Discus Hardscape?


Sterrekind zei:
Als je 30 liter per vis aanhoudt, en de bodem,eventuele plantjes en hout er afhaalt, dan kom je denk ik aan een absoluut maximum aantal van 5, en dan komt de "regel" scholenvis om de hoek kijken.
Ik hint er eerder al op, maar een reactie komt niet, dus dan maar de expliciete vraag:
- wat is de minimale lengte (zwemruimte)?
- waterhoogte?
 
waterhoogte minimaal 40 cm ( het zijn geen oppervlaktevissen die hoog en laag zwemmen, althans, de mijne niet) en ik denk qua zwemruimte voor halfwas minimaal 1 meter lengte, ze "hangen" voornamelijk bij elkaar op 1 plek maar ze willen nog wel eens wat heen en weren, 1 meter lijkt me het minimum wat je halfwas moet bieden willen ze een beetje kunnen bewegen. Voor volwassen dieren zou ik beduidend meer ruimte aanhouden, ik heb zelf volwassen exemplaren mogen aanschouwen en die beesten zijn echt groot.

Dit is echter wat ik denk op basis van mijn eigen ervaring, geen vastgestelde regel of eis. Ik denk alleen persoonlijk wanneer je kleiner gaat dat je de dieren tekort doet.
 
Hierbij mijn ervaring.

Ik had eerst drie discussen van een cm of 7 in een 80cm bakje zitten. Eerste weken ging wel aardig totdat er 1 de baas werd. Samen met 1 andere eiste die de bak op, gevolg: Pispaal kon geen kant meer op. Gelijk een bak van 150 cm aangeschaft en het ging gelijk al beter. Pispaal kon nu ergens heen en werd niet meer zo opgejaagd. En nu komt het. Sinds een paar dagen er 3 discussen bij gedaan. Rust in de bak. Echt scholen doen ze niet, enkel met dreigend gevaar ( lees: dochter van 6 :) )

Nu is 6 ook geen school, maar gaat het goed, dan gaat het goed. Als blijkt dat het nog wat onrustig is werd mijn geadviseerd er 4 bij te doen? Snap zijn redenatie wel en technisch kan het ook ( 460l met 3 tot 4 keer per week verversen) maar iets in me zegt dat het wat druk wordt als ze de 18cm gaan halen ;)
 
Ik zit dit topic eens te belezen en wat mij opvalt is, dat er eigenlijk de belangen van de baasjes boven die van de visjes worden gesteld.

Draai het eens om en denk in hoe een clubje vissen zich beter voelt in een ruimere bak, en zich daardoor ook beter ontwikkelt m.b.t. vorm en kleuren, het natuurlijke gedrag (voor zover nog niet uitgekweekt) daargelaten.

Ik zou zeggen, zoek niet de grensjes op maar wees nuchter en geef deze grote vissen gewoon de ruimte.
 
Mee eens,
Maar ik ga een stap verder wat is een school zijn dit er 5 wat eerder geadviseerd werd, dus minimaal 5
Ik snap nog steeds het oneven aantal niet ik heb er 9 in een bak 150x60x50 geen bij vissen op een 5 tal Sterbais na
Het wordt allemaal door elkaar geschoffeld en het wordt er voor een beginner niet duidelijker op
Dat is mijn mening en daar moet u het mee doen :D
 
Erwin1982 zei:
Ik zit dit topic eens te belezen en wat mij opvalt is, dat er eigenlijk de belangen van de baasjes boven die van de visjes worden gesteld.

Draai het eens om en denk in hoe een clubje vissen zich beter voelt in een ruimere bak, en zich daardoor ook beter ontwikkelt m.b.t. vorm en kleuren, het natuurlijke gedrag (voor zover nog niet uitgekweekt) daargelaten.

Ik zou zeggen, zoek niet de grensjes op maar wees nuchter en geef deze grote vissen gewoon de ruimte.



Helemaal mee eens
 
Iedereen zit hier op de maten te hameren...een rio 180 is in de lengte wat te klein maar echt actieve zwemmers zijn het niet.
De waterkwaliteit en het waarborgen ervan is een stuk belangrijker en dat bereik je met goede filters en veel verversen.
Ikzelf zou er zo 9 halfwas vissen inzetten maar dat ben ik (ik heb een klein beetje ervaring met deze vissoort).
Voor de topic starter zou ik max 7 adviseren en 2 grote potfilters met veel inhoud stroming een beetje knijpen.
Om de dag minimaal 50% verversen en een kale bak hanteren zonder binnenfilter.

een kweker heeft ook veel te veel vis in een kleine bak zitten en het gaat voor 90% goed dankzij de waterkwaliteit en het heel veel water verversen.
 
Bij mij, Duncs, gebruiken 10 discussen die 250 cm lengte en die 70 cm diepte en hoogte met heel veel plezier........ En ik weet dat je er goed kijk op hebt, meer als dat ik heb, daar ben ik van overtuigd, en dat het kan geloof ik direct.... Maar of het ideaal is?? Nee, dat geloof ik dan weer niet.
 
Erwin1982 zei:
Bij mij, Duncs, gebruiken 10 discussen die 250 cm lengte en die 70 cm diepte en hoogte met heel veel plezier........ En ik weet dat je er goed kijk op hebt, meer als dat ik heb, daar ben ik van overtuigd, en dat het kan geloof ik direct.... Maar of het ideaal is?? Nee, dat geloof ik dan weer niet.

Alles kan natuurlijk, mensen gaan ook niet dood in een gevangeniscel van een paar vierkante meter. Maar of het er leuker op wordt is natuurlijk een tweede. Ik geloof dat die 10 van jouw op een betere manier gehouden worden. Sommige mensen verliezen het hoofdstuk dierenwelzijn nog wel eens uit het oog volgens mij. En zoals in dit topic ook al eerder gememoreerd : dat dierenwelzijn geldt blijkbaar voor alle vissen behalve de goudvis en de discus
 
AquaVISie zei:
Erwin1982 zei:
Bij mij, Duncs, gebruiken 10 discussen die 250 cm lengte en die 70 cm diepte en hoogte met heel veel plezier........ En ik weet dat je er goed kijk op hebt, meer als dat ik heb, daar ben ik van overtuigd, en dat het kan geloof ik direct.... Maar of het ideaal is?? Nee, dat geloof ik dan weer niet.

Alles kan natuurlijk, mensen gaan ook niet dood in een gevangeniscel van een paar vierkante meter. Maar of het er leuker op wordt is natuurlijk een tweede. Ik geloof dat die 10 van jouw op een betere manier gehouden worden. Sommige mensen verliezen het hoofdstuk dierenwelzijn nog wel eens uit het oog volgens mij. En zoals in dit topic ook al eerder gememoreerd : dat dierenwelzijn geldt blijkbaar voor alle vissen behalve de goudvis en de discus

dierenwelzijn is niet te meten , dat is wat wij mensen denken
om dat te vergelijken met een mens is niet echt zinnig
als dierenwelzijn je motivatie is neem dan in het geheel geen aquarium

nogmaals ideaal bestaat niet

ideaal is voor de discus ( en voor vele dieren ) vrij in de natuur
 
lowie1960 zei:
dierenwelzijn is niet te meten , dat is wat wij mensen denken
Ik weet toch vrij zeker dat een bleke vis in een fel verlichte, nauwelijks ingerichte kweek- of winkelbak minder op zijn gemak is dan een mooi op kleur zijnd diertje in een netjes ingerichte bak.
Niet te meten in concrete getallen, maar er bestaat altijd nog zoiets als een ordinale schaal/grootheid.

lowie1960 zei:
als dierenwelzijn je motivatie is neem dan in het geheel geen aquarium
Ik vind dit altijd zo'n inhoudsloze kreet. Nat��rlijk is een hele rivier hebben beter, maar we zitten hier op een aquariumforum en hebben aldus te maken met een context, te weten die van de aquariumhobby, waarin we nu eenmaal vissen houden in glazen bakken zodat we ze kunnen bekijken. De term welzijn wordt ook gehanteerd binnen die context, dus welzijn "gegeven het feit dat we dieren in een glazen bak houden een bepaald niveau van comfort".

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
lowie1960 zei:
dierenwelzijn is niet te meten , dat is wat wij mensen denken
Ik weet toch vrij zeker dat een bleke vis in een fel verlichte, nauwelijks ingerichte kweek- of winkelbak minder op zijn gemak is dan een mooi op kleur zijnd diertje in een netjes ingerichte bak.
Niet te meten in concrete getallen, maar er bestaat altijd nog zoiets als een ordinale schaal/grootheid.

lowie1960 zei:
als dierenwelzijn je motivatie is neem dan in het geheel geen aquarium
Ik vind dit altijd zo'n inhoudsloze kreet. Nat��rlijk is een hele rivier hebben beter, maar we zitten hier op een aquariumforum en hebben aldus te maken met een context, te weten die van de aquariumhobby, waarin we nu eenmaal vissen houden in glazen bakken zodat we ze kunnen bekijken. De term welzijn wordt ook gehanteerd binnen die context, dus welzijn "gegeven het feit dat we dieren in een glazen bak houden een bepaald niveau van comfort".

~ Ivo

he he
juist daar zeg je het goed

d[color:#FF0000]us welzijn "gegeven het feit dat we dieren in een glazen bak houden een bepaald niveau van comfort".[/color]

waarom dan niet in een volgens velen te klein aquarium

waar je regelmatig de juiste waterverversingen doet

velen gebruiken de term dierenwelzijn omdat volgens hun norm de bak te klein is
ps we hebben het over deze posting
niet over een walvis in een badkuip
 
hallo allemaal:

Ik kan het niet laten om me er ook tegenaan te bemoeien.

In eerste instantie wordt er over een rio 180 gesproken, nou die is sowieso ongeschikt in standaardvorm, er zit een binnenfilter in en is zwaar onvoldoende.
op een discusbak moet minimaal een(geen binnenfilter)filter staan die 5 a 6 keer per uur de inhoud van de bak kan ronddraaien.

Later wordt er over een trofis gesproken, daar zit(gelukkig)geen filter bij.

Voor een goed filter moet je toch denken in de richting van een Eheim 2078 prof 3 o.i.d., of nog beter, een bioloog, dan heb je wat goeds.

Dit even over de filtering, daar was nog nauwelijks iets over gezegd.

Gr. Rob.
 
Sterrekind zei:
Mocht je besluiten ze in een trofis 1000 te doen, kies dan niet voor een zandbodem maar voor een kale bodem ( bare bottom) . Liefst zo min mogelijk spul er bij in de bak, ivm de zware belasting van het weinige water dat je hebt. Met een kale bodem is het makkelijker de bak schoon te houden. Kies voor een zo groot mogelijke filtercapaciteit. Ik heb een Rio 240 en heb er twee potfilters op draaien, een Sunsun 2000 liter filter ( deze zit vol met biologisch filtermateriaal, geen matten, alleen een dun laagje watten bovenin) , en een JBL 901 E, deels gevuld met biologisch filtermateriaal, deels met matten en een laag watten, tegen zweefvuil)

Toch wel Rob ;-)
 
En verder eens uiteraard.
 
Ik vraag me af of er niet een topic te openen is, waar alle fabrieksbakken in worden opgesomd die geschikt zijn voor discussen of maanvissen.

Misschien een idee.

Gr. Rob.
 
Je kunt overal wel een topic over openen, tegenstrijdige beweringen blijven desondanks bestaan.
 
Er zijn zoveel meningen en zoveel ervaringen bij de een gaat het goed en bij de ander fout
We hebben met levende have te maken in een klein biotoop en proberen het zo goed mogelijk na te bootsen en doen er alles aan om ze een plezierig leven te geven, maar niet alle vissen zijn toppertjes ook een kweker als Stendker om er zo maar een te noemen kweekt ook minkukels deze gaan wel de handel in en je zult er maar 1 in je bak hebben
Het is misschien een spook verhaal maar ik denk dat het werkelijk gebeurd,
Het gaat allemaal om de euris
 

Terug
Bovenaan