Dekruiten aquarium


D

Daf-Truckie

Guest
Ik ben bezig met de offerte van mijn volglas aquarium, hierin heb ik meteen dekruiten laten opnemen. Nu ik de offerte heb ontvangen bieden ze aan voor een kleine meer prijs om deze schuifbaar te maken.

Gezien ik zelf in mijn vorige bak geen dekruit had heb ik hier totaal geen ervaring mee, vandaar even jullie advies.

Is het handiger om deze schuifbaar te maken of is los makkelijker?
Zijn er gebruikers hier die ze schuifbaar hebben, ivm voorbeeld?

De maat van het aquarium wordt 140x50x60 verdeeld met 3 dekruiten.
 
Altijd gemakkelijk dat ze schuifbaar zijn, op deze manier kan je toch in je bak werken zonder ze te moeten weg halen.
Alleen moet je vragen of er hierdoor geen aparte openingen worden gecre�erd, dwz. zit er een rubber tussen de glasplaten als men ze opzij schuift.
 
Schuifbaar is inderdaad wel handig maar zo blijft er ook altijd een stuk bedekt en weet niet of dat weer zo handig is in bepaalde situaties.
Staat bij de lfs in m'n woonplaats een aquarium van Eheim en die heeft ook schuifbare afdekplaten van zwart veiligheidsglas en ziet er echt mooi uit en schuift heel soepel.

Zal morgen eens kijken hoe dat precies zit en misschien heb je wat aan die informatie.
 
ik heb gevraagd of ze hier geen foto`s van hebben zodat ik er ook een beeld bij krijg, toen ik in de winkel was heeft ie deze optie niet genoemd toch jammer had ik het meteen kunnen zien.

@luc hoe bedoel je aparte opening?
 
Ik heb vandaag eens gekeken hoe eheim dit precies gedaan heeft,was wel een kortere bak met 2 losse schuifbare ruiten maar gaat om het idee.
Zijn gewoon 2 kunststof profielen waar de platen in/tussen passen en open zijn dus je kan de platen heel makkelijk afpakken als het nodig is.
Dit systeem kan natuurlijk ook voor 3 schuifbare ruiten gemaakt worden alleen zit er dan wel wat ruimte tussen de onderste en bovenste ruit.

Een nadeel van dit systeem is wel dat er natuurlijk condenswater aan het glas blijft hangen en als je ze over elkaar schuift dit van de onderkant druppelt op de bovenkant van de andere ruit.

Viel niet mee om duidelijke foto's te maken maar misschien heb je er wat aan,


873658_0_82_p1080225.jpg


417711_0_82_p1080226.jpg


786958_0_82_p1080230.jpg


736836_0_82_p1080227.jpg
 
Daf-Truckie zei:
@luc hoe bedoel je aparte opening?

Ik bedoelde dit ;)
alleen is onderstaande beter uitgelegd :)

Dit systeem kan natuurlijk ook voor 3 schuifbare ruiten gemaakt worden alleen zit er dan wel wat ruimte tussen de onderste en bovenste ruit.

Wel kan je dan bv. een rubberen afdichting tussen beide platen plakken, zodat als je ze open schuift het water dat onderaan de bovenste ruit hangt eraf wordt getrokken

https://www.google.be/search?q=rubberen ... 52&bih=566
 
Inmiddels zelf ook een foto mogen ontvangen, deze schuiven van voor naar achter zo te zien.

589858_0_82_20131203_131753.jpg


Het systeem werkt iets anders als bij die van Eheim John, maar bedankt voor je foto`s.
Het condens probleem kan dan inderdaad door een rubber stripje worden opgelost Luc, begrijp het nu.
Bedankt voor het mee denken en de foto`s.

Ik denk dat ik het maar ga proberen lijkt me wel handig zo.
 
Op mijn stelling heb ik ook afdekruitjes met een schuif systeem, best handig. Die van mij schuiven ook van voren naar achteren en zitten in een kunststof profiel. Als je wilt kan ik eventueel morgen wel wat foto's voor je maken van het systeem.
 
Hoi Ludger, Ik heb de aquarium inmiddels besteld met het schuifsysteem aankomende vrijdag ga ik hem ophalen.
 

Terug
Bovenaan