Dikte bodem


Melf

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 februari 2023
Berichten
43
Leeftijd
66
Hoi, ik ga binnenkort een nieuw aquarium kopen van 1 meter breed en plm 40 diep en 50 hoog. Nu wil ik alles opnieuw opstarten. Maar om goede wortelende planten te krijgen moet je dan niet minstens 5 cm diep zand of grind hebben ? En zou je bijvoorbeeld onderop een laag grind kunnen doen en daarboven een laagje zand (zodat de planten goed kunnen wortelen maar de bovenkant geschikt blijft voor Corydoras en dergelijke ? Ik heb namelijk nog een emmer dik grind uit mn oude bak, een Lido 120. Alvast bedankt,, Marjan
 
Veel aquarianen laten de bodem naar achteren toe oplopen en daar kun je je dikke grint voor gebruiken. Dan bijvoorbeeld helemaal vooraan 3 cm en achteraan 10 cm. Daardoor krijg je meer diepte werking en vooraan worden meestal minder grote planten gezet, of zelfs ruimte vrijgelaten, terwijl je dan achteraan meer substraat hebt voor grotere planten.
Al moet je er wel rekening mee houden dat het niet uitgesloten is dat het op den duur gaat mengen. Als je huidige grint dus zwart is, en je nieuwe zand wit, ga je dat wel zien. Als het in kleur niet zoveel verschilt, zal het wel even duren voordat je het zichtbaar ziet mengen.
 
Zand en grind zou ik niet bij elkaar doen. :) Het gaat onherroepelijk mengen, en dan krijg je waarschijnlijk steeds meer dat de zandkorrels tussen het grind door naar de bodem zakken.

Een corydoras kan in principe goed op grind. En grind is voor planten vaak makkelijker om in te wortelen. Nadeel van grind is dat er afval tussen de steentjes terecht komt en dat gaat ten koste van de waterkwaliteit. Dat is voor de cory dan weer minder.

Bak gericht op planten: grind
Bak met daarin de vissen op de eerste plaats: zand

Is wat ik zou doen. Of iets er tussenin, bijv zand met een korrel van 1-2 mm.
 
Okee, hartelijk dank. Ik denk dat ik misschien inderdaad wat grind achterin leg en dan vooraan zand. Eigenlijk wil ik voor de vissen het liefste zand maar ik ben ook bang voor krassen omdat ik ook zo'n magneetje gebruik tegen het alg op de ruiten.
 
Okee, hartelijk dank. Ik denk dat ik misschien inderdaad wat grind achterin leg en dan vooraan zand. Eigenlijk wil ik voor de vissen het liefste zand maar ik ben ook bang voor krassen omdat ik ook zo'n magneetje gebruik tegen het alg op de ruiten.
Ik maak de ruiten schoon met de zachte kant van een schuursponsje šŸ˜Š
 
Ik met een ruitenmesje, dat gaat als een speer en dan hoef je niet bang te zijn voor krassen.
 
Ik zou zand en grind ook niet samen gaan gebruiken ivm eventueel mengen. Ruiten doe ik met een stukje filterfleece.
 
Okee, hartelijk dank. Ik denk dat ik misschien inderdaad wat grind achterin leg en dan vooraan zand. Eigenlijk wil ik voor de vissen het liefste zand maar ik ben ook bang voor krassen omdat ik ook zo'n magneetje gebruik tegen het alg op de ruiten.
Dat algenmagneetje zou ik verwijderen uit de bak. Een spons idd voor de ramen en een tandenborstel voor bij de kitranden.
 
Maar hoe vaak doen jullie het dan ? Het schoonmaken van de binnenkant van het raam ?
 
Zand en grind zou ik niet bij elkaar doen. :) Het gaat onherroepelijk mengen, en dan krijg je waarschijnlijk steeds meer dat de zandkorrels tussen het grind door naar de bodem zakken.

Een corydoras kan in principe goed op grind. En grind is voor planten vaak makkelijker om in te wortelen. Nadeel van grind is dat er afval tussen de steentjes terecht komt en dat gaat ten koste van de waterkwaliteit. Dat is voor de cory dan weer minder.

Bak gericht op planten: grind
Bak met daarin de vissen op de eerste plaats: zand

Is wat ik zou doen. Of iets er tussenin, bijv zand met een korrel van 1-2 mm.
Ik zou zand en grind ook niet samen gaan gebruiken ivm eventueel mengen. Ruiten doe ik met een stukje filterfleece.
Het hangt ervan af hoe grof het grind is en wat voor kleur idd. Een bodem ophogen achter met grover materiaal kan prima. Ik heb zelf bv kiezels gebruikt als ophoging in mijn ZA 80x40 bakje. Ook in het verleden lavasplit gebruikt. Beide met filterzand 0.4-0.8 mm er overheen. Je kan eventueel nog kijken om je grind in een pantykous te doen of een kunststof mazenzakje met kunststof rits, al wil je niet dat het mengt. 3 cm voor is vaak al voldoende voor kleinere planten en achter heb je dan veel meer.

Voor algen afschrapen gebruik ik een tandenborstel, oud bankpasje/kortingspasje of algen schrapers mesje. Net wat voor bak ik onderhoud aan doe.
 
Zandstrand maken met grotere type zand , ken verschillende plantenbakken die fijn grind hebben als bodem met corydoras en kijk bij bezoek altijd naar hun snuitje en zien er onbeschadigd of geĆÆrriteerd uit.
 
Maar hoe vaak doen jullie het dan ? Het schoonmaken van de binnenkant van het raam ?
Dat verschilt heel erg per soort bak. Sommige mensen moet het elke week doen om de algen bijgehouden te krijgen, doordat zij bijvoorbeeld veel licht hebben of niet helemaal een optimaal evenwicht qua voedingsstoffen of qua hoeveelheid planten (die concurreren met je algen zeg maar). In bakken zonder planten kan je de lichtsterkte omlaag brengen en dan hoef je de ruiten bijna nooit meer te doen.
 
Ja dat had ik namelijk, daarom had ik een magneetje voor het schoonmaken. Maar dat geeft dus krassen. Moeilijke beslissing vind ik het om zand en/of grind te nemen.
 
En dan komt mijn volgende vraag. Ik heb dus uit mijn oude Lido nog flink wat grind over. Maar ik had wel alg in mijn oude bak. Is het dan wel slim om deze te gebruiken in mijn nieuwe aquarium ? Hetzelfde geldt voor wat planten die ik nog heb.
 
Moeilijke beslissing vind ik het om zand en/of grind te nemen.
Ik vind zelf deze bodem wel een mooie tussenvorm: https://www.hornbach.nl/p/aquariumgrind-1-2-mm-roodachtig-5-kg/3882872/

Korrelgrootte van 1-2 mm dus het is nog net zand. Ik heb het in mijn Rio 300; zie de twee foto's voor een indruk. (Op foto 2 ligt de focus iets meer "op" het substraat i.p.v. voorin.) Het ziet er qua kleur ongeveer hetzelfde uit als filterzand, alleen met wat minder geel erin.

20230207_203756.jpg 20230207_203836.jpg

En dan komt mijn volgende vraag. Ik heb dus uit mijn oude Lido nog flink wat grind over. Maar ik had wel alg in mijn oude bak. Is het dan wel slim om deze te gebruiken in mijn nieuwe aquarium ? Hetzelfde geldt voor wat planten die ik nog heb.
Nee hoor, dat is helemaal niet erg. Die algen krijg je toch wel, omdat daar altijd sporen van in de lucht aanwezig zijn. Daar ga je niet aan ontkomen. :) Je kunt alles wat je wilt houden, gewoon overzetten. Hoeveel alg je gaat krijgen hangt helemaal af van de omstandigheden. Dan gaat het met name om de geboden hoeveelheid licht en voeding, en om de aanwezige plantenmassa.
 
Oh dankjewel, ja dat zand ziet er wel mooi uit, denkje dat het ook kan voor kuhli's ? Ik zou dan denk ik inderdaad ook wat grind uit mijn oude aqua kunnen gebruiken om wat hoogteverschillen te maken en dan een soort zandstrand.
 
Ik heb zelf geen kuhli's gehouden maar ik lees online dat men voor die soort behalve zand ook fijn grind gebruikt. Dan zal dat vast goedkomen. Kijk, hoe fijner het substraat, des te gemakkelijker het natuurlijk graven is voor ze. Dat wel. Al zal grof zand ook wel okee zijn. :)
 
Maar hoe vaak doen jullie het dan ? Het schoonmaken van de binnenkant van het raam ?
Als het nodig is of als ik zin heb, daar zit verschil in bij mij:DD Ik gebruik een bankpasje en wat filterwatten.
 
Ik heb voorin de bak ca1 cm zand dan met stenen een soort verhoging/rand met daarachter soil oplopend naar 4a5cm waar de planten instaan.
Heb je ook beide, je kan kijken in mijn fotoalbum hierzo.
 
Ja zoiets dacht ik dan ook aan.
 
Maar hoe zie ik dan jou album ? Ik begrijp de hele site nog niet zo goed. Ik heb ook veel verschillende vragen en moet dan steeds naar een ander onderwerp.
 
Maar hoe zie ik dan jou album ?
 
Ik heb nou al diverse bodems in me bakken gehad.
Eind conclusie is gewoon maaszand, dat laat zich uitstekend bewortelen en er is minder van nodig om een flink wortelende plantenkluit in te laten groeien.
Die schuif ik met een bordje of lineaal in de richting van waar ik ze verder wil laten groeien en waarempel wordt het dan net als helmgras, het houd de bodem bij elkaar en zo schuift het op als bij een schilderspallet zonder ,specifieke, terrasbouw
 
Veel aquarianen laten de bodem naar achteren toe oplopen en daar kun je je dikke grint voor gebruiken. Dan bijvoorbeeld helemaal vooraan 3 cm en achteraan 10 cm. Daardoor krijg je meer diepte werking en vooraan worden meestal minder grote planten gezet, of zelfs ruimte vrijgelaten, terwijl je dan achteraan meer substraat hebt voor grotere planten.
Al moet je er wel rekening mee houden dat het niet uitgesloten is dat het op den duur gaat mengen. Als je huidige grint dus zwart is, en je nieuwe zand wit, ga je dat wel zien. Als het in kleur niet zoveel verschilt, zal het wel even duren voordat je het zichtbaar ziet mengen.
Zand en grind zou ik niet bij elkaar doen. :) Het gaat onherroepelijk mengen, en dan krijg je waarschijnlijk steeds meer dat de zandkorrels tussen het grind door naar de bodem zakken.

Een corydoras kan in principe goed op grind. En grind is voor planten vaak makkelijker om in te wortelen. Nadeel van grind is dat er afval tussen de steentjes terecht komt en dat gaat ten koste van de waterkwaliteit. Dat is voor de cory dan weer minder.

Bak gericht op planten: grind
Bak met daarin de vissen op de eerste plaats: zand

Is wat ik zou doen. Of iets er tussenin, bijv zand met een korrel van 1-2 mm.
Bodemverschuiving en menging. Je kan dit probleem wel ondervangen door gebruik van, in mijn geval, plastic plaatjes rechtopstaand en verstopt in de bodem die het schuiven maar ook mengen van de bodem voorkomen. Dat bleek bij mij goed te te werken.
 
Is maaszand niet te scherp ?
 
Maar met maaszand bedoel je dan gewoon metselzand ? Want dat noemen ze ook maaszand
 
Maar met maaszand bedoel je dan gewoon metselzand ? Want dat noemen ze ook maaszand
Die termen worden nogal eens door elkaar gehaald , maaszand kan metselzand zijn , maar metselzand hoeft geen maaszand te zijn , snap je ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Ik had maaszand in de dierenwinkel gekocht 15ā‚¬ voor 20 k.
Vind het er gewoon minder opvallend uitzien als alle maten korrels.
 
Oh okee, dus ik ga niet naar de gamma voor 20 k metselzand :)
 
Dat kan scherper zijn, maar misschien hoor! Voor de ene keer laat het wat kosten.
de hornbachwinkel heeft er ook heel van van, laat je maar liever niet in een kleurtje bodem luizen want dat gaat onherroepelijk vervelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Oh okee, ik zag ook naturelzand bij petsplace, zag er mooi uit. Het gaat mij echt niet om het geld hoor. Ik wil gewoon eehn goede keuze maken en er is zoveel te kiezen....
 
Wat je niet beter niƩt doet, is -om het even welk- zand van een doe het zelfzaak te kopen. Dat is niet getest om in een aquarium te doen, en daar kunnen zomaar stoffen inzitten, die je niet in je bak wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf

Terug
Bovenaan