De brakbak van AquaJantje


AquaJantje

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2022
Berichten
116
Leeftijd
32
Locatie
Enschede
Hallo allemaal:DD

Nu de dagen steeds donkerder worden en het weer slechter is het een prima tijd om eens iets nieuws te proberen. Ik heb bijtjes altijd wel leuke visjes gevonden, maar ze hebben de naam langzaam weg te kwijnen als ze verkeerd gehouden worden. Na wat twijfelen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn primo 60 omgetoverd in speciaalbakje om bijtjes in te gaan houden. Het bakje is voorzien van een grindbodem en stukken mangrovehout met javavarens en anubias.

20231118_171104.jpg


De scape is nog niet helemaal af, een paar stukjes mangrovehout zijn druk aan het inwateren in een emmer. Ook ben ik nog bezig met het verzamelen van een paar kleine legholen voor de bijtjes. De afgelopen weken heeft de bak rustig staan indraaien. Aangezien de meeste bijtjes in de winkel in zoetwater zwemmen zal ik ze eerst op zoetwater houden en in kleine stappen het water brakker maken tot een sg van 1.004-1.006. Het zout, een densimeter en een refractometer heb ik inmiddels in huis.
Afgelopen week was het dan eindelijk zover. Dankzij @Killerfish mocht ik maar liefst 10 kleine bijtjes verwelkomen:smitten:
20231123_201119.jpg
20231123_201204.jpg


Op de foto lijken ze groot, maar eenmaal in de bak zijn het nog echt ukkies, nog geen 1.5 cm groot. Het grind heeft een diameter van 2 - 4 mm. Ze zitten niet alleen op de bodem, maar ook op en onder het hout, op de bladeren en op het de ruiten.
20231123_202143.jpg
20231124_131658.jpg
Toch zijn het hele vrolijke visjes die op hun gemakje de bak verkennen en goed eten. Cyclops uit de diepvries raken ze nog niet aan, maar levende watervlooien worden fanatiek bejaagd:DD
20231124_131529.jpg

Het zijn hele leuke visjes om te observeren en ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen. Ondertussen heb ik een artemiakweekje opgezet om ze extra te voeren. Voorlopig kunnen ze nog even vooruit.

Tot zover deel 1 van mijn brakbakje:DD
 
Wauw leuk om te zien zeg. Wat zien de visjes er ook schattig uit. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal worden!
 
super leuke visjes!:love:
 
Mooie visjes
Wat is brakwater eigenlijk?
 
Goedenavond:petjeaf:

Vandaag voor het eerst levende tubifex gevoerd. Dit is duidelijk de favoriet tot nu toe. Ze hebben er heerlijk van gesmuld en ware druk met jagen:DD
Met de mondjes vol werd ik tussen het jagen door de bezige bijtjes heel goed in de gaten gehouden.

20231128_193233.jpg
20231128_193302.jpg

20231128_193554.jpg
20231128_194437.jpg


Toen de buikjes gevuld waren lagen ze met zn allen lekker te chillen. Zodra de artemia is uitgekomen zal ik die voeren, ik ben heel benieuwd of ze net zo fanatiek zullen gaan jagen:DD

Tot zover de fotobom.
Groetjes!
 
Waarmee kweek je de artemia JW?
Hoi John,

Voor het kweken van de artemia gebruik ik twee van die artemio trechters van JBL, zodat ik de "batches" kan afwisselen.
De set zelf is prima maar de kwaliteit van de eieren is mwah, een deel komt niet uit.
Voor nu werkt het prima en smullen de bijtes er prima van:DD
 
Ja ok als je meer nodig hebt werkt dat goed. Ik had altijd de kweekschaal maar goed dat is niet voor echt grote hoeveelheden.
 
Ja ok als je meer nodig hebt werkt dat goed. Ik had altijd de kweekschaal maar goed dat is niet voor echt grote hoeveelheden.
Klopt helemaal je kweekt er makkelijk grotere hoeveelheden mee. Daar voer ik mn borarasjes ook mee en wat over blijft gaat naar de sumatranen:DD
 
Ja de meeste vissen waarderen het wel maar nu geef ik het niet meer want voor volwassen Manen zet het weinig zoden aan de dijk en ik koop wekelijks artemia voor ze bij Frits.
 
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik weer even tijd gehad om verder te werken aan de brakbak, de hoogste tijd dus voor een update:DD
Afgelopen zaterdag heb ik van @Wandelendegarnaal een zevental hele mooie hagelwitte guppen gekregen waar ik echt superblij mee ben:smitten:
Na het loslaten kon ik al snel merken dat de bijtjes zich meer lieten zien en dat ze een stuk levendiger werden. Tot nu toe eten alle visjes goed van het levend voer en er is er nog niet eentje uitgevallen. Ze lijken zich ook prima te vermaken met elkaar

Bekijk bijlage 20231219_213350.jpgBekijk bijlage 20231219_213034.jpg

Afgelopen zaterdag heb ik ook een zak koraalgrind weten te bemachtigen. Vandaag heb ik een filterkous gevuld met koraalgrind in het extern filter gedaan. Om uit te proberen heb ik wat koraalgrind op het normale grind gestrooid. Wanneer ik weer wat meer tijd heb ga ik verder werken om de scape wat bij te werken. Om een oogje op de pH te houden heb ik een pH controller (zonder CO2) aangesloten.

Bekijk bijlage 20231220_215525.jpg

Mocht iemand zich nou afvragen wat die rare bruine dingen zijn in de rechter bovenhoek, dat zijn voorfiltersponsjes om de stroming af te remmen. Het extern filter blies toch net wat te hard door de bak. Het is de bedoeling dat daar nog mos op komt.

Zodra de waterwaarden weer wat stabieler zijn ga ik beginnen met het toevoegen van het zout:)
Tot zover deze update.

Groetjes en tot de volgende keer!
 
Laatst bewerkt:
*Edit blijkbaar zijn de foto's te groot qua MB's, ik maak morgen even nieuwe
 
Ik vraag even na wat de max is want dat is vrij groot zover ik me herinner.
 
Mooi groen JW en hoe heb je de Javavaren bevestigd op dat hout?
 
Het is al weer veels te lang geleden, dus de hoogste tijd voor een update van de brakbak.

Na een tijdje de primo 60 als brakbak te hebben gehad, merkte ik al dat het bakje te klein werd. Ook al deden de visjes het goed, toch vond ik dat ze meer ruimte verdienden. Op goede vrijdag was het dan eindelijk zo ver. Met veel hulp van @Killerfish werden het 60 cm brakbakje en een 60 cm garnalenbakje ontmanteld en kwam er een rio 125 voor in de plaats. Het grind hebben we vervangen door koraalzand en het gedrag van de visjes veranderde meteen. De visjes raceten door de bak heen en waren blij met de ruimte. Het voordeel van zo'n grote bak is natuurlijk dat er meer visjes in kunnen.:DD
In de loop van de tijd zijn er dan ook een paar uitbreidingen gekomen:))


20240513_204605.jpg
20240513_204616.jpg
20240513_204802.jpg

Het visbestand is nu nagenoeg af en de visjes doen het tot nu toe prima:
7x Dermogenys pusillius
6x Guppy snow white (+ een zwikje jongen)
5x Caridina multidentata
2x Neterina natalensis (zebra renslak)
24x Brachygobius sp. (verschillende soortjes)

Die bijtjes heb ik gekocht als zijnde Brachygobius doriae, maar gezien de tekeningen heb ik verschillende soortjes in de bak. De bijtjes zelf lijken het naar de zin te hebben en doen het een stuk beter in een grotere groep. Zelfs tijdens de waterwissels (zie de foto hieronder, het stof komt door dwarrelend koraalzand) word ik nog in de gaten gehouden.

20240513_204739.jpg

De bijtjes eten inmiddels zowel levend voer als diepvries voer en gaan prima samen met de andere bewoners. De bak is inmiddels het gewenste zoutgehalte van 1.005, met een pH van 7.8. Tot voor kort deden de planten (anubias) het goed in het brakke water. Helaas heeft een tijdelijk probleempje met de verlichting de planten een opdoffer gegeven, waardoor een deel afgestorven is. De javavarens hadden nergens last van. De bestaande beplanting heb ik aangevuld met vallisneria die ik heb gekregen van @LaLizzerd. Dat spul doet het wonderbaarlijk goed en vermenigvuldigd zich zonder problemen in het brakke water.
Tot zover de update:DD
 
Is een brakwater-aquarium moeilijk te onderhouden?
Een brakwateraquarium is niet veel moeilijker te onderhouden dan een zoetwateraquarium. Het enige dat er extra bij komt is het meten en het bijhouden van het zoutgehalte.

Eens in de twee weken meet ik het zoutgehalte met een refractometer en wissel ik 25% van het water. Met deze online tool reken ik uit hoeveel zout er in het verse water moet: https://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/DirectSaltCalculator.php Dat los ik dan op in 2 grote emmers in gewoon kraanwater.

Het enige wat ik soms nog extra doe is de KH meten en kijken of die nog omhoog moet. Met de KH kan ik de pH "vast zetten" op een goede waarde. Die pH houd ik in de gaten met een pH-controller.

 
Waar verhoog jij de kh mee JW? Ik gebruik er dacht ik natriumbicarbonaat voor.
 
In principe helpt het koraalzand mee de KH te bufferen, alleen gaat dat heel traag. Op dit moment gebruik ik aquadur Malawi/Tanganjika van JBL, wat vgm een overpriced mengsel is van carbonaat/bicarbonaat. Zodra dat potje op is zoek ik wat anders.

In het begin moest ik de GH ook opkrikken, daarvoor had ik een potje pellets voor vijvers. Daarmee kan ik iets van 32.000 liter water behandelen voor een fractie van de prijs van een flesje GH+. Misschien dat er ook zoiets is voor de KH?
 
Nog even en je stapt over naar zout ☺️
 
Helaas heb ik er nu de ruimte en de tijd er niet voor. Maar ik denk er serieus over na om een zeewaterbak op te zetten. Alleen wil ik me wel eerst goed inlezen, want ik heb het gevoel dat zeewater niet zo eenvoudig is als een zoetwaterbak of een brakwaterbak. Dus wie weet in de toekomst:DD
 
Helaas heb ik er nu de ruimte en de tijd er niet voor. Maar ik denk er serieus over na om een zeewaterbak op te zetten. Alleen wil ik me wel eerst goed inlezen, want ik heb het gevoel dat zeewater niet zo eenvoudig is als een zoetwaterbak of een brakwaterbak. Dus wie weet in de toekomst:DD
Low budget is het eigenlijk gewoon een handje extra zout erin
 

Terug
Bovenaan