Discus Hardscape?


G

Gian

Guest
Ik was aan het rondkijken voor aquarium decoraties, maar kun je discussen houden in een hardscape decoratie? Of waar moet ik eventueel op letten?
Alvast bedankt!
 
Hardscape is niets meer dan de plaats waar je hout en stenen zet. Wat zijn je plannen precies?
 
Ik had mijn viswinkel gecontacteerd ivm discussen in een rio 180 te plaatsen en zei zijden dat ik er een 4 tal in kon plaatsen en nu was ik op zoek naar de goede decoratie voor discussen. En ik vond de hardscape structuren mooi, maar misschien is er iets qua decoratie nodig voor discussen?
 
Ik zou sowieso geen Discus in een Rio 180 zetten. Een tijdje geleden was ik op een beurs en daar zaten Discus ter grootte van een bord. Ze worden echt enorm en met 4 stuks zullen ze zich ook niet prettig voelen, maar daar kunnen onze Discusmensen je meer over vertellen. :)
 
Heb je ze al? Anders zou ik ze afbestellen ;)

je hebt bruto 200 liter water, en das krap genoeg voor 4 discussen. Maar een discus leeft in een school, en das toch wel minimaal 6 (liefst meer )
Denk aan rangorde en grote ;)
 
4 discussen in een Rio 180 ??? Niet doen, dat aquarium is daar te klein voor
 
Diesel1610 zei:
Heb je ze al? Anders zou ik ze afbestellen ;)

je hebt bruto 200 liter water, en das krap genoeg voor 4 discussen. Maar een discus leeft in een school, en das toch wel minimaal 6 (liefst meer )
Denk aan rangorde en grote ;)
In een Rio 180 gaat bruto 180 liter (hence the name). Wil je er 200l. in krijgen dan staan de tl's onder water.
 
AquaVISie zei:
4 discussen in een Rio 180 ??? Niet doen, dat aquarium is daar te klein voor

Is dat gebaseerd op ervaring,of op van horen zeggen?
 
ik heb momenteel nog niets, maar ik ga binnekort een rio 180 halen(maximale grote die ik kan)en ben verzot op discussen, in m'n viswinkel hadden ze me gezegd dat ik alleen 4 discussen kon zetten of eventueel ��n koppel discussen met een beetje bijvis?
 
Jones zei:
Ik zou sowieso geen Discus in een Rio 180 zetten. Een tijdje geleden was ik op een beurs en daar zaten Discus ter grootte van een bord. Ze worden echt enorm en met 4 stuks zullen ze zich ook niet prettig voelen, maar daar kunnen onze Discusmensen je meer over vertellen. :)

de meeste discussen worden echt niet zoals op die beurs hoor

die worden speciaal geselecteerd vanwege de vorm en de afmeting
 
Gian zei:
ik heb momenteel nog niets, maar ik ga binnekort een rio 180 halen(maximale grote die ik kan)en ben verzot op discussen, in m'n viswinkel hadden ze me gezegd dat ik alleen 4 discussen kon zetten of eventueel ��n koppel discussen met een beetje bijvis?

het kan mits 2 a 3 keer in de week waterverversen

en dat jaar in jaar uit

wil je dat ???
 
Je kunt dus maximaal een bak van een meter breed kwijt?

Kijk dan ook eens naar de Trofis Colisa 1000. Die is 5cm dieper en 10cm hoger dan een Rio en dat scheelt heel wat liters en die kun je hard gebruiken.

~ Ivo
 
lowie1960 zei:
Jones zei:
Ik zou sowieso geen Discus in een Rio 180 zetten. Een tijdje geleden was ik op een beurs en daar zaten Discus ter grootte van een bord. Ze worden echt enorm en met 4 stuks zullen ze zich ook niet prettig voelen, maar daar kunnen onze Discusmensen je meer over vertellen. :)

de meeste discussen worden echt niet zoals op die beurs hoor

die worden speciaal geselecteerd vanwege de vorm en de afmeting
Dat snap ik ook wel, maar als ik de vissen van bijv. Mondeo zie... dat zijn flinke jongens en die zijn nog niet volgroeid, toch?
 
Als je een discus een beetje fatsoenlijk verzorgt word hij zeker 16cm +

Keihard zeggen het kan niet zal ik niet doen.
Waarom niet ? zal ik uitleggen.

Ik kweek mijn discus in bakken van rond de 100 liter, waaronder rio's 180.
Kan het nog sterker vertellen, heb nu een koppel in een rio 600 uit nood, met ruim 100 jongen op de huid.

Maar ... daar zitten ze maar tijdelijk in, gedurende het kweken van 1 legsel.
Daarna gaan ze weer in de grote bakken om te rusten, in deze grote bakken hebben ze flink de ruimte om te zwemmen en omdat er volgens de "regeltjes" te veel dieren in zwemmen hebben ze ook geen aandrang om eieren af te zetten.

Maar zoals gezegd, keihard nee zeg ik niet :) zeg het iets zachter, maar langdurig een school discus in een rio 180 verzorgt door iemand die zijn eerste groep discus heeft, vind ik een uitdaging te ver.

Heb al aardig wat jaartjes ervaring met discus en ik leer nog iedere dag dingen bij, maar ik zou nog verder willen gaan, probeer als je een meter ter beschikking hebt om een 100 x 60 x 60 te bemachtigen en daar heb je een heel goede basis om 4 tot 6 volwassen dieren op een fatsoenlijke manier te verzorgen.
Met nog wat bijvisjes ook (minimaal aantal).
 
Gian zei:
ik heb momenteel nog niets, maar ik ga binnekort een rio 180 halen(maximale grote die ik kan)en ben verzot op discussen, in m'n viswinkel hadden ze me gezegd dat ik alleen 4 discussen kon zetten of eventueel ��n koppel discussen met een beetje bijvis?


wat ik ook nog even wil zeggen is dat deze viswinkel een compliment verdient
weet alleen niet of ze er bij gezegd hebben wat er de consequentie van is


Marcje1968 zei:
Als je een discus een beetje fatsoenlijk verzorgt word hij zeker 16cm +

Keihard zeggen het kan niet zal ik niet doen.
Waarom niet ? zal ik uitleggen.

Ik kweek mijn discus in bakken van rond de 100 liter, waaronder rio's 180.
Kan het nog sterker vertellen, heb nu een koppel in een rio 600 uit nood, met ruim 100 jongen op de huid.

Maar ... daar zitten ze maar tijdelijk in, gedurende het kweken van 1 legsel.
Daarna gaan ze weer in de grote bakken om te rusten, in deze grote bakken hebben ze flink de ruimte om te zwemmen en omdat er volgens de "regeltjes" te veel dieren in zwemmen hebben ze ook geen aandrang om eieren af te zetten.

Maar zoals gezegd, keihard nee zeg ik niet :) zeg het iets zachter, maar langdurig een school discus in een rio 180 verzorgt door iemand die zijn eerste groep discus heeft, vind ik een uitdaging te ver.

Heb al aardig wat jaartjes ervaring met discus en ik leer nog iedere dag dingen bij, maar ik zou nog verder willen gaan, probeer als je een meter ter beschikking hebt om een 100 x 60 x 60 te bemachtigen en daar heb je een heel goede basis om 4 tot 6 volwassen dieren op een fatsoenlijke manier te verzorgen.
Met nog wat bijvisjes ook (minimaal aantal).

ben het nu eens gedeeltelijk met je eens
ik ken deze persoon niet, echter als hij dicipline heeft met het verversen van het aquarium , daarvoor de tijd heeft, en leergierig is zie ik wel dat het kan , maar wel met wil je dat ??????
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt dus maximaal een bak van een meter breed kwijt?

Kijk dan ook eens naar de Trofis Colisa 1000. Die is 5cm dieper en 10cm hoger dan een Rio en dat scheelt heel wat liters en die kun je hard gebruiken.

~ Ivo

Tevens zijn trofis aquariums in aanschaf goedkoper dan Juwel aquariums is mijn ervaring :) Maar ook ik raad af om discussen in een meter aquarium te houden. ik heb discussen gehad in mijn Trofis colisa 1200 dus 120cm lang en zelfs dit is een uitdaging. Ze hebben heel veel voer nodig meerdere keren per dag, hierdoor dus heel veel vervuilign met als gevolg dat ik veelvuldig moest verversen. Ik had er de tijd voor maar had me er goed op verkeken. Is je aquarium groter dan kan het iets langer wachten maar met die kleinere aquariums blijf je gewoon verversen. Minimaal 2x per week wil je het goed doen 1x per 2 dagen en dan zeker de helft ;)

Neem dit maar mee in je besluit. Ik weet wel wie er blij mee gaan zijn en dat zijn je waterleverancier, je energie maatschappij i.v.m hoge temperaturen in discus aquarium en je aquarium winkel door het vele voer wat je nodig hebt.

Dus als ik jou was zou ik er nog eens goed over nadenken :)

Gr. Kevin
 
Nou nou,dat is wel heel erg zwart gezegd.
 
Hoe bedoel je Mondeo?
 
Mondeo zei:
AquaVISie zei:
4 discussen in een Rio 180 ??? Niet doen, dat aquarium is daar te klein voor

Is dat gebaseerd op ervaring,of op van horen zeggen?

Als je hiermee bedoelt of ik ze zelf heb gehouden dan is het antwoord nee, maar in al die jaren dat ik aquarium houd en lid ben van een vereniging (ruim 35 jaar) heb ik nogal wat bakken gezien en de minimale maat was toch zeker 1,40 (en dat is voor deze dieren al aan de krappe kant). Dieren die 20 cm kunnen worden horen niet in een meterbak thuis. Ook is het aantal van 4 niet echt jofel zoals hierboven ook al gememoreerd wordt. En nee, dood gaan zullen ze niet, maar als liefhebber heb je de dure plicht om ze de meest ideale omstandigheden te geven, en dat is zo'n meterbak zeker niet.
 
Nee hoor, zo klinkt het helemaal niet. Ik denk dat hij topicstarter (die mij ook niet al te ervaren lijkt) alleen maar wil waarschuwen dat het nog niet zo simpel is om even wat discussen te houden, daar komt meer bij kijken
 
Zoals Aquavisie het omschrijft zo was het dus inderdaad bedoeld. Het is geen last om discussen te houden het is alleen lastiger en er komt meer bij kijken dan bij menig ander soort vis :) Zo bedoel ik het en niet dat het niet leuk kan zijn om discussen te houden. Ik heb zelf echt wel genoten van mijn discussen had me er alleen flink op verkeken waardoor op een gegeven moment het leuke er voor mij vanaf ging.
Maar als de TS zich er toe kan zetten om alles wat genoemd is te doen en dit vol te houden dan wens ik hem succes. Alleen dan wel met een groter aquairum want ik blijf erbij dat een rio 180 te klein is voor een groep discussen :) een bewezen koppel zou wel kunnen denk ik maar ik weet niet of het goed is die constant met zn 2en te houden, daar heb ik geen verstand van dus ga ik niks over zeggen :)

Gr. Kevin
 
Dat er alleen wordt gesproken over wat er nodig is wilt natuurlijk niet zeggen dat het alleen maar lasten zijn.

~ Ivo
 
Ik vind het van horen en zegen,van groot gehalte.
Ook zou Ts een beginner zijn,en e.a verteld door geen discus ervaringen.Op 1 na,het zegt mij niet zo heel veel.
Mocht Ts het echt willen,en goed oplet dan kan een koppel zeker.4 is wat ongelukkig qua aantal.
 
Khoppie zei:
maar met die kleinere aquariums blijf je gewoon verversen. Minimaal 2x per week wil je het goed doen 1x per 2 dagen en dan zeker de helft ;)

Neem dit maar mee in je besluit. [color:#FF6666]Ik weet wel wie er blij mee gaan zijn en dat zijn je waterleverancier, je energie maatschappij i.v.m hoge temperaturen in discus aquarium en je aquarium winkel door het vele voer wat je nodig hebt.
[/color]
Dus als ik jou was zou ik er nog eens goed over nadenken :)

Gr. Kevin

het waterversen was relevant

het verhaal over wie er blij mee zijn vind ik echt onzinnig

is niet relevant

[color:#CC0000]had al eerder een compliment gegeven aan de dierenwinkel gegeven die hem adviseerde
echter ook een compliment aan de beginner van dit artikel dat hij nu al voor hij de vissen heeft begint met informatie zoeken[/color]
 
Bedankt voor de reedse commentaren, dus een rio 180 blijkt dus geen goed idee te zijn als het een beetje doenbaar moet blijven qua onderhoud? Zou het makkelijker worden moest ik een trofis colisa 1000 aanschaffen? Of zou ik beter voor andere vissen kijken door plaatsgebrek? Ik wil ze natuurlijk ook niet de dood in jagen als het bijna onmogelijk is voor een beginner :eek:
 
Ik denk dat dit zeker wel relevant is je moet gewoon rekenen op extra kosten en dit was dan ook de boodschap in een leuke context.

Ik zou kijken voor andere vissen als ik jou was er zijn zoveel leuke waaruit je kan kiezen :p
 
Gian zei:
Bedankt voor de reedse commentaren, dus een rio 180 blijkt dus geen goed idee te zijn als het een beetje doenbaar moet blijven qua onderhoud? Zou het makkelijker worden moest ik een trofis colisa 1000 aanschaffen? Of zou ik beter voor andere vissen kijken door plaatsgebrek? Ik wil ze natuurlijk ook niet de dood in jagen als het bijna onmogelijk is voor een beginner :eek:

naarmate je aquarium groter is
kun je het waterverversing aanpassen
maar discus heeft vaker waterverversing nodig omdat ze gewoon meer vervuilen (vaak voeren enz enz)

mijn wedervraag is erg simpel

[color:#FF6666]hoeveel tijd ben je bereid om in je aquarium te steken ?[/color]

reken voor waterverversing ongeveer 1,5 uur
 
Khoppie zei:
Ik denk dat dit zeker wel relevant is je moet gewoon rekenen op extra kosten en dit was dan ook de boodschap in een leuke context.

Ik zou kijken voor andere vissen als ik jou was er zijn zoveel leuke waaruit je kan kiezen :p



tja nog goedkooper is gewoon geen aquarium
waarom adviseer je dan andere vissen ?

of plastic vissen

bespaart water, stroom, en eten

terzijde de enige extra kosten die een discus aquarium bovenop een "normaal" aquarium heeft is de extra hoge temperatuur
en het water , maar gezien de prijs van een kuub valt dat wel mee
eten doen alle vis, en hoe groter hoe meer

Gian zei:
Ik wil ze natuurlijk ook niet de dood in jagen als het bijna onmogelijk is voor een beginner :eek:

iedereen is eerst een beginner geweest
 
1,5 uur voor een waterverversing? Het 50% verversen van m'n Rio 300 neemt maximaal een uur in beslag, dus dat lijkt me een beetje overdreven voor een meterbakje...
 
Gian zei:
Bedankt voor de reedse commentaren, dus een rio 180 blijkt dus geen goed idee te zijn als het een beetje doenbaar moet blijven qua onderhoud? Zou het makkelijker worden moest ik een trofis colisa 1000 aanschaffen? Of zou ik beter voor andere vissen kijken door plaatsgebrek? Ik wil ze natuurlijk ook niet de dood in jagen als het bijna onmogelijk is voor een beginner :eek:

Zoals ik al gezegd heb : dood zullen ze niet gaan, maar ik vind dat geen criterium om dieren te houden. Je moet ze ook fatsoenlijke ruimte geven om te leven. Jij gaat ook niet dood in een kamertje van 6 vierkante meter (sommige gevangenissen spreken voor zich), maar of dat nu het beste is wat je iemand kan geven om fatsoenlijk te leven is natuurlijk vers nummer twee
 
Ik reageer maar gewoon verstandig niet meer op jou je moet toch altijd je wederwoord hebben ;)
Je snapt best wat ik bedoel maar schijnbaar is het nodig om dan gelijk maat extreem te overdrijven.

Het is een feit dat het extra kost is gewoon iets waar je rekening mee moet houden dat was de boodschap en dat jij daar zo op moet reageren is jouw probleem ;)
 
Khoppie zei:
Ik reageer maar gewoon verstandig niet meer op jou je moet toch altijd je wederwoord hebben ;)
Je snapt best wat ik bedoel maar schijnbaar is het nodig om dan gelijk maat extreem te overdrijven.

Het is een feit dat het extra kost is gewoon iets waar je rekening mee moet houden dat was de boodschap en dat jij daar zo op moet reageren is jouw probleem ;)

[color:#FF0000]kom dan op met hoeveel het extra kost[/color]

wat ik zie is iemand die teleurgesteld is in dat hij geen discus kon houden omdat hij niet bereid was om twee keer per week water te verversen

[color:#FF0000]ps volgens mij zet je in een forum iets neer in de hoop dat erop gereageerd word[/color]
als je dat niet wil is het mischien verstandiger om er gewoon niets neer te zetten :D


Khoppie zei:
Tevens zijn trofis aquariums in aanschaf goedkoper dan Juwel aquariums is mijn ervaring :) Maar ook ik raad af om discussen in een meter aquarium te houden. ik heb discussen gehad in mijn Trofis colisa 1200 dus 120cm lang en zelfs dit is een uitdaging. Ze hebben heel veel voer nodig meerdere keren per dag, hierdoor dus heel veel vervuilign met als gevolg dat ik veelvuldig moest verversen. Ik had er de tijd voor maar had me er goed op verkeken.


Gr. Kevin
 
Jones zei:
1,5 uur voor een waterverversing? Het 50% verversen van m'n Rio 300 neemt maximaal een uur in beslag, dus dat lijkt me een beetje overdreven voor een meterbakje...

in mijn 700 ltr bak 1.5 uur,

echter als je 1.5 uur rekent valt het altijd mee

en gezien de bak kleiner is filter moet vaker nagekeken worden

oke maken we er een uur van


maar vraag blijft voor de poster

[color:#FF0000]hoeveel tijd per week kun je spenderen voor het onderhoud [/color]

hoeveel extra geld zal ik maar niet vragen
 
Dat weet ik zo niet maar dat het meer kost dan mrt bijvoorbeeld kleinere vissen is denk ik niet zo vreemd. Ja discussen zijn groter en eten meer dus kosten ze meer allemaal heel logisch denk ik. Of wil je ook wetenschappelijke bewijzen :)

Het gaat me er echt niet om dat ik niet wil dat er gereageerd word maar je weet denk ik heel goed wat ik bedoel en dan vind ik het niet nodig dat alles nog eens so benadrukt Word. Ik heb zelf ervaring met discussen en heb aan de lijve ondervonden wat het aan extra onderhoud en voer kost. Ik heb nu maanvissen en zijn ook vreetzakken maar is nog niks vergeleken met discussen.

En ben niet uit op ruzie maar ik denk dat je goed begrijpt wat ik bedoel dan vind ik zo overdrijven of het benadrukken niet nodig :)
 

Terug
Bovenaan