Darkstart


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey

Aquarium opgezet nu bezig met darkstart.
Hij is nu reeds 1.5 week aan het draaien en ik meer nog steeds geen ammonia. Is dit normaal? Ik meet wel wat nitraat. Nitriet test heb ik helaas nog niet.


Tropica soil bodem 120x45x50. Filter materiaal seachem matrix. + blauwe en wat er in.
 
Of die bodem ook nh3/4 afgeeft kan @Cornelius je denk ik wel zeggen. Zo nee (ik denk van wel) dan zul je zelf voor wat belasting moeten zorgen om de bacteriecultuur opgang te helpen.
 

Oh zo.. eigenlijk en een bacterie flesje er in gieten?
 
Ach bacterien is niet de meest zinvolle besteding van je geld en ik verkruimel zelf altijd wat voer 1-2x per week zodat de bacterien eten hebben en zich vermenigvuldigen. Veel bodems geven al genoeg stikstof af en in dat geval is dat niet nodig.
 
Een Tropica soil geeft beduidend minder ammonia af dan een ADA soil.
Ik weet niet of je, voor nu, geen ammonia meet, of dat normaal is. Hangt ook een beetje af van de temperatuur, betrouwbaarheid van de test, etc

Maar testen heeft niet zoveel nut, want alle waarden fluctueren tijdens een opstart. Gewoon een maandje indraaien, water eruit, plantjes erin en weer afvullen. Klaar.
 
@Cornelius Owke het water heeft nu 19,8 graden. Als ik al het water er uit doe voor te planten. Raad je dan aan om hem opnieuw met 50\50 osmose en kraan of 100 procent kraan water of 100 procent osmose water?

Thx
 
Ik zou persoonlijk beginnen met 50/50 zodat je niet met extra mineralen aan de slag hoeft.
 

Terug
Bovenaan