Dennerle Nano Cube 20


R

Rickjuuh

Guest
Beste aquarianen,

Na enige tijd afwezig te zijn geweest op het forum ben ik weer terug,

In dit topic zal ik mijn opstart van mijn Dennerle Nano Cube 20 (25x25x30cm) beschrijven. Graag hoor ik van jullie als lezers wat jullie ervaringen hiermee zijn en welke dingen ik misschien anders zou kunnen doen.

In de Nano wil ik me gaan richting op een aquascape die met name zal bestaan uit klein blijvende planten (soortkeuze nog niet bekend)


Als techniek voor dit aquarium heb ik gekozen voor het volgende:
Superfish aquaflow 100 (binnenfilter)
Dennerle nano heater 50 Watt
Dennerle nano light 9W (6000 K TL)
LED verlichting (kleuren blauw en wit) 48 LEDS (3W)

De verlichtingstijd van het aquarium wil ik tijdens de opstart van het aquarium op 10 branduren per dag houden.

Zelf twijfel ik nog of ik een CO2 systeem wil gaan gebruiken. Tijdens de opstart zal ik vloeibare CO2 gaan gebruiken (Easylife Carbo). Verdere plantenbemesting zal ik gaan doen door middel van Easylife Profito.

Om aan de behoefte van de (nog niet) bekende planten te voldoen zal de bodem van deze aquascape bestaan uit JBL Proscape plantsoil (bruin - zwart).



Het plan voor de inrichting van de aquascape is een spiderwood wat grotendeels in het aquarium staan maar ook voor een deel boven het water uitkomt. Over de verdere inrichting heb ik nog geen ideeën.

Ik hoor graag hoe jullie zo'n 'mini' scape aan zouden pakken. Is dit kijkend naar de techniek een goede keuze?

Het is de bedoeling om binnenkort het aquarium te gaan vullen, zodra dit is gebeurt komen er foto's op :)
 
Erg leuk een nieuw bakje!!!

De bakjes van Dennerle zijn heel mooi.

Wat wil je er in gaan houden?
Als je garnaaltjes wilt gaan houden zou ik zelf voor een ander binnenfilter gaan.
Bijvoorbeeld de aquael mini pat
Een sponsfilter met een apart luchtpompje
Of de dennerle hoekfilter

De bodem van JBL schijnt al na een half jaar te zijn uitgewerkt.
Persoonlijk zou ik daarom voor een ander merk gaan.

Spiderwood is erg leuk.
Drakensteen is ook mooi om een scape mee te maken (dragonstone)

Voor ideetjes kan je ook in het foto-album kijken.
 
Bedankt voor de snelle reactie sanneke :D

Dragonstone is inderdaad een goed idee! De uitstraling van de stenen past perfect bij het beeld wat ik voor me heb. Het mooist lijkt het me om een grotere steen te plaatsen en verschillende kleinere stenen (diagonaal voor extra diepte werking).

Over de aquarium bewoners ben ik nog niet helemaal over uit. Garnalen lijken me erg mooi en aangezien het aquarium te klein is voor vissen lijkt me dit dan ook de beste keus.
In de garnalen ben ik zelf niet zo thuis. Hebben jullie ideeën wat zou kunnen in de nano cube.

Als voorgrond plant wil ik bacopa australis gaan gebruiken. Iemand ervaringen met deze plant in een aquascape?

Verder wil ik spiky mos gebruiken om op het spiderwood te binden.

Wat zouden verder nog geschikte planten zijn als bodembedekker of achtergrondplant? De hoogte van het aquarium is 25 cm.

Alvast super bedankt voor de feedback! !

Foto's van de opstart volgen zo snel mogelijk
 
Bedankt voor de snelle reactie sanneke :D

Dragonstone is inderdaad een goed idee! De uitstraling van de stenen past perfect bij het beeld wat ik voor me heb. Het mooist lijkt het me om een grotere steen te plaatsen en verschillende kleinere stenen (diagonaal voor extra diepte werking).

Je kunt verschillende kanten op met deze stenen dat is ook het leuke ervan. :D
Ik heb het nu in twee bakjes
2017-01-13 17.23.03.jpg
2017-03-21 19.09.10.jpg



Over de aquarium bewoners ben ik nog niet helemaal over uit. Garnalen lijken me erg mooi en aangezien het aquarium te klein is voor vissen lijkt me dit dan ook de beste keus.
In de garnalen ben ik zelf niet zo thuis. Hebben jullie ideeën wat zou kunnen in de nano cube.

Garnaaltjes zijn super leuk! De makkelijkste garnaaltjes zijn de neocaridina soorten. Dat zijn bijvoorbeeld de rode vuurgarnalen, citroengarnalen, oranje, blauwe etc.
Deze garnalen hoeven geen ph verlagende bodem en ook geen osmose water bijvoorbeeld.
 
Ik hoor graag hoe jullie zo'n 'mini' scape aan zouden pakken. Is dit kijkend naar de techniek een goede keuze?

Als het binnen je budget past zou ik óf een mini extern filter of een Hang-On-Back nemen.
 
Je zou voor ADA Amazonia 'powder type' kunnen gaan als bodem, die is het beste
 
Als het binnen je budget past zou ik óf een mini extern filter of een Hang-On-Back nemen.

Dat is inderdaad wel een optie. Heb je enig idee aan welke filtercapaciteit ik dan moet denken (Liters per uur)

Hebben jullie ook enige ervaring met een Nano? Welke planten zouden jullie gebruiken.
(Ik wil als bodembedekker Bacopa australis gaan proberen)
 
Dat is inderdaad wel een optie. Heb je enig idee aan welke filtercapaciteit ik dan moet denken (Liters per uur)

Hebben jullie ook enige ervaring met een Nano? Welke planten zouden jullie gebruiken.
(Ik wil als bodembedekker Bacopa australis gaan proberen)

Max 10x de aantal liters van het bakje


Mijn ervaring is dat ik te weinig licht had in mijn bakje.... Alles ging omhoog groeien.....
Voor moeilijke planten zou ik co2 nemen, maar met mos hoeft dat niet en dat is toch heel mooi!
 
Mijn ervaring is dat ik te weinig licht had in mijn bakje.... Alles ging omhoog groeien.....
Voor moeilijke planten zou ik co2 nemen, maar met mos hoeft dat niet en dat is toch heel mooi!

Ja licht is inderdaad wel een uitdaging. Ik denk dat ik het met de combinatie van mijn 9W TL (nano) en mijn led verlichting wel voor elkaar moet kunnen krijgen, toch?

Ik denk dat ik als CO2 bemesting ga voor EasyCarbo, met een dagelijkse dosering van 0,8 ML. Dit werkt denk ik net zo goed als de duurdere CO2 techniek, of heb ik het mis?

Ook wil ik Profito wekelijks gaan doseren om zo de essentiele voedingsstoffen voor de beplanting toe te dienen
 
Die verlochting moet idd wel goedkomen.

Easycarbo is anders, maar werk ook wel hoor.
 
Zojuist blij gemaakt door de buurvrouw :)
Mijn Led verlichting voor het Nano Aquarium is blijkbaar vandaag bezorgd en afgegeven bij de buren.
Meteen even in het stopcontact gestoken om te checken. Volgens mij moet dit in combinatie met de andere lamp voor genoeg verlichting zorgen

photo_2017-07-08_20-55-29.jpg


12 blauwe leds en 36 witte leds
 
En dat allemaal voor 15 euro moet niet veel gekker worden :)
 
Toch lees ik veel uiteenlopende reviews over de JBL Proscape plantsoil. Sommige mensen zweren erbij en zeggen dat de bodem tot 2 jaar voedingsstoffen levert en voor kalkverlaging zorgt. En andere mensen zeggen dat het resultaat tegen valt....
 
Toch lees ik veel uiteenlopende reviews over de JBL Proscape plantsoil. Sommige mensen zweren erbij en zeggen dat de bodem tot 2 jaar voedingsstoffen levert en voor kalkverlaging zorgt. En andere mensen zeggen dat het resultaat tegen valt....

't is jouw keus hoor. ADA powder type is fijner voor de planten dan het grovere JBL
 
Heeft iemand ervaring met Dragonstone? Moet het eerst worden gereinigd voordat het in het aquarium wordt geplaatst? Of hoe moet ik dit aanpakken
(ik heb de keus gemaakt om het spiderwood weg te laten in de scape, ik denk namelijk dat dit samen met de dragonstone vrij druk wordt.)
 
Je kunt met een hare waterstraal de kleilaagjes binnenin uitspuiten om zo meer gaten te krijgen, maar in principe us goed afspoelen met (warm) water en even afborstelen voldoende
 
Ik ben zoms wel een uur bezig geweest om 1 steen schoon te krijgen.
Er zitten namelijk heel veel verborgen gangetjes in die vol zitten met klei.
Maar met een schroevendraaier, ragers, sateprikkers, hamer en beitel krijg je alles schoon :D
 
Ik ben zoms wel een uur bezig geweest om 1 steen schoon te krijgen.
Er zitten namelijk heel veel verborgen gangetjes in die vol zitten met klei.
Maar met een schroevendraaier, ragers, sateprikkers, hamer en beitel krijg je alles schoon :D

Ik ga dadelijk bij de dierenwinkel eens kijken wat ze hebben liggen. Als er iets bij zit (vorm en grootte) wat ik in gedachten heb dan neem ik ze mee. (Zou een hogedruk ook werken om de stenen schoon te maken? Of is dit iets te veel van het goede?)

Ik wil ook eens gaan kijken wat voor hang on filters ze hebben (want een interne filter s bij nader inzien denk ik toch niet zo heel mooi bij een scape)

Wordt alles bij elkaar toch denk ik nog een duur grapje haha
 
Een hoge drukspuit zou ik zelf niet doen.

Soms kan je hele gangen vrij van modder maken en zijn de wandjes van die gangen mooi dun.
Maar dat breekt natuurlijk snel met een hoge drukspuit, ook de hoekjes spuit je er dan makkelijk af dat zou sonde zijn ;)
 
Vandaag ben ik naar de dierenwinkel geweest om een paar mooie dragonstones uit te zoeken.

Bij de kassa zeiden ze dat de stenen goed schoon moest maken (ik had al gezien dat er behoorlijk veel klei in de gangen zat).

Omdat ik bij thuiskomst toch best benieuwd was hoeveel klei ik nu heb betaald (prijs van de stenen was per kilo) heb ik de stenen voor het schoonmaken gewogen.

Na ongeveer 20 tandenstokers, 1 tandenborstel, 2 schuursponsen en ongeveer 200 liter water waren de stenen eindelijk schoon (3 stenen kostte me 4,5 uur haha)

Dus stenen schoon en nog maar eens gewogen. En ja hoor ik heb voor 1,5 kilo klei 6 euro betaald..... er zat 1,5 kilo klei tussen de stenen! Echt extreem veel vond ik.
20170709_195806.jpg


Ook heb ik vandaag een definitieve keuze gemaakt over de beplanting in mijn 'scape'.

Als voorgrond/bodembedekker: Bacopa australis
Tussenbeplanting: Lilaeopsis Mauritanië
Beplanting op de dragonstones: Anubias coffeefolie
Achtergrond beplanting: nog niet bekend

Morgen wil ik mijn nano aquarium in gaan richten en op gaan bouwen. Ik ben benieuwd :D
 
Mooie vooruitzichten heb je Rick.:thumbs:
Onze vriend Blackmoor (Daan)kent er wel wat van als ik dat zo lees.Chapeau.;)
 
Zo vandaag vroeg opgestaan (5 uur) om de eindelijk te beginnen aan mijn scape.
Gisterenavond ben ik nog bij een bekende langs geweest die ook al jaren een plantenbak heeft draaien. De laatste keer dat hij het aquarium heeft vernieuwd heeft hij als substraat JBL plantsoil gebruikt en is hier erg tevreden mee. Hij had nog een zak liggen (niet geopend) die ik voor een prikkie over heb kunnen nemen.

Ook heb ik gisteren de planten gehaald die ik nodig heb voor mijn scape:
Bacopa australis
Anubias coffeefolia
Lilaeopsis mauritiana

Deze planten in combinatie met mijn Dragonstones gaan de inrichting van de scape vormen.

Ik had nog een superfish aquaflow 100 liggen die nu tijdens in de bak zit. Ik ben namelijk nog opzoek naar een garnalen vriendelijke filter.

En daar zijn ze dan hoor... het heeft even geduurd maar hier komen de foto's :D

SAM_8027.JPG


SAM_8028.JPG


SAM_8034.JPG


Het water wat ik heb gebruikt voor deze bak heb ik overgeheveld vanuit mijn grotere aquarium. Het water is dus al voor een deel ingedraaid :)

Ik heb had even een crisis in het andere aquarium (babyboom van jonge guppen die ik had mijn neefje had beloofd) om te voorkomen dat deze werden opgegeten heb ik ze voor enkele dagen in de scape gezet. Dit is dus tijdelijk.

De stenen in de scape wil ik eventueel nog verder aan gaan kleden met spiky moss om zo de garnalen een plezier te doen. Ik denk dat het citroengarnalen gaan worden in deze bak. Maar voordat ik die ga plaatsen wil ik de bak minimaal 4 weken laten draaien. Dit om de waterwaardes stabiel te krijgen. Maar ook om de planten rustig op gang te laten komen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. :D
 
In water zitten niet veel bacteriën. Je kunt beter wat filtermateriaal overzetten daar zitten de meeste bacteriën in (iets van 80% geloof ik).Maar dat gaat lastig zie ik met jouw filter. Pak anders van iemand een spons uit zijn filter en wring deze uit in het aquarium.

Let erop dat spiky moss niet goed hecht aan hardscape dus goed vastzetten met lijm of draad.

Mos kun je nu al toevoegen daar hoeft de bak niet stabiel voor te zijn.

Succes! Mooie start
 
Je kunt beter wat filtermateriaal overzetten daar zitten de meeste bacteriën in (iets van 80% geloof ik).Maar dat gaat lastig zie ik met jouw filter. Pak anders van iemand een spons uit zijn filter en wring deze uit in het aquarium.

Ik heb even een deel van het filtermateriaal van mijn grote bak uitgewrongen in de bak. Even een troebele boel, maar dat trekt wel weer bij :)
 
Na ongeveer 20 tandenstokers, 1 tandenborstel, 2 schuursponsen en ongeveer 200 liter water waren de stenen eindelijk schoon (3 stenen kostte me 4,5 uur haha)

Ben blij dat ik niet de enige ben die hier uren mee bezig kan zijn :D

Vond jij het ook niet heel spannend waar je weer nieuwe gangen zou ontdekken? :D
 
Ben blij dat ik niet de enige ben die hier uren mee bezig kan zijn :D

Vond jij het ook niet heel spannend waar je weer nieuwe gangen zou ontdekken? :D

Het was inderdaad een uitdaging. De stenen kwamen er totaal anders uit te zien dan toen ik ze in de winkel had uitgezocht :D
 
Zo vandaag vroeg opgestaan (5 uur) om de eindelijk te beginnen aan mijn scape.
Gisterenavond ben ik nog bij een bekende langs geweest die ook al jaren een plantenbak heeft draaien. De laatste keer dat hij het aquarium heeft vernieuwd heeft hij als substraat JBL plantsoil gebruikt en is hier erg tevreden mee. Hij had nog een zak liggen (niet geopend) die ik voor een prikkie over heb kunnen nemen.

Ook heb ik gisteren de planten gehaald die ik nodig heb voor mijn scape:
Bacopa australis
Anubias coffeefolia
Lilaeopsis mauritiana

Deze planten in combinatie met mijn Dragonstones gaan de inrichting van de scape vormen.

Ik had nog een superfish aquaflow 100 liggen die nu tijdens in de bak zit. Ik ben namelijk nog opzoek naar een garnalen vriendelijke filter.

En daar zijn ze dan hoor... het heeft even geduurd maar hier komen de foto's :D

Bekijk bijlage 20436

Bekijk bijlage 20437

Bekijk bijlage 20438

Het water wat ik heb gebruikt voor deze bak heb ik overgeheveld vanuit mijn grotere aquarium. Het water is dus al voor een deel ingedraaid :)

Ik heb had even een crisis in het andere aquarium (babyboom van jonge guppen die ik had mijn neefje had beloofd) om te voorkomen dat deze werden opgegeten heb ik ze voor enkele dagen in de scape gezet. Dit is dus tijdelijk.

De stenen in de scape wil ik eventueel nog verder aan gaan kleden met spiky moss om zo de garnalen een plezier te doen. Ik denk dat het citroengarnalen gaan worden in deze bak. Maar voordat ik die ga plaatsen wil ik de bak minimaal 4 weken laten draaien. Dit om de waterwaardes stabiel te krijgen. Maar ook om de planten rustig op gang te laten komen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. :D


Erg mooi. Ik kocht laatst ook zo n stuk steen in de lfs en dat was mooi schoon moet ik zeggen.
 
Heeft iemand een idee waar ik citroengarnaaltjes zou kunnen halen over een week of 4. Citroengarnalen lijken me leuker in deze bak dan vuurgarnalen of denken jullie daar anders over?
 
Heeft iemand een idee waar ik citroengarnaaltjes zou kunnen halen over een week of 4. Citroengarnalen lijken me leuker in deze bak dan vuurgarnalen of denken jullie daar anders over?

Al ervaring met garnalen? Vuurgarnalen steken wel mooi af bij je bakkie, gele garnalen + geelachtige steen......

Wel mooi geworden allemaal hoor! Ga je er nog achterwandfolie achter plakken?

Voor het 'effect' van je mini scape zou ik toch aanraden om nog wat fijntakkigw stukjes spiderwood te kopen, en die links achter je stenen omhoog te laten steken, ook om de techniek (ookal gaat dat filtertje weg) bijv je verwarming te verbergen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten
 
Al ervaring met garnalen?
Vuurgarnalen heb ik al eerder gehad en dit is gelukkig zonder problemen verlopen :D qua kleurstelling heb je wel gelijk dan, rood steekt beter af tegen de gele stenen.

Die stukken spiderwood is een goed idee. Nog even kijken hoe ik dat echt mooi vorm ga geven. Maar inderdaad wel een goede oplossing om de techniek te verbergen.

Ik heb nog de standaard zwarte folie die ik bij het bakje kreef liggen. Iemand een idee hoe ik die zonder luchtbellen (dat is meestal het probleem) tegen het glas kan krijgen?
 
Die stukken spiderwood is een goed idee. Nog even kijken hoe ik dat echt mooi vorm ga geven. Maar inderdaad wel een goede oplossing om de techniek te verbergen.

Het beste neem je een klein fijngetakt stuk, ervaring leert dat je al snel te veel hebt!

Plakfolie heb ik geen ervaring mee, verf hoor je altijd goede verhalen over. Probeer eerst maar de folie, en mocht dat echt niet lukken,....
 

Terug
Bovenaan