Dennerle Nano 20l naar Zeewater


D

Damian van Dijk

Guest
Hallo allemaal,

ik heb hier een lege dennerle nano 20l plus staan en ik wil er eigenlijk een zout water versie van maken. Bij het aquarium zit een 11w lamp en een hoekfilter 10-40l. Ik heb ook nog filterzand liggen wat ik er eerst in had. en ik heb hier ook nog een opvoerpompje liggen.

Zou ik van deze bak een zoutwater bak kunnen maken met al het materiaal, en welke kosten en producten zouden er allemaal nog meer bij komen?
 
Mijn advies?
Een 20l is de moeite niet waard...

Een eiwitafschuimer is handig, maar moet niet. misschien eentje die je aan je bakje kan hangen extern? (150 - 200euro)
Je kan ook voor een interne gaan, maar dan verlies je weer plek...

Een stromingspompje is ook handig (30euro)

Een beetje zand en een beetje steen (levend steen of real reef rock) (50euro)
Best levend zand (dit kan je best een paar weken later inbrengen als het steen)

Wat opstartbacteri�n (20euro)

Meetapparatuur: refractometer, testsetjes, .... (100euro)

Je kan best 2x per week een waterwissel aanhouden, dit doe je met osmosewater+zeezout
(kan je in winkel ook kopen) als je dit zelf zou aanmaken moet je dit met een osmoseapparaat doen (150euro)
Ook moet je het verdampte water dagelijks aanvullen..

Dit is wel ruw geschat...

Lees je zeker goed in, vooraleer je begint!
 
Dat kan zeker, als ik jouw link bekijk..
Ik weer wel niet wat er precies in steekt maar grotendeels toch al veel...

Het blijft een weinige inhoud, maar nano gaat ook.. En kan zeker ook mooi zijn.
Alleen ben je hierbij beperkt in je vissenbestand...
Ik ben persoonlijk voor hoe groter hoe beter...

Maar begrijp me niet verkeerd. Het kan zeker mooi worden!
En je kan er zeker ervaring mee opdoen.
 
popol een stromingpomp is geen handigheid maar noodzaak..
en een redelijk osmose apparaat incl aansluit set kost 30eur (evt 55 met di filter)

Ik heb ook een.30 euro apparaatje met upgrade membraam (40 dus) en di a25 eur dit is meer dan zat als je geduld heb
 
@mini-fred

Natuurlijk is een stromingspomp noodzaak, ik verwoorde dit alleen maar anders..

Ik heb namelijk ook vermeld dat dit ruw geschat is...
Ik weet niet waar jij je apparaatje hebt gehaald maar voor 150euro heb je toch een fatsoenlijk apparaat... Met DI-filter...
Kijk even hier/ https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapp ... meter.html

Nog eens: Ik vermeldde dat dit ruw geschat is...
 
je schrijft : een stromingpompje is handig.... waarbij ik alleen probeer te reageren met: niet handig maar noodzaak :) komt mischien idd op hetzelfde neer, maar is duidelijker..

osmose apparaat: 30 euro https://www.osmoseapparaat.nl/osmoseapp ... wgodQxMAAA


DI toevoeging: https://www.osmoseapparaat.nl/di-filter ... -inch.html

heb je voor 55 euro een prima apparaatje..

die tds meter is helemaal niet interresant op deze apparaten... gewoon na een jaar dat ding in de kliko gooien, en als je di hars donker word, deze even vervangen (di hars is niet zo duur, en deze is navulbaar)

ik zelf gebruik dit apparaat bijna een jaar, en hier draaien 2 bakken (125/50/60 en een 120/47/65), en na deze tijd is het dingetje gewoon aan nieuwe filters toe, en dat is het aanschaffen niet waard, ik koop een nieuw apparaatje, helemaal goed.

met 1 bak kan je makkelijk een jaar doen,
 
Dus jij koopt na een jaar gewoon een nieuw apparaat ipv nieuwe filters enzo?
Komt dat goedkoper uit?
 
Damian van Dijk zei:
Bedankt voor je reactie, dus ik zou eigenlijk gewoon een dennerle 30l marinus plus voor 169 euro kopen?

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... ube/197904

Ziet er mij een tof betaalbaar setje uit, als je dan toch in de richting van een nano zeebakje wil gaan.


Als je ziet wat er allemaal van acessoires bijzit, zal het alvast een pak goedkoper uitkomen dan alles liggen bij te kopen voor het bakje dat je al hebt.
 
ja klopt
na een jaar gooi ik me apparaat weg..
het di potje hou ik. en vul ik met triton di hars.. en kan je gewoon aan je nieuwe apparaat zetten.

Momenteel kost de 50gpd 30 euro..

Goedkoopste sediment filter kost 8 euro

Nieuwe membraam 25 euro (basic 90gpd)
kool filter ook 8 euro.

Dus ja.. nieuw apparaat is goedkoper als filtrrs vervangen
 

Terug
Bovenaan