijn net zo groot als ellioti's en ik wil alleen maar 2 stuks dus ja kan makkelijk. hebben mensen meer vissen in gedachten die leuk en rustig zijn??

Als je je bestand wil aanvullen met 2 nieuwe vissen, zijn discussen zowieso geen optie. Het beste is om daar minimaal 5 van te hebben.
2 Stks Maroni's vind ik ook geen goede optie. Ik heb ervaren dat dit toch ook groepsdiertjes zijn. Veel mensen kopen ongeveer 5 stuks om daar uiteindelijk een koppeltje aan over te houden met wat geluk. Ik had er 4 in een bak met dezelfde afmetingen als jouw bak en waren eigenlijk altijd samen te vinden. Een beetje hetzelfde gedrag als met discus als je het mij vraagt. Maroni's vind ik op zich wel een aanrader overigens. Geen moeilijk te houden vis en ze eten alles en vooral veel. Hele leuke dieren!

Gr Robin
 
Wat voor bodem heb je? Zand / grind?
 
ik zand
 

Terug
Bovenaan