Dennerle hoekfilter iemand ervaring met filter element vervangen voor Bio filtergranulaat?


Crash

Administrator
Forumleiding
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
28 juli 2012
Berichten
11,242
Leeftijd
49
Locatie
Purmerend
Zoals de titel al aangeeft wil ik het standaard filter element vervangen voor module met Bio granulaat voor de hoekfilter. Nu is het filter natuurlijk ingedraaid en als ik de boel vervang is het filter "brandschoon". De standaard filter element moet ik te vaak vervangen en met het granulaat kan ik langer doen en lijkt me ook wat meer stroming te geven. Zit echter met de bacteri�n cultuur.

Standaard filter element;
filter_innen.jpg


Filter module;
nnhzPWB5-eMtzj80NiMKmz7-OJ3eKlwZ.jpeg


Is het beter als ik de huidige filter element uit elkaar haal en wat stukjes van de stof uit knip en in de nieuwe module erbij doe en na een paar weken eruit haal en weer aanvul met granulaat of kan ik zonder problemen de boel vervangen? Met het filter element kun je eigenlijk niet anders dan dat hele element te vervangen en laat het het zwarte schuim nog zitten.

Ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn met ervaring hiermee?
 
Zal de bodem dat niet opvangen? De bacterie?
 
Week geleden de bodem vervangen. ;)
 
Mij lijkt het een goed idee om een deel van de witte stof in de nieuwe moddule te proppen. Persoonlijk zou ik zelfs tot de helft van het volume durven gaan.
 
Ik heb de nano hoekfilter...en ik gebruik beiden!

In het hoekfilter zit de standaard qua vulling, maar ik heb het opzetstuk/ uitbreiding er bij gekocht.
Hierin heb je de mogelijkheid om een ��n van de drie dennerle typen nano filterkorrels (1 voor algenstop, 1 voor actief carbon en 1 voor biofiltering) of natuurlijk iets van een ander merk, zolang de korrel maar klein genoeg is. Ik heb gekozen voor de biofiltering om gewoon het filterproces te ondersteunen.

Merk niet heel veel verschil met de situatie v��r, maar het materiaal in het kunststof netje geeft inderdaad het idee van veel meer doorstroming dan de witte watteninzet.
 
Opzetstuk werd me afgeraden en kon beter zonder opzetstuk de filter vullen met Bio granulaat. Ga denk inderdaad maar ongeveer de helft van het oude filter vilt voorzien.
 
Heb uiteindelijk een derde van het oude vilt bovenin gedaan. Je kan makkelijk dat standaard element uit elkaar trekken. Je houdt dan het vilt over, misschien handig om te weten voor mensen die het standaard element blijven gebruiken. Het vilt kun je zo wat makkelijker afspoelen en daarna weer in elkaar zetten. Heb de houder met Bio granulaat gevuld tot 2/3 en daarboven dus 1/3 vilt. Past er precies in. Kan het over een tijdje makkelijk verwijderen en dan aanvullen met Bio granulaat.


431939_0_82_20140503_17.jpg


895432_0_82_20140503_17.jpg


Vergeten foto van de huidige vulling te maken, filtertje zit alweer in de bak.
 
Handig,wel.
Goeie tip.Lex.
Kan je er ook een ronde spons indoen,toch?
 
Weet niet of dat gaat Bertus. Met een beetje handigheid zou je wat op de foto staat met eigen filterwatten kunnen voorzien als ik het zo bekijk. Het wordt toch opgesloten in de filter behuizing. Zag toevallig van de week op een filmpje van Dennerle zelf dat ze hem uit elkaar hadden gehaald om het vilt te laten zien.
 
Crash zei:
Opzetstuk werd me afgeraden en kon beter zonder opzetstuk de filter vullen met Bio granulaat. Ga denk inderdaad maar ongeveer de helft van het oude filter vilt voorzien.
Hmm, met welke reden werd het dan afgeraden? Want naar mijn idee is vilt + biogranulaat toch beter dan alleen vilt of alleen biogranulaat.

Door de manier waarop het voorzetfilter er op zit heb ik wel mijn twijfels of het de 'verdubbelde filterinhoud!' is zoals op de doos staat.

Wil zelf eigenlijk over naar de 'baby-protector' voorzet, dus dan moet het filter toch aangepast worden. Denk je dat enkel biogranulaat voldoende zal zijn dan?
 
Weet eigenlijk niet meer wat de reden was. Heb de module zo'n half jaar geleden gekocht en wou eerst de voorzetfilter nemen.

Denk dat als ik straks het oude vilt eruit ga halen, dit niet voor Granulaat ga vervangen, maar voor de dot filterwatten.
 
Wat ik doe met mijn hoekfilter is erg goedkoop en zeer gemakkelijk:
1) Haal het witte filtermedium uit je filterhuis
2) nu heb je het doorzichtige filterhuis open liggen
3) knip een stuk filterspons (blauwe van bijvoorbeeld Juwel) op maat, maar niet al te dik. Let op de driehoekige vorm van het filterhuis!
4) knip in deze spons aan de bovenzijde een gat
5) vul dit gat op met wat korrels, bijvoorbeeld Eheim Mech
6) plaats dit gevulde en op maat geknipte spons in het filterhuis.
nu het aller gemakkelijkste
7) plaats een pluk wit filterwatten over de spons
8) plaats over dit geheel de voorzijde van het filterhuis. (gaat dit niette gemakkelijk heb je of iets te veel watten of je spons is te dik)
9) klik je filterhuis weer onder het filter
10) plaats je filter terug in het aquarium.

Nu hoef je alleen af en toe je filterwatten te vervangen en je spons uit te spoelen. Dit scheelt heel wat geld!!!
Ik gebruik het nu inmiddels al een paar jaar en heb pas 2x een nieuwe spons hoeven te maken. De korrels Mech haal je uit de oude spons en doe je in de nieuwe. Zo houd je toch voldoende bacteri�n! Het meeste vuil wordt door de watten vast gehouden.

Juwel blauwe spons: rond de 3,50 euro (1x per jaar)
Filterwat zak 500 gram 6,99 euro (doe je jaren mee)

Reserve filtermedium Dennerle 3 stuks 12,99, dus voor 3 tot 6 maanden voldoende.
Ik zeg: tel uit je winst!

Succes met knutselen!
 
Bedankt voor de aanvulling, maar ik heb het Dennerle bio granulaat in gebruik. Het stuk waar ik eerst nog oude filter in had gedaan, doe ik nu een dot filter watten in. Het bio granulaat spoel ik enkel in aquarium water af. De dot filter watten spoel ik lichtjes af en na een aantal keer vervang ik dat.

Zit enkel met dat "ronde" schuim wat er in het midden in zit. Gaat redelijk snel vol zitten en is niet los te koop. Ik zal eens kijken wat JBL power cleaner daarmee doet om te reinigen. Tijdelijk kan ik de onder en bovenkant wel van een beetje filterwatten voorzien.
 

Terug
Bovenaan