De splendid 80 van Nedra


Nedra

Active member
Lid geworden
29 november 2009
Berichten
44
Locatie
Oosterhout
Nadat ik ruim 10 jaar geleden een poging heb gedaan tot het aquarium houden, deze poging niet succesvol was, nu een nieuwe poging. Het bleef toch maar kriebelen. Deze keer gekozen voor een 2e hands Aquatlantis splendid 80.
Deze heb ik 2 weken geleden opgehaald en daarna eerst begonnen met het verwijderen van de achterwand. Deze zat helaas goed vast en heb deze in stukjes eruit moeten halen. :stars: Omdat ik flink met mesjes aan de slag ben geweest, na een grove schoonmaak ,hem eerst gevuld om te kijken of de bak nog wel waterdicht was.
Leeg aquarium.jpg


Ook de pomp (Eheim 4+ 250) die ik erbij heb gekregen aangesloten om te kijken of die ook goed werkt. Ook een eerste stukje hout gevonden.
aquarium 1 stuk hout.jpg


Daarna nog 2 stukken hout gevonden en 2 stenen en zwart aquariumzand meegenomen.

hornbach hout.jpg
aquarium 3 stukken hout.jpg


Plan is nu om eerst het meubel verder schoon te maken en deze op de goede plaatst te zetten. Daarna de bak weer leegmaken, schoonmaken en de achterwand zwart te maken. Daarna de bak ook op zijn plek zetten en dan kan het inrichten beginnen.

Verder zat er bij de set die ik overgenomen heb ook nog een plantedbox CO2 set, maar ik weet nog niet of ik die gelijk ga gebruiken.
 
Nadat ik ruim 10 jaar geleden een poging heb gedaan tot het aquarium houden, deze poging niet succesvol was, nu een nieuwe poging. Het bleef toch maar kriebelen. Deze keer gekozen voor een 2e hands Aquatlantis splendid 80.
Deze heb ik 2 weken geleden opgehaald en daarna eerst begonnen met het verwijderen van de achterwand. Deze zat helaas goed vast en heb deze in stukjes eruit moeten halen. :stars: Omdat ik flink met mesjes aan de slag ben geweest, na een grove schoonmaak ,hem eerst gevuld om te kijken of de bak nog wel waterdicht was.
Bekijk bijlage 360674

Ook de pomp (Eheim 4+ 250) die ik erbij heb gekregen aangesloten om te kijken of die ook goed werkt. Ook een eerste stukje hout gevonden.
Bekijk bijlage 360675

Daarna nog 2 stukken hout gevonden en 2 stenen en zwart aquariumzand meegenomen.

Bekijk bijlage 360676Bekijk bijlage 360677

Plan is nu om eerst het meubel verder schoon te maken en deze op de goede plaatst te zetten. Daarna de bak weer leegmaken, schoonmaken en de achterwand zwart te maken. Daarna de bak ook op zijn plek zetten en dan kan het inrichten beginnen.

Verder zat er bij de set die ik overgenomen heb ook nog een plantedbox CO2 set, maar ik weet nog niet of ik die gelijk ga gebruiken.
Nadat ik ruim 10 jaar geleden een poging heb gedaan tot het aquarium houden, deze poging niet succesvol was, nu een nieuwe poging. Het bleef toch maar kriebelen. Deze keer gekozen voor een 2e hands Aquatlantis splendid 80.
Deze heb ik 2 weken geleden opgehaald en daarna eerst begonnen met het verwijderen van de achterwand. Deze zat helaas goed vast en heb deze in stukjes eruit moeten halen. :stars: Omdat ik flink met mesjes aan de slag ben geweest, na een grove schoonmaak ,hem eerst gevuld om te kijken of de bak nog wel waterdicht was.
Bekijk bijlage 360674

Ook de pomp (Eheim 4+ 250) die ik erbij heb gekregen aangesloten om te kijken of die ook goed werkt. Ook een eerste stukje hout gevonden.
Bekijk bijlage 360675

Daarna nog 2 stukken hout gevonden en 2 stenen en zwart aquariumzand meegenomen.

Bekijk bijlage 360676Bekijk bijlage 360677

Plan is nu om eerst het meubel verder schoon te maken en deze op de goede plaatst te zetten. Daarna de bak weer leegmaken, schoonmaken en de achterwand zwart te maken. Daarna de bak ook op zijn plek zetten en dan kan het inrichten beginnen.

Verder zat er bij de set die ik overgenomen heb ook nog een plantedbox CO2 set, maar ik weet nog niet of ik die gelijk ga gebruiken.
Leuk hoor!
Bij mij begon het vorige week ook weer te kriebelen na 6 jaar :) Ben nu ook met 2-hands 80 cm bak bezig. Ik neem ook vergelijkbaar hout en stenen erin.
Hoe ga je de achterzijde zwart maken? Mocht je inspiratie willen; Ik kan je schoolbordverf aanbevelen. Dat lakt mooi mat af:
Succes!
IMG_1937.jpeg
 
Leuk hoor!
Bij mij begon het vorige week ook weer te kriebelen na 6 jaar :) Ben nu ook met 2-hands 80 cm bak bezig. Ik neem ook vergelijkbaar hout en stenen erin.
Hoe ga je de achterzijde zwart maken? Mocht je inspiratie willen; Ik kan je schoolbordverf aanbevelen. Dat lakt mooi mat af:
Succes!
Bekijk bijlage 360682

Thx! Schoolbordverf leek mij ook een goede optie. Welke heb je genomen en hoe heb je de ruit voorbereid? alleen ontvetten of???
 
Thx! Schoolbordverf leek mij ook een goede optie. Welke heb je genomen en hoe heb je de ruit voorbereid? alleen ontvetten of???
Ik heb de schoolbordverf van Flexa gekocht, maar het merk zal niet veel uitmaken.
De ruiten ontvet ik altijd als volgt; Op een halve emmer warm water een flinke scheut ammoniak en een vleugje afwasmiddel toevoegen. Met een microvezeldoek of andere zachte doek vervolgens flink de ruiten boenen. Vervolgens met een opgepropte krant droog maken (denk eraan dat je de nietjes verwijderd). De krant heeft als voordeel dat het niet pluist en geen strepen achterlaat. Tevens absorbeert de inkt van de krant de ammoniak en zeep optimaal, heb ik me laten vertellen. De schoolbordverf met een lakrollertje aanbrengen in 2 of 3 lagen met tussendoor laten drogen. Succes verzekerd!
 
80cm bakjes zijn ideaal om je hobby weer mee op te pakken!
Veel plezier ermee.
Heb je al een idee wat je erin wilt houden?
 
80cm bakjes zijn ideaal om je hobby weer mee op te pakken!
Veel plezier ermee.
Heb je al een idee wat je erin wilt houden?
Water om mee te beginnen denk ik:DD

Nou dat lijkt me zeker makkelijk om mee te beginnen! ;)

Ik zit te denken aan;
- Kuhli
- pseudomugil paskai
- gourami (honing?)
- bengaalse vuurtje oid

Verder door gezondheidsklachten nog niet veel gedaan. Volgende week het meubel op zijn plaats gaan zetten en de achterkant zwart maken. Daarna beginnen met het inrichten. Ik ben al wat rond aan het kijken voor beplanting.
Voor mijn filter moet ik ook nog filter materiaal hebben. Ik heb bij het aquarium een Eheim 4+ 250 kunnen overnemen, maar hier zat geen filtermateriaal meer in, behalve een grove voorfilter. Ik heb al wat siporax in huis gehaald maar weet nog niet goed waar ik het filter nog meer mee ga vullen. Tips? :help:
 
En weer een stapje verder. Vandaag de achterwand zwart gemaakt en de filtermatten op maat gemaakt. De planten zijn ook besteld dus ergens komende week kan het inrichten beginnen ;))
 
Nou, een mooie frost white of diepblauwe achtergrond kan ook erg mooi staan! Ligt maar net aan je scape. Bij een flink beplante bak vind ik zwart t mooiste.
 
Gisteren was het zover! De planten kwamen en de hardscape gemaakt.

1686730907529.png


Dit is het uiteindelijk geworden. Foto's van de planten en dat hij gevuld is volgen nog. Het rechtse hout wil nog net niet lekker blijven staan met het water erin.
 

Terug
Bovenaan