Dennerle hoekfilter xl


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
733
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Beste allemaal,
In de betta bak gebruik ik een dennerle hoekfilter xl. Nu wil ik eigenlijk biologisch materiaal in het materiaal gaan gebruiken ipv de watten. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
 
Met dit filter? niet eigenlijk.

maar heb je problemen dan met de huidige filter?
zelf ook een pak m beet 30-35L bak gehad met alleen een dennerle hoekfilter (niet de xl versie) + 1 betta en dat ging altijd prima!
die "sponsjes" kon je 1 a 2keer uitspoelen en daarna moest je m vervangen, maar het grootste biologische filter in dit soort bakjes is vaak je bodem dus dat maakt dan ook niet echt uit.

maar als je de xl hebt zou je het ook om en om kunnen doen natuurlijk.
 
Al het materiaal functioneert als biologisch filtermateriaal, alleen sommige materialen hebben meer oppervlakte per liter voor de vestiging van bacteriën en zijn daarmee meer geschikt.

Wanneer er water met vuil langs/door dat poreuze materiaal gaat slibben die gaatjes snel dicht en is het niet effectiever dan wel ander materiaal ook.
 
Je moet bv Siporax wel af en toe afspoelen om dichtslibben te voorkomen.
 
Laatste tijd gemerkt dat de meningen hierover verdeeld zijn zie ook dit topic. De een zegt (waaronder ik) dat je het beste toch wat biologisch materiaal in je filter kunt stoppen en de ander zegt dat met deze kleine filters het niet veel zin heeft en je aquarium zelf de 'bioloog' is. Wat mij betreft is voor beide wat te zeggen. Zelf doe ik dit soort kleinere bakjes toch altijd wat biologisch materiaal in het filter en dit werkt altijd prima, al zou ik het ook aandurven om dit zonder te doen en het filter alleen als mechanische filter te gebruiken en voor de stroming.

Wil je toch wat biologisch materiaal er in doen dan gewoon wat siporax (mini), eheim substrat pro is ook erg prettig of wellicht zelfs biohome gravel. Iets wat compact is en veel oppervlakte per volume biedt. Lavasteen is bijvoorbeeld minder geschikt omdat dit toch wat minder poreus is.
 
Laatste tijd gemerkt dat de meningen hierover verdeeld zijn zie ook dit topic. De een zegt (waaronder ik) dat je het beste toch wat biologisch materiaal in je filter kunt stoppen en de ander zegt dat met deze kleine filters het niet veel zin heeft en je aquarium zelf de 'bioloog' is. Wat mij betreft is voor beide wat te zeggen. Zelf doe ik dit soort kleinere bakjes toch altijd wat biologisch materiaal in het filter en dit werkt altijd prima, al zou ik het ook aandurven om dit zonder te doen en het filter alleen als mechanische filter te gebruiken en voor de stroming.

Wil je toch wat biologisch materiaal er in doen dan gewoon wat siporax (mini), eheim substrat pro is ook erg prettig of wellicht zelfs biohome gravel. Iets wat compact is en veel oppervlakte per volume biedt. Lavasteen is bijvoorbeeld minder geschikt omdat dit toch wat minder poreus is.

Elk materiaal in je filter functioneert als plaats voor bacteriën. Ongeacht of je er nu spons, watten of gesinterd glas in hebt.

Het nadeel van de materialen met een hoge poreusheid zoals gesinterd glas, is dat wanneer vuil (met organisch vuil) water er langs/door stroomt, de poriën dichtslibben waardoor je alleen nog de buitenkant beschikbaar hebt als oppervlak voor bacteriën. En bij deze materialen is dat vaak minder dan bij spons/watten.

Sera geeft zelf aan dat je water mechanisch moet reinigen alvorens het door de siporax te leiden, omdat het anders een groot deel van zijn functionaliteit verliest. Afspoelen helpt daar niet tegen. Het grote oppervlak dat je verliest zit binnenin het materiaal.
 
Sera geeft zelf aan dat je water mechanisch moet reinigen alvorens het door de siporax te leiden, omdat het anders een groot deel van zijn functionaliteit verliest. Afspoelen helpt daar niet tegen. Het grote oppervlak dat je verliest zit binnenin het materiaal.

Ik heb daar een filterspons voor zitten. Of afspoelen niet helpt durf ik niet te zeggen maar zover ik weet doen de meeste gebruikers dat wel.
 
Het nadeel van de materialen met een hoge poreusheid zoals gesinterd glas, is dat wanneer vuil (met organisch vuil) water er langs/door stroomt, de poriën dichtslibben waardoor je alleen nog de buitenkant beschikbaar hebt als oppervlak voor bacteriën. En bij deze materialen is dat vaak minder dan bij spons/watten.

Sera geeft zelf aan dat je water mechanisch moet reinigen alvorens het door de siporax te leiden, omdat het anders een groot deel van zijn functionaliteit verliest. Afspoelen helpt daar niet tegen. Het grote oppervlak dat je verliest zit binnenin het materiaal.
Juist, daarom ook altijd eerst (al is het een klein beetje) het meeste vuil mechanisch filteren met een sponsje. Vaak kun je de meegeleverde sponsjes gebruiken en kun je die bijvoorbeeld doormidden knippen. Het blijft echter gepriegel en ik begrijp dat er ook mensen zijn die er voor kiezen om het alleen bij mechanisch te houden (wat uiteraard ook een kleine biologische werking heeft).
 
Volgens mij wordt de biologische kracht van sponsen ect zwaar onderschat.

er zijn stellingen / aquarium kamers vol die gefilterd worden met sponsfilters en mattenfilters (over lucht).
Op dit forum de bakken van @Retgals bijvoorbeeld, Prime time aquatics op YouTube filtert ook hoofdzakelijk over alleen maar sponsfilters (en zo zijn er legio meer).
let wel: allemaal met bodem! die neemt zoveel bio filtering op zich. ik ga zometeen niet anders doen :)

Die xl versie bevat 2 compartimenten die je ook om en om kan vervangen/reinigen... dan zit je helemaal goed!
 
Volgens mij wordt de biologische kracht van sponsen ect zwaar onderschat.

Ach heb je ook wel gelijk in. Ik moet zeggen dat ik die Dennerle hoekfilter nooit in m'n handen heb gehad dus over die sponsjes kan ik niet oordelen. Ik ben zelf ook fan van mattenfilters en sponsfilters en die werken inderdaad prima. Ik heb zelf echter een aantal sponsjes bij interne filters ontvangen waarvan de kwaliteit zo slecht was.. Je kon ze voor je gezicht houden en er doorheen tv kijken. Die sponsjes geef ik echt geen waarde. Een kwalitatief goede mat in de hoek als mattenfilter is natuurlijk een prima ding, helemaal mee eens! Ook sponsfilters zijn ideaal maar wel altijd erg zichtbaar en luid. Een HOB filter of kleine potfilter geniet dan ook in kleine bakjes mijn voorkeur. Al moet ik zeggen dat die Juwel bioflow mij niet stoort in de 60cm bakjes bijvoorbeeld. Ieder zijn ding!
 
Ik heb een module besteld en wat filtermedium. Dan zit er dus een module in en één watten gedeelte.
 
Met dit filter? niet eigenlijk.

maar heb je problemen dan met de huidige filter?
zelf ook een pak m beet 30-35L bak gehad met alleen een dennerle hoekfilter (niet de xl versie) + 1 betta en dat ging altijd prima!
die "sponsjes" kon je 1 a 2keer uitspoelen en daarna moest je m vervangen, maar het grootste biologische filter in dit soort bakjes is vaak je bodem dus dat maakt dan ook niet echt uit.

maar als je de xl hebt zou je het ook om en om kunnen doen natuurlijk.

Ik verving de filters niet met nieuwe filters.
Ik deed er filterwatten in. Dat scheelt een emmer geld en de watten heb ik in overvloed :-D
Hielp ook veel beter om het water snel schoon te krijgen van zweefvuil naar mijn mening.
 

Terug
Bovenaan