Diffusor schoonmaken


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,996
Leeftijd
55
Nou heb ik al allerlei zin en onzin gelezen over het schoonmaken van de diffusor. Ik dacht voor de meest veilige oplossing te gaan en dat is waterstofperoxide. Ik heb de 6% in huis maar ik moet zeggen dat het beetje aan diatomen dat erop zat er niet echt mee verdween. Mag ik de keramische schijf zachtjes poetsen, door er bv met een vinger oveheen te wrijven?
De nieuwe diffusor maakte wel veel kleinere belletjes dan de oude, maar om nou elke 8 weken of zo een nieuwe te kopen?

Elders lees ik bv met bleek maar dat zie ik toch echt niet zitten. Bleek kan in de diffusor komen en krijg dat er maar weer eens uit. Daar doet ook geen Seachem Prime wat aan.

Wat is jullie aanbeveling eigenlijk? Want met de tips die ik online lees kom ik niet echt verder.
 
Ikzelf zet ze een dag in een bekertje met 50% water en 50% dunne bleek. Daarna afspoelen en een dagje laten weken in osmosewater. Daarna is ie weer zo goed als nieuw in het gebruik
Waar ik bang voor ben is dat er dan bleek in het kamertje onder het steentje terecht komt. Kan dat niet gebeuren als ik het buisje boven de vloeistof houd? Ik heb geen osmose maar demi water zal hiervoor ook volstaan neem ik aan.
 
Nou heb ik al allerlei zin en onzin gelezen over het schoonmaken van de diffusor. Ik dacht voor de meest veilige oplossing te gaan en dat is waterstofperoxide. Ik heb de 6% in huis maar ik moet zeggen dat het beetje aan diatomen dat erop zat er niet echt mee verdween. Mag ik de keramische schijf zachtjes poetsen, door er bv met een vinger oveheen te wrijven?
De nieuwe diffusor maakte wel veel kleinere belletjes dan de oude, maar om nou elke 8 weken of zo een nieuwe te kopen?

Elders lees ik bv met bleek maar dat zie ik toch echt niet zitten. Bleek kan in de diffusor komen en krijg dat er maar weer eens uit. Daar doet ook geen Seachem Prime wat aan.

Wat is jullie aanbeveling eigenlijk? Want met de tips die ik online lees kom ik niet echt verder.
Zowel de originele Intense Bazooka heb ik gebruikt maar ook die van tante Ali die voor een euro of vier vijf te koop waren. Beide voldeden altijd prima door een ultra fijne CO2 stroom. Reinigen gaat prima met een verhouding water en een tiende bleekwater maar schoonmaken deed ik eigenlijk ook vaak met azijn wat prima werkte. De originele Bazooka was oorspronkelijk wit maar werd later toch wel wat bruin hetgeen de werking niet hinderde. Die van tante Ali waren al bruin maar maakte ik ook zo schoon wanneer nodig. Altijd goed naspoelen kan geen kwaad.
full-view.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aks je hem naderhand in natuurazijn legt dan is de chloor zo weg. Met een borstel mag je zover ik weet wel door het keramische deel raggen.
 
Ik zet de diffusor in de bleek. Verdund 1:5. Na een klein uurtje goed afspoelen. Vervolgens co2 slang erop, ondersteboven houden en uitblazen tot alle “vocht” eruit gedruppeld is (paar minuten) Co2 slang er weer af, nogmaals afspoelen. En voila, klaar voor gebruik….
 
  1. Ik neem een groot glas met 1/5 dikke bleek en 4/5 aquariumwater. Goed mengen.
  2. De diffusor erin plaatsen terwijl hij in bedrijf is(!) zo voorkom je dat de bleek er in trekt.
  3. Na zo'n 90-120 minuten verwijderen uit het glas. Spoelen in glas schoon water door zo'n 20-30 seconden heen en weer te bewegen.
  4. Tot slot een nieuw glas schoon water en daarin minimaal 60 minuten maar liever nog een nacht laten liggen, terwijl hij nog altijd in bedrijf is. Vertrouw je neus voordat je hem terugplaatst. Je mag geen chloor meer ruiken.
Zeker niet over het keramische heen raggen, want dan maak je de structuur stuk.
 
Ha, die vind ik mooi. Schoonmaken terwijl de diffusor in bedrijf is. Nooit aan gedacht. Principe bijna hetzelfde, ik gebruik de co2 druk om de diffusor schoon te blazen. Met jouw “truuk” voorkom je het erin trekken. Een combi van de 2 zou helemaal safe zijn 😉
 
Ik zet de diffusor in de bleek. Verdund 1:5. Na een klein uurtje goed afspoelen. Vervolgens co2 slang erop, ondersteboven houden en uitblazen tot alle “vocht” eruit gedruppeld is (paar minuten) Co2 slang er weer af, nogmaals afspoelen. En voila, klaar voor gebruik….
Kan jij dan door het diffuser steentje blazen? Dat is mij nog niet gelukt, die dingen vragen 2 bar of meer druk!
 
Oooooh wat veel reacties terwijl ik even de hort op was. Dit ga ik straks nog eens op mijn gemak allemaal doorlezen. Dankjewel allemaal.
Ik heb overigens deze, de Twinstar Neo in Large ( vanaf 120 liter).

twinstar-neo-diffuser-large.jpg
 
Euhh, maak je zo geen chloorgas ?!
Dat hoor ik vaker maar eerst even goed spoelen en dan wat natuurazijn erbij en dan zijn de RESTJES zo weg. Wat in het membraam zal zitten is minimaal en dat vervliegt dus door de azijn. Desnoods even in de tuin of balkon zetten als je twijfels hebt. Zo behandel ik de nano s ook als ik die met chloor heb gedaan als dat nodig is.
 
Kan jij dan door het diffuser steentje blazen? Dat is mij nog niet gelukt, die dingen vragen 2 bar of meer druk!
Ik begrijp je niet, in de normale opstelling komt de co2 toch altijd in het kamertje onder het membraan en wordt door het membraan geperst (bij de normale ingestelde werkdruk, 1.5-2.0 bar). Het enige wat ik doe is de diffuser ondersteboven houden. Vocht druppelt eruit mede geholpen door de co2 druk
 
Wat ik de vorige keer gedaan had, eerst H2O2 maar dat gaf mij niet voldoende resultaat. Er bleven wat diatomen op zitten. Met een vinger erover en het was 'weg' maar ik had het natuurlijk in de poriën gewreven. Dus toch een nachtje in verdunde dunne bleek.
Niet aan gedacht om azijn te gebruiken om van de bleek af te komen. In het kamertje zat ook water? of bleek? Ik wist het niet en heb de diffuser op zijn kop laten drogen nadat hij een tijd in gewoon water had gestaan. Doordat hij op zijn kop hing, dus met steentje naar beneden, verdampte de inhoud van het kamertje vrij snel, want het werd eerst opgezogen door het steentje.
Ik heb 2 diffusers dus tijd zat om van het chloor/chloorlucht af te komen maar handig was mijn methode niet.
 
Ik begrijp je niet, in de normale opstelling komt de co2 toch altijd in het kamertje onder het membraan en wordt door het membraan geperst (bij de normale ingestelde werkdruk, 1.5-2.0 bar). Het enige wat ik doe is de diffuser ondersteboven houden. Vocht druppelt eruit mede geholpen door de co2 druk
Ok, ik maakte op je zin op dat je door het membraam probeerde te blazen het geen dus niet het geval is? Sorry, vergeet mijn bericht dus maar.
 
In de bleek en dan de co2 zachtjes laten lopen. zo voorkom je dat het in de diffusor komt.

Na afloop even in de antichloor (natriumthiosulfaat). Normale waterverbeteraar bevat dat (hoofdzakelijk) als werkende stof.

Werkt azijn ook, ja, je maakt nog lekker giftig chloorgas als bonus. ws niet in problematische hoeveelheden maar als regel werk je niet tegelijk met bleek en azijn (of andere zuren).
 
CO2 zachtjes laten lopen is vaker genoemd en lijkt me echt een goeie, maar dat betekent dat de bak 24 uur zonder CO2 draait als ik ook andere adviezen opvolg zoals 24 uur laten staan in chloor 1:x
Hoe desastreus is dat? Nou heb ik 2 diffusers dus ik kan snel wisselen maar dan kan ik niet de CO2 er doorheen laten lopen.
Ik blijf het lastig vinden. Ik ben comfortabeler met regenereren van Purigen dan met het schoonmaken van een diffuser met chloor.
 
Nou een dagje zonder lijkt me niet zo n probleem want veel mensen hebben weleens een lege fles en niet gelijk de mogelijkheid om deze te laten vullen. Maar goed hoe korter zonder co2 des te beter natuurlijk.
Ik had een paar weken geleden ook de laatste fles leeg en zat 2 dagen zonder co2 maar ik heb er niets van gemerkt.
 
In de bleek en dan de co2 zachtjes laten lopen. zo voorkom je dat het in de diffusor komt.
Maar een duffusor heeft toch porien en je wil toch juist dat die helemaal opengaan en als je het doet zoals jij beschrijft dan worden de poriën denk ik minder goed gereinigd.
 
ik deed het altijd tegelijk met groot onderhoud als filter, slangen buizen etc. uurtje is imo genoeg om weer schoon te krijgen.

Als je een reserve hebt hoef je de co2 niet perse te laten lopen, maar gooi hem dan na de bleek ook wat langer in de antichloor, zoals je ook bij purigen zou doen.
 
ik deed het altijd tegelijk met groot onderhoud als filter, slangen buizen etc. uurtje is imo genoeg om weer schoon te krijgen.

Als je een reserve hebt hoef je de co2 niet perse te laten lopen, maar gooi hem dan na de bleek ook wat langer in de antichloor, zoals je ook bij purigen zou doen.
Ja ik denk dat ik daar voor ga kiezen, voelt voor mij toch het prettigste. En zo vaak hoeven ze niet schoongemaakt te worden dus kan hij ook extra lang "uitdampen". Iets met gemoedsrust.
 
Zou je, in plaats van met CO2 ”doorblazen” ook een luchtpompje kunnen gebruiken?
Of levert deze niet genoeg druk?

Groeten Leopard
 
Ja ik denk dat ik daar voor ga kiezen, voelt voor mij toch het prettigste. En zo vaak hoeven ze niet schoongemaakt te worden dus kan hij ook extra lang "uitdampen". Iets met gemoedsrust.
ook belangrijk, en als je visjes hebt die er gevoelig voor zijn kan een klein restje bleek genoeg zijn voor een moordpartij, dus ik snap dat wel.

laat diffusors trouwens liever niet opdrogen nadat je ze gebruikt hebt, vooral de keramieken zoals van twinstar en aquario kunnen kleine scheurtjes krijgen waardoor ze grotere bubbels geven.
 
Dankjewel nogmaals.
Vandaag de diffuser eenvoudig en snel schoon gekregen met behulp van jullie tips. Ligt nu nog even in azijn maar hij lijkt als nieuw. Ging veel makkelijker dan de vorige keer.

ook belangrijk, en als je visjes hebt die er gevoelig voor zijn kan een klein restje bleek genoeg zijn voor een moordpartij, dus ik snap dat wel.

laat diffusors trouwens liever niet opdrogen nadat je ze gebruikt hebt, vooral de keramieken zoals van twinstar en aquario kunnen kleine scheurtjes krijgen waardoor ze grotere bubbels geven.

Sorry, jouw berichtje had ik gemist. Nooit bij stil gestaan dat die van keramiek in dat opzicht kwetsbaar zijn. Ik had hem vorige keer laten drogen en weer in het kastje gelegd. Zal hem deze keer in demi water wegzetten.
 

Terug
Bovenaan