Discus in 120x50x70


J

Jesse.t

Guest
Titel zegt het eigenlijk al. Heb al veel onderzoek gedaan en ingelezen alleen zegt nog steeds iedereen andere dingen over de maat van de bak.

Zit een Eheim prof 4 op met voor filter dus goede filtratie. Ook veel pothos hangt in het water voor extra nitraat export.
Bak is open gescaped zonder veel hout of stenen wel wat. Heb een zoen vis er in en guppen. Guppen zouden evt naar een andere bak kunnen. Schooltje neons lijkt me ook nog leuk als bij vis maar heeft niet perse. Discus hebben dus vrijwel de hele bak voor hunzelf.

Zelf zat ik te denken aan een groep van 7 of 8.
Een ding was me nog niet duidelijk. Ik wil volledig of vrijwel volledig volwassen discus kopen, dus rond 18 a 20cm. Nu wil ik voorkomen dat er een de pispaal word ik heb gelezen dat er sneller een pispaal komt met kleine doscis. Als ik de groep tegelijk aanschaf met grote discus is er dan nog een kans dat er een niet bij de groep hoort?

Alvast bedankt,
Groet Jesse
 
Pispaal komt niet door de size van de Discus maar door de size van de Groep.
Hoe groter de groep des te stabieler.
Die zoenvis zou ik er uit doen.
Als de guppen Endler zijn mogen ze van mij blijven, gewone guppen horen niet bij Discus.

120 cm is niet echt ideaal maar goed er zijn er genoeg die daar wel discus in doen.
Voorals als ze schrikken van iets dan kunnen ze een behoorlijke snelheid maken en dan is het zo pats boem tegen het glas.

Liever 8 dan 7 discus als je het hebt over rangorde/pispaal/onderdrukking.

Bij Discus kan je beter Kardinalen dan Neons doen.
Ipv Neons kan je ook eens kijken naar Rode Minor, die heb ik bij mijn Discus en dat is echt een mooi visje.
 
Misschien is het verstandig nog een 2e filter erbij te zetten, hoeft dan niet perse een Prof 4 te zijn, mag ook een lichtere uitvoering zijn.
Reden, je bak is redelijk zwaar belast en bij onderhoud is het gewoon even handiger om 2 filters te hebben.

Heb je een foto van je bak?
 
Pispaal komt niet door de size van de Discus maar door de size van de Groep.
Hoe groter de groep des te stabieler.
Die zoenvis zou ik er uit doen.
Als de guppen Endler zijn mogen ze van mij blijven, gewone guppen horen niet bij Discus.

120 cm is niet echt ideaal maar goed er zijn er genoeg die daar wel discus in doen.

Liever 8 dan 7 discus als je het hebt over rangorde/pispaal/onderdrukking.

Bij Discus kan je beter Kardinalen dan Neons doen.
Ipv Neons kan je ook eens kijken naar Rode Minor, die heb ik bij mijn Discus en dat is echt een mooi visje.
Aha oke.
De zoenvis word vaak beschouwd als een territorieele vis maar de mijne. Is echt een hele rustige die nooit iets verkeerds heb gedaan. Heb hem al minimaal twee jaar en is volgroeid zo'n 17 cm en heb hem op deze grote al gekocht.

Zijn endler en normale. Normale kunnen naar andere bak dan.

Qua kruis besmettingen. Is er ook een risico als ik later nog andere vissen bij de discus zet die niet discus zijn, bijv l046, kardinaal of Cory's?

Ik heb gehoord dat fmc tegen kruis besmettingen werkt klopt dat?

Bedankt voor je reactie
 
16030928427218454008928541022268.jpg

Spikkels op de ruit zijn slakjes :mad:
Tweede filter is geen optie maar ik kan wel nog een of twee voorfilters er extra op klikken.
 
Kruisbesmettingen kunnen altijd voorkomen, zelfs als je Discus van 1 leverancier uit verschillende bakken weg haalt kan dat.
Ook het bijzetten van een scholenvis of een L nummer kan kruisbesmetting geven.

De grootste gevaren bij Discus is het mengen van Stendker met Wildvang of Aziatische vissen.
Houdt het bij 1 soort Discus.

Ik ben zelf niet zo van de preventieve medicijnen. Zet je iets bij elkaar is het een kwestie van goed observeren, gaat het goed dan heb je geluk.
Gaat het mis kan je altijd nog ingrijpen.
 
Ik bedoelde niet preventief mediceren. Als ik merk dat ze kruis besmettingen hebben wat moet ik dan doen. Met een soort bedoelt u discus van een kweker? Bijv alleen discus kopen wat bij stendker vandaan komt.
Ik wilde ze ook op kraan water houden dat kan toch? Ik wil geen wild vang.
 
Kraan water is een ruim begrip, per gemeente zijn de waarden toch wel heel anders.
Wat komt er bij jou uit de kraan aan KH/GH?

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar Discus Protector is bedoeld tegen kruis bestuivingen.
 
FMC is voor uitwendige parasieten. Is geen middeltje dat alle problemen zal oplossen.

Kruisbesmetting kan van alles wezen. Als er wat loos is moet je kijken wat de veroorzaker is en gericht behandelen. Uitwendige parasieten zoals stip etc. zal bij discus weinig voorkomen gezien de tempratuur van jullie aquarium.

Als je iets zie wat niet klopt post op forum en laat ervaren mensen mee kijken ipv allerhande medicatie erin te gooien.
 
Trouwens ik zag op FB ook jouw bericht voorbijkomen.
Je hebt een 180x60x60 met een paar rogjes erin?

Ik zou daar de discus in doen met die paar rogjes en verder niks anders.
 
Klopt. Er zitten nog andere vissen in en de Aziatische arowana wil ik zowizo houden. Ik wil liever niet het risico nemen om 1500 euro aan discus bij een Aziaat te zetten. Tevens zwemmen die roggen de hele nacht door dus ben bang voorstress bij de discus. De vissen die er nu verder nog in zitten gaan voorlopig ook niet weg. De 180 heeft ook sterke stroming en mega veel nitraat. Komt regelmatig voor dat het 100 ppm aan het eind van de week is. Neem aan dat discus dat ook niet op prijs stelt.
Niet ideaal dus. Denk dat de 120 veel beter geschikt is ook al is die kleiner
 
Als ik thuis ben zal ik is kraan meten. Ik weet nog dat ph 8 was
 
Waarom wil je eigenlijk discussen in deze bak? Ik vind dat je dan geen recht doet aan deze vissen. Je hebt duidelijk ervaring met aquaria dus het zal niet snel fout gaan maar toch.... Heb je al eens 8 cd-schijfjes ervoor gehangen, dan zie je hoe ze tonen in zo'n bakje. Maar eerlijk is eerlijk ik persoonlijk hou nou eenmaal niet van grote vissen in net passende bakjes.
 
Ik heb nog niet gekeken met cds, zal het straks is doen. Ik baseer dat het wel gaat omdat mijn Aziaat is 30 a 35 en vind dat die prima de ruimte heb in me 180 in verhouding is dat het zelfde met een 20 cm discus in een 120 en naar mijn idee zwemmen ze niet de hele dag actief hard rond. Nu is het wel een ander verhaal omdat de discus met 8 zijn en de arow in ze eentje.

Ik heb al aardig wat ervaring en weet wat ik moet doen. Dus zal niet echt snel fout gaan met ziektes of ammonia
 
los van dit topic ben ik ook wel benieuwd naar een foto van je arowana en rogjes in hun bak
 
Tuurlijk!
Roggen zitten overdag altijd in het zand omdat ze niet tam zijn en gevoelig/snel gestressed. In de avond komen ze er uit en zwemmen dan de hele tijd tot het weer licht word in de ochtend.

IMG_20201019_173629.jpg
IMG_20201019_173618.jpg
IMG_20201019_173554.jpg
IMG_20201019_173549.jpg
IMG_20200926_131427.jpg
IMG_20200926_131420.jpg
 
Ik had eerst dit koppel bd maar die zijn er uit gegroeid. Voor dit koppel kon ik geen hystrix of scobina krijgen en nu wel:)
IMG_20200328_104633.jpg
IMG_20200328_104420.jpg
 
Och ze waren zoo zoo mooi. Doet nog steeds pijn. Het is zo jammer dat ze gewoon mega worden. Nu gelukkig geen last meer van met dit toch wel "lelijke" soort in vergelijking met die andere. Punt is dat er geen enkele echt mooie roggen soort is die klein blijft.
Maargoed de discus bij die arow wil ik niet wagen en tevens heb ik andere vissen er in die ik nog wil houden.
 
Ik heb ff de kraan getest
Ph 7,9 a 8 is altijd stabiel en zo geweest
Gh 8
Kh 10

Mijn kraan water is altijd stabiel en met weinig chloorine. Heb altijd kraan water bij me roggen met 80% water wissels soms zonder de chlorinator en nooit problemen mee of stress door chlorine.
 
WHAAAAAT ik kijk nu op de stendker site en ze zeggen dat de pH tot 8,3 kan en de kh tot 25. Gh was niet belangrijk. Ze kweken ze ook op leiding water.
Over stocker, weissflog kon ik er niks over vinden. Nu denk ik dat het wel gaat. Ik heb op paar sites gekeken die discus verkopen en gewoon advies. Zeggen allemaal 3 a 5 kh.

Hier op neem ik aan dat als ik stendker koop dat het op kraan water kan en van andere kwekerijen dat het toch met osmose moet.

Ik heb al een osmose apparaat voor me planten bak en zee bak. Maar ik ga echt niet elke week met 60 of nog meer liter aan jerrycan osmose tillen en gieten in die bak die mega hoog is.
 
Thx.
Prijs is niet iets waar ik van wakker lig.
Ik heb alleen geen geschikt aquarium voor roggen op dit moment.
 

Aha. Dit is een van de duurdere pups. Goed zoeken kan je ze ook kopen voor 250 a 300. Motoro kan je makkelijk rond 80a 100 kopen.

Als ik het geld had had ik hem gekocht voor erbij.

Wat vind jij van de stendker op kraan water?
 
Ik ben niet zo dol op Stendker.
Vroeger (een 12 jaar terug) was het een kwalitatief goede vis, erg sterk en mooie prints.
Tegenwoordig zijn te te ver doorgefokt waardoor ze zwak zijn geworden incest/inteelt en met de meest vreselijke kleuren (kauwgomballen).
Het zal me niks verbazen dat het zwakker worden ook mede veroorzaakt wordt door dat soort waterwaarden wat je zojuist noemde.

Persoonlijk zou ik naar een andere kweker gaan.
 
Welke discus heb jij en hoe meng jij je water en hoeveel ververs je met graag je hoeveelheid liter bak en aantal discus.
 
Tja dat is een ander verhaal natuurlijk.
Ik heb 18 wildvang, mijn avatar is 1 van mijn Groene discus Red Spotted.
Ik heb een 1400 liter netto aan water bak+bioloog samen.
Ik ververs automatisch met Almeers kraanwater wat een EC van 178 uS heeft bij 14 graden en een KH/GH van 4.25.
Ik wissel tussen de 10 en 20 liter per uur automatisch met overloop in het riool. Door plantenvoeding is de EC zo rond de 300 uS.

Sinds gisteren hangt er ook een Osmose toestel parallel op wat direct in het aquarium druppelt met een EC van 6 uS.
Het idee is om een mengverhouding van 50% kraan 50% Osmose te krijgen met een KH van rond de 2 maar ik ben het nog aan het tunen om te zien wat er gebeurt.
 
Allemachtig die waardes zijn ook wel perfect kraan water. Ben jaloers.

Andere ervaring met stendker.
Als ik een overloop naar riool kon hebben op die bak had ik makkelijk osmose kunnen doen maar dat is niet mogelijk. Het is toch met alle vissen dat ze overkunnen wennen maar andere waardes als ze maar stabiel zijn. Geld dat bij discus ook?
Mijn roggen zijn wild vang en komen ook uit zuur zacht water. Van pH van 6 6,5.

Zou ik redden met een verhouding van 33% osmose en 66 kraan? Dan neem ik het sjouwen wel voor lief.
 
Vergeet dat laatste. Ik doe mezelf weer veel te lui. Ik meng nu wel wat osmose en kraan en kijk de kh. Maar osmose is nog steeds 7 en kraan 8 dus word nooit lager als 7 wat ze wel aanraden. Wat is jouw pH en hoe los je dit op?
 
Half om half is de kh 5 en zou goed moeten wezen dan.
Nu verwacht ik dat ik zo'n 80 tot 160 liter moet verversen per week. En dat zijn dan 2 tot 4 Jerrycans. Wat eigenlijk nog wel aardig te doen is. Nu verwacht ik dat ph nog wel 7,5 is en daar is weinig aan te doen.
 
Je KH is 10 en GH is 8.
Met 66% kraan vs 34% osmose zakt je KH naar 6.6 en je GH naar 5.2 zo ongeveer.
Dat is voor een Kweek Discus een prima waarde.

pH is niet relevant zolang die maar stabiel is.


Ik gebruik CO2 voor de planten dus niet voor de vissen en daarmee stuur ik de pH een beetje.
CO2 staat nu sinds gisteren uit en door Osmose toe te voegen is de pH al de hele dag 6.6 stabiel.
 
Aha kh 6,6 is dus ook al goed, valt erg mee dus. Heb jij enige ervaring met stocker en weissflog?
 

Terug
Bovenaan