Discus aqua filterkeuze


De Ket

Member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
17
Leeftijd
61
Kan een grote potfilter voor 400 l aqua met 8 discussen ? of beter een grotere bioloogfilter ? graag jullie ervaring aub.
 
Hi De Ket, heb je iets meer informatie? Maten van de bak, bestand (naast de discussen), hoeveel ruimte heb je onder de bak? hoeveel wil je uitgeven (niet onbelangerijk)
 
Heb nu een aquarium van 120x60x50 ter beschikking met een sump eronder , was voorheen een zeeaquarium .Daarom mijn vraag ik heb een grote potfilter ter beschikking is dit genoeg voor deze setup , dan kan ik de sump uitsluiten.

Heb nog geen vissen de bak staat leeg voor de opbouw naar Discus aqua.
 
Over welk potfilter heb je het? Discussen vervuilen ook flink en 8 op 400 liter is denk ik wel stevig dus dan heb je veel filtratie nodig.
De Discuskenners zullen je vast wel iets meer kunnen zeggen hierover.
 
Dit is niet jouw vraag, maar ik geef je wel de informatie. Mijn ervaring is dat een 1.50 x 60 x 55 cm te klein was voor een groep uitgegroeide discussen.
Ze worden 15-20 cm groot en ik had er 9. Toen er een koppel kwam die eieren ging leggen hadden 2 vissen 70 cm aquarium en de rest de andere helft. Ik vond het niet viswaardig en heb ze herplaatst in een 2000 liter bak.
Dit is mijn ervaring.
Onderbouwing over bakmaat geeft ook aquainfo: https://aquainfo.nl/artikel/symphysodon-discus/.
Verder is het jouw eigen keuze en ga ik weer ontopic.
 
Heb nu een aquarium van 120x60x50 ter beschikking met een sump eronder , was voorheen een zeeaquarium .Daarom mijn vraag ik heb een grote potfilter ter beschikking is dit genoeg voor deze setup , dan kan ik de sump uitsluiten.
Wat maakt dat je overweegt om de sump (indien mogelijk) niet te gebruiken? :) Als hij er toch staat zou ik er gebruik van maken. Mits goed ingericht is er een grote filtercapaciteit mee te creëren. Voor discus niet onbelangrijk.
 
De sump kan ik gebruiken maar is een energie last meer , we zien wel ik kom er wel uit , bedankt voor de tips .
 
Succes met je keuze. Zelf ben ik juist om deze reden (kostenbesparing) de filtering aan het verschuiven van potfilters naar een sump. Die opvoerpompen zijn aardig efficiënt, zeker als je de gepompte liters afzet tegen de hoeveelheid filtermateriaal in een sump.
 
Zou je dan ook met filtermatten werken in de sump of eerder een mix van filtermatten en bioballen ?
 
Zoals dit voorbeeld
 

Bijlagen

  • Sump matten.PNG
    Sump matten.PNG
    27.4 KB · Weergaven: 25
  • Sump inhoud.PNG
    Sump inhoud.PNG
    6.7 KB · Weergaven: 24
Het neusje van de zalm is K1 / K1 micro. Dat zijn holle plastic gevalletjes die ronddraaien in het water. Dat heb ik er zelf in zitten. Het kan even knutselen zijn om een mooie werveling te krijgen, maar dan heb je ook wat.

Tweede keus zou filtermatten zijn. Werken heel goed, mits je ervoor zorgt dat het water echt door de spons gaat i.p.v. erlangs. :)

Bioballen werken over het algemeen wat minder goed (per liter filtermedium) dus die zou ik er niet bij doen persoonlijk.
 
Gebruik je de K1 micro dan in een wervelbedfilter ?
 
Ja klopt. Zowel die als de normale K1 kunnen daarvoor worden gebruikt. K1 micro is kleiner en geeft daardoor wat meer oppervlak. De normale heeft wat grotere (beter doorstroombare) openingen. In de praktijk zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen.
 
Ik vind 120 niet echt een lekkere maat voor discus. Ik zou te allen tijde de sump gebruiken, heb je in ieder geval meer water, dus lagere belasting per liter en minder techniek in je bak. Hoe slim in te richten, zie div voorbeelden op aquaforum, waaronder die van @rjoemman of @tuinkabouter

Bij een filterunit, neem er minimaal 2.
 
Zoals al eerder ook al aangegeven is 120x60 aan de krappe kant voor volgroeide Discus (en alle grotere cichliden)
Denk dat je beter kunt kijken naar de kleinere dwergcichliden zoals Biotodoma, Laetacara, Microgeophagus, Apistogramma.

Als energielast een "probleem" is kun je bijvoorbeeld kijken naar een bestand rondom Laetacara Dorsigera
Aphyocharax Rathbuni
Corydoras Paleatus
Dit bestand kun je op kamertemperatuur houden, waardoor je heater uit kan blijven. (Scheelt je rustig 500kw op jaar basis)
 
De sump kan ik gebruiken maar is een energie last meer , we zien wel ik kom er wel uit , bedankt voor de tips .
Nee, pomp=pomp of die nu op een kant en klaar filter zit of in een sump maakt niks uit.
De verwarming heb je toch wel nodig, dat verschil ga je ook niet merken.

Buiten dat, als energie je zorg is zou ik ver weg blijven van discus vissen...
 
De bak is 120 cm en ik heb hier ook een 120cm met 4 Maanvissen maar ik zou zeker niet zo n grote groep Discussen gaan houden in 120cm. Als daar een koppel wil afzetten dan heeft de rest amper nog zwemruimte over en daarbij moet de temp vrij hoog en dat is dus niet energiezuinig.
 
Was maar een assumptie voor de 8 discussen kan ook met minder, als de zeebak leeg is begin ik eraan , ga de sump inrichten met vak 1 gafzak of watten , vak 2 word een wervelbed met K1 micro , vak 3 Eheim Mech , vak 4 opvoer.

Voor de K1 voldoende te wervelen ben ik er nog niet uit welke luchtpomp nodig is qua l/h.

Voor de achterwand ben ik nog op zoek naar Arstone verdeler en wat kienhout.
 

Bijlagen

  • Arstone wand.PNG
    Arstone wand.PNG
    476.7 KB · Weergaven: 12
ik ben niet echt thuis in de biologen, maar waarom zou je mech achteraan doen? dat spul is -volgens mij- gemaakt als voor filter om zware delen te laten zinken, al dan niet voor de sponzen..
Plus: 120 cm is wel krap voor discussen..
 
Voor de K1 voldoende te wervelen ben ik er nog niet uit welke luchtpomp nodig is qua l/h.
Soms is een luchtpomp of een waterpomp nodig, soms niet. :) Als het vak niet te groot is en de "waterval" naar het vak toe stroomt hard genoeg, kan het wellicht al goed rondgaan.

Ik heb zelf in mijn bioloog de meeste tussenschotten weggehaald zodat de K1 in één groot vak zit. Dat is voor de stroming wat lastiger. Heb ik opgelost door een aftakking te maken op de opvoerpomp met een soort spraybar, en die houdt de K1 in beweging. Dus een deel van het water pompt gewoon terug naar de media.
 
Dan is er nog 1 vraag welk type zand /grind ?
 
Was maar een assumptie voor de 8 discussen kan ook met minder, als de zeebak leeg is begin ik eraan , ga de sump inrichten met vak 1 gafzak of watten , vak 2 word een wervelbed met K1 micro , vak 3 Eheim Mech , vak 4 opvoer.

Voor de K1 voldoende te wervelen ben ik er nog niet uit welke luchtpomp nodig is qua l/h.

Voor de achterwand ben ik nog op zoek naar Arstone verdeler en wat kienhout.

Nou heb je eigenlijk al een te krappe bak zoals iedereen hier aangeeft, met een achterwand neem je zo mogelijk nog meer ruimte weg. Zelf weten uiteindelijk natuurlijk maar 8 op 1.20...:unsure:
 
Deze setup heb ik als voorbeeld , hopelijk binnenkort kunnen genieten.
Vb aqua.PNG
 
Nette bak voor een winkel(y)

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dit op de lange termijn niet houdbaar is.
 
Deze setup heb ik als voorbeeld , hopelijk binnenkort kunnen genieten.Bekijk bijlage 371069
Ik klap maar met de deur in huis, dit is geen voorbeeld dit is een nette verkoop bak in een winkel, hier zitten de vissen max een paar weken in en dan zijn ze weer verkocht, er komen geen koppels, het zijn jonge vissen dus er ontstaat geen probleem op lange termijn, omdat deze bak totaal niet geschikt is als showbak voor 8 volwassen discussen.

Of je moet groter of je neem een bewezen paar discus ( als dat mag ben geen discus kenner ) dan is voor een paartje het een prima bak ( gok ik ) Maar 8 discussen moet je niet doen en moet je niet willen.

daarom altijd eerst inlezen als je echt een bepaalde type vis wil. Ik bedoel het niet hard ik ben alleen eerlijk en behoud je van een dure fout vol met zieke en gestressde discus en jij baalt waarom het fout gaat op lange termijn.
 
Was maar een assumptie voor de 8 discussen kan ook met minder, als de zeebak leeg is begin ik eraan , ga de sump inrichten met vak 1 gafzak of watten , vak 2 word een wervelbed met K1 micro , vak 3 Eheim Mech , vak 4 opvoer.

Voor de K1 voldoende te wervelen ben ik er nog niet uit welke luchtpomp nodig is qua l/h.

Voor de achterwand ben ik nog op zoek naar Arstone verdeler en wat kienhout.
Ik heb het vergelijkbaar met gino, alleen bij mij was het vallende water wel voldoende om de K1 in beweging te krijgen.
Als je ff door m'n fotoalbum scrollt of ff in m'n topic over m'n zelfbouw filter kijkt heb je er wat beter beeld bij ;)
 
Ik klap maar met de deur in huis, dit is geen voorbeeld dit is een nette verkoop bak in een winkel, hier zitten de vissen max een paar weken in en dan zijn ze weer verkocht, er komen geen koppels, het zijn jonge vissen dus er ontstaat geen probleem op lange termijn, omdat deze bak totaal niet geschikt is als showbak voor 8 volwassen discussen.

Of je moet groter of je neem een bewezen paar discus ( als dat mag ben geen discus kenner ) dan is voor een paartje het een prima bak ( gok ik ) Maar 8 discussen moet je niet doen en moet je niet willen.

daarom altijd eerst inlezen als je echt een bepaalde type vis wil. Ik bedoel het niet hard ik ben alleen eerlijk en behoud je van een dure fout vol met zieke en gestressde discus en jij baalt waarom het fout gaat op lange
Bewezen koppel bij discussen kan zomaar uitmonden in een echtscheiding en dan kan het een vechtscheiding worden. Geen grap is dat in een te kleine bak.
 
De Discus overweging zal niet doorgaan , het zal een Malawi Mbuna omgeving worden , rots achterwand is in de maak en de sump-filtering zal met K1 micro bwb worden , 1ste vak fijne gafzak dan de bwb en 3de kamer opvoer.

De sump is reeds aan het indraaien , als de achterwand klaar is nog spoelen en de bak kan ook indraaien.

Qua vissen zal het Pseudotrpoheus Saulosi worden , 2 mannetjes en 8 vrouwtjes.
 
Nice, ik ben benieuwd hoe de bak uiteindelijk wordt! :)

Hoe vind je de sump nu trouwens geworden qua geluidsniveau? Ik vond zelf de K1 wat te luidruchtig voor in de huiskamer. D.w.z. zonder geluidsisolatie er omheen. Staat hier achter een muur.
 
Ja klopt qua geluid met bwb K1 is het wat meer maar de bak staat hier in een aparte ruimte dus geen last van.
 
planten filter boven water zal je besten water kwaliteit geven
 
planten filter boven water zal je besten water kwaliteit geven
Planten kunnen niet alles doen wat bacteriën kunnen. :) En een gemiddeld aquarium is qua visbestand overbevolkt te noemen, vergeleken met de situatie in de natuur. Dan moet je compenseren door "overbevolkt" biologisch te filteren.

Met enkel/vooral plantenfiltering zit je al gauw tegen de limiet aan. Dan staat je waterkwaliteit onder druk. Alleen met een klein bestand of makkelijke vissen gaat zoiets langere tijd goed, is mijn inschatting....
 
Planten kunnen niet alles doen wat bacteriën kunnen. :) En een gemiddeld aquarium is qua visbestand overbevolkt te noemen, vergeleken met de situatie in de natuur. Dan moet je compenseren door "overbevolkt" biologisch te filteren.

Met enkel/vooral plantenfiltering zit je al gauw tegen de limiet aan. Dan staat je waterkwaliteit onder druk. Alleen met een klein bestand of makkelijke vissen gaat zoiets langere tijd goed, is mijn inschatting....
de planten stimuleren juist de goeie bactieren op hun wortels en alles heeft een limiet je ben beter af met sump vol planten dan een sump vol filter maten durf met 100% zeker heid te zeggen
 
de planten stimuleren juist de goeie bactieren op hun wortels en alles heeft een limiet je ben beter af met sump vol planten dan een sump vol filter maten durf met 100% zeker heid te zeggen
Hier evt een leuk linkje om door te lezen over dit onderwerp: https://aquariumscience.org/index.php/6-6-aquaponic-filtration/

Het simpele feit is dat het bewijsbaar is dat goed opgezette biologische media grote hoeveelheden afvalstoffen kunnen verwerken. Dat is uit te rekenen en in de praktijk ook te zien in bijvoorbeeld viskwekerijen en waterzuiveringsinstallaties. Hetzelfde kan niet gezegd worden van filtratie op basis van planten alleen. Ik heb nog geen florerende, grote visbestanden gezien die daarop gedraaid werden.
 
Hier evt een leuk linkje om door te lezen over dit onderwerp: https://aquariumscience.org/index.php/6-6-aquaponic-filtration/

Het simpele feit is dat het bewijsbaar is dat goed opgezette biologische media grote hoeveelheden afvalstoffen kunnen verwerken. Dat is uit te rekenen en in de praktijk ook te zien in bijvoorbeeld viskwekerijen en waterzuiveringsinstallaties. Hetzelfde kan niet gezegd worden van filtratie op basis van planten alleen. Ik heb nog geen florerende, grote visbestanden gezien die daarop gedraaid werden.
veder geen zin om discusie met jouw hier over te voeren in het verleden al gedaan heb hier meer dan 10000 duizend garnalen zitten en die kunne nie zonder de planten en die zijn velen malen gevoeliger dan een vis en over bevolking deal ik constant mee
 

Terug
Bovenaan