Discus en Ph.


Erwin1982

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2011
Berichten
1,087
Locatie
Ede
Inmiddels draait mijn nieuwe bakje al weer een week of drie en alles gaat voorspoedig. In een bioloogvak ligt een aardige stapel turf met het resultaat dat alles mooi bruin kleurt �n dat de Ph momenteel rond de 6 ligt en de Kh was onlangs 3. Mooie zachte waarden natuurlijk maar kan ik zo meteen, als mijn nieuwe zending Stendker Alenquer komt, de vissen na overwennen op zulke waarden laten zwemmen omdat de vissen op andere waarden worden gekweekt?

Feitelijk zijn bovenstaande waarden idealer voor wildvang lijkt me...
 
Ik vraag me een beetje af: is eigenlijk bekend op wat voor waarden de vissen van Stendker worden gekweekt? worden gehouden? Dat soort info zou al heel waardevol zijn.

~ Ivo
 
Overigens, pH 6 bij KH 3 is wel erg veel CO2
 
Zal vanavond nog eens testen..... Voeg geen CO2 toe. Enige toevoeging momenteel is turf.

En de site van Stendker is uiterst duidelijk...... Toleranties liegen er niet om zeg. Maar volgens opgave zouden de visjes het wel goed moeten kunnen doen. Ze zouden zelfs nog floreren in de bak van Joost1980 :)
 
CO2 komt ook vrij bij de reacties die turf met zich brengt.
Waarom ik het belangrijk vind hier op te letten: de oplosbaarheid van gassen in water gaat omlaag bij hogere temperaturen. Meer CO2 is minder zuurstof.

~ Ivo
 
Dusss, temp eventueel wat naar beneden?
 
Mijn ervaring is dat stenkers het goed doen op kraanwater.
Maar doordat ik ook weleens wilde kweken heb ik langzaam de kh naar 3,5 a 4 gebracht dmv osmose water.
Verder hou ik met co2 alles op een ph van 6,7.
Dit duurde ongeveer een week of 8

De temp staat bij mij op 28,5 .
En in mn kweekbak op 30,5

Ik heb de indruk dat mn vissen het goed doen in combinantie met co2 met controller.
Er zit sinds deze week 1 koppel in mn kweekbak dus afwachten maar.

Met turf heb ik het ook een tijd geprobeerd maar omdat ik mn waardes niet kon sturen ben ik hier van afgestapt.
Verder heb ik ook nooit nadelen van turf gehad.
 
Je Ph regelen met CO2 is toch juist een not done?

De hoeveelheid toegevoegde co2 is toch volledig afhankelijk van de groei van de planten?
 
Daarom ga ik ook rond 20mg/l zitten .
Mn planten hebben dan ook co2 .
Bij een temp van 28 ,5 blijft er ook voldoende zuurstof in het water.

En omdat ik met een controller werk voeg je eigelijk nooit teveel toe.
Als de planten meer verbruiken zal er ook meer worden toegevoegd ,
Is er geen opname zal er geen co2 worden toegevoegd.

Verder ververs ik om de dag 15%.

waarom is co2 not done dan?
 
Co2 toevoegen is niet not done maar de ph regelen met co2 is not done is mij verteld.
 
en waarom zou het niet kunnen
 
Weet niet meer precies waarom maar heb gehoord dat dat niet de bedoeling is.

Iets met KH en CO2 geeft een ph. Hoge KH ofzo vermengen met co2 geeft lagere ph maar ook minder zuurstof door de hoeveelheid co2 toe te voegen daalt wel de ph maar niet de kh. Bij hoge kh is meer co2 nodig om ph te verlagen dus ook minder zuustof.


Zo iets was het weet het niet meer. Ging in dit geval wel om een aquarium met weinig beplanting.
 
Loes en Marc zei:
Zo iets was het weet het niet meer.
Bekijk die CO2 tabel waarnaar in linkte maar eens. Krijg een idee van hoe de vork in de steel steekt.

~ Ivo
 
Weer ven terug on-topic ...

Stel, die Stendker Alenquer zou nog iets of wat wild bloed in zich hebben ...
Dan zou je dus moeten zorgen voor waterwaardes die overeen komen met het water in die omgeving.
Als mijn topografische kennis mij niet in de steek laat, is het water daar wit water.

Wit water rivieren ( white water streams) komen uit jongere berggebieden waar de grond nog vol zit met mineralen. Dit zorgt er voor dat het water wit kleurt, als koffie verkeerd. In het regenseizoen lijken deze rivieren meer op modderstromen dan op rivieren. Deze modderstromen zijn zeer krachtig en ontwortelen hele bomen. Door de vele mineralen in het water blijft de PH daar ongeveer neutraal en rot hout minder snel weg.

Waterwaarden :

PH : 6.9 � 7.3
GH : 5-12
Temp : 24-28�C

Waarom dan waterwaardes die bij een zwart water rivier passen ?

Daarnaast staan alle stendker vissen zo ver van wildvang af dat het zelfs onverstandig is om ze op dit soort waterwaardes te zetten.
Simpel kraanwater, wat je als je dan een beter discuswatertje wilt hebben kunt laten zakken naar een ph van rond de 7 en een kh rond de 3 a 4.
Verder zakken is zelfs "not done"

Nog even over dat toevoegen van co2 .. co2 is plantenvoeding, daar moet je het voor inzetten, het stabiliseren van de ph waarde is een secundaire eigenschap.
Het is niet juist om dit voor dit kenmerk primair in te zetten.
Daarmee zeg ik niet dat het niet kan, maar of je het op deze manier goed doet is weer een ander verhaal.
 
Dank u voor de info allen............ We zullen de turf dus iets moeten terugnemen van wat het nu is en de PH laten stijgen. Nu had ik de vorige discussen van Stendker al relatief zuur zitten met een PH van rond de 6.5 en dat ging uitstekend mijns inziens. Maar 6 is teveel van het goede begrijp ik.
 
Hoge CO2 gehalte is alleen giftig, veroorzaakt geen te kort aan O2.
 
lekkie0104 zei:
Hoge CO2 gehalte is alleen giftig, veroorzaakt geen te kort aan O2.
CO2 en zuurstof verdrijven elkaar uit water. Een paar toepassingen:
- Daarom gaan vissen aan het oppervlak hangen als het CO2 niveau te hoog wordt.
- Daarom wordt de combinatie CO2-bemesting en bruissteen afgeraden, omdat het zonde is om CO2 in je bak te pompen dat vervolgens toch weer foetsie is.

Met te veel CO2 kan dus wel degelijk een zuurstoftekort ontstaan. Hoeveel CO2 dan te veel is bij welke temperatuur, dat is een vervolgvraag.

~ Ivo
 
Ik zie net dat ik het toch fout hebt, excuses daarvoor. Het was nog vroeg :D
 

Terug
Bovenaan