De Rio 125 van Aqua Betta


Poeh…. wat draait de bak lekker momenteel. Op zijn best sinds de opstart 4 maanden terug.
Soms vervloek ik de hobby als ik voor de zoveelste keer 2 uur krom boven de bak allerlei alg en vuil sta te verwijderen en af te hevelen.
De hobby voelt soms als een haat-liefde verhouding. Een soort verslaving waarvan je weet dat dat het genot van korte duur kan zijn en frustratie altijd op de loer ligt.
Als er balans is en relatief weinig alg (nu alleen op het hout) dan geeft me dat rust en voldoening. Dat kijk ik uit naar het moment dat de verlichting weer aanspringt. Dat punt heb ik nu al een paar weken bereikt :)
IMG_3840.jpeg
IMG_3841.jpeg
IMG_3842.jpeg
IMG_3846.jpeg
 
Goed om te horen dat je ook weer kan genieten.
 
Mooie bak hoor!

Vraagje; ik zie dat jij de uitstroom diagonaal door de bak gericht hebt. Circuleert het water linksachter in de bak dan wel naar de instroom rechtsvoor.
Heb dit ook eens geprobeerd (niet zoals jij hem gericht hebt maar tegen het wateroppervlak aan en dan diagonaal) maar toen kreeg ik geen mooie circulatie door de hele bak.
 
Ik heb vandaag de kollosale bos Sessiliflora grotendeels vervangen voor een Echinodorus Rubra. Ben benieuwd wat die gaat doen en of die toch niet te groot wordt.
Tevens heb ik het hout weer schoon geschrobt.
@NoahC Ik heb alle standen qua uitstroom al wel geprobeerd maar vind dit het prettigst. Een optimale circulatie ga je denk ik nooit krijgen met de interne filter. Voordeel op deze manier vind ik dat de CO2 bellen langs de achterwand uitwaaieren en minder prominent zichtbaar zijn (diffuser zit linksachter). En dat de stengelplanten achterin niet omver geblazen worden.
Ik laat ook de skimmer iedere 2 uur een half uur meedraaien, dit zorgt ook wel voor iets meer circulatie in die hoek.

IMG_3874.jpeg
IMG_3875.jpeg
 
Ziet er goed uit! Welke rotala soort is dat? Mooi groen hoor.

En ik ga je tip over de plek van de diffusor en richting van de uitstroom eens overnemen. Die zichtbare slang naar de voorkant van de bak (mijn diffusor zat linksvoor) en het eeuwige ruziën met de stroming hebben me altijd gestoord. Ben benieuwd!
 
De standaard Rotundifolia. Ben ook benieuwd, succes!
 

Terug
Bovenaan