De sluiers van Miranda


M

mirantje

Guest
Hoi hoi.
Hier alvast fotootjes van 2 sluiers.
Zou graag wat feedback willen hebben over hoe ze er uit zien.
Zijn ze vergroeid of zien ze er goed uit.
Hier komt de eerste.

Mijn knappe Whitney.
352583_0_82_003.jpg


En de eigenwijze Skippy.
375926_0_82_002.jpg


Ow de corydora die je bij Skip ziet die zit er niet meer in hoor.
Had gevraagd aan me ma of ze ze voor mij in het aquarium wou doen toen ik ff naar de fysio moest,maar ze deed ze dus in de verkeerde.
Gr Miranda
 
Een oordeel over of je vissen wel of niet vergroeid zijn, laat ik liever aan de meer ervaren sluierhouders over, maar ik vind Whitney en Skippy in ieder geval wel hartstikke leuk. Ben gek op oranda's. :smitten:
 
Beide vissen zijn erg vergroeid. Te zien aan de verhouding tussen het lichaam en de ogen en de veel te lange rugvin. De tweede vis vind ik aan de magere kant. Wat is de geschiedenis van deze vissen?
 
Whitney heb ik in de dierenwinkel gekocht in mei.
En Skippy zat in een te klein bakkie samen met een andere moor die door wc gespoeld zouden worden.
Die heb ik nu een maandje
Dus wat nu te doen?
Ik wil ze niet laten lijden.
Schrik hier wel van,want dacht dat het eindelijk goed ging met me vissies.
 
Goed voeren, veel verversen en hopen dat het wat bijtrekt. Ik zou er zelf niet te veel van verwachten omdat Oranda's een erg gevoelige zwemblaas hebben en vergroeiingen zich vooral uiten in zwemblaasproblemen.

Niet leuk om te horen, maar het is mijn gedachte als ik de vissen op de foto's zie. Ik weet niet wat anderen ervan denken?
 
Is idd niet leuk om te horen :(
Maar liever de keiharde waarheid dan de vissies zo te laten zwemmen.
Tot nu toe hebben ze nog geen zwemblaas probleem gehad.
Had al gelezen en begrepen dat oranda's vaak problemen daar mee hebben.
Verversen doe ik 1x per week 50%.
Zal dat nu 2x per week doen.
 
Leuke Oranda's ! Ze zijn beide inderdaad vergroeid en die witte wat meer dan de rode volgens mij.
Maar dat wil niet zeggen dat ze je gelijk hoeft in te laten slapen hoor! Zolang ze vrolijk rondzwemmen, en dat doen ze volgens mij wel, is er nog weinig aan de hand. Vergroeide visjes kunnen nog best een fijn en redelijk lang leven hebben, ze kunnen last krijgen van de zwemblaas ja (vooral oranda's zijn er gevoelig voor) en sommige krijgen last van de te lange vinnen. Maar zolang ze het prima doen, zou ik ze gewoon laten leven.

Heb ook weleens vergroeide vissen opgevangen, en ik word er altijd heel blij van als je ze dan zo vrolijk ziet rondzwemmen en genieten van de ruimte. Ze worden niet allemaal even oud (maar het is van een niet vergroeide vis ook niet gezegd dat hij oud wordt), maar ze hebben nog wel kunnen genieten van ruimte, genoeg voer, waterwissels en vriendjes :D
 
Das al een opluchting dat ik ze niet gelijk hoef in te laten slapen phew.
Met deze vissen krijg je toch meer een band he.
Weet wel dat ik geen oranda's meer neem.
Maar zolang ik ze nog heb wil ik het beste voor ze.
Heb trouwens ook gemerkt dat Whitney het slecht doet als ie de korrels heeft gegeten.
Dan ligt ie vaak p de bodem.
Geef ik diepvries of levend dan heeft ie daar geen last van.
 
Misschien is gelfood een optie? Via de zoekfunctie van het forum zijn daar wat topics over te vinden.
 
Tuurlijk hoef je ze niet in te slapen! Dan moet zeker de helft hier in Nederland zijn vissen in laten slapen. Helaas bestaan er meer vergroeide vissen dan anders ben ik bang. Vaak uit onwetendheid of verkeerde opkweek.
Visjes hebben een prima onderkomen nu hoor en gewoon lekker goed blijven verzorgen en ervan genieten.

Wat voor voer krijgen ze?
Zou zeker gaan voor goed hoogwaardig voer zoals van Hikari en dan de Saki Hikari soorten. Voer je toevallig Tetra gold Japan of zoiets heet het want daar zijn meer zwemblaasklachten van geweest.
Af en toe wat gepelde doperwtjes voeren vinden ze ook lekker en is goed voor eventuele verstoppingen te voorkomen.
 
Ja ik voerde idd voer van tetra.
Hikari voer kan je in een dierenwinkele halen of van het net?
Durf bijna geen foto's te laten zien van de moren,maar zal die dalijk even maken en er op zetten.
Is het een idee om de moren in een ander aquarium te doen?
 
Droopy

586268_0_82_001.jpg


Billy(heette eerst scooby,maar haalde de namen scooby en droopy door mekaar hihihi)
Is heel klein,maar toen ik hem kreeg was ie nog kleiner.

952292_0_82_004.jpg
 
Leuke visjes heb je hoor! Hikari voer kun je online bestellen (aquaria Veldhuis heeft het geloof ik). Dino uit voorschoten verkoopt ook goed voer en is iets goedkoper. Hij kan het ook opsturen geloof ik.
 
Klopt je kunt het Hikarivoer op een heel aantal adresjes online bestellen en Dino te voorschoten verkoopt het ook tegen een goede prijs en heeft ook nog A-Plus fancy Goldfish voer wat ook erg goed is, hij verstuurd ook. Voor meer info mag je een pb sturen.

Hoezo durf je geen foto's van je moren te laten zien en waarom moeten ze in een ander aquarium?
 
Sowieso wou ik nog een andere bak erbij,maar mijn gedachtengang is dat als ik de 2 oranda;s in 1 bak heb dat ze dan meer ruimte hebben.
Ik wil niet dat ze nog meer vergroeien.
Of overdrijf ik nou een beetje :)
Want heb nog hele leuke sluiers gezien hoor die evt in de nieuwe bak kunnen als ie ingedraaid is.
 
Ze zitten in een 1 meter bak,geen idee hoeveel liter dat is
 
Leuke inrichting! Je hebt alleen wel echt te veel vis in je bak zitten momenteel, helemaal oranda's kunnen behoorlijk aan de maat worden en hebben meer ruimte nodig.
 
Ja daarom een 2e bak er bij.:)
Heb net weer wat nieuwe zuurstof planten er in gedaan en da kunnen er over een week of drie de moren er in.
 
Inmiddels is er wat veranderd in mijn bakken sins Whit en Skip zijn overleden.
Had alleen de 2 moren in mijn ene bak en nu hebben ze een vriendje erbij genaamd druppie :)
569813_0_82_004.jpg


Is niet zo'n hele duidelijke foto,maar hier had ik m net.
Inmiddels zijn de kleuren veranderd.

En in mijn andere bak heb ik ook 3 sluiers.
Genaamd vlnr Cocos,Sinas en Cola
674359_0_82_006.jpg
 
Helaas is me ene moor Droopy een aantal weken geleden ook overleden.
Hij werd ineens helemaal wit en stierf vrij snel.
Had toch idee dat er iets in me bak zat waardoor me vissen sterven.
Heb Druppie en droppie apart gezet.
En heb het hele aquarium leeg gehaald en schoongemaakt.
Heb alles weer nieuw gekocht(grind filtermateriaal en pomp)
Snap er niks van hoor.
Ik doe bij beide bakken en de 1 draait goed en de ander niet.
Doe 1x per week 50% verversen en dan 1 of 2x per week de bodem goed afhevelen.
Heb wel de bak nu kunnen verplaatsen en verder bij het raam weg.
Had veel last van baardalg.
Droppie en Druppie had ik ff apart zitten om te kijken of hun niet ziek werden.
Heb ze ook getest op parasieten,maar daar hadden geen last van.
In feite groeien ze erg goed nu.
Heb de bak een aantal weken in laten draaien.
Heb een druppel test gedaan en alles was gelukkig goed.
Dus sinds een paar daagjes zitten Droppie en Druppie in hun nieuwe huissie.
En nou maar hopen dat het allemaal goed gaat.
En wat kan een sluier verandere qua kleur zeg.
Druppie was geel met zwart en nu is ie helemaal oranje :)
Zal binne kort weer eens foto's neer zetten
 
Wat jammer dat Droopy nou ook is overleden, doen Droppie en Druppie het wel goed voor de rest?
Heb je ze laten checken door een afstrijkje te maken en deze te laten bekijken onder een microscoop?
 
Droppie en Druppie doen het beide goed.
Een kennis van mij werkt al jaren met koi's en hij heeft een uitstrijkje genomen en daar kwam niks uit.
De sluiers die zijn overleden waar ik fout mee ben begonnen die zijn dus overleden.
Merk nu zelf ook het verschil tussen goed groeien en het vergroeien.
 
Even wat nieuwe foto's van de sluiers.
Druppie
489543_0_82_001.jpg


Droppie
554951_0_82_003.jpg


Beauty(is een nieuwe)
431381_0_82_002.jpg


Ik wou er eigenlijk mee stoppen,omdat de vissen constant dood gingen.
Maar het ligt aan mij.
2 bakken met sluiers is te zwaar voor mij.
Het verversen is te zwaar voor mij vanwege de borstamputatie die ik heb gehad.
Ik hou het nu op 1 bak en dat is gelukkig wel te doen.
Heb nu een lege juwel bak en ik ga er even over nadenken wat te doen met deze.
 
Wat een verhaal Miranda. Geniet lekker van je ene bak het moet toch niet opwerken gaan lijken.
Ik vind het ook best veel werk en kan heel goed begrijpen dat twee bakken, zeker in jouw situatie, teveel is.
Ik heb op mijn bak meerdere filters gezet zodat ik bij het schoonmaken van een filter altijd nog een ingedraaid filter (zelfs twee) op de bak heb zitten. Wellicht dat zoiets voor jou ook zou kunnen werken?
Vergeet vooral niet te genieten van de vissen!
 
Dank je wel.
Laat ik maar eerst van deze 3 sluiers genieten en leren ;)
Het werd te zwaar omdat ik een emmer gebruik om te verversen.
1 of andere manier luk het me niet om een tuinslang te bevestigen aan me kraan.
Geen enkele koppeling past.
En heb trouwens ook geen zuigkracht lolll
De andere bak daar zitten nu me andere vissies in en heb geen spijt er van.
Zal binnenkort weer eens update geven van me donderstralen.
Want dat zijn ze wel hoor.
Volgens mij maken ze er een spel van zodra ik nieuwe planten in de bak doet.
En zodra me hand uit de bak is komt Beauty en die raced dan door de planten en kan ik weer overnieuw beginnen pfff.
Ach zo blijf je bezig :)
 

Terug
Bovenaan