De laatste der Japonicas liet zich zien


Okidoki

Well-known member
Lid geworden
19 december 2023
Berichten
127
Locatie
Purmerend
IMG_6530.jpeg

Jawel, eindelijk liet Jacques zich weer eens zien. Van de groep van destijds als enige over. Inmiddels telt ‘ie zeker al 7 jaren.
Ik wil deze met de 5 Corydorasjes tenslotte uit de overvolle Lido 120 halen om (zodra ingedraaid) te verhuizen naar de Rio 125. Dan komen er voor beide groepen soortgenoten bij.
 
Bekijk bijlage 370592
Jawel, eindelijk liet Jacques zich weer eens zien. Van de groep van destijds als enige over. Inmiddels telt ‘ie zeker al 7 jaren.
Ik wil deze met de 5 Corydorasjes tenslotte uit de overvolle Lido 120 halen om (zodra ingedraaid) te verhuizen naar de Rio 125. Dan komen er voor beide groepen soortgenoten bij.
Haha die titel 🤣
 
Van de groep van destijds als enige over. Inmiddels telt ‘ie zeker al 7 jaren.
Wauw! Het verbaast me dat een garnaal zo oud kan worden. :) Ik ben eens gaan Googelen n.a.v. jouw topic en kwam zelfs verhalen tegen van japonica's die 10-12 jaar waren en nog leefden. :oops: Cool...
 
Ja dat is iets anders dan de max van 1.5-2 jaar voor de dwerggarnalen.
 
Ja dat is iets anders dan de max van 1.5-2 jaar voor de dwerggarnalen.
Inderdaad. Ik heb zelf een dwergkreeftensoort gehad (Procambarus vazquezae) en die worden ook maar 2, misschien 3 jaar als ik het me goed herinner. Dan lijkt het ergens gek dat zo'n breekbaar garnaaltje zoveel ouder wordt.
 
Wauw! Het verbaast me dat een garnaal zo oud kan worden. :) Ik ben eens gaan Googelen n.a.v. jouw topic en kwam zelfs verhalen tegen van japonica's die 10-12 jaar waren en nog leefden. :oops: Cool...
Ik vond mijn oude logboekje dat in januari 2016 de laatste 3 japonicas van het eerste groepje (gekocht bij Hornbach) achter elkaar het hoekje om gingen. En ze zijn echt oud geworden. 11 jaar! Was ik glad vergeten.
Daarnaast blijkt uit het logboekje dat Jacques een Jacqueline is😝 van, en dat wist ik nog wel, inderdaad zo’n 7 jaar in april dit jaar. Zij kwam met het tweede groepje mee op 9 april 2016 samen met 3 Corydorad panda. Dat betekent dat de overgebleven panda straks alweer 7 jaar bij mij is. De tijd vliegt, nu ik nog😉
 
Inderdaad. Ik heb zelf een dwergkreeftensoort gehad (Procambarus vazquezae) en die worden ook maar 2, misschien 3 jaar als ik het me goed herinner. Dan lijkt het ergens gek dat zo'n breekbaar garnaaltje zoveel ouder wordt.
Het zijn taaie rakkers hoor die Japonicas. En als er ruimte is in het aquarium dat spurten ze op zijn tijd er dwars doorheen. Héél erg leuk om te zien.
 
Dit geeft wel inspiratie om die soort ook weer eens te proberen. :) Hopende dat ze de medebewoners zullen overleven...
 
Ik hoop dat ik mevrouw kan vinden wanneer ze mag verhuizen. Maar wat voor haar misschien fijner is; gewoon blijven waar ze nu is en zorgen dat er minder guppen bijkomen (bak met minder schuilplaatsen voor jongbroed) en dan soortgenoten erbij.
Zit wel een buitenfilter erbij te overwegen🤔
 
Welke medebewoners zijn dat?
De gevaren verschillen van goudvissen en hyperactieve aaltjes (bak 1) tot een middelgrote cichlide en een schildpad (bak 2). Het zou een gok zijn om ze daar bij te doen. Maar heb evt nog een derde bak staan, hmm...

Wat me wel eens leuk lijkt: proberen met die japonica's te kweken! Schijnt niet eenvoudig te zijn.
 
Wat me wel eens leuk lijkt: proberen met die japonica's te kweken! Schijnt niet eenvoudig te zijn.
Ik heb de Japonicas wel eitjes zien dragen in mijn zoetwater aquarium. Geen flauwe notie of dat ooit wat werd. Naar mijn idee had ik er geen garnalen bij. Op brak water zouden ze zich meer in hun element voelen om voort te planten. Toch heb ik er wel van gehoord dat het bij een enkeling was gelukt in een zoetwater aquarium, spontaan, niet met de bedoeling om te kweken.
 
Als ze eitjes dragen dan zullen de kleintjes het niet overleven want die hebben brakwater nodig. Wat jij zegt over een enkele uitzondering dat heb ik ook gelezen maar ja daar weet je het fijne niet van.
 
Neocaridina wordt ook gerust 4 of 5 jaar oud als je ze op 18 graden houdt. Het is geen 10 jaar, maar toch.
Nou ik had ze vaak op 20 graden en dan ook worden ze niet veel ouder dan zo n 1,5 jaar. De temp zal best invloed hebben maar 4-5 jaar is nieuw voor mij.
 
De temperatuur in mijn aquarium is ingesteld op 22 graden. ‘S-zomers wordt het max. 29 graden. Dan zet ik de achterste klep (Juwel Lido 120) d.m.v. wasknijpers als stutten op de rand, omhoog zodat warmte onder de kap kan vertrekken.
Ze zijn het gewend de ‘seizoenen’.
 

Terug
Bovenaan