De Tangayika multi's van Freggel1980


F

Freggel1980

Guest
Het weekend mijn guppenbak leeg gehaald. De goudvissen zitten allang in een vijver, en de guppen bleven het loodje leggen. De garnalen die erin zaten over verhuisd naar mijn andere aquarium en voila: een lege bak voor Lamprologus multifasciatus :D . Vind het zulke leuke fascinerende visjes, en ze kunnen in mijn 60 cm bakje.

Het grootste gedeelte van het water in emmers gedaan, zodat ik ingedraaid water heb, filter in 1 van de emmers laten draaien, en aquarium schoongemaakt en leeg gehaald.

Vervolgens water en slakkenhuizen erin gedaan en verder draaien maar. Hmmmmmmmm 100 slakkenhuizen bedenkt net krapjes de bodem.

Vanavond krijg ik van mijn vriendin een prachtig drijvertje (Limnobium laevigatum). Deze komt zowel in dit aquarium als in mijn andere aquarium.

Hieronder een overzichts-foto van hoe het bakje er nu bijstaat:

schelpenbak_zpsf213156b.jpg


Een paar eigenwijze schelpen willen nog niet zakken.
 
Zijn hele leuke visjes hoor. Ik heb ze ook en zoals je vast weet An ook.
Ik heb de pl lamp van de Aqua65 flink gedempt om niet teveel licht te hebben en zo alg op de huisjes te voorkomen. Werkt na 3 mnd nog goed moet ik zeggen.

Ik heb wel een heel dun laagje zand en dan zijn ze heel vaak aan het verplaatsen en dat is een heel leuk gezicht.
Je krijgt vast geen spijt van deze visjes.
 
Drijvende huisjes moet je met de opening naar boven houden, en dan een beetje er tegen aan tikken.
Normaal gesproken gaat dan alle lucht er wel uit ;)

Ziet er goed uit zo, daar gaan ze zich vast wel in vermaken.
Zou persoonlijk nog wel een vuilniszak of zwarte folie o.i.d. achter de ruit doen.
 
Als ik jullie foto's en filmpjes zie, vind ik ze zo leuk. Ze blijven op 1 of andere manier aantrekkingskracht houden.

Hoe heb jij je lamp gedimd? Lijkt nu wel alsof er een bouwlamp naar binnen staat te schijnen. Helemaal omdat mijn andere aquarium ernaast staat, en dan zie je helemaal het verschil.

Zit te twijfelen om er idd een dun laagje zand in te doen, of nog een laag schelpen bovenop. Ben er nog niet helemaal overuit.

Idd bij An zit ik ook veel te koekeloeren ;)
 
@ Prullenbak: aaahhhh, dat is de truck. Snapten al niet zo goed waarom deze niet wilden zinken.

Ik twijfel om er nog iets achter te plakken. Juist omdat het aquarium op de bar staat en ik er dan vanuit de keuken ook in kan kijken (hahahahaha, valt me nu pas op dat je ziet dat de vaatwasser open staat *oepsie*)
 
Leuk ;)

Ik heb zelf ook niks achter mijn multi bakje, de vissen geven er niks om heb ik het idee. In al mijn andere bakken zitten wel achterwanden danwel folie, maar deze visjes zijn vooral bodem-gericht.
 
jaaaa leuk leuk leuk, ik zou dit bakje open laten, kun je er aan alle kanten in kijken, ff kijken wat algen doen,
zit er een reflector achter de lamp? dan die er ook uithalen, heb ik ook gedaan en dat helpt toch wel,
 
@ An: Nee er zitten geen reflectoren in het bakje. Ook geen TL lamp overigens, maar lijkt wel iets van een spaarlamp achtig ding.
Dan laat ik hem open. Vind het leuk om er van alle kanten in te kijken.

Andere bakje is ook open. De eerste week schrokken de vissen zich regelmatig het ongeluk, maar nu niet meer.

@ Saskia: Dank je wel!!!
 
multi zijn idd erg stoer! zit er ook nogsteeds aan te denken. misschien als mijn muskusschildpad uit zijn opgroei bakje is dat ik dat bakje ook maar om tover tot multi bak.hoe kom je aan die slakenhuizen als ik vragen mag?
 
Vanavond drijvertje gekregen van mijn vriendin. Staat erg mooi, hopelijk gaat hij zich snel vermenigvuldigen

schelpenbakmetdrijvertje_zpsc5f33524.jpg
 
De drijvers beginnen zich te vermenigvuldigen!!

Verder weinig nieuws :D
 
Freggel1980 zei:
@ An: Nee er zitten geen reflectoren in het bakje. Ook geen TL lamp overigens, maar lijkt wel iets van een spaarlamp achtig ding.
Dan laat ik hem open. Vind het leuk om er van alle kanten in te kijken.

Andere bakje is ook open. De eerste week schrokken de vissen zich regelmatig het ongeluk, maar nu niet meer.

@ Saskia: Dank je wel!!!

Het is wel een voordeel als de verlichting niet zo sterk is hoor. Dan heb je minder snel algen op de slakken. Ik heb het huis van de pl lamp in de aqua65 ook afgeplakt om te dimmen en ik krijg geen algen op de schelpen.
Daarvoor had ik dat niet en toen had ik vrij snel wat penseelalgjes op de slakkenhuizen hoor.
Ook verlicht ik max 8 a 9 uur per dag.
Het zijn erg leuke visjes hoor. Succes ermee dus.
 
hahaha, nog een 60cm multi bakje :D het worden er steeds meer :)

ga je er nog plantjes indoen? hoe warm heb je de bak en wat wil je gaan voeren?
 
SaskiaZ zei:
Freggel1980 zei:
De drijvers beginnen zich te vermenigvuldigen!!

Oh dat gaan de multi's straks ook doen hoor.... :daisy:

Nou ik ben benieuwd. Heb guppen gehad, en die hebben zich ook nooit vermenigvuldigd........
Ik hoop het wel, lijkt me super gaaf van dat kleine kroost in mijn bakje te hebben.

@ jessicapilon: Hoe heb jij je lamp afgeplakt? Vind het licht redelijk fel in de bak (maar kan misschien ook een vertekende indruk geven daar mijn andere bakje ernaast staat die over turf gefilterd word)

@ nilo1804: Nee ik ga er geen plantjes in doen. Voorlopig laat ik hem zo, misschien in de toekomst nog een keer 100 schelpen erin voor een betere laag.
Bakje staat nu op 24,5 graad. Ik ga een beetje wisselend voeren: Vlokken, levend en diepvries.
Eens kijken in jouw topic, daar zag ik iets over een bepaald kweekje staan.
 
Hmmmmmmm de drijvers zijn druk bezig om te verslijmen.
 
Da's vreemd, dat spul is normaal gesproken onverwoestbaar. Te weinig nitraat misschien?

Denk je dat je genoeg slakkenhuizen hebt? :D
 
Ik zou het haast denken. In mijn andere bak groeit het er zowat uit, dus kan er zo weer nieuwe instoppen.
Bak staat nog in te draaien, nog geen water testen gedaan. Zit overigens wel 50% water van het vorige aquarium in.

Eeeehhhhhhhh, ik twijfel nog steeds..............
 
is in mijn multibak ook, het enige wat daar goed in doet is hoornblad als drijver en eendekroos, kun je hier wel wat van meekrijgen tzt hahaha
maar die mooie worteldrijvers gaan in de multibak ook helemaal verslijmen en lelijk worden
 
Jammer dat het niet gaat lukken in de multi bak, naja, dan een andere drijver.
Echt stom, ben vandaag in een aquariumwinkel geweest, en zag hoornblad, nog staan te twijfelen om mee te nemen........

@ An: Thanks!!
 
Je hebt al slakkenhuisjes zie ik maar bij de Euroland heb je nu voor 1 euro een zak met zo n 25 huisjes waarvan je er zeker 14 kan gebruiken. Ik heb wat gekocht voor reserve.
 
shit die zit hier niet, moet ook nog huisjes hebben
 
Dat ga je menen??????
Chips, ben er dinsdag nog langs gelopen, maar had geen zin om naar binnen te gaan........ Dat word dinsdag nog even terug.
 
Ja ze hebben er meerdere soorten te koop hoor. Ik was er woensdag dacht ik en heb 2 zakjes meegenomen. Zitten ook een aantal te kleine huisjes tussen, maar zeker 14 die groot genoeg zijn.
 
Zo de eerste bewoners zitten erin!!!
Was met mijn vader in Rhenen geweest gewoon om even lekker te kijken. Heeft mijn vader stiekem Multi's gekocht als kerstcadeautje!!! Erg lief van paps.

multi1261213_zps1273da25.jpg


Multi2261213_zps83669e0e.jpg


Wat mot je?
Multi3261213_zps307b4308.jpg


Multi4261213_zps1bf605db.jpg


Multi5261213_zps001be6f3.jpg


Ben benieuwd wanneer de eerste multi baby's komen.
 
Altijd leuk om te zien, ik ga het volgen.
 
Kiekeboe:
Multi2712131_zps066e1661.jpg


Multi271213_zps1a167f05.jpg
 
leukkkkkkkkkkkkkkkkk ze zijn echt leuk he
 
Ja ze zijn echt heel leuk!!!! De hele dag zijn ze wel "bezig".
Zijn wel rotzooiers :D , en vind het lastig schoonmaken tussen de schelpen.

Ook vind ik ze nog matig eten. Zowel diepvries, levend als droogvoer. Misschien komt het wel als ze beter gewend zijn.

Maar ben er super blij mee. Nu ook, zit vanaf de ank te kijken en ze zijn lekker aan het "rond hooveren", beetje naar beneden, beetje naar boven, schelp in, schelp uit en zo zijn ze de hele dag wel in touw.

Als ik wat dichterbij kom zijn er een paar die hun schelp in vliegen en er is er 1 die komt kijken wat ik ga doen, maar wel met zo'n gezicht van "wat mot je????????"
 
Van mijn vriendin een hele dot kroost gekregen, eens even kijken of dit wel iets wil gaan worden. Ze had behoorlijk wat over, het halve oppervlakte zit nu vol.
Merk dat de vissen het erg fijn vinden, en hierdoor verder boven hun schelp vandaan durven te komen. Hopelijk dat dit wel gaat groeien, en anders kan ik iedere week uit haar bak komen halen.
 
hahaha als je nog een multibak wil.... ik doe die van ons weg,
in de regel groeit dat kroos wel goed hoor zit er hier ook in
 

Terug
Bovenaan