Digitale Camera voor beginner


Ja kun je gerust doen, is een zeer goede camera voor zijn geld en erg gemakkelijk te bedienen!

Heb hem een tijd terug ook willen kopen maar was toen nog erg duur, daarom heb ik een Fuji gekocht.

Maar zou deze nog veel liever willen hebben!

Greetzz BigSmoke
 
Ok�, dank je BigSmoke, zijn er nog ander dingen waar ik op moet letten, lens of zo?
 
De gebruiksaanwijzing goed lezen en veel oefenen.

De meeste mensen denken dat ze het zo wel kunnen en komen dan bedrogen uit. Lees vooral het hoofdstuk over de macro-functie, heel belangrijk
 
Dat ga ik zeker doen, geen ervaring dus goed inlezen.....
 
zoek vooral goed tussen de verschillende soorten toestellen en koop niet te snel 1 of ander toestel. Vraag jezelf goed af wat je van fotografie verwacht en hoever je er in wil veder gaan. Uiteindelijk zijn er geen slechte toestellen op de markt ze hebben alen hun plaats op de prijs/kwaliteit ladder. Het is uiteindelijk de fotograaf die de foto maakt.

En als je dat niet geloofd bekijk dan deze eens.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=wX76k-chflo[/video]

of deze :D

[video]http://www.youtube.com/watch?v=MDCwqerXark[/video]

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het door jou getoonde segment van camera's. Maar dat is persoonlijke smaak. Ik zie er erg veel nadelen in.
De nadelen van de spiegelreflexcamera:
groot, log (toch voor deze klasse), geen toestel dat je overal mee naar toe neemt,...
En de nadelen van de compactcamera's:
Vooral de niet vervangbare lens, die in deze prijsklasse nooit van een uitzonderlijke kwaliteit zal zijn. Nooit de kans om te upgraden in lens, 1 kapot al kapot,...
Verder zijn deze toestelletjes ook minimaal uit te bouwen, denk aan externe flitsers, grotere of meer batterijen, filters,....
Ook een manuele bediening en scherpstelling is op deze toestelletjes vaak niet aanwezig (wat zeker bij aquariumfotografie een enorme handicap is)

Als je verwachtingen echter niet te hoog liggen, je af en toe wat foto's wil maken (op reis of van je familie...) eens een plaatje wil schieten van je aquarium o op een forum te plaatsen. dan is het toestel zeker wel geschikt. De specs zijn meer dan aanvaardbaar. 16 megapixels is ruim voldoende en ook 30*zoem is boven de norm. Ook de prijs zou oke moeten zijn. Houdt er hierbij wel rekening mee dat er een (verbeterde) opvolger op de markt is, en of het prijsverschil de aankoop rechtvaardigt.

Verwacht je meer van fotografie en denk je dat je er een heel leuke hobby aan zal hebben, dan zou ik toch minstens een toestel met vervangbare lens kopen. Ook hierin zijn goedkope toestellen te vinden vooral als je uitkijkt naar de vele cahback (ik ben Nikon fan :) ) en andere acties. 5je gaat uiteraard wel duurder uitkomen. Maar verdere upgrades kunnen volgen naar gelang je vordert in de hobby.

Zoals gezegd hebben alle toestellen hun plaats op de markt, zaak is enkel het voor jou beste toestel uit te kiezen.
 
Ik heb de Canon eos 350D Op marktplaats voor rond de 125 euro te krijgen op marktplaats.

Deze vissen ken je vast wel. ;)

1185855_431331166986601_974845737_n.jpg


1239597_430540853732299_1454376102_n.jpg


994004_428433970609654_1987152287_n.jpg


1375070_434862539966797_2015608006_n.jpg
 
Duidelijk @Babysnake en Botia,

Ik ga nog eens verder snuffelen en het uitgebreide verhaal van babysnake laten in werken.... :iloveyou:
 
o Ja, Thanks Botia. De Tweedehandsmarkt was ik nog helemaal vergeten. Dus bij deze.
Onder de liefhebbers van de fotografie zitten een hele hoop snobs. De markt wordt dan ook erg levend gehouden met allerlei nieuwe toestellen die zogezegd steeds beter (zouden) zijn dan de voorgangers. Snobs zijnde willen ze dan ook steeds het laatste nieuwe toestel waardoor de tweedehandsmarkt verzadigd is, wat de prijs uiteraard erg drukt en dat is erg aantrekkelijk voor beginnende hobbyisten die niet malen om de nieuwste snufjes . Uiteraard heeft 2dehands zijn risico maar het meeste fotografen besteden uitermate veel zorg aan hun toestellen. Het is dan zeker ook de moeite om daar ook eens naar de mogelijkheden te zien.
 
Deze camera heb ik dus ook en het is een prima camera. Ook gemakkelijk in gebruik.
 
O nee, een Canon :6 :sorry: een flauw Canikon grapje.

Ik ga niet oordelen over het toestel omdat ik het niet ken en nooit gebruikt heb, ik ga hier dan ook niet oordelen of dit voor jou de geschikte koop is. Canon en Nikon zijn naar verluid de beste merken op de markt, maar dat zijn enkel de meningen vn anderen. Ik zelf heb nog niet met andere moderne toestellen gewerkt dus kan er ook niet over oordelen. Canon en Nikon hebben momenteel wel het grootste aanbod aan lenzen (wat uiteraard ook een voordeel is.)

Mijn verhaal was geenszins een pleidooi om een spiegelreflexcamera te kopen. Wel om de juiste camera te kopen die bij je past. Spiegelreflexcamera's hebben best ook wel nadelen. Zo zijn ze vrij groot en neem je ze niet zomaar overal mee naartoe, en als het gezeul een last word dan heb je ook geen geniet van zo'n toestel. Ook vraagt een spiegelreflexcamera toch wel een wat meer oefening en toch wel een drang naar iets meer kennis over fotografie voor je echt mooie foto's maakt. Eens het een verslaving wordt moet je zorgen dat je niet te veel geld begint te investeren in randapparatuur, lenzen statieven flitser, het kost allemaal veel geld en een ondoordachte koop moet je dan al gauw goedkoop terug van de hand doen.....enz

Canon EOS 350D Hier vind je de specificaties van het betreffende toestel. dus dan kan je wel even vergelijken of het je ligt. De specs van het toestel liggen toch beduidend lager dan die van het eerder genoemde toestel. Dus op korte termijn kan je er minder mee dan met de powershot. Zeker de optische zoem is de overtreffende factor, tonnen megapixels zijn een erg overroepen gegeven (zeker in de hobbyfotografie) Op lange termijn echter kan je de 350D uitbouwen tot een supertoestel afhankelijk van je behoeftes. (tot zelfs de body vervangen wordt)
Eens je voor een merk gekozen hebt hang je er wel wat aan vast, toestel en lenzen vervangen door die van een ander merk is een dure aangelegenheid.
 
Mijn dank voor de uitgebreide tips en ervaringen.

Daar ik meestal niet over ��n nacht ijs ga heb ik ook elders info ingewonnen en kwam de Canon Eos 350D als goed en gebruiksvriendelijk uit de bus.

De prijs van �169.99 was na een half uurtje terug gebracht naar �125.00 dus heb ik daar een goed gevoel bij.

Toestel compleet met, lader, reserve batterij, draagriem (niet gebruikt), auto lader en een 512MB geheugenkaart.

Op dit moment staat de batterij op te laden en heb ik de gebruikswijzing gedouwnload en het avontuur van ontdekken kan gaan beginnen.......!

Ik later de mogelijkheden ontdekken en uitproberen en zal later foto's van mijn bakje gaan plaatsen.
 
Ik heb voor de mijne �185 betaalt met alle extra's dus je hebt een goede deal gemaakt.

Bij aquariumfotografie gebruik ik altijd de stand TV en de flitser.
 
Dank jullie, als de batterij is geladen dan ga ik proberen om wat foto's te maken,

P.s. Bottia, welke lens heb jij er op?
 
Voor aquarium fotografie de gewone kitlens die er normaal bijgeleverd zit. 55/70mm uit mijn hoofd.
 
Dat is hem. ;) Ik heb even gekeken. Zelf gebruik ik vooral een 75-300mm lens maar niet voor aquariumfotografie.
 
Nog niet geweldig, maar het begint...

788175_0_82_img_0236_.jpg


Tips..... :S
 
Dit is heel netjes! Dit noem ik een mooie ruwe foto en dan gaat ie bij mij verder de bewerking in. Maardat zou ik verder nog niet doen als ik jou was. Het gaat allemaal goed!
 
Dank,

Jammer dat ik de scherpte nog niet goed krijg zonder te overbelichten.
 
tips? Veel oefenen. ;)
Heb je deze al gelezen http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post633290

Het overbelichtte is spelen met licht, zo doe ik hier een lamp van het aquarium uit om een beter resultaat te krijgen (zeker voor een totaaltje), veel experimenteren dus. Ik weet niet welk een installatie jij hebt staan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet in je fotoalbum gekeken heb. De lotus ziet er in elk geval al mooi uit.
Is er wat een waas in je water of ligt dat aan de foto?
 
Ik blijf ook zeggen, oefenen oefenen oefenen :)
Ook belangrijk, handleiding lezen, dat doen veel niet, ik ook niet, haha
 
Met TV bepaalt de camer zelf je diafragma. Normaal heb je met f5.6 en vrij onscherpe achtergrond en een scherpoe voor grond met F8.0 is alles al duidelijk scherper.
 
Haha, De handleiding heb ik er aldoor bij na het helemaal gelezen te hebben.

De waas ligt nog aan de foto, wat diepte scherpte probleempjes Babysnake

Ja, het artikel had ik gelezen alle 3 trouwens, jammer is het dat als ik een vis wil fotograferen die wat dieper de bak in zit bijna door het glas moet om hem scherp te krijgen.

Ik ben nu even gestopt, de vissen werden gek van me....!
 
ondertussen, leer de beperkingen van je lens en camera, zo kun je weer doorsparen voor iets anders zoals lens :p
 
en als je op iets anders wil oefenen.
Met deze site http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ kom je een heel end. :p
niet direct voor aquariums maar heel de basics, en die kan je altijd gebruiken, ook in de aqua-fotografie.
Veel oefenen met het materiaal dat je nu hebt en pas investeren in in meer als je zeker weet wat je wil bereiken. Zo leer je inderdaad de beperkingen van je toestel en wat er in de toekomst beter moet.
Zo kocht ik bvb al snel na mijn toestel een 55/300 lens van Nikkor bij. Achteraf gezien niet direct de beste lens en niet echt de lens die veel uit mijn tas komt. Ik doe hem niet weg omdat hij, voor zover ik zo'n lens nodig heb, voor mij voldoet. Maar ik kon het geld beter ge�nvesteerd hebben.
 

Terug
Bovenaan