Dilemma over de bodem


ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
112
Leeftijd
69
Locatie
Putten
Sinds een week heb ik een 200 liter bak staan met daarin slechts water en een bodem van filterzand. Een OASE 250 filter staat erop te draaien en CO2 aansluiting is bijna klaar. De bedoeling is om deze bak met tamelijk makkelijk houdbare planten te beplanten.

Op de bodem heb ik een verwarmingsdraad aangebracht en er vervolgens ca. 6 cm HS Aqua Loire filterzand 1 mm in aangebracht. Dat was een week geleden.

Mijn idee was, om de bodem te bemesten met kleiballetjes van bijvoorbeeld JBL ProFlora. Nu, na een week, begin ik me steeds meer af te vragen of ik wel op de goede weg ben.

Om te beginnen, dat filterzand is dat niet te fijn? Ik heb daarvoor gekozen, omdat ik een o.a. schooltje Corydoras wil houden.

En zou er toch niet een voedingsbodem onder moeten, ondanks dat ik daar voor- en tegenargumenten over lees?

Toch een voedingsbodem aanbrengen of ander zand/grind gebruiken is nu nog relatief eenvoudig aangezien er nog geen planten en vissen in de bak aanwezig zijn.

Ter informatie, ik heb eerder aquaria gehad (met wisselend succes), de laatste ruim 25 jaar geleden. Geheel onervaren ben ik niet, maar gezien de ontwikkelingen en verbeterde inzichten voel ik me nu een beginner.
 
Voedingsbodem is niet nodig gaat prima zonder
heb je info over de korrel grote van het zand
Zelf gebruik ik in verschillende bakken alleen zand van wildkamp Filterzand Korrelgrootte0,71 - 1,25 mm bevalt prima voor zowel plant als vis.
 
Het kán zonder voedingsbodem; je zal dan alleen wel afdoende root tabs bij moeten steken en dat ongeveer iedere 2-3 maanden opnieuw. Je korrelgrootte lijkt mij prima voor cory's, en ook om in te planten.
 
Het kán zonder voedingsbodem; je zal dan alleen wel afdoende root tabs bij moeten steken en dat ongeveer iedere 2-3 maanden opnieuw. Je korrelgrootte lijkt mij prima voor cory's, en ook om in te planten.
Ik kom het woord root tabs hier vaker tegen. Is dat zoiets als dit?
 
Voedingsbodem is niet nodig gaat prima zonder
heb je info over de korrel grote van het zand
Zelf gebruik ik in verschillende bakken alleen zand van wildkamp Filterzand Korrelgrootte0,71 - 1,25 mm bevalt prima voor zowel plant als vis.
Ik heb HS Aqua Loire filterzand 1 mm gebruikt, dat komt dus aardig overeen met wat jij gebruikt.
 
Ik kom het woord root tabs hier vaker tegen. Is dat zoiets als dit?
Dat is er een voorbeeld van inderdaad; zijn gewoon tabletten met voedingsstoffen voor je plantjes die je in je bodem steekt. Ze zijn er in allerlei vormen van allerlei fabrikanten, welke 'de beste' zijn, is ook beetje persoonlijke voorkeur.
 
Nog een vraag v.w.b. de bodem: hoe gebruikelijk is het tegenwoordig om bodemverwarming te gebruiken om convectie in de bodem te bewerkstelligen?
 
Bodemverwarming is niet heel veelvoorkomend meer; een aantal lieden hier gebruiken het nog / hebben er ervaring mee, maar bij mijn weten zijn die in de minderheid. Tegenwoordig gebruikt men veelal staafverwarming of inlineverwarmingselementen. Maar ook dat wil niet zeggen dat jij geen bodemverwarming kunt gebruiken natuurlijk; als je daar vragen over hebt zou ik echter wel een los topic aanraden.
 
Het zand is prima, je bodemverwarming daarentegen zal geen lang leven hebben.
Zand houdt teveel warmte vast waardoor je kabel zal oververhitten.
 
Het zand is prima, je bodemverwarming daarentegen zal geen lang leven hebben.
Zand houdt teveel warmte vast waardoor je kabel zal oververhitten.
De kabel wordt wel voor dit doel verkocht. Ik denk er nog even over na of ik hem erin houd. Dank voor je reactie.
 
De kabel wordt wel voor dit doel verkocht. Ik denk er nog even over na of ik hem erin houd. Dank voor je reactie.
En Profito als een all-in-one plantenvoeding terwijl die nitraat en fosfaat mist; en goudvissen passen prima in een vissenkom. Ze liegen waar je bij staat hoor ;)
 
Ik gebruik het nog. Heb een lichte kabel a 20w voor de 180L. Bodembedekking heb ik van Dennerle kristalquartz 1-2mm. Als je korrel niet kleiner is dan 1 moet het wel gaan. Weet niet hoeveel wattage de bodemverwarming is. Kabel sowieso gewoon (doelloos) laten zitten, hem achteraf toch nog erin willen is eigenlijk niet te doen. Gebruik de bodemverwarming overigens niet als hoofdverwarming maar meer voor de wortels en het voorkomen van bodemrot. Al zijn er hier ook zat leden die zonder bodemverwarming ook nooit bodemrot hebben. Al komt bodemrot volgens mij ook weer sneller voor bij mensen die wel een voedingsbodem hebben, te dikke bodem hebben of teveel vuil op/in de bodem hebben, cq slecht onderhoud.

Gr
Stefan
 
Ik gebruik het nog. Heb een lichte kabel a 20w voor de 180L. Bodembedekking heb ik van Dennerle kristalquartz 1-2mm. Als je korrel niet kleiner is dan 1 moet het wel gaan. Weet niet hoeveel wattage de bodemverwarming is. Kabel sowieso gewoon (doelloos) laten zitten, hem achteraf toch nog erin willen is eigenlijk niet te doen. Gebruik de bodemverwarming overigens niet als hoofdverwarming maar meer voor de wortels en het voorkomen van bodemrot. Al zijn er hier ook zat leden die zonder bodemverwarming ook nooit bodemrot hebben. Al komt bodemrot volgens mij ook weer sneller voor bij mensen die wel een voedingsbodem hebben, te dikke bodem hebben of teveel vuil op/in de bodem hebben, cq slecht onderhoud.

Gr
Stefan
Die van mij is 100 W en ik heb gemerkt, dat dat de temperatuur in het aquarium met enkele graden doet stijgen. Inmiddels heb ik een dimmer aangeschaft op Banggood om de afgegeven warmte wat te kunnen beperken.
 
De kabel wordt wel voor dit doel verkocht. Ik denk er nog even over na of ik hem erin houd. Dank voor je reactie.
Ja als bodemverwarming met grind als medium, waar meer waterdoorstroming mogelijk is.
 
Ja als bodemverwarming met grind als medium, waar meer waterdoorstroming mogelijk is.
Daarom ga ik het vermogen ook knijpen. De kabel is 10 m lang en als ik het vermogen terugbreng tot minder dan 50 W zal dat de levensduur vast wel verlengen. De warmte zal in ieder geval een beetje convectie veroorzaken, genoeg om dode plekken te voorkomen, verwacht ik.
 

Terug
Bovenaan