Dennerle nano bodemstofzuiger gaat nog te hard


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Ik heb afgelopen woensdag een Dennerle nano stofzuiger gekocht. Ik las er hier iets over, heb filmpjes op Youtube bekeken, dacht dat het wel wat zou zijn voor mijn aquariums vanwege de zandbodem. Ik heb hem nu uitgeprobeerd, maar hij zuigt het zand gewoon mee op, loopt vervolgens vol en dan stopt het water met lopen. Onbruikbaar dus. Ook met het klemmetje waarmee je de slang half dichtknijpt zuigt hij nog het zand mee omhoog.
Ik zit nu na te denken over hoe ik hem aan kan passen zodat de stroming minder wordt. Kunnen jullie meedenken?

Ik wil niet zomaar de zaag in de buis zetten om er sleuven in te maken, maar dat was wel mijn eerste gedachte. Ik heb gezocht naar verlengingsbuizen, of verbredingsbuizen of opzetstukken, maar niets gevonden zo snel.

Wat zou ik kunnen doen om hem goed werkend te krijgen?
 



IK zie mij dat niet doen, hoor.

En je moet hem niet in de bodem steken.
 
Denk dat je een grote en langere buis nodig hebt als je hem in het zand wil steken en de hele bodem will schoonmaken. Dan heb je meer ruimte om de zuigkracht op tijd te verminderen.

 
DAt is een andere. toch.
Geen Dennerle.

En heel de bodem schoonmaken? Dag bacterie.
 
DAt is een andere. toch.
Geen Dennerle.

En heel de bodem schoonmaken? Dag bacterie.
Is een andere ter illustratie ja. Die van Dennerle is zoals de naam zegt, een stuk kleiner.

Over de bacteriën is een goed punt.
 
Heel de bodem ermee schoonmaken zou ik niet doen en met een goede bacteriehuishouding hoeft dat ook zelden. Als je al in de bodem gaat doe het dan in gedeelten.
 
Ja, klopt, dat weet ik allemaal, ik zal het zeker in gedeelten doen, maar omdat ik bladeren in mijn aquarium heb heb ik op sommige plekken een dikke bruine laag poederig bladafval. Een humuslaag zou je bijna kunnen zeggen. Die vermengt zich in de bovenste laag met het zand door omwoeling van de slakken, waardoor mijn zand bruin aan het worden is.

Mijn vraag was dan ook hoe ik ervoor kon zorgen dat ik dat eruit kan halen zonder het zand mee te nemen, want mijn zand is heel fijn. JBL Sansibar white. Dus ook als ik hem boven het zand hou zuig ik zand mee omhoog.
Maar ik kreeg gisteravond een inval die ik uit ga proberen, ik ga aan de onderkant wat satéprikkers vastmaken waarmee ik dan door het zand woel en met de buis zelf van een afstandje boven het zand kan blijven. Ik hoop dat dat werkt.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Even een foto, sorry dat hij zo donker is, het licht brandt nog niet. Maar je ziet wel de bruine laag.
IMG_20190126_104853.jpg
 
Zand is zwaarder dan water, wil je dus echt het zand reinigen dan steek je de buis even in het zand en trekt hem vervolgens omhoog waardoor het zand terug valt. Dus even in de grond maar daarna boven de grond. Deze manier dus herhalen. Maar de tip van Bertus was een goede, denk aan je bacterie huishouding!
 
Het kan ook aan het voer liggen wat je geeft, welke vissen heb je?
 
Niks aan doen is juist natuurlijk.
 
Met licht. Je ziet zelfs een beetje blauwalg in het zand tegen het glas aan. Vandaar dat ik er iets aan wil doen.
IMG_20190126_123412.jpg
 
Zand is zwaarder dan water, wil je dus echt het zand reinigen dan steek je de buis even in het zand en trekt hem vervolgens omhoog waardoor het zand terug valt. Dus even in de grond maar daarna boven de grond. Deze manier dus herhalen. Maar de tip van Bertus was een goede, denk aan je bacterie huishouding!

Ja, dat dacht ik dus ook, maar mijn zand is zo licht dat ik het zelfs op de manier die jij beschrijft meteen in de emmer heb zitten, haha!

Het kan ook aan het voer liggen wat je geeft, welke vissen heb je?

Ik heb een klein groepje Boraras brigittae. Ik geef gewoon jbl vlokken en artemia.

Niks aan doen is juist natuurlijk.

Ja, dat is in principe ook mijn insteek, maar je ziet de algen, waaronder blauwalg aan de randen in het zand zitten en dan wordt het gewoon een heel vies bakkie, niet fijn om naar te kijken.
 
Ja, dat dacht ik dus ook, maar mijn zand is zo licht dat ik het zelfs op de manier die jij beschrijft meteen in de emmer heb zitten, haha.

Nee, dit werk echt wel. Zand heeft tijd nodig om helemaal naar boven te komen. Je moet op het moment dat het zand een paar cm. in je buis zitten al terug trekken en de buis boven de grond houden. Sneller werken dus!
 
Laat ons weten of het trucje werkt. Ik heb zelf een Dennerle nano aquarium met een zandbodem en ben op zoek naar een goede manier om voedselresten beter op te ruimen
 
Ja, doe ik natuurlijk. Heb twee aquariums met hetzelfde zand en hetzelfde 'probleem', dus veel kansen om het uit te proberen.
Misschien is het ook gewoon een fase waar ik doorheen moet, van vies naar nog viezer, maar dan weer duidelijk zo bedoeld. Hmm. :D
 
Laat ons weten of het trucje werkt. Ik heb zelf een Dennerle nano aquarium met een zandbodem en ben op zoek naar een goede manier om voedselresten beter op te ruimen
Minder voeren of opruimers zoals japonica’s toevoegen. Of beide.
 
Ik heb malawagarnalen in mijn grote aquarium, in de Scaper's tank niet, maar dan nog heb ik dit probleem. Het zijn ook maar weinig garnalen natuurlijk, maar van de vorige zwangere garnalen heb ik maar 1 jonge garnaal gezien. Nu is er weer een zwanger, hoop dat het daarmee beter gaat.
 
Minder voeren of opruimers zoals japonica’s toevoegen. Of beide.
Ik heb twee japonica's en drie vuurgarnalen. Ik heb ook twee tylomelania slakken die samen met de japonica's wel een 'ShrimpKing Complete' staafje eten, maar nooit helemaal. Deze valt helemaal uit elkaar wanneer je hem probeert te verwijderen.

Er is nog geen reden tot haast, maar preventie is beter dan genezen toch?
 
Ik heb twee japonica's en drie vuurgarnalen. Ik heb ook twee tylomelania slakken die samen met de japonica's wel een 'ShrimpKing Complete' staafje eten, maar nooit helemaal. Deze valt helemaal uit elkaar wanneer je hem probeert te verwijderen.

Er is nog geen reden tot haast, maar preventie is beter dan genezen toch?
Kun je die niet doorbreken?
 
Het staafje doormidden breken en dan een half staafje in je aquarium. :)
 
Ik heb twee japonica's en drie vuurgarnalen. Ik heb ook twee tylomelania slakken die samen met de japonica's wel een 'ShrimpKing Complete' staafje eten, maar nooit helemaal. Deze valt helemaal uit elkaar wanneer je hem probeert te verwijderen.

Er is nog geen reden tot haast, maar preventie is beter dan genezen toch?




Wat blijf liggen eten ze ook wel op, he.

Hoef je niet telkens weg te halen.
Of wil je een superschone bak.
 
Hal die takken er uit. Dat scheelt al een hoop
 
Ja. Een beetje vind ik niet erg, maar zo'n heel dikke laag wel. Heb jij een laag detritus van een halve cm in je bakken?
 
Een groot deel van jouw vuil lijkt mij gewoon vissenstront.
Iets wat je vrij makkelijk kan verhelpen door meer diepvriesvoer te gaan voeren.
 
Ja. Een beetje vind ik niet erg, maar zo'n heel dikke laag wel. Heb jij een laag detritus van een halve cm in je bakken?


Komt door de rottende bladeren die aan de takken zitten.
Is wel een mooi zicht idd maar geeft meer afval dan dat de boel aankan blijkbaar,begin van blauwalg is er al.
 
Precies John, je kan zien dat het puur het bladafval is. Die visjes, 9 Boraras brigittae geven echt niet zoveel troep. De hoeveelheid slakken op de blaadjes wel, dus het is slakkenpoep wat snel uit elkaar valt tot een poederachtige laag.

Ik voeg even geen bladeren meer toe, hevel de troep zoveel mogelijk af en dan kijken hoe het gaat. Het hout blijft goed intact, daar zit de bast gewoon nog omheen, dus daar gebeurt niet veel mee. Geeft ook nauwelijks nog kleur af. In de kubus nog wel, maar daar is het ook later ingegaan. Daar heb ik ook minder bruine troep, maar daar zijn ook niet veel bladeren ingegaan. En er zitten een paar garnaaltjes in.
 
Ja. Een beetje vind ik niet erg, maar zo'n heel dikke laag wel. Heb jij een laag detritus van een halve cm in je bakken?

Nee, maar wel grint, en groot filter en stroming. Dan verdwijnt het vanzelf.
 

Terug
Bovenaan