Dilemma


H

Hokke92

Guest
Goedemiddag allen,

Sinds kort is ook bij mij de interesse ontstaan om een aquarium te houden. Nu zou ik in eerste instantie een aquarium willen met 4 kempvissen (1 mannetje, 3 vrouwtjes), een schooltje kleine visjes (Neon blauwoogje lijkt mij erg leuk) en wat bodemvisjes of vuurgarnaaltjes.

Nu het dilemma... Ik twijfel heel erg of ik hiervoor een aquarium van ±120L of van ±180L moet nemen. Het is voor in mijn slaapkamer, dus zou ik persoonlijk het liefste 120L willen, maar ik wil de visjes natuurlijk ook wel genoeg ruimte geven. Is er iemand die hier een mening over heeft?

Ook voor andere tips&tricks / op-en aanmerkingen sta ik open.

Alvast bedankt!

Groet,
Robin
 
Ik ben geen kenner maar hou er rekening mee dat sommige Betta s nogal snel wat garnalen willen oppeuzelen. Zo ben ik er destijds in een nano enkele verloren.

Wat in de bek past....................;)
 
In plaats van garnalen als bodembewoners kun je misschien naar een groepje corydorassen gaan,zijn ook leuke diertjes.
 
Bedankt voor jullie input! :) De Corydoras vind ik inderdaad ook leuke vissen en zouden zeker een goede vervanger kunnen zijn van de garnalen. Ook vanwege dezelfde vereiste qua PH, waterhardheid en temperatuur tov de kempvis.
 
Ik heb de Panda s en de Betta hier ook samen op gewoon leidingwater met een ph van 7.5-8.0.
 
hoi Hokke
je zou graag advies willen omtrent het houden van betta's
vaak wordt gezegd 1 man met een harem moet kunnen echter blijkt uit ervaring dat dit niet raadzaam is
zelf ben ik zo fout als het kon begonnen van een viskom met een betta erin zonder verwarming, daarna 30 ltr aquarium 1 man 3 vrouwen, nitrietpiek, ellende en alles aan toe.
inmiddels kweek ik betta's dit wil echt niet zeggen dat ik alles weet maar dit wil zeggen dat ik beetje ervaring heb.
ik raad het af om een man met dames te houden tegenwoordig als je op de shows komt zie je hele leuke mooie vrouwen in diverse varianten en kleuren.
mijn advies is dan ook 120 ltr met 5 vrouwen en geen man plaats ook alle vrouwen in een keer zorg dat de bak goed beplant is dat ze veel schuilplekken hebben en neem ook planten met groter blad sommige willen lekker luieren op zo'n blad. Ze houden ook van drijfplanten dus dat is een aanrader. en zorg voor niet teveel stroming daar houd een betta niet van
ik raad de juwel lido 120 alleen wel af weet trouwens niet of je deze in gedachte had.
de reden dat ik deze niet aanraad is de hoogte je kunt niet bij de bodem om hem leuk in te richten en een betta zal deze hoogte niet waarderen.
als je dan toch een bettaman wil raad ik je aan daar een 20 of 30 bakje voor aan te schaffen en in te richten ook weer met lekker wat planten en drijfplanten.
als mede bewoners is de corydoras panda bv een leuk visjes echter is dit een scholenvis en moeten in een groep van minimaal 6 maar beter nog 10 gehouden worden en vereisen een zandbodem daarbij kun je nog een ander scholenvis plaatsen die een rustig gedrag hebben denk hierbij aan paracheirodon axelrodi of Hyphessobrycon Amandae dit zijn ook scholenvisjes en liefst met 10 samen meer mag altijd als je de 1 cm vis per liter water regel maar aanhoud
VuurGarnalen wordt een ander verhaal als je een stabiele groep garnalen hebt van 100+ die kweken zou ik zeggen ga je gang maar vergeet niet dat sommige betta's het leuk vinden om garnalen te slopen voor de lol (spreek uit ervaring) en wat in de bek past dat verdwijnt {is natuurlijk wel een gezonde goede voeding}
ook je keuze voor de blauwoogjes raad ik niet aan omdat dit een actieve vis is lees dit maar even

http://aquavisie.retry.org/Database/Artikelen/Aplocheilichtys_normani.html

mocht je nog vragen hebben mag je me altijd even een pm doen deze die ik per mail komen omdat ik weinig online ben
 
hoi Hokke
je zou graag advies willen omtrent het houden van betta's
vaak wordt gezegd 1 man met een harem moet kunnen echter blijkt uit ervaring dat dit niet raadzaam is
zelf ben ik zo fout als het kon begonnen van een viskom met een betta erin zonder verwarming, daarna 30 ltr aquarium 1 man 3 vrouwen, nitrietpiek, ellende en alles aan toe.
inmiddels kweek ik betta's dit wil echt niet zeggen dat ik alles weet maar dit wil zeggen dat ik beetje ervaring heb.
ik raad het af om een man met dames te houden tegenwoordig als je op de shows komt zie je hele leuke mooie vrouwen in diverse varianten en kleuren.
mijn advies is dan ook 120 ltr met 5 vrouwen en geen man plaats ook alle vrouwen in een keer zorg dat de bak goed beplant is dat ze veel schuilplekken hebben en neem ook planten met groter blad sommige willen lekker luieren op zo'n blad. Ze houden ook van drijfplanten dus dat is een aanrader. en zorg voor niet teveel stroming daar houd een betta niet van
ik raad de juwel lido 120 alleen wel af weet trouwens niet of je deze in gedachte had.
de reden dat ik deze niet aanraad is de hoogte je kunt niet bij de bodem om hem leuk in te richten en een betta zal deze hoogte niet waarderen.
als je dan toch een bettaman wil raad ik je aan daar een 20 of 30 bakje voor aan te schaffen en in te richten ook weer met lekker wat planten en drijfplanten.
als mede bewoners is de corydoras panda bv een leuk visjes echter is dit een scholenvis en moeten in een groep van minimaal 6 maar beter nog 10 gehouden worden en vereisen een zandbodem daarbij kun je nog een ander scholenvis plaatsen die een rustig gedrag hebben denk hierbij aan paracheirodon axelrodi of Hyphessobrycon Amandae dit zijn ook scholenvisjes en liefst met 10 samen meer mag altijd als je de 1 cm vis per liter water regel maar aanhoud
VuurGarnalen wordt een ander verhaal als je een stabiele groep garnalen hebt van 100+ die kweken zou ik zeggen ga je gang maar vergeet niet dat sommige betta's het leuk vinden om garnalen te slopen voor de lol (spreek uit ervaring) en wat in de bek past dat verdwijnt {is natuurlijk wel een gezonde goede voeding}
ook je keuze voor de blauwoogjes raad ik niet aan omdat dit een actieve vis is lees dit maar even

http://aquavisie.retry.org/Database/Artikelen/Aplocheilichtys_normani.html

mocht je nog vragen hebben mag je me altijd even een pm doen deze die ik per mail komen omdat ik weinig online ben
Duidelijk verhaal!
 
hoi Hokke
je zou graag advies willen omtrent het houden van betta's
vaak wordt gezegd 1 man met een harem moet kunnen echter blijkt uit ervaring dat dit niet raadzaam is
zelf ben ik zo fout als het kon begonnen van een viskom met een betta erin zonder verwarming, daarna 30 ltr aquarium 1 man 3 vrouwen, nitrietpiek, ellende en alles aan toe.
inmiddels kweek ik betta's dit wil echt niet zeggen dat ik alles weet maar dit wil zeggen dat ik beetje ervaring heb.
ik raad het af om een man met dames te houden tegenwoordig als je op de shows komt zie je hele leuke mooie vrouwen in diverse varianten en kleuren.
mijn advies is dan ook 120 ltr met 5 vrouwen en geen man plaats ook alle vrouwen in een keer zorg dat de bak goed beplant is dat ze veel schuilplekken hebben en neem ook planten met groter blad sommige willen lekker luieren op zo'n blad. Ze houden ook van drijfplanten dus dat is een aanrader. en zorg voor niet teveel stroming daar houd een betta niet van
ik raad de juwel lido 120 alleen wel af weet trouwens niet of je deze in gedachte had.
de reden dat ik deze niet aanraad is de hoogte je kunt niet bij de bodem om hem leuk in te richten en een betta zal deze hoogte niet waarderen.
als je dan toch een bettaman wil raad ik je aan daar een 20 of 30 bakje voor aan te schaffen en in te richten ook weer met lekker wat planten en drijfplanten.
als mede bewoners is de corydoras panda bv een leuk visjes echter is dit een scholenvis en moeten in een groep van minimaal 6 maar beter nog 10 gehouden worden en vereisen een zandbodem daarbij kun je nog een ander scholenvis plaatsen die een rustig gedrag hebben denk hierbij aan paracheirodon axelrodi of Hyphessobrycon Amandae dit zijn ook scholenvisjes en liefst met 10 samen meer mag altijd als je de 1 cm vis per liter water regel maar aanhoud
VuurGarnalen wordt een ander verhaal als je een stabiele groep garnalen hebt van 100+ die kweken zou ik zeggen ga je gang maar vergeet niet dat sommige betta's het leuk vinden om garnalen te slopen voor de lol (spreek uit ervaring) en wat in de bek past dat verdwijnt {is natuurlijk wel een gezonde goede voeding}
ook je keuze voor de blauwoogjes raad ik niet aan omdat dit een actieve vis is lees dit maar even

http://aquavisie.retry.org/Database/Artikelen/Aplocheilichtys_normani.html

mocht je nog vragen hebben mag je me altijd even een pm doen deze die ik per mail komen omdat ik weinig online ben
Duidelijker kan bijna niet Patty.
 
Thxs heren al zijn menigeen het hier ook niet over eens maar dit zijn dingen die ikzelf ervaren heb in de 4 jaar dat ik nu betta's heb en de 3 jaar dat ik ze kweek en je moet geluk hebben mijn advies blijft alijd houd een man alleen en vrouwen kunnen samen mits deze tegelijk in dezelfde bak geplaatst worden wil je een vrouw bijplaatsen verbouw je bak nadat je de oude vrouwen er even uithaalt en plaats alle vissen terug zodat elke vrouw een nieuw territorium gaat zoeken en vergeet niet der zijn onder de vrouwen ook killers en kempers
 
Thxs heren al zijn menigeen het hier ook niet over eens maar dit zijn dingen die ikzelf ervaren heb in de 4 jaar dat ik nu betta's heb en de 3 jaar dat ik ze kweek en je moet geluk hebben mijn advies blijft alijd houd een man alleen en vrouwen kunnen samen mits deze tegelijk in dezelfde bak geplaatst worden wil je een vrouw bijplaatsen verbouw je bak nadat je de oude vrouwen er even uithaalt en plaats alle vissen terug zodat elke vrouw een nieuw territorium gaat zoeken en vergeet niet der zijn onder de vrouwen ook killers en kempers

Puur uit interesse, vanaf welke bakmaat durf jij dan een man en vrouwtjes samen te houden? En dan spreken we wel over een goede plantenbak met schuilmogelijkheden, om de variabelen in te perken (;
 
Puur uit interesse, vanaf welke bakmaat durf jij dan een man en vrouwtjes samen te houden? En dan spreken we wel over een goede plantenbak met schuilmogelijkheden, om de variabelen in te perken (;

Mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd onpraktisch is: ik heb een man met 2 vrouwen gehouden in 60 cm, beide vrouwen waren erg rustig en de man was een vrij rustige halfmoon. Toch merkte ik dat de bak soms te klein was als meneer het op de heupen kreeg, en ook dames onderling was wel eens hommeles.
Ik heb ook een halfmoon man in een meterbak gehad met 5 vrouwtjes, en na een maand de man apart gezet omdat ik bang was dat zichzelf dood zou zwemmen zoveel zwom hij heen en weer (sws ben ik van mening dat 1 meter een veel te groot territorium is voor een langvinnige man). Een plakat man zou wellicht wel goed kunnen... 80 centimeter geen ervaring mee, maar lijkt me misschien ietwat klein voor een harem(?).

Dat zijn mijn ervaringen ermee, ik ben ook wel benieuwd hoe Patty er over denkt.
 
Het is al allemaal gezegd.

Maar ook ik heb helaas de harem uit elkaar moeten halen.

Ik ging helaas tegen het advies van de andere leden in.

Na 2 maanden begon de ellende. En heb ik zelfs 1 vrouwelijke betta verloren door de stres die ze elkaar aandeden.

Bij mij zaten ze ook in een 120 L bak.
 
Puur uit interesse, vanaf welke bakmaat durf jij dan een man en vrouwtjes samen te houden? En dan spreken we wel over een goede plantenbak met schuilmogelijkheden, om de variabelen in te perken (;


ik ga hier geen bak maten benoemen mijn eigen ervaring is gebaseerd op 25 en 60 ltr met 1 man en 3 vrouwen maar hoor ook mensen met 120 ltr die problemen hebben.
Om teleurstelling te voorkomen adviseer ik niet samen zetten.

ik heb hier ook een koppel gehad dat samen in een 25 ltr een jaar geleefd heeft zonder problemen (man was een behoorlijke sul en het vrouwtje zeer zacht van karakter)
uit eindelijk hebben ze zo tegen elkaar gevochten in een nacht dat ik ze beide verloren heb.
 

Terug
Bovenaan