Diffuser onderhoud


Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Ik heb zojuist een pijnlijk foutje gemaakt door mijn glazen diffuser in lauw water te leggen en te gaan staan schrobben met een tandenborstel. Vervolgens (niet lachen) sta ik met allemaal glas scherven in mijn hand omdat hij uit elkaar klapt.

In alle paniek naar een lfs gereden voor een nieuwe want zit er niet op te wachten dat mijn bak overloopt met algen, net nu ik het onder controle krijg.
Hier heb ik van HS Aqua, Oak Bark Extract meegenomen want dit schijnt goed te werken om je diffuser mee te reinigen.

Mijn vraag aan jullie; Wat gebruiken jullie om de diffuser te reinigen? Het zal vast makkelijker en goedkoper kunnen?

Ben benieuwd
 
Oak Bark Extract, dat is dus eiken extract.
Een sterk zuur en voor dit doel te duur.

Gebruik natuur azijn van de supermarkt. Kost amper wat.
 
Bleek lijkt me nu niet echt lekker voor de vissen, of als je t goed na spoelt kan t geen kwaad?

Natuur azijn klinkt vriendelijker, gewoon in pure azijn leggen en wachten? Of toch met een borsteltje wat schoon zien te schrobben? Weet namelijk niet of het poreuze gedeelte schoner wordt of juist dicht slibt als je het borstelt.

Ik had het idee bij mijn vorige dat het hielp. Maar kan me dus ook voorstellen dat t juist averechts werkt.
 
Een oplossing van 50%water met 50% dunne bleek.

Ongeveer 15 minuten in een glas met deze oplossing terwijl de co2 doorloopt. Vooral niet schrobben, dan druk je het vuil naar binnen.

Daarna 15 tot 30 minuten in een glas met schoon water, evt iets waterverbeteraar tegen de chloor.

Daarna kan de diffuser weer terug de bak in.
 
Ik gebruik zelf een oplossing van 5-10% dikke bleek in lauw water. Ik leg de diffuser daar ongeveer een of twee uurtjes in liggen, daarna nog een uurtje in een emmer met normaal water en dan terug het aquarium in. Dit alles doe ik terwijl ik de bak aan het onderhouden ben. Op het moment dat ik mijn diffuser schoonmaak doe ik dit altijd als de CO2 installatie nog niet ingeschakeld is. Ik heb nooit opgemerkt dat deze methode van schoonmaken schadelijk zou zijn voor mijn aquariumbewoners. Ik gebruik een aquarium met netto ongeveer 150 liter water.
 
@GCJ
Aha, en hoe vaak doe je dit?
Preventief wekelijks of pas als je aanslag begint te zien op het keramische gedeelte?

Merk echt heel veel verschil in bellen grote en de hoeveelheid bellen met deze nieuwe diffuser namelijk! Wil dit graag zo houden waarschijnlijk ben ik dan straks van mijn laatste beetje baard/penseel alg af:D
 
Ik gebruik zelf een oplossing van 5-10% dikke bleek in lauw water. Ik leg de diffuser daar ongeveer een of twee uurtjes in liggen, daarna nog een uurtje in een emmer met normaal water en dan terug het aquarium in. Dit alles doe ik terwijl ik de bak aan het onderhouden ben. Op het moment dat ik mijn diffuser schoonmaak doe ik dit altijd als de CO2 installatie nog niet ingeschakeld is. Ik heb nooit opgemerkt dat deze methode van schoonmaken schadelijk zou zijn voor mijn aquariumbewoners. Ik gebruik een aquarium met netto ongeveer 150 liter water.

Oh maar dat heb ik wel in het keuken kastje staan. Wanneer begin jij met de schoonmaak van je diffuser? Preventief of als t smerig wordt?
 
Ik vind de methode van @rjoemman ook interessant overigens, misschien dat ik dat ook eens ga proberen. Ik zelf zie na enkele weken dat de CO2 bellen minder fijn worden en/of dat de diffuser viezig begint te worden. Ik zou inschatten dat het eens per maand is dat ik hem schoonmaak.
 
@GCJ
Aha, en hoe vaak doe je dit?
Preventief wekelijks of pas als je aanslag begint te zien op het keramische gedeelte?

Merk echt heel veel verschil in bellen grote en de hoeveelheid bellen met deze nieuwe diffuser namelijk! Wil dit graag zo houden waarschijnlijk ben ik dan straks van mijn laatste beetje baard/penseel alg af:D

Wij letten altijd een beetje op met de bubbels en de druk etc, maar meestal deden wij het toch wel om de waterwissel, dus elke 2e week.

Misschien heb je hier iets aan.



Wat hij gebruikt is een neo diffuser. Dat vinden wij voor in tank diffusers de prettigste, erg fijne bubbels. Tegenwoordig hebben ze geloof ik een andere naam.

Deze zijn van kunststof trouwens.
 
Even wat nadere uitleg. Ik gebruik een inline diffuser (JBL) tussen de slang van de terugvoer van het filter naar de spraybar op de achterwand. Ik gebruik voor het membraan, wit keramisch buisje, ook een 50% bleek/50% water oplossing en laat het een dag liggen in een kunststof beker. Daarna enkele dagen in water. Een reserve membraan heb ik dus op voorraad...
 
Nog ff een opmerking, ik denk er nu aan. De diffuser zelf is nog altijd hartstikke zuiver.
 

Bijlagen

  • 550x550.jpg
    550x550.jpg
    28 KB · Weergaven: 99
Nog ff een opmerking, ik denk er nu aan. De diffuser zelf is nog altijd hartstikke zuiver.

Aha, ik zelf heb geen ervaring met zulke inline diffusers omdat ik slechts het standaard interne filter gebruik van juwel dus wordt wat lastig aansluiten denk ik.
Al lijkt het me wel erg mooi en handig omdat er dan vervolgens niks in het zicht in je bak hangt! Maar zodra mijn diffuser ook maar iets van vuil / aanslag vertoont zal hij een badje van bleek krijgen want wat een verschil in co2 bellen :giggle:

@GCJ
Bedankt voor het visueel maken van het onderhoud met dat filmpje van meneer farmer. Kijk altijd graag naar zijn aquascape filmpjes! Toevallig had ik deze dan net niet gezien haha
Zal eens zon neo diffuser bestellen en kijken of ik verschil zie en of merk. Heb ik mooi een reserve mocht er nog een sneuvelen met onderhoud..
 
Ik gebruik zelf ook de Diffuser van Aquario (Neo Diffuser) en ben daar erg blij mee. Ik heb er inmiddels al twee jaar zeer goede ervaring mee. Ik heb ook eens wat andere diffusers gebruikt als tijdelijke oplossing en/of om uit te proberen maar de diffuser van Aquario geeft echt de meest fijne bellen.
 
Ik gebruik zelf ook de Diffuser van Aquario (Neo Diffuser) en ben daar erg blij mee. Ik heb er inmiddels al twee jaar zeer goede ervaring mee. Ik heb ook eens wat andere diffusers gebruikt als tijdelijke oplossing en/of om uit te proberen maar de diffuser van Aquario geeft echt de meest fijne bellen.

Mee eens. De enige reden dat wij naar een alternatief hebben gezocht was vanwege het feit dat wij bio-co2 gebruiken. Dat vervuilt een fijne diffuser sneller.

Om die reden brengen wij het nu met een ejector via de spraybar in, maar voor gewone co2 zou ik als in tank diffuser de neo weer gebruiken.

Heet het nu niet twinstar of zoiets?
 
Even wat nadere uitleg. Ik gebruik een inline diffuser (JBL) tussen de slang van de terugvoer van het filter naar de spraybar op de achterwand. Ik gebruik voor het membraan, wit keramisch buisje, ook een 50% bleek/50% water oplossing en laat het een dag liggen in een kunststof beker. Daarna enkele dagen in water. Een reserve membraan heb ik dus op voorraad...
Ik heb een voorkeur voor azijn. 24 uur in azijn en naspoelen blijkt voor mijn Bazooka diffuser, een nogal fijne diffuser, die ik in mijn Cerges-reaktor gebruik perfect te werken. .Ik heb er twee, Chinese exemplaren van vier euro, dus kan ik afwisselen.
 
Mee eens. De enige reden dat wij naar een alternatief hebben gezocht was vanwege het feit dat wij bio-co2 gebruiken. Dat vervuilt een fijne diffuser sneller.

Om die reden brengen wij het nu met een ejector via de spraybar in, maar voor gewone co2 zou ik als in tank diffuser de neo weer gebruiken.

Heet het nu niet twinstar of zoiets?

Ik kwam idd ook uit op twinstar ipv aquario.
Ze zijn nog leuk geprijst ook die neo diffusers als ik het zo zie. Ga er zeker een bestellen scheelt de helft met wat ik bij de lfs kwijt zou zijn voor een diffuser.

@benvo
Zijn die chinese diffusers ook van prima kwaliteit? Zag op aliexpress van alles voorbij komen voor een twee / drie euro maar dacht dat het kwalitatief erg tegen zou vallen dus heb het nog niet geprobeerd. Voor die paar euro kan je geen wonderen verwachten dacht ik zo.
 
Ik kwam idd ook uit op twinstar ipv aquario.
Ze zijn nog leuk geprijst ook die neo diffusers als ik het zo zie. Ga er zeker een bestellen scheelt de helft met wat ik bij de lfs kwijt zou zijn voor een diffuser.

@benvo
Zijn die chinese diffusers ook van prima kwaliteit? Zag op aliexpress van alles voorbij komen voor een twee / drie euro maar dacht dat het kwalitatief erg tegen zou vallen dus heb het nog niet geprobeerd. Voor die paar euro kan je geen wonderen verwachten dacht ik zo.
Dit is het dingetje wat ik gebruik, nu in mijn reaktor dus. Maar ik heb ze ook gebruikt in m'n bak omdat ze erg klein zijn en daardoor onopvallend te gebruiken. Ze creëren een zeer fijne bellen nevel. De prijs lag zo rond de vier euro en de kwaliteit is even goed als de "echte" Intense Bazooka die overigens veel duurder zijn.
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
Even wat nadere uitleg. Ik gebruik een inline diffuser (JBL) tussen de slang van de terugvoer van het filter naar de spraybar op de achterwand. Ik gebruik voor het membraan, wit keramisch buisje, ook een 50% bleek/50% water oplossing en laat het een dag liggen in een kunststof beker. Daarna enkele dagen in water. Een reserve membraan heb ik dus op voorraad...

Als je chloor gebruikt dan kun je daarna ook hem even in een bakje leggen met water en natuurazijn en dan vervliegt de chloor heel rap.
 
Zal de spullen alvast op het boodschappen lijstje zetten en zorgen dat ik het in huis heb. Verlopig lijkt de nieuwe diffuser nog schoon te blijven en te functioneren. Eens even aan kijken of het nu beter blijft gaan, anders gaan we de stroming in het aquarium nog maar eens bestuderen. Twijfel om er een buitenfilter bij te zetten. Omdat ik toch nog wat kleine plekjes baardalg/penseel alg blijf zien. Voornamelijk bij de traag groeiende planten.
Moet het toch een keer gaan winnen! :giggle:
 
Ik gebruik zelf verdund chloor maar azijn kan ook. Laat je overigens niet misleiden door de term "natuur" azijn. Dat heeft alleen te maken met de zuurgraad van de azijn. De "natuur"azijn uit de supermarkt komt uit dezelfde fabriek als schoonmaak azijn. Schoonmaak azijn is een sterker zuur en werkt daardoor beter dan natuur azijn. De natuurazijn is gewoon meer verdund met water.....;) Verkoopt daardoor natuurlijk wel beter....zo klinkt het gezonder en lekker natuurlijk.....
 
Ik gebruik zelf verdund chloor maar azijn kan ook. Laat je overigens niet misleiden door de term "natuur" azijn. Dat heeft alleen te maken met de zuurgraad van de azijn. De "natuur"azijn uit de supermarkt komt uit dezelfde fabriek als schoonmaak azijn. Schoonmaak azijn is een sterker zuur en werkt daardoor beter dan natuur azijn. De natuurazijn is gewoon meer verdund met water.....;) Verkoopt daardoor natuurlijk wel beter....zo klinkt het gezonder en lekker natuurlijk.....

Ik gebruik voor de zeewaterbak wel natuurazijn om de stromingspompen mee te reinigen. Ik dacht zelf dat in schoonmaakazijn iets chemisch kon zitten waar de naam aan werd ontleent maar ja het is dus eigenlijk qua samenstelling hetzelfde. Alleen de een wat meer verdund dan de ander.
 

Ik lees hier dat schoonmaakazijn synthetisch zou zijn maar goed je leest zo veel.
 
Keuringsdienst van waarde heeft daar een heel artikel over gemaakt. Azijn kun je maken door alcohol af te breken dmv bacteriën...duurt lang is duur. Je kunt het ook maken op synthetische wijze. Goedkoop en makkelijker in grote hoeveelheden......moleculair is het resultaat hetzelfde. Alleen schoonmaakazijn is 7% zuur en natuurazijn 4%. Een van de fabrikanten van azijn laat zien dat ze ook schoonmaak azijn maken......maar hij mag niet zeggen dat je het ook verdund weer kunt gebruiken voor over de sla......:deal: stel je voor dat iemand het onverdund over de sla gooit.

https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/11-06-2010/RVU_104568

edit.....ik heb het hier dan wel over de goedkope plastic flessen met azijn.....voor de duurdere flessen kan ik niet zeggen dat alles synthethisch wordt gemaakt.
 
In dat boeken topic vertelde je dat je juist weinig las... Maar goed dat is off topic ;)

Dat is geheel juist maar nav de eerdere post wilde ik het toch even op google opzoeken ;)
 
Ik gebruik zelf een oplossing van 5-10% dikke bleek in lauw water. Ik leg de diffuser daar ongeveer een of twee uurtjes in liggen, daarna nog een uurtje in een emmer met normaal water en dan terug het aquarium in. Dit alles doe ik terwijl ik de bak aan het onderhouden ben. Op het moment dat ik mijn diffuser schoonmaak doe ik dit altijd als de CO2 installatie nog niet ingeschakeld is. Ik heb nooit opgemerkt dat deze methode van schoonmaken schadelijk zou zijn voor mijn aquariumbewoners. Ik gebruik een aquarium met netto ongeveer 150 liter water.
Ik zou dunne bleek nemen (is nog goedkoper ook). Dikke bleek is dik gemaakt zodat het lang op de wanden van de WC pot blijft zitten. Soms is er ook nog een geurtje aan toegevoegd. Lijkt me allemaal niet van toepassing op het schoonmaken van aquariummateriaal.
 

Terug
Bovenaan