dennerle scapers tank


Hier zijn de Blue Velvet erg rustig, maar ze zijn ook nog jong hoor.
De andere neocaridina soorten die ik heb zweven wel heel veel door de bak heen, vooral als ik net water heb ververst. En dan vooral de mannetjes die gaan zich dan uitsloven.
 
jessicapilon zei:
Waarmee test jij je kh als ik vragen mag? Misschien heb je dat al wel genoemd maar ik zie het zo snel niet ;).

Ik test zelf mijn kh met testsetjes van salifert, rede ik heb deze man een paar keer mogen ontmoeten en gesproken uit mijn zeewater verleden.
en een paar keer een lezing van hem bijgewoond.

bij mij aquarium speciaalzaak waar ik altijd kom hebben ze mijn water ook getest op kh met Tetra zelf kom ik uit op 0,9 a 1,2 bij mij aqua zaak op 1,2.

waarom wil je dit weten ???
 
kh testen op 0,9 a 1,2 vind ik persoonlijk wel knap, word toch met hele punten gemeten? dus 1kh 2kh 3kh ?
 
RichD1011 zei:
kh testen op 0,9 a 1,2 vind ik persoonlijk wel knap, word toch met hele punten gemeten? dus 1kh 2kh 3kh ?

Kh testsetjes van Salifert niet die gaan met 0,3 punten omhoog.
 
hier niet Sanneke80 heel de dag een race baan door de bak heen.
in de avond werd het rustig en gingen ze lekker grazen.

Hier een filmpje op het einde is het goed te zien.

[video]F2zuiw0WePs[/video]
 
Ik vroeg het omdat ik de waarde zo raar vond. Net als Richard wist ik niet dat die met 0,3 omhoog gaan. In dat geval is de uitslag mij duidelijk geworden hoor.
Ik heb zelf een keer een Salifert test gehad maar je moest daar met zo weinig water in de cuvette werken dat ik het niet echt prettig vond. Maar goed smaken verschillen zoals we zien ;).

Erg leuke video overigens hoor. Je hebt wel werk van de scape gemaakt.
 
Dank je jessicapilon,nu begrijp ik je waarom je het vroeg dacht al dat er iets niet goed ging.

Met hoeveel water testen jullie je water dan??
 
Ik test mijn water ook met de Salifert testen en vind ze erg fijn en goed afleesbaar.
Alleen de Po4 vind ik wat lastig af te lezen. Maar verder zeer tevreden over.
Salifert heeft nu zelfs een lijn testen gemaakt die minder nauwkeurig testen!
Dit voor de mens die haast heeft of een makkelijkere test wilde.

https://www.youtube.com/watch?v=styePeuXFLo


Leuk filmpje trouwens! Het enige jammere vind ik dat je zoveel spullen ziet staan door het glas, dat geeft wat afleiding. Maar ik vind je garnalen erg mooi! En dat vliegen door het aquarium op het laatst? Dat is hier heel gewoon hoor (bij de andere kleurtjes neocaridina ook). Vooral de mannetjes doen dit en dan vooral in de middag tegen de avond aan. En daarna gaan ze idd slapen. Ik denk niet dat je je hier zorgen over hoeft te maken. Ik heb trouwens ook een keer gezien dat er eentje ging rondtollen, ik dacht die wordt gek, maar toen viel zijn velletje eraf, hihi.

Ik zou voor de zekerheid wel je waterwaarden goed in de gaten houden. Maar dat doe je al.

Echt een leuke bak hoor!
 
Thanks Sanneke,van die nieuwe testsetjes van Salifert wist ik nog niet.
 
Rijmpje zei:
Dank je jessicapilon,nu begrijp ik je waarom je het vroeg dacht al dat er iets niet goed ging.

Met hoeveel water testen jullie je water dan??

Ik gebruik nu die van Colombo en dan moet je 10ml nemen dacht ik zo. Voordeel van Colombo is dat je vrij goedkoop navulreagens kan kopen.
 
Dat is idd een voordeel dat je navullingen kunt kopen. Dat is bij Salifert dan weer niet.

Ik heb dit merk gekozen omdat de lfs daar ook mee deed testen en er erg tevreden over was. Denk dat ieder merk zo zijn voor en nadelen wel heeft.

wel een tip, bij sommige merken zit een bakje dat je dan moet vullen tot de streep om bijvoorbeeld 10 ml te krijgen. Maar deze zijn vaak heel onnauwkeurig. Beter is om met een spuitje 10 ml het bakje te vullen.
 
Dat is denk ik ook zo hoor Sanneke. Ik test eigenlijk niet veel en let dan ook zeker op de prijs.
Ik heb wel ondervonden dat de kh test van HS behoorlijk afwijkt.
Zowel de Tetra als de Colombo geven een kh van 7 aan en de HS maar een kh van 5.
Dat is een redelijke afwijking. Nu zijn het niet van die dure testen maar ja bij zo n afwijking koop ik die toch niet weer.
 
Mooie scape! Prachtige garnaaltjes ook!

Heb je er bewust voor gekozen om het rode plantje (kon de naam zo gauw niet vinden, althernanthera ofzo) vlak voor de steen te zetten? Ikzelf vind dat die plant daar wat wegvalt, wat zonde is van je kleurcontrasten. Misschien iets als limnophila sessiliflora ertussen zetten?
 
bijna goed Alternanthera reineckii "Mini" moest het ook weer even opzoeken.
heb er voor gekozen omdat hij ongeveer 5 cm groot zou worden, en dus onder de rots party zou blijven en er niet boven uit zou groeien, zal niet lang meer duren of hij komt er boven uit.lol
alhoewel ik denk dat de groei er nu wel uit is, dus nog even afwachten.
limnophila sessiliflora is totaal mijn smaak niet, en vind deze niet mooi.
smaken verschillen gelukkig, en ieder zijn keus natuurlijk.

met de kleur heb je wel gelijk. hij kleurt de laatste paar dagen pas echt rood op, en valt dan in een geheel met mijn dragonstone,dit is precies wat ik wilde hebben.
als hij maar niet te groot word.maar vind hem wel mooi staan daar.
ik moet nog het een en ander opzoeken over het snoeien van de Alternanthera reineckii.
ik wil niet hebben als ik hem snoei dat er twee kopen op terug groeien, want dan word het wel te dik daar vind ik.
 
Snoeien door de plant op de gewenste hoogte af te knippen van bovenaf. Het afgeknipte stuk plant je terug, het onderste stuk gooi je of weg, of laat je staan om twee stengels aan te laten,groeien. Dat eerste lijkt me handig voor jou
 
Ik zal het zondag wel proberen dan was ik van plan om een water wissel te doen.
ik kan alleen niet de wortels uit de bak halen, word een modderbad denk ik.
zal proberen om deze zo dicht mogelijk bij de grond af te knippen, heb ergens gelezen dat je de wortels gewoon kan laten zitten,en dat dit dan geen probleem is voor je systeem.
De rest van het plantje inkorten en terug plaatsen lijkt mij de beste optie.
 
hier een even een update van mijn bak.

Sinds vorige week nadat ik de garnalen in de bak heb , krijg ik allemaal groene aanslag op de stenen en op de planten.
Ik dacht dat het kwam door de stroming omdat ik op de aanzuig een sponsje heb gedaan om niet de jonkies op te zuigen.
en dat er toch wel minder stroming in de bak was, sinds gisteren een ander groot filter er op met iets meer stroming.
Al het filter materiaal overgezet natuurlijk.

gisteren ook de planten geknipt was nodig, vorige week het boompje me tFissidens fontanus opgebonden met visdraad.

Garnalen doen het goed en grazen lekker heel de dag, eten niet veel van het aangeboden voer.
heb wel cantora catappa leaves in de bak en wat andere bladeren naam kwijt maar kan je in je bak laten als je op vakantie ben en zo.
daar eten ze wel van.

water waardes net gemeten.
NO2 0
NO3 30
PH 6,5
us/m 375
KH 1.6
GH 6
temp 22,8

op de foto's is de bak helder maar ziet er groen uit door de aanslag hier.

hier wat foto's met de grote vraag is dit een eivlek bij de Blue velvet /Blue dream�.

SANY0156_zpsmahmbscl.jpg


SANY0147_zpsjfrildtg.jpg


en hier wat foto's van de bak met de aanslag alle tips zijn natuurlijk welkom.

SANY0095_zpszyc4jyku.jpg


SANY0091_zpspqbjxxro.jpg


SANY0084_zps8lduobxm.jpg
 
No3 kan volgens mij wat lager.

Mijn ervaringtoen ik dit had:

Ik had te veel licht. Waardoor mijn planten meer co2 wilde en daardoor ook meer afval produceerde.

Ik ben toen minder licht uren gaan draaien, meer gaan bemesten en 1x in de week gaan verversen 30 tot 50 % dit hielp wel.

Maar dit is wel de rede waarom ik geen / bijna moeras planten meer heb in mijn aquariums. de balans is moeilijk te vinden tussen licht co2 en bemesting.

Misschien is bemesten volgens de estimative index wat voor je?
 
Bedankt Laetacara hier kan ik wat mee ik heb de Nemo light er ook al van af gehaald en de orginele verlichting Scaper�s Light, 24 W / 8000 Kelvin, er weer opgezet en terug gegaan naar 5 uur licht per dag.


bemesten volgens de estimative index zal ik eens doornemen.
 
Licht zal ik trouwens op 6 uur laten. Dat is als het goed de tijd die nodig is voor fotosynthese (durf ik niet 100% zeggen) ;)
 
Ik vind je eivlek (die van je blue velvet ;) ) een beetje ver naar achteren liggen. Meestal begint deze namelijk net voor de knik. bij jou ligt deze enkel achter de knik. Snap je wat ik bedoel? Maar wellicht zijn de eitjes al wat naar achter verschoven.
 
ja ik snap je sanneke80 op het garnalen forum zijden ze ook al dat ik het in de gaten moest houden.

ik zit met een c02 probleem die loopt niet helemaal lekker, lichten gaan laat aan omdat ik zelf niet heel de dag thuis ben maar meer in de avond, en mijn vrouwtje durf het niet aan met afstellen.

moet dit echt op mijn vrije dagen doen dus beetje moeilijk allemaal, maar ik weet wat de oorzaak is nu en Laetacara bedankt voor de links daar had ik wat aan duidelijke taal allemaal.

mijn algen probleem is duidelijk mijn c02
 
Geen dank;)

Vergeet niet dat je algen probleem in 2 dagen weg is. Dit vraagt om engele geduld. En kan soms 90 dagen duren.

Succes!
 
Ik ben geen scheikundige maar je hebt zover ik kan zien een ph verlagende bodem. Als je dan de EI gaat starten dan zul je denk ik zien dat je bodem veel voeding uit het water zal halen.
Zover ik me kan herinneren uit andere topics is de EI met een ph verlagende bodem niet ideaal.
Wellicht dat anderen hier ervaring mee hebben.

Je hebt een bak van 50 liter met 24W dus dat is ongeveer 0,5W/L.
dat is niet weinig en dan zal er meer vraag naar co2 zijn en vandaar wellicht de algen.
 

Terug
Bovenaan