Discus eet niet


L

Lescus

Guest
Hallo allemaal :petjeaf:

Ik heb een Juwel vision 260 met een Tetratec 1200 pomp

Ik heb een visbestand van;
- 5 Discus ( 2 grote (10cm) en 3 kleine (om en nabij de 5cm - een paar maanden oud volgens de winkel)
- 4 Albino corydoras
- 1 Ancistrus dolichopterus
- 1 handwaaiwindwaaiwoesjh-garnaal
- een miljoen (haha) kleine rode garnaaltjes

Nu heb ik sinds 21 mei de 3 kleine discussen erbij. 1 Blue diamond en een pigeon blood, met die 2 is niks aan de hand naar mijn idee. De 3e, een snake skin turqoise, die vind ik behoorlijk schuw en heeft totaal geen eetlust. Hij zit altijd in zelfde donkere hoekjes, en komt soms naar voren als het etenstijd is maar laat het eten allemaal aan zich voorbij gaan. Soms komt het ook voor dat hij gewoon blijft zitten waar hij zit. Hij ademt gewoon normaal, heeft geen vlekken of plekken, alles ziet er voor de rest goed uit buiten het feit dat zijn strepen soms verdwijnen als de blue diamond of pigeon blood even komt vervelen. Ik heb al meerdere websites bekeken en gedaan, maar kan nergens een concreet antwoord vinden over hoe ik dit kan oplossen. Qua rangorde van eten zijn zoiezo de 2 grootste al eerst en daarna de grotere van de 3, de pigeon blood, en dan komt de blue diamond.

Voor de aanvullende info;
Waterwaardes;
PH 6.8
KH 6
GH 6
NO2 0
NO3 25
Temperatuur 29graden

Voer;
Meerdere keren op de dag een afwisselend voer;
Granulaat
een assorti-pak diepvries van Ruto (misschien bij 1 van jullie bekend) van 5 soorten, weet ze niet allemaal maar er zitten artemia/zwarte muggelarven en nog een paar soorten in.

( als ik iets vergeet hoor ik het graag )

Ik heb in mijn pomp 4 bakken gevuld met:
onderste bak: witte pijpjes met zwarte spons
bak daarbovenop: turf in zakje met zwarte spons
daarboven: klein zakje actief kool met zwarte spons
en als bovenste: witte watten met een zwarte spons.

Lekker veel hout erin, stenen, mos, kortom een leuke bak.

Ik ben heel benieuwd wat men gaat zeggen, foto's kan ik ook nog maken maar gezien het probleem is er niet veel aan te zien. Heb eventueel een 60cm bak.

Hoor graag van jullie!
 
Je hebt kans dat de snakeskin turquoise het pispaaltje is of een achterblijver.

Naar wat k gelezen heb kan je proberen de temperatuur tijdelijk te verhogen om de stofwisseling te versnellen en ze sneller honger krijgen.

Verder raad ik je aan de twee stickies te lezen in dit subforum.

Groeten,

Ricardo

Edit: verder zou ik even afwachten wat andere hier over te zeggen hebben. Je kan ook marcje1968 een pb sturen, die heeft veel ervaring met de discus en ziekten
 
En even de winkel om advies vragen?
 
Wat ik gek vind, is dat je nergens concrete antwoorden hebt kunnen vinden, die zijn er namelijk in overvloed. Het voornaamste is, dat het dier net is bijgezet, en hoogstwaarschijnlijk behoorlijk wat stress heeft gehad ( uitvangen, vervoeren, en ik gok zonder quarantaine hup bij je bak in gezet). Door stress kan het zijn dat het dier verzwakt raakt en ziek wordt. Het kan ook zijn dat het dier al ziek was toen je hem kocht. Ik ga geen diagnose stellen, aangezien ik geen vissendokter ben, maar ik zou zelf het dier uitvangen en in een aparte bak zetten zodat je hem goed kunt observeren en eventueel indien nodig kunt behandelen.
 
Je no3 is ook aan de hoge kant voor discussen. Hoe vaak en hoeveel water ververs je?
 
Ik heb in mijn pomp 4 bakken gevuld met:
onderste bak: witte pijpjes met zwarte spons -kool
bak daarbovenop: turf in zakje met zwarte spons-kool
daarboven: klein zakje actief kool met zwarte spons- 2 x kool
en als bovenste: witte watten met een zwarte spons.-kool.

WAt heb jij met kool?
 
Dankjullieqel voor de reacties.

@bertus; ik dacht dat de pijpjes + turf goed waren voor de waardes, en heb er sinds kort een klein zakje actief kool bijgedaan om het water wat helderder te krijgen, op advies van Verloop Boskoop. En die sponsen liggen er bovenop en die watten in de bovenste is om te bekijken of dat het zwerfvuil een beetje kan absorberen.

@saschaR; ik ververs normaal minimaal 2x in de week zo rond de 30-40% en soms wat vaker, ligt maar net aan hoe erg ik het nodig vind. Heb afgelopen week het vaker gedaan in kleinere percentages omdat me dat is aangeraden door de winkel.

@sterrekind, ik heb hem inderdaad zonder quarantaine zo "hup" de bak in gegooid omdat ik er eigenlijk heilig van overtuigd was dat ik goeie koop had. Heb ze gekocht bij Verduyn in Oud-Verlaat ( misschien bekend ). En gezien de 3 "kleine" worden ze allemaal eigenlijk wel gepest maar inderdaad die snakeskin is n�t een tikkeltje meer.

Zoals ik al zei heb ik ook een 60cm bakje paraat om hem evt in te zetten. Maar ik ben dan zo bang dat hij helemaal vervreemd. En dat hij dan misschien wel gaat eten, gedurende een week of 2, maar zodra ik hem dan teugzet het liedje overnieuw begint.

@rob; ja dat ga ik zometeen even doen, kijken wat hun als advies geven.

Last but not least @Ricardo. De temparatuur omhoog? Kan ik wel proberen, nadat ik de winkel even gebeld heb, en de 2 stickies gelezen heb. Heb er al wel over gelezen dat men het omhoog gooit maar dan krijg je ook weer een verandering in het biologische plaatje. Dus even afwachten en lezen.

Bedankt!
 
Niet doen, die temp omhoog. Je weet immers niet zeker of het dier niet ziek is. Sommige beestjes vinden een temperatuurverhoging juist heel erg fijn. Zet hem in ieder geval in een andere bak als je die temperatuur omhoog gaat doen.

Kool doe je alleen in je filter als je medicijnen hebt gehad in je bak. Nooit laten zitten, kool werkt als een spons maar raakt snel verzadigd en laat dan alle gifstoffen weer los. Slecht advies van de verkoper. Als je water niet helder is dan moet je gaan kijken wat er loos kan zijn. Kool is slechts symptoombestrijding.

Mijn advies:

Vis apart, observeren, en eventueel behandelen. Rest van de vissen goed in de gaten houden.
 
En wellicht ten overvloede, met jonge discussen zeker 50% waterwissel, 2 keer in de week. Ik deed het in het begin om de dag. Nu ze groter zijn volstaat 2 keer in de week.

( en haal die kool echt uit je filter.)
 
Dankjewel sterrekind en alle andere uiteraard.

Zojuist met 2 winkels gebeld, de ene voor advies en de 2e voor second opinion.

Beiden kwamen ergens op hetzelfde neer:

De Snakeskin overzetten naar de 60cm bak, kaal houden met alleen een luchtsteentje erin, en levend voer geven en maar hopen dat het weer op gang komt met het eten.

Actief kool heb ik er direct uitgehaald.

Ze hadden het erover dat die kleine rakker gewoon verstoten is en onderdeurtje is. Ik ga gewoon het advies opvolgen en zsm die andere bak opzetten en hopen dat het goedkomt.
Hij vertoont geen uiterlijke kenmerken, dus hopen dat hij/zij/het maar gewoon weer gaat eten, zijn sterkte kan opbouwen en dan na een week of 2 weer terugkan in de grote bak.
 
Heel stomme vraag misschien... maar gooi je alle eten op ��n plek in de bak?

~ Ivo
 
Hey Mascha&Ivo,

Nee is geen domme vraag. De stroming in mijn bak is lekker, dus ik gooi het er helemaal links in, en dan dwarrelt het zo vanzelf naar rechts naar de afvoer, dus zou iedereen de ruimte en tijd kunnen krijgen om te eten.
 
Wel apart trouwens, hij zwemt nu ineens gewoon met de andere mee, deed hij voorheen ook bijna niet.
 
Wel apart trouwens, hij zwemt nu ineens gewoon met de andere mee, deed hij voorheen ook bijna niet.
 
Heb je de echte Ancistrus dolichopterus?

Deze dus.
VEFC0kayaDJQLLyJ1VvtUZyQf4KzKWWh.jpeg


En dan heb je nog de Ancistrus cf. cirrhosus, vaak verkocht als Ancistrus dolichopterus.
cirrhosus.jpg
 
Mss toch wat problemen met de bacteriehuishouding van de vissen,die is immers gaan mixen van de ene op de andere dag.
 
@Botia weet je zeker dat die bovenste wel de genoemde soort is? Ik was namelijk erg benieuwd naar deze vis, maar het gros van de hits inclusief marktplaats adds komt echt met de tweede soort aanzetten.
 
Aanvulling, na enig zoekwerk kwam ik er achter dat als je op L 183 Ancistrus Dolichopterus uitkomt. Als je alleen zoekt op de naam, krijg je de onderste als meest getoonde. Raar!
 
Dit is weer zoiets dat vooral in Nederland fout gedaan word, net als alle foute spellingen van Anentome helena. Iemand begint ermee en zonder nadenken wordt erin meegegaan. Kijk eens op Planet Catfish (de experts). Daar staat het wel goed.
Ook op Wikipedia staat het fout. Ik heb het daar weleens aangepast, maar blijkbaar willen ze het liever fout blijven doen.
 
L-183 is idd het L-nr wat de Ancistrus dolichopterus had. Nu hij een wetenschappelijke naam heeft is de aanduiding L-183 niet meer nodig.

En tja zelfs groothandels verkopen de Ancistrus cf. cirrhosus als Ancistrus dolichopterus. Het is hetzelfde wat speelt met de Otocinclus affinis. Dat visje komt niet eens voor in de handel maar andere soorten worden onder die naam verkocht.
 
Zo wilde ik bij de dierenwinkel hier een L201 kopen. Deze werd besteld en bij afhalen bleek het een compleet andere vis te zijn die ze me wilden verkopen. Uiteraard heb ik de vis niet meegenomen, aangezien voor mij onbekend was welke vis het was die in de winkel aanwezig was. Het was zeer zeker niet de L 201 en er zijn zoveel soorten zwart met wit gestipte L nummers dat ik het risico niet wilde nemen straks met een 35 cm lange vis te zitten.
 
Ik zou zeggen de bovenste, en hij is verkocht als Ancistrus dolichopterus in ieder geval.
Hij heeft wel meer gele stippen dan het genoemde voorbeeld, dat wel.
 
Lescus zei:
Ik zou zeggen de bovenste, en hij is verkocht als Ancistrus dolichopterus in ieder geval.
Hij heeft wel meer gele stippen dan het genoemde voorbeeld, dat wel.
Heb je niet gewoon een baby Ancistrus cf. cirrhosus?
afbeeldingen014.jpg
 
Daar lijkt hij wel heel erg op, zou bijna zeggen dat dit hem is..
Wit puntje op zn staart, en precies die stipjes.

Nogmaals, heb hem wel gekocht als zijnde Ancistrus dolichopterus.


Even een update op die kleine rakker van me waar het allemaal mee begonnen is.
Ik heb die 60cm gister uit de schuur gehaald om vandaag op te gaan zetten.
En maaltijd 1 was zoals gewoonlijk weer om 10 uur. En verdorie, hij at gewoon! Weliswaar een beetje waarbij hij ook de helft weer uitspoog(?) maar hij at wel. Daarna levend voer gehaald (lees rode muggelarve) en hij at weer! Veel beter als vanochtend, en hij werd niet weggepest.

Baal ik nu enigzins van, ik vind het geweldig dat hij gewoon eet enzo maar het feit dat ik alles uit de kast enzo gehaald heb speciaal voor hem en dan gaat die dondersteen gewoon eten.

!!!
 
Ik denk ook dat je een Ancistrus cf. cirrhosus had.
Ik heb de Dolichopterus gehad, en dat is deze:

5mMqKyO9f3ZOYTVB57Q6sye96nzFPdGv.jpeg
 
Lescus zei:
Daar lijkt hij wel heel erg op, zou bijna zeggen dat dit hem is..
Wit puntje op zn staart, en precies die stipjes.

Nogmaals, heb hem wel gekocht als zijnde Ancistrus dolichopterus.
Voor 99,9% zijn de dieren die als Ancistrus dolichopterus worden verkocht eigenlijk de Ancistrus cf. cirrhosus.
 
Ok, kan wel kloppen Hippo. Die van mij is met gele / bruin-achtige stippen :)

Wederom een update, ik heb nu over een dag meerdere soorten voedsel. 6 om precies te zijn, en die kleine Snakeskin eet bij sommige wel mee. Komt vanzelf wel denk ik dan. Hij word alleen nog door de blue diamond gepest naar mijn idee.

En dan heb ik nog een ander iets. 1 van mijn volwassen discussen, die een tijd terug een schimmelinfectie had die ik behandeld heb met Bactyfec heeft nu weer wat rare trekjes.
Haar buikvinnen zijn merendeels van de tijd strak langs het lichaam (mij is verteld dat het dan meestal foute boel is), en haar kleur is voorheen ook veel mooier en zichtbaarder geweest. ze ziet er gewoon wel goed uit, laat soms meer van haar strepen zien dan normaal, maar met die ziekte in me achterhoofd heb ik het idee dat ze iets heeft.


Ik mag toch wel een ander probleem aankaarten die niet dit topic is begonnen?

groetjes
 
Ze heeft nu ineens heel veel zwarte strepen die overheersen, en ze is regelmatig schrikkerig met dr kop opzij lucht aan het happen, ziet er beetje eng uit. Iemand??
 
Dat klinkt niet heel erg lekker. Ik ben bang dat je met het bijplaatsen van je nieuwe vissen wellicht een probleem hebt gecreeert. Heb je de kool al uit je filter gehaald, en wat zijn je waterwaarden? Wat ik nu zou doen is zsm een grote plens verversen, liefst zoveel mogelijk, mocht het gaan om een waterprobleem ( eerst waarden testen voor je je water gaat verversen)
 
Ik heb die 2 volwassene al een maand of 2-3 en die 3 kleine nu sinds 21mei. Dus ik heb niks 'nieuws' erbij gedaan. Kool is eruit gehaald toen je het aangaf te doen. Waterwaardes zijn nog steeds hetzelfde;
PH 6.8
KH 6
GH 6
NO2 0
NO3 tussen de 0 en 25 <- klein kleurverschil
Temperatuur 29graden

Heb gister al een kleine 40% ververst.
 
Je hebt toch 21 mei nieuwe visjes erbij gedaan? Die zijn hoogstwaarschijnlijk de boosdoender hier. Een eventuele kruisbesmetting komt nooit gelijk aan het licht, het lijkt in de eerste instantie allemaal in orde en vervolgens blijkt er toch trammelant te zijn. Ik heb geen kennis van ziekten en zou dus als ik jou was contact opnemen met iemand die echt verstand heeft van discusvissen en ziekten. Er zijn hier meerdere leden die hier vanaf weten die je kunnen vertellen wat je moet doen en welke medicatie je moet toedienen. Kans is groot dat je je hele bak moet gaan behandelen.

Dit is precies een van de "gevaren" die je loopt als je nieuwe discusvissen bijzet zonder quarantaine periode.
 
Een kruisbesmetting merk je binnen enkele dagen, niet pas 2 weken later.

Ben je in de gelegenheid een filmpje of wat foto's te plaatsen?
 
En wil je dan nog specifieke dingen zien?
Ga ik daar vandaag nog even mee worstelen.
 
683155lescus_0_82_img_4287.jpg

717567lescus_0_82_img_4293.jpg

176552lescus_0_82_img_4297.jpg

582131lescus_0_82_img_4294.jpg


filmpje heb ik ook gemaakt maar weet niet goed hoe ik die hier kan uploaden.
Die plaatjes heb ik via aquaforum upload programma gedaan.

De eerste 2 fotos zijn van het vrouwtje waar ik gewoon niet lekker mee zit.

En die laatste is de kleine snakeskin, die nu wel wat hapjes neemt, hoewel hij ook weer wat uitspuugt
 
Eerste twee foto's: Opvallend grote ogen?
 

Terug
Bovenaan