Dennerle scapers tank 55l van Kommetje


Ik zie stukjes mos volgens mij en ik zou denken poep maar de bak is niet bewoond toch?
Dat klopt het lijken net poepsliertjes van vissen ofzo. Maar die zitten er niet in… Hij is leeg… Hier zie je het ook op het hout…. Maar dit is nieuw hout en alle planten die ik heb zijn invitro… het enige gebruikte is het filter zelf. Maar in vorige aquarium nooit gezien. Heb het filter schoon erin gehangen en Na een week zie ik dit…
IMG_8389.jpeg
 
Hij draait nu 1,5 ongeveer. Heb net waterwaarden gemeten. Geen nitriet en nitraat het filter was natuurlijk al ingedraaid. Zou ik al wat garnalen erin kunnen zetten?
 
Tja zelf neem ik liever geen risico als het niet hoeft. Maar ik heb ook weleens de bodem vervangen met een goed ingedraaid filter en als je rustig en niet teveel voert dan gaat dat vaak wel goed maar wel goed monitoren.
 
Ik voer nooit super veel aan de garnalen, die vinden vaak van alles om op te poetsen en op te ruimen… In het filter enzo. Ik dacht 10 garnalen ofzo moet wel kunnen. Als ik het water in de gaten houd maar ik kan ook nog even wachten…
 
Heb het weggeveegd met een borsteltje. Het zijn geen diertjes. Het laat makkelijk los het lijken sliertjes plantachtig iets…
 
Ik voer nooit super veel aan de garnalen, die vinden vaak van alles om op te poetsen en op te ruimen… In het filter enzo. Ik dacht 10 garnalen ofzo moet wel kunnen. Als ik het water in de gaten houd maar ik kan ook nog even wachten…
Ik heb het gedaan met een nieuwe bodem in een nano met wel 100 garnalen dus met 10 zal dat wel kunnen denk ik. Je bent ervaren genoeg;)
 
Heb het weggeveegd met een borsteltje. Het zijn geen diertjes. Het laat makkelijk los het lijken sliertjes plantachtig iets…
Ik meen dit eerder gezien te hebben op het forum maar weet absoluut niet meer waar en wanneer. Het komt me zo bekend voor.
 
Ik heb het gedaan met een nieuwe bodem in een nano met wel 100 garnalen dus met 10 zal dat wel kunnen denk ik. Je bent ervaren genoeg;)
Eeeeh zo voel ik me niet per see.. 🤣
 
Oneeeee ik zie dat er er een soort beestjes in zitten in die bruine sliertjes zitten hele dunne doorzichtige wormpjes. Hoe kan dat nou weer….
 

Bijlagen

  • IMG_8394.mov
    16.3 MB
Denk dat ik weet wat het zijn. In het water drijven van die mini vliegjes, rauwvarenmugjes ofzo. Die hadden we bij de kamerplanten. Ik zie ze nu drijven en denk dat dit muggenlarven zijn, zie ook zo’n doorzichtig kronkelwormpjes door het water zweven. Die zag ik ook in oude aquarium wel eens… Kan dat kwaad? Garnalen en vissen kregen er niets van volgens mij….
 
Lijkt op slakkenpoep

Edit Oh ik zie nu je laatste bericht pas, nee kan weinig kwaad behalve dat er wellicht meer bij komen als uitkomen. Als je vissen hebt is het gratis voer.
Rouwvarenmugjes leggen overigens eitjes en hebben dus larven in vochtige grond maar niet in water dus dat is het niet. Wat het wel is... Geen idee
 
Lijkt op slakkenpoep
ik heb nu de beestjes gespot, er zitten kleine wormpjes in. Zie filmpje. En ik zie de vliegjes op het water drijven… 1+1=2

Van slakken weet ik zeker dat ze er niet in zitten!

Normaal werden ze denk ik opgegeten door de visjes de larven en vliegjes ook denk ik….
 
Ik denk niet dat dit van rouwvarenmugjes is, die leggen zoals @tankton al aangeeft hun eitjes in vochtige/natte potgrond. Die wormpjes die daar uit komen zijn ook flinterdun en klein.


Dit is trouwens niet wat ik eerder ergens gezien denk te hebben dus ga daar maar verder niet naar op zoek op het forum.
 
Kan het ook opstartwormpjes zijn?
 
Die zijn dacht ik heel dun en wittig en wat ik zie oogt veel dikker en bruin/grijs. Ook geeft Kommetje aan dat het "dood" is dus ik denk dan niet aan wormpjes.
 
Lijkt op slakkenpoep

Edit Oh ik zie nu je laatste bericht pas, nee kan weinig kwaad behalve dat er wellicht meer bij komen als uitkomen. Als je vissen hebt is het gratis voer.
Rouwvarenmugjes leggen overigens eitjes en hebben dus larven in vochtige grond maar niet in water dus dat is het niet. Wat het wel is... Geen
Die zijn dacht ik heel dun en wittig en wat ik zie oogt veel dikker en bruin/grijs. Ook geeft Kommetje aan dat het "dood" is dus ik denk dan niet aan wormpjes.
Ik dacht eerst dat het dood was maar later zag ik er witte larfjes ofzo in bewegen en zag ik ze ook kronkelend door het water zweven. Het zijn echt muggenlarfjes. Wellicht van een ander soort mugje/motje. Waarschijnlijk motmuggen, die hebben dit soort larfjes en leggen in water.

Ik heb deze larfjes in vorige aquarium ook gezien maar die bruine dingetjes nooit waarschijnlijk omdat de bak zo vol was. Maar deze beestjes zitten dus niet in de bodem. Maar zweven door de bak en zitten op het hout en het filter dus….


 
De

Deze zijn niet schadelijk?
Nou ik denk van niet, heb de vorige vissen en garnalen nooit iets zien lijden ervan… Maar zeker weten doe ik het niet… In principe eten vissen muggenlarven dus denk van niet…
 
Gelukkig maar dan.
En wellicht later een lekker hapje voor de andere bewoners dan maar;)
Misschien als iemand anders denkt dat ze wel schadelijk zijn dat die het kan zeggen, dan kan ik er iets aan gaan doen…
 
Misschien als iemand anders denkt dat ze wel schadelijk zijn dat die het kan zeggen, dan kan ik er iets aan gaan doen…
Hoe zeker ben je dat het de larven van motmuggen zijn?
 
Hoe zeker ben je dat het de larven van motmuggen zijn?
Vrij zeker aan de manier waarop ze door het water bewegen, en gezien het feit dat de kleine mugjes in het water drijven… En er verder niets in de bak is gegaan aan dieren of planten waar ze in konden zitten…
 
Vrij zeker aan de manier waarop ze door het water bewegen, en gezien het feit dat de kleine mugjes in het water drijven… En er verder niets in de bak is gegaan aan dieren of planten waar ze in konden zitten…
Ah ik had het dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat je rouwvarenmugjes op het water had drijven.
 
Misschien als iemand anders denkt dat ze wel schadelijk zijn dat die het kan zeggen, dan kan ik er iets aan gaan doen…
Larven van vliegende insecten zijn eigenlijk nooit schadelijk voor onze vissen en eerder voedsel. Enkele grote rovers daargelaten zoals libellen.
 
Het lijkt met de plantjes goed te gaan. Er vormen zich nieuwe blaadjes en ze groeien. Maar in het aquarium zet zich op de stenen en het hout en de bodem bruin stof af.

Ik denk niet dat het alg is maar eerder vuil uit het filter wat zich verspreid doordat het filter in het aquarium wat ik leeghaalde heeft gedraaid en veel bodemvuil heeft opgezogen. Nu twijfel ik wat te doen.

Zal ik het filter schoonmaken? Wat afspoelen in een emmer aquariumwater? Of juist niet? Of toch met een nieuw filter starten? Ik twijfel.
 
IMG_8412.jpeg
 
Het lijkt met de plantjes goed te gaan. Er vormen zich nieuwe blaadjes en ze groeien. Maar in het aquarium zet zich op de stenen en het hout en de bodem bruin stof af.

Ik denk niet dat het alg is maar eerder vuil uit het filter wat zich verspreid doordat het filter in het aquarium wat ik leeghaalde heeft gedraaid en veel bodemvuil heeft opgezogen. Nu twijfel ik wat te doen.

Zal ik het filter schoonmaken? Wat afspoelen in een emmer aquariumwater? Of juist niet? Of toch met een nieuw filter starten? Ik twijfel.
Lekker laten gaan, geduld en het komt goed :)
 
Ik zou het ook eerst even laten rusten.
Geduld is nog steeds niet mijn sterkste kant. Ik wil het dan graag aanpakken en oplossen. Maar dat lukt inderdaad niet altijd met aquaria…..

Heb de drie overgebleven mini garnalen er maar in gezet na een week in een potje. Niemand wilde ze ophalen… Ze hebben het goed naar hun zin en zwemmen al poetsend rond 🙃
 
Geduld is nog steeds niet mijn sterkste kant. Ik wil het dan graag aanpakken en oplossen. Maar dat lukt inderdaad niet altijd met aquaria…..
Zie mijn handtekening onder dit bericht ;)
 
Gisterenavond water getest. Nog steeds geen nitriet en ook geen nitraat na 2,5 week. De drie garnalen doen het nog. Vind het wel een beetje jammer dat ik nu niet voor gele kan gaan omdat deze drie dus rood zijn 😞 Dat vind ik eigenlijk echt jammer…

Vandaag onderhoud gedaan. Ramen gedaan met een oud pasje naar een tip van iemand hier. Ging super!

De plantjes groeien langzaam maar er is vooruitgang. En nu dus de bak weer lekker schoon. Zat wel veel groene alg op de ramen. Beetje te veel plantenvoeding denk ik toch…
 
Wellicht handig om al je testen te delen:DD
 

Terug
Bovenaan