De bak van Bas (Mesonauta)


@ozzywaw als voedingsstoffen voor planten onvoldoende aanwezig zijn, krijg je juist alg. Alg groeit altijd wel als er licht is. De truc is juist om te zorgen dat de planten dusdanig goed groeien, dat de algen geen kans krijgen.
 
Precies dat. En omdat de bak nog in de opstartfase zit maak ik me hier ook niet druk om.

Heb tot nu toe nog nooit een opstartbak gehad zonder alg. Zelfs toen ik jaren geleden een ware Bob-Ross-opstart-inrichting had vol met waterpest en Cabomba (dat mocht toen nog), waren de verhoudingen zo scheef dat de draadalg ook daar geen enkel probleem mee had.

Behalve CO2 voeg ik niets toe, al heb ik wel wat middeltjes daarvoor, maar dat doe ik pas als die NO3 en PO4 écht niet omhoog gaan. Let wel: ik heb ook nog NO2 en eigenlijk schieten alle waarden alle kanten op.

Testen doe ik overigens met mijn mobiele JBL laboratorium.
 
We zijn weer een week verder:

20231219_213401.jpg


Naast de mijnkanaries die er al in zaten vandaag ook de keizertetra's overgezet. Dat bleken er helaas maar zeven te zijn. Misschien willen ze dan wel weer in deze bak voor wat uitbreiding zorgen. We zullen het zien.
 
Vandaag naar Frits geweest en even inkopen gedaan: 15 kardinalen, zodat de school op 30 zit (maar dan 31), 10 Corydoras trilineatus (verkocht als C. juli, maar die zijn voor zover ik weet bijna niet in de handel) en zes één-euro-grote maanvissen (Pt. 'Dantum').

Bleek onlangs bij het leeghalen van de meterbak toch nog negen keizertetra's te hebben. Die laatste twee hadden zich gewoon heel goed verstopt.
 
Mooie aankoop en toch wel een eindje uit de buurt om naar Frits te gaan zeg.
 
Valt wel mee hoor, is een uurtje rijden. En ik wilde wel weer eens bij hem kijken, is toch al gauw weer een jaar geleden schat ik.
 
Leuk! Bij mij komt er het volgende in:

6 maanvissen scalare Rio Nanay
4 Krobia Xinguensis
3 sleutelgatcichliden
5 barbus Schuberti
1 goudgoerami (van mijn vorige aquarium, die mag blijven tot ie dood gaat, wordt niet uitgebreid)
2 L128
10 corydoras aeneus albino
 
Die Krobia's lijken me heel interessante vissen, maar kon ze op de site van Ruinemans niet vinden en zijn moeilijk te bestellen heb ik van hen begrepen. Daarom van dat idee afgestapt. Bak vind ik ook te klein om én maanvissen én Krobia's en kardinalen én keizertetra's te plaatsen (denk dat laatstgenoemde twee soorten ook op de menukaart van de Krobia's kunnen komen te staan).

Wacht tot de kardinalen wat groter zijn geworden en wil dan nog een wat hogere vis en dan natuurlijk die uit mijn avatar. Maar da's logisch omdat ze in de natuur (en ik weet dat de Dantum weinig natuur heeft gezien) ook bij elkaar voorkomen (even doorspoelen naar 0:25).
 
Keizertetra's zijn wel een stuk groter dan kardinaalstetra's en ik heb ze zonder enige problemen met Pterophyllum scalare gehouden. Ook de kleinere vrouwtjes zijn veilig voor ze. Kardinaaltetra's kan goed gaan, maar willen ook nog wel eens als snack eindigen.
 
Die Krobia's lijken me heel interessante vissen, maar kon ze op de site van Ruinemans niet vinden en zijn moeilijk te bestellen heb ik van hen begrepen. Daarom van dat idee afgestapt. Bak vind ik ook te klein om én maanvissen én Krobia's en kardinalen én keizertetra's te plaatsen (denk dat laatstgenoemde twee soorten ook op de menukaart van de Krobia's kunnen komen te staan).

Wacht tot de kardinalen wat groter zijn geworden en wil dan nog een wat hogere vis en dan natuurlijk die uit mijn avatar. Maar da's logisch omdat ze in de natuur (en ik weet dat de Dantum weinig natuur heeft gezien) ook bij elkaar voorkomen (even doorspoelen naar 0:25).
Ja ik heb het geluk dat de man van een collega van biotoop gaat veranderen en deze vissen aanbied. Dus neem ik dit bestand over en ook nog voor een schappelijke prijs 😊
 
Keizertetra's zijn wel een stuk groter dan kardinaalstetra's en ik heb ze zonder enige problemen met Pterophyllum scalare gehouden. Ook de kleinere vrouwtjes zijn veilig voor ze. Kardinaaltetra's kan goed gaan, maar willen ook nog wel eens als snack eindigen.
Ging me om de combinatie met Krobia's. Net als Mesonauta's willen ze wel eens een kleintje in de bek nemen. Voordeel was dat de keizers toentertijd zelf voor nageslacht zorgden, zodat de vlaggen meer voor het in stand houden zorgden.

Hoorde het in Leeuwarden en Groningen al, en zag het gisteren op de site van Ruinemans daarna ook: Dianema's zijn moeilijk aan te komen, daarom voor C. trilineatus gekozen. Wel jammer, dit waren twee in mijn 2,5 mtr.-bakje:

Dianema longibarbus.JPG
 
Bak draait nu vier weken:

20231226_211038.jpg

(zie dat m'n javavaren is omgevallen 🙄?)

Morgen waterwaarden meten, heb dit weekend nitraat en fosfaat toegevoegd, ben benieuwd of het wat oplevert. Zie her en der wat tekorten ontstaan. Maar ook dat hoort er in het begin bij.

Bestand op dit moment:
6 Pt. scalare 'Dantum'
30 P. axelrodi
9 N. palmeri
10 C. trilineatus
5 (wil naar 15) C. strigata
en teveel ongewenste X. helleri
 
Even kleine update:

Vanaf de kerst twee weken ziek geweest en daardoor weinig aan onderhoud kunnen doen. Dat vindt de alg helaas wel prettig.

Eind vorige week begonnen met een inhaalslag v.w.b. het onderhoud en meteen het grootste deel van de X. helleri's ergens anders onder weten te brengen. Was een klusje om ze uit de bak te krijgen, maar op vier na is het gelukt. De verwachting is dat de M. festivums (zaterdag gehaald) goed aan geboortebeperking gaan doen.
 
Draadalg bijna weg en kiezelwier op zijn retour: de bak begint zowaar weer fris en fruitig te worden.

Verklaring voor de draadalg is simpel: twee weken niet naar de bak omgekeken, dus ook niet of nauwelijks naar de techniek. Bleek de CO2 bijna dicht te staan (ongeluk zit in een klein hoekje blijkbaar) en daardoor de pH naar 7,8. Kiezelwier is naar mijn idee bijna dezelfde reden: geen onderhoud, afstervende draadalgen, dus vervuiling op vervuiling, is voedingsbodem voor kiezelwier.

Tijdens de volgende onderhoudsronde dit weekend de meest aangetaste bladeren verwijderen en van de stengelplanten de groene toppen terugzetten en de onderste delen verwijderen. Dan oogt het ook weer wat beter.

O, dinsdag komen als het goed is mijn bijlzalmen (jeuh), dan is het bestand meer dan compleet. Als ik die laatste 🤬 helleri's er nog eens uit mocht krijgen...
 
Mooi dat het weer de goede kant opgaat en dat het wel duidelijk is wat de oorzaak was.
Ik weet niet of je die al gebruikt maar een dropchecker geeft altijd snel zicht op de hoeveelheid co2 in de bak.
 

Terug
Bovenaan