Diffusor verstopt? / wit uitgeslagen luchtslang


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Afgelopen week was mijn Co2-fles (500gr) ineens leeg (sneller dan normaal). Snel weer laten vullen en aangesloten. Na opendraaien fles, magneetventiel en naald begon de Co2 rijkelijk te bubbelen in de bellenteller, maar al snel werd het tempo minder tot het uiteindelijk bijna stopte.
Slang tussen bellenteller en terugslag losgehaald. Toen ontsnapte er druk.
Terugslag opent nog wel gewoon. Toen bellenteller rechtstreeks op de diffusor aangesloten. Weer hetzelfde verhaal.
Volgens mij zit dus het membraan van mijn diffusor dicht. Nu weet ik dat je die normaal in dikke bleek kan leggen om ze schoon te maken maar van deze diffusor is het membraan niet afneembaar. Kan ik deze kan wel in de bleek leggen? En hoe krijg ik hem dan goed schoongespoeld naderhand?


3A491748-79F6-4283-9307-CA6FF651B872.jpeg

Ook slaat het gedeelte van de slang wat in het water zit helemaal wit uit. Zijn er ook slangen die transparant blijven met de tijd?
 
Bedoel je met dat uitslaan een vettig laagje aan de buitenkant Alwin? Als je zo n membraam in chloor hebt gehad zou ik hem daarna in water met schoonmaakazijn leggen want dat verdrijft chloorresten.
 
Even een vraagje. In de titel heb je het over een luchtslang. Gebruik je niet een transparante CO2 slang?
Je hebt gelijk hoor. Ik bedoel idd Co2-slang....althans....zo heb ik hem gekocht bij mijn LFS. Het gedeelte wat niet in het water hangt is wat mat van uitstraling.

Bedoel je met dat uitslaan een vettig laagje aan de buitenkant Alwin? Als je zo n membraam in chloor hebt gehad zou ik hem daarna in water met schoonmaakazijn leggen want dat verdrijft chloorresten.

Nee, het is door en door wit geworden.
Bedankt voor je tip van de schoonmaakazijn. Misschien ga ik dat wel proberen (y) Ik vind het gewoon tricky omdat er water in de kelk blijft staan wat ik er erg lastig uit krijg. Misschien kijk ik ook wel naar een andere diffusor met verwisselbaar membraan.
 
Misschien kijk ik ook wel naar een andere diffusor met verwisselbaar membraan.
Lijkt me geen goede oplossing; co2 zoekt de weg van de minste weerstand, wat dan het punt zal zijn waar je dat membraan moet bevestigen en loskoppelen aan de houder ipv door het membraan zal gaan. Zal je misschien niet direct merken, maar waarschijnlijk wel na een paar keer loshalen/vastzetten.

Je kunt gewone diffusors gewoon in een bleekoplossing leggen; maar laat je co2 wel doorlopen zodat er geen bleek ín de diffusor komt; dus ook niet je diffusor loskoppelen. Als je dat doet aan het begin van je onderhoud, zou je een merkbaar verschil moeten hebben na afronding. Dan nog even goed schoonspoelen met water en klaar is kees.

Mijn co2-slang blijft overigens gewoon transparant; mogelijk die van aquaplantsonline (Aqua Nova; geen idee meer of ik die nog steeds in gebruik heb, maar ik heb het er ooit besteld). Het is in ieder geval geen hele flexibele slang, vrij stug.

edit, wat mij nog wel verbaast is dat je fles sneller leeg gaat, terwijl er niets/bijna niets uit je diffusor komt. Dan zou ik bijna denken dat het ergens lekt waardoor je de werkdruk niet meer haalt om je co2 door je diffusor te duwen. Als het namelijk niet door je diffusor kan wegens verstopping en er is geen lek, dan zou de co2 in je fles/systeem moeten blijven zou ik denken.
 
Dank je voor je reactie!
je hebt zeker een punt wat betreft de weg van de minste weerstand.
Maar hoe kan het membraan weer geopend worden als je hem in een bleekoplossing legt met de Co2 nog aangesloten? Dan kan de bleek toch niet in het membraan dringen?

ik ga sowieso even naar nieuwe slang kijken want ik heb het idee dat ik gewoon lichtslang meegekregen heb bij de LFS. Deze slang is super flexibel.
 
Dank je voor je reactie!
je hebt zeker een punt wat betreft de weg van de minste weerstand.
Maar hoe kan het membraan weer geopend worden als je hem in een bleekoplossing legt met de Co2 nog aangesloten? Dan kan de bleek toch niet in het membraan dringen?

ik ga sowieso even naar nieuwe slang kijken want ik heb het idee dat ik gewoon lichtslang meegekregen heb bij de LFS. Deze slang is super flexibel.
Membraan wordt evengoed wel schoon als je de co2 laat lopen; zie ook dit filmpje. De slang die hij gebruikt is ook iets wit uitgeslagen, maar lijkt qua flexibiliteit een beetje tussen de jouw en mijne in te zitten schat ik; wellicht zitten er nog weekmakers in sommige slangen die wit uitslaan na contact met water?
 
Membraan wordt evengoed wel schoon als je de co2 laat lopen; zie ook dit filmpje. De slang die hij gebruikt is ook iets wit uitgeslagen, maar lijkt qua flexibiliteit een beetje tussen de jouw en mijne in te zitten schat ik; wellicht zitten er nog weekmakers in sommige slangen die wit uitslaan na contact met water?
Het filmpje is zeer bruikbaar. Bedankt! Ik zal de Co2 er weer op zetten en hem in de bleek zetten. Hopelijk begint hij dan vanzelf weer te lopen. Seachem Prime heb ik ook wel in huis dus komt goed.
Thanx!
 
Een membraam in chloor zetten doe, eigenlijk moet ik zeggen "deed" want ik gebruik geen diffuser meer, nooit. Daarvoor gebruik ik altijd azijn. Dat werkt prima.
 
Tijdens de lunch (voordeel van thuiswerken) de diffusor even in chloor gezet en hij begon vrijwel direct te lopen. Na 10 minuutjes even gespoeld in water met Prime en hij loopt weer als een malle en hij is brandschoon!

Iedereen bedankt voor de hulp!!

5D2DEA25-9071-45D4-93B8-D41F9A4BC75A.jpeg

C266D463-1098-46BC-BC14-5AA08547FBE5.jpeg
 

Terug
Bovenaan