Dimmen vervangen of weglaten licht Juwel rio


Lein

Well-known member
Lid geworden
23 juni 2018
Berichten
83
Morgen ga ik met mijn zoon een tweedehands Juwel Rio 180 ophalen. Momenteel zit er als verlichting 2 balken led daylight 9000K in.
Deze verlichting wil ik vervangen / zwaar dimmen.
Gezien hij (lees: ik) de bak gaat indraaien om uiteindelijk 1 Axolotl te huisvesten.
Licht uit laten is ook een optie. Maar zoon wil toch graag wat groen (drijfplanten, mos, javavaren) in de bak (welke tegen lage temperatuur kunnen)
Bak komt in een vrij donkere kamer, zal genoeg donkere schuilmogelijkheden maken en bak zal geen direct zonlicht ontvangen.
Graag lees ik jullie advies over betaalbare mogelijkheden voor vervanging / dimmen / weglaten licht
 
Sws zijn de balken dimbaar (te maken)
Maar zijn toch 2 armaturen?
Ja zijn die standaard-leds van de Rio-serie dimbaar te maken? Klinkt niet als iets wat een gemiddelde hobbyist op een veilige manier voor elkaar kan krijgen. Maar misschien weet jij er wel een oplossing voor. :)

Ik weet in elk geval dat de bedrading zó loopt dat beide lampen aangesloten moeten zijn om het geheel te doen werken. Zelf kon ik destijds niet zo gauw iets bedenken om te dimmen (anders dan de lampen in te pakken, dan spoel je veel vermogen door de plee) en heb ik de boel er maar uitgehaald...
 
Sws zijn de balken dimbaar (te maken)
Maar zijn toch 2 armaturen?
Ja, 2 armaturen MultiLux Led 92cm. Waarschijnlijk zitten er qua lampen 2 day led ipv 1 day (9000K) en 1 nature (4500K) in.
Hoor heel graag hoe / waarmee ik ze dimbaar kan maken. Met de TC420?
 

kan ook met een aangepaste tc420 ipv raspberry pi
 
Ik heb ook een juwel Rio 180 aquarium. Bij mijn weten is de led 895 mm
Day is 9000K en Nature 6500K.

Dit staat op Juwel site.

De standaard ingezette MultiLux LED (vanaf 2017) is niet dimbaar. Door de lamp te vervangen door het HeliaLux-systeem (LED of Spectrum) kunt u met behulp van de HeliaLux SmartControl een individueel dagverloop en dimfases vastleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lein
Ik heb ook een juwel Rio 180 aquarium. Bij mijn weten is de led 895 mm
Day is 9000K en Nature 6500K.

Dit staat op Juwel site.

De standaard ingezette MultiLux LED (vanaf 2017) is niet dimbaar. Door de lamp te vervangen door het HeliaLux-systeem (LED of Spectrum) kunt u met behulp van de HeliaLux SmartControl een individueel dagverloop en dimfases vastleggen.
Lees ff m’n bericht hierboven.
Is al een tijdje gwn dimbaar te maken voor een fractie van de kosten
 
Ik heb ook een juwel Rio 180 aquarium. Bij mijn weten is de led 895 mm
Day is 9000K en Nature 6500K.

Dit staat op Juwel site.

De standaard ingezette MultiLux LED (vanaf 2017) is niet dimbaar. Door de lamp te vervangen door het HeliaLux-systeem (LED of Spectrum) kunt u met behulp van de HeliaLux SmartControl een individueel dagverloop en dimfases vastleggen.
Dan zal jouw info kloppen. De bak is ongeveer 5 jaar oud.
 

kan ook met een aangepaste tc420 ipv raspberry pi
Een aangepaste TC420, kan je deze zo kopen of zelf aanpassen? Ben namelijk zelf totaal niet technisch.
 
Ik heb een Rio180 LED welke ik ook te fel vond, ik ben ook voor een goedkope oplossing gegaan. Als het puur om de felheid van het licht gaat kun je er net als ik gewoon stukken grijze PVC overheen schuiven. Ook hier kun je nog verschillende varianten op bedenken als gaatjes in de buis waardoor het licht komt of om de zoveel cm (naar wens) een stuk afdekken. De LED buizen van Juwel worden (ook zonder de PVC) wel wat warm maar niet heet zoals TL buizen dus je hoeft niet bang te zijn dat het smelt.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 20210710_184244.jpg
    20210710_184244.jpg
    278 KB · Weergaven: 389
Een aangepaste TC420, kan je deze zo kopen of zelf aanpassen? Ben namelijk zelf totaal niet technisch.
Zelf aanpassen (helaas) maar als je een dimbare led driver op je multilux zet die 1-10v dimsignaal wilt is dat niet noodzakelijk.
Maar heel handig hoef je niet te zijn hoor, als je weet hoe je een schroevendraaier en soldeerbout vast moet houden ben je al bijna klaar ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lein
Ik heb een Rio180 LED welke ik ook te fel vond, ik ben ook voor een goedkope oplossing gegaan. Als het puur om de felheid van het licht gaat kun je er net als ik gewoon stukken grijze PVC overheen schuiven. Ook hier kun je nog verschillende varianten op bedenken als gaatjes in de buis waardoor het licht komt of om de zoveel cm (naar wens) een stuk afdekken. De LED buizen van Juwel worden (ook zonder de PVC) wel wat warm maar niet heet zoals TL buizen dus je hoeft niet bang te zijn dat het smelt.

Gr
Stefan
Beste Stefan, dat is een interessante oplossing. Mag ik vragen wat voor buis je hebt gebruikt? Groet Eva&Rosa
 
Beste Stefan, dat is een interessante oplossing. Mag ik vragen wat voor buis je hebt gebruikt? Groet Eva&Rosa
Hallo Eva&Rosa. Ik heb grijze elektra PVC hiervoor gebruikt (diameter 19mm) is dacht ik 3/4inch, te krijgen in je lokale bouwmarkt. Geel heb ik niet gebruikt want hier schijnen weekmakers in te zitten.

Gr
Stefan
 
Zelf aanpassen (helaas) maar als je een dimbare led driver op je multilux zet die 1-10v dimsignaal wilt is dat niet noodzakelijk.
Maar heel handig hoef je niet te zijn hoor, als je weet hoe je een schroevendraaier en soldeerbout vast moet houden ben je al bijna klaar ;)
Even een beetje offtopic: die soldeerbout valt bij mij onder technische dingeses en daardoor onder de categorie moeilijk 🤣

Kan me voorstellen dat dit voor anderen ook zo is.
 
Heb voor €18 inclusief verzendkosten een dimbare RGB aquarium LED gekocht
 
Mooie bak zo hoor! 👍 🙃

Waar heb jij eigenlijk die grotjes gekocht? Vooral die linker ziet er ideaal uit voor mijn vissies.
 
Linker grotje is van Pets Place en rechter pebblesstone doorgang bij Heevis in Eindhoven
 
Via Amazone en met tie rips vastgezet aan led lamp die in de bak zit.
 

Terug
Bovenaan