Denerle nano cube 60 ltr van spookyajax


spookyajax

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2012
Berichten
58
Hallo allemaal,

Een aantal jaar terug toen we onze eerste bak gingen opstarten ben ik lid geworden van dit forum en nu ik een nieuwe bak aan het opstarten ben merk ik dat ik weer veel info en ervaringen uit dit forum haal dus ik dacht laat ik mijn bak eens met jullie delen .

Mijn naam is Elske ben 32 jaar en samen met mijn man en onze 2 kids wonen we in Neede.

mijn man heeft een Juwel Rio 180 en ik heb een Dennerle nano cube 20 liter maar deze gaat vervangen worden voor de Dennerle Nano CubE 60 liter.

Gistèren hebben mijn man en ik heb ingericht en gevuld zie foto
2B4F09D1-63F5-4A2B-9E43-93DFA9CE6417.jpeg

Foto boven was net na het vullen en foto onder is van vandaag.

56997494-481C-4BDB-84C2-6B64C89C1882.jpeg

Als jullie het leuk vinden zal ik proberen vaker foto’s te plaatsen hoe de bak zich ontwikkeld.

groetjes, Elske
 
Veel plezier met je bak.
 
Natuurlijk vinden wij dat leuk!
En welkom terug!

Wat voor visjes komen er in?
 
Natuurlijk vinden wij dat leuk!
En welkom terug!

Wat voor visjes komen er in?
Een garnalenbak word het, in mijn 20 liter nano cube zitten Citroen garnalen die over gaan verhuizen 😀
 
Welkom terug op het AF.

Als je foto's en dergelijke wil plaatsen dan zou ik voorstellen dat te doen in de rubriek Foto-album.

Wij kunnen eventueel ook dit topic voor je verplaatsen daar naar toe.

Laat maar even weten 😊.

Gr. Ed
 
Welkom terug op het AF.

Als je foto's en dergelijke wil plaatsen dan zou ik voorstellen dat te doen in de rubriek Foto-album.

Wij kunnen eventueel ook dit topic voor je verplaatsen daar naar toe.

Laat maar even weten 😊.

Gr. Ed
Helemaal goed dan kan ik hem daar verder bijhouden met foto’s ☺️
 
Wij vinden het zeker leuk om foto's te zien!
Daarom snuffelen wij vaak in het foto album forum;-)
Leuk bakje zo, daar zullen je citroentjes blij van worden!
 
In hoeverre de filter garnalenproof is voor kleintjes dat durf ik niet te zeggen.
 
Daar heeft Dennerle de Baby Protect voor bedacht.
Klopt inderdaad. Ik gebruik zelf dus de Dennerle filter extension en deze gaat ook prima met de kleintjes, deze heeft in mijn 20 liter altijd op het filter gezeten en meer dan genoeg kleintjes die het overleven
3490F895-F60F-49E0-8954-3F3B57FDC37F.jpeg

Deze filter extension heb ik nu over gezet naar de filter in de 60 liter bak en de baby protect zit nu op de filter in de 20 liter bak.
 
Ik zit er trouwens aan te denken om evt een drijfplant er aan toe te voegen maar is dit slim? Vinden de garnalen dit fijn of juist niet? En hoe onderhoud ik dit goed zodat het niet helemaal gaat overwoekeren zeg maar.
 
Garnalen vinden dat wel fijn, vooral de kleintjes zitten graag tussen de wortels. Ik haal regelmatig de grootste uit m’n bak en laat de kleinere over, die groeien dan weer bij.
 
Hier zitten ze ook vrij vaak in die wortels en als het er teveel worden dan haal je er makkelijk een handje uit.
 
Mooi om te zien hoe alles groeit! ( bak draait nu 3 weken ) Drijfplanten toegevoegd ( volgens mij de salvina ) nu even bedenken hoe ik het mooi in een hoek kan houden of laten jullie het gewoon rondgaan in de bak?

75E7F298-81A4-47DD-8B4C-117C4CBA08F7.jpeg
 
Kun je de uitstroombuis van je filter zo richten dat de drijvers in een hoek blijven?
 
Ik laat het zelf altijd rond gaan. Er komt vanzelf een punt dat dit niet meer gaat door bv planten die het wateroppervlak bereiken of doordat het dichtgroeid. Dit is verder makkelijk te verwijderen 😉.
 
Zit er toch sterk aan te denken om een extern filter te gaan gebruiken ipv de dennerle die er standaard bij zit, nu heeft mijn man goede ervaringen met de JBL Cristalprofi , is de E402 een goede pomp voor deze bak? Weet iemand of dit ook te doen is met de glasplaat die er op moet?
 
Zit er toch sterk aan te denken om een extern filter te gaan gebruiken ipv de dennerle die er standaard bij zit, nu heeft mijn man goede ervaringen met de JBL Cristalprofi , is de E402 een goede pomp voor deze bak? Weet iemand of dit ook te doen is met de glasplaat die er op moet?
Ik denk zelf dat een 402 wat weinig is. Zou ik eerder voor een 702 gaan, of een Eheim classic 2211 of 2213. @biljoenblik heeft ook een Classic op zn cube staan, weet niet welke. Maar die kan je vast vertellen hoe dat zit met de doorvoer ivm glasplaat. Volgens mij past het net niet. Je kunt natuurlijk een klein hoekje van het glas snijden om het wel netjes passend te maken.
 
Ik denk zelf dat een 402 wat weinig is. Zou ik eerder voor een 702 gaan, of een Eheim classic 2211 of 2213. @biljoenblik heeft ook een Classic op zn cube staan, weet niet welke. Maar die kan je vast vertellen hoe dat zit met de doorvoer ivm glasplaat. Volgens mij past het net niet. Je kunt natuurlijk een klein hoekje van het glas snijden om het wel netjes passend te maken.
Is een 702 niet juist te krachtig voor een 60 liter? De 402 heeft 450 liter per uur is dus 7,5 keer de bak? Reken ik dat zo goed? Zie plaatje;

579B0312-A7BE-4AFD-AE86-9880BAED1C74.jpeg
 
Is een 702 niet juist te krachtig voor een 60 liter? De 402 heeft 450 liter per uur is dus 7,5 keer de bak? Reken ik dat zo goed? Zie plaatje;

Bekijk bijlage 359668
Ja, maar je vergeet de opvoerhoogte, en het verlies aan debiet vanwege de vulling Van het filter en evt vervuiling. Ze testen de filters altijd zonder media En belasting. Dus de opgave is vertekend beeld.
 
Ik reken altijd de helft wat je overhoudt met een filter. Dus de 702 zal rond de 350 liter overhouden.
 
Ik reken altijd de helft wat je overhoudt met een filter. Dus de 702 zal rond de 350 liter overhouden.
En de 402 dus 225 liter wat bijna 4 keer de bak is, lijkt mij voldoende maar ik kan ook mis zitten natuurlijk. Mijn man heeft op z’n Juwel 180 de 702&de filter van Juwel en dit werkt heel goed. Vandaar mijn gedachte dat een 402 voor een 60 liter ook prima moet kunnen.
 
Dat is ongeveer 4x inderdaad en dat moet normaliter voldoende zijn op 60 liter. Ik heb een 60 liter gehad met een 2211 en die had 330 liter en daarvan bleef dus rond de 150 over.
 
Dat is ongeveer 4x inderdaad en dat moet normaliter voldoende zijn op 60 liter. Ik heb een 60 liter gehad met een 2211 en die had 330 liter en daarvan bleef dus rond de 150 over.
Ik zie nu dat het Dennerle pompje 150 liter per uur heeft dus dat is ook eigenlijk te weinig voor zo’n bak toch?
 
Tja ik heb er altijd binnenfilters ingehad en wel de Aquaflow 100 en die hun max is dacht ik 200 liter maar ja het is beperkt en je moet wel een lage belasting hebben met zo n filtertje.
Met de hoekfilter heb je ook erg weinig filtermedia.
 
Ik heb er een Eheim 2211 op staan. Gaat meer om de hoeveelheid filtermassa, dan om de hoeveelheid water.
Ik hoef het filter ook maar 2x per jaar schoon te maken.
Ik heb het met pvc aangesloten. Glazen dekruit ligt dan net op de vooruit. Maar dat valt niet op.
 
Ik heb de JBL E402 besteld en deze komt morgen binnen, ga dan eens puzzelen hoe ik het met de ruit ga doen. Misschien kan ik hem ook ergens op maat laten snijden, er hoeft denk ik maar een randje vanaf maar dat moet ik morgen even gaan bekijken ☺️
 

Terug
Bovenaan